Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4101
hei, jeg har en el-golf og ringte og spurte hva service kostet. 4000 var prisen!! dette var da på et merkeverksted. Er dette virkelig normal pris?
Synes det virket ganske billig ift. det jeg har hørt om andre merker og modeller. Ring rundt og sjekk med andre verksteder, kanskje?
Er en fin tråd angående servicepriser på elbilforumet.

Betalte selv 2800 for en Nissan Leaf hos Mekonomen, mens merkeverkstedet vanligvis har tatt rundt 3300. I forhold til fossile biler skal jo elbiler kommer en del greiere ut.
Uvaksinert 👍
Ja det er grisedyrt å ha service på en elbil, de gjør jo minimalt men man bør tenkte som så at vil man ha verskted/forhandler i nærheten om noen år? De har jo utgifter og de må jo tjene inn like mye nå som før, jo i hvertfall inntil alt av fosilbiler er borte og de ikke trenger deler og verktøy til dem. Så hvis man shopper rundt etter billigste verksted så kan det hende man gjør seg selv en bjørnetjeneste.
Det er ikke vår oppgave å holde liv i merkeverksteder. De må prise seg relevant i forhold til markedet, og hva de faktisk gjør på en service.
Å få en pris på en service uten samtidig å få spesifisert hva dem skal gjøre og hva som er inkludert i prisen er et dårlig utgangspunkt. Og det kan medføre uenighet om sluttpris, og skape masse ekstra bryderi for bileier.

Ts ta en ny telefon, informer om km.stand og be om pris på service. Si at du ønsker oversikt over hva de sjekker, og evt. hva som er inkludert i servicen. Når du har all den informasjonen så har du også gode kort på hånden for å be andre matche tilbudet eller å be om service fra feks mekonomen.

For bileier så er det viktigste med service at bilen holdes i forsvarlig stand, samt at serviceheftet blir fylt ut og kopi av faktura legges inn i serviceheftet slik at alt som er gjort på bilen er grundig dokumentert. Det er viktig den dagen bilen skal selges. Hva verkestedet heter er mindre viktig, og folk flest er såpass opplyste idag at de skjønner at en mekaniker på mekonomen stort sett kan gjøre en like gode jobb som en mekaniker på merkeverksted. Bilgubber er bilgubber. De kan bil, de veit hva som skal vies spesiell oppmerksomhet på de forskjellige modellene, årsmodeller og merker. De kjenner problemerbiler og årganger og det er jo ikke sort magi eller romfartsforskning de driver på med, det er noe mer håndfast.
Ække så langt unna normalpris for service det. Svigers betalte 3200 for en vanlig service på en Touran diesel, og på GTE Passaten min kosta 2års servicen 6800.
Kan anbefale Snapdrive da de også tar service på elbiler.

Betalte ganske så nøyaktig Kr 2246,- for service på en Nissan Leaf nå hos dem sist.
Det er lurt å hente priser hos forskjellige.

Det var 1000 kr forskjell på Ioniq, 60k service. Og det var merke verksted begge to.

Eventuelt så kan du spare noen kroner på å kjøre til Sverige som nevnt.
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Ække så langt unna normalpris for service det. Svigers betalte 3200 for en vanlig service på en Touran diesel, og på GTE Passaten min kosta 2års servicen 6800.
Vis hele sitatet...

Det er jo helt umulig å si, når ts kun deler prisen på service. En må huske på at på ICE kjøretøy så er det dyser, plugger, oljer, kjølesystem, ladeluftkjølere, turboer, gearkasser, convertere og fanden ta alt som krever tilsyn og justering.

Hørte naboen klaget over 12000 for service på en ganske ny mercedes. Men det er jo ikke sikkert 12000 er veldig mye. Kommer jo an på hva de sjekket og hva de skiftet.

Og 4 000 som ts sier, det er jo kun et tall for oss nå. Vi vet ikke hva de skal sjekke, hva de evt. skifter, og hva som evt. koster ekstra. Det vi vet er at de ikke trenger flushe automatkasse, eller sjekke partikkelfilter eller bytte olje på motoren.

Så de 4000 kan være ok pris eller det kan være verkstedet har tatt kraftig i og tenker elbiler får jommen betale service de også så det blir julebord også dette året. Om ts sjekke ropp konkret hva servicen innebærer så er det enklere å vite om prisen er rett eller gal.
Har du ikke et servicehefte i håndboken hvor det står hva bilen trenger ved gitt kilometerstand?

Det viktigste servicepunktet er nok bremseveske, som på de fleste VW er hvert tredje år. Utenom det så er det luftfilter til kupeen og dekk som er på korte intervaller. Bremsebelegg og skiver er også forbruksvare men på elbil holder det lenge. Noen elbiler har også veskekjølte batteripakker og kan trenge skift av frostvæske, men det er vanligvis en lang intervall.

Mener å huske at BMW hadde service på i3 for rundt tusenlappen (uten bremsevæske). Det eneste verkstedet trenger å gjøre på en generell service er å gå over bremser, hjuloppheng, og dekk, som ikke er mere en ti til tjue minutter på løftebukk. Kupéfilter tar 5 minutter. Bremseveske er en større jobb og noe man kan beregne noen par timer på, men igjen, det går utover vanlig service.


Verkstedarbeid er dyrt. Høy timelønn, vedlikehold/leie av lokaler, dyrt verktøy, forsikring, kontorarbeidere etc. Du kan spare utrolig mye penger på å bli bil-hendig. Jeg byttet komplett bremser på bilen min i sommer som var noe merkeverkstedet skulle ha nærmere ti tusen kroner for. Jeg gikk for dyrere deler og endte på 3500 for deler og verktøy. Hadde jeg kjøpt de billigste av deler og verktøy kunne jeg spart en tusenlapp. Brukte nærmere 12 timer på jobben fordelt på to dager, men mesteparten av tiden gikk til å slipe ned understellet og legge på noen lag POR-15 på det og caliper. Nå har jeg også lagt til smøring av bremser som noe jeg gjør sammen med hjulskift. Da vet jeg at jeg ikke kommer til å ha noen problemer med bremsene fremover. Det ser jo også ut som om understellet tilhører en ny bil etter at jeg malte, og det er jo trivlig.


Til de som kjører elbil vil jeg anbefale å skru av regenererende bremser i ny og ne og bremse skikkelig med skivebremsene. Det er viktig å bruke de så de ikke ruster. Ser mange elbiler med store fine felger og skikkelig rustne skiver. Det å smøre glidepunktene går også fort sammen med dekkskift og kan forhindre mye slitasje på bremsene og i verste fall at caliper henger seg på og man ender opp med dyr verkstedregning.
Sist endret av Fekillix; 25. oktober 2019 kl. 23:13.
Har en service kommende på min bil, type c-service. Har dog dieselbil. Hørte med forrige eier, 25k koster den. Så 4k hørtes meget billig ut!
Digg å skru selv, så slipper man å bli flådd 4000 for en service hørtes ikke så ille ut, men man må se det utifra hva som vil bli gjort. Var vel 5.5k for en liten service på de fleste biler der jeg jobba før.
Sitat av Kjelleba$$en Vis innlegg
Har en service kommende på min bil, type c-service. Har dog dieselbil. Hørte med forrige eier, 25k koster den. Så 4k hørtes meget billig ut!
Vis hele sitatet...
Høres ut som en Mercedes-service
C-service er den mest omfattende servicen så den blir fort dyr.
Sist endret av Mekkern; 26. oktober 2019 kl. 15:27.