Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 778
Hei, jeg lurer på om det er noe forskjell på om man:

1. Starter vekta. Legger på skål. Trykker "Tare", så det står 0.00 igjen.
2. Legger på skål. Starter vekta. Vekt viser 0.00 med skål.

Har en følelse av at nr 2. blir at man lurer vekta til å tro at det ikke er noe oppå og at verdiene da blir feil. Har ikke vekt her og nå men er det noen som kan bekrefte eller avkrefte teorien?
Hei, mye mulighet at vekten din har memory. Dette er jo lett å sjekke, etter du har startet vekten og gjort steg 2, sjekk om den går i minus om du tar av skålen, eventuelt kontroll-sjekk ved å veie skålen også for å se om det du får i minus stemmer.
Alternativ 2 er å nullstille vekta slik at man kan ha en beholder til det man faktisk skal veie uten at den blir regnet med i totalen.

Fjerner du beholderen etter nullstilling skal vekta vise negativ verdi lik beholderens vekt.

Tare er vel noe ala «nullstill»
samma det, men syns alltid det er greit å trykke "tare" uansett så jeg er sikker.
Digitale kjøkkenvekter har også denne funksjonen, og er tiltenkt og brukes for eksempel i forbindelse med baking.
Om du slår på vekta med eller uten den originale bollen/skåla eller hva som helst annet som ikke er for tungt spiller ingen rolle.
Vekta kalibrer seg til null når den blir slått på, det samme skjer når man trykker på tare.
Eldre mekaniske kjøkkenvekter har også denne funksjonen, men da i form av en "skru-knott" som man skrur på for å justere nåla til null.

Hele poenget med denne funksjonen er at man, innenfor en gitt vekt, fritt kan velge beholder for pulver, væske eller hva enn det måtte være man veier, ved at man nullstiller vekta. Enten ved å slå på vekten med den tomme beholderen på, eller ved å plassere den tome beholder på vekta, etter at den er påslått, og deretter trykke på tare.
Mer hokus pokus enn det er det ikke.
Sist endret av Veggen; 10. april 2019 kl. 20:14.
Jeg leste at det mest nøyaktige var og ikke bruke «tare» funksjonen. Men og legge på skåla etter vekta er slått på og så skrive opp hva skålen veier og så ha i det du skal veie. Jeg har gjort det slik bare for jeg leste det var mest nøyaktig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Aya123 Vis innlegg
Jeg leste at det mest nøyaktige var og ikke bruke «tare» funksjonen. Men og legge på skåla etter vekta er slått på og så skrive opp hva skålen veier og så ha i det du skal veie. Jeg har gjort det slik bare for jeg leste det var mest nøyaktig.
Vis hele sitatet...
Det aller meste av digitale måleapparater har feil oppgitt som prosent av full scale deflection, ofte pluss-minus eit siffer.

Om du har ei vekt som er 0-5g og presisjon på 0.5% av FSD er feilmarginen 0.25g, uavhengig av kor på skalaen du er. Tare-funksjonen på digitale apparat er mest sannsynleg implementert som enkel substraksjon, som ikkje påverkar presisjonen. Om du i tillegg har ±1 digit, vil det sei at siste siffer kan avvike ±1 i tillegg.
Sist endret av vidarlo; 10. april 2019 kl. 23:14.