Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 7115
Jobber på en båt (to uker på, to uker fri) og er derfor pliktig til å gå til sjømannslegen hvert andre år for sjekk av helse, der det også blir tatt en urinprøve. Skal til sjømannslegen i august og lurer på hvor lenge hasj sitter i pisset i min situasjon? Jeg røyker omtrent hver dag når jeg er hjemme, men er avholds når jeg jobber, spiser sunt og drikker masse vann så toleransen er på minimum til jeg går på fri.
Stopp litt over en måned før du skal til legen og tren regelmessig så er du safe
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om dei tester for drugs er litt tilfeldig. Eg har kun opplevd at dei tester for diabetes, men har høyrt om folk som har vorte testa for rus og.
De tester ikke for noe som helst narkotikarelatert hos sjømannslegen.
Jo de tester narkotika oss sjømannslegen. Vertfall etter min erfaring.
Sist endret av iColdman; 26. april 2016 kl. 17:35.
Trådstarter
17 1
Tenker jeg gjør som WopWop sier, er ikke galt med litt mosjon og hvis jeg har trodd det var godt å røyke etter to uker uten er det garantert enda bedre med en måned! Better to be safe than sorry, takk for alle svar.
Etter min erfaring tester de også/har mulighet til å teste dette mens du er ombord også. Jeg skrev i hvertfall under på at de har rett til å utøve test.

Hvorvidt de faktisk gjør dette varierer nok fra sted til sted. Vil tro det er mer vanlig på større båter enn f.eks. en liten fiskebåt.
Det kommer helt an på hvilken avtale rederiet har med sjømannslegen. Om der ikke foreligger en avtale, eller du velger en vilkårlig sjømannslege vil dette ikke bli testet uten at du er informert. Det er godt mulig rederiet ditt har en avtale om testing, men dette skal komme frem på arbeidsavtalen din.
Var hos bedriftshelsetjenesten (petroleum), spurte legen om de testa urinprøvene for rus, hun svarte at det gjorde dem ikke, om de ikke fikk beskjed om det. Om arbeidsgiver kan kreve at de gjør det uten å gi beskjed til deg, vet jeg ikke.
Trådstarter
17 1
Er fullstendig klar over at de kan teste ombord, men dette har ikke blitt gjort på minst ni år eller aldri i rederiet jeg jobber for. Har også fått en oppklaring fra rederiet at de ikke tar pisseprøver lenger selv om man skriver under på det, bare alkotest.
Sist endret av Ezio; 27. april 2016 kl. 07:57.
det kan være opptil 8 uker, vær forsiktig!!
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bumper denne da jeg skal til Sjømannslege på mandag.
Ønsker å være helt sikker ellers må jeg ta med noen andres piss i boxeren.

Spørsmålet mitt er egentlig om lovligheten. Har legen lov til å teste urinen din for rusmidler uten å informere om at de søker etter dette?
Kan de eventuelt informere meg på stedet, i det jeg er inne og blir undersøkt av legen, eller er dette noe som må skje før jeg faktisk har time der?

Har ikke signert noe rundt rusmiddeltesting enda, men vet at det forekommer på båten hvis jeg blir ansatt. Sliter med å få denne jævla hasjen ut av urinen. Har vært clean i 1,5 måned nå og fortsatt positiv.
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har aldri blitt testa for rusmidler de gangene jeg har vært hos sjømannslegen.
Urinprøven er kun helserelatert meg bekjent, men var som andre her også vært av den oppfatning at det var rusmidler de testet for når jeg var ung, lovende og førstereis.
Avhengig av rederi er det forholdsvis hyppig testing på båten da, og på tross av at det skal være et tilfeldig utvalg fra mannskapslista, har det vært mistenkelig ofte lærlinger som blir plukket ut gang på gang.
Hadde ikke vært nevøs for å pisse hos sjømannslegen, men greit å være rein før du skal ut og seile. Har dratt på jobb etter Amster en gang hvor jeg slo ut på hjemmetest dagen jeg skulle på, og var litt nerver den perioden der på jobb..
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er ganske så sikker på at de må informere om at de tester det hvis de skal det. Ellers er det bare blodsukker og slikt de tester. Har en kompis som røyker som må gjøre dette hvert halvår pga han ligger på grensen til overvekt. Aldri hørt at han har blitt sjekket for rus.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei, de tester ikke for rus uten å si fra. Og det er ikke lov å teste uten mistanke, bortsett fra om du har skrevet under på dette i arbeidsavtalen din.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Rettelse: Det er ikke lov å teste, om du ikke har skrevet under på dette i arbeidsavtalen din.
Som de sies over her, de kan teste så lenge det foreligger en avtale med rederiet. Jeg har blitt det de gangene jeg har vert hos sjømannslege. Siden rederiet mitt har drug and alcohol policy i arbeidsavtalen, så fikk jeg ikke noe informasjon om at sjømannslegen testa før jeg var der. Da fikk jeg bare et samtykke skjema veldig likt det vi får når det er drugtest ombord. Men er bare å ver edru så er du helt sikker, gjør bare godt for kropp og sjel

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Avhengig av rederi er det forholdsvis hyppig testing på båten da, og på tross av at det skal være et tilfeldig utvalg fra mannskapslista, har det vært mistenkelig ofte lærlinger som blir plukket ut gang på gang.
Vis hele sitatet...
Har opplevd det samme! Dette er besynderlig fordi lærlinger ikke inngår i sikkerhetsbemanningen ombord, og da heller ikke skal kunne bli tvunget til urinprøver.. men det vekker i alle fall ikke mistanke om man nekter
Jeg har vært utallige ganger hos både sjømannslegen og vanlig fastlege (på den tiden de også kunne utstede attestene), og jeg vet med 100% sikkerhet at de har testet for rusmidler samtlige ganger (jeg har både spurt og blitt fortalt det av legen). Jeg jobber i Nordsjøen og dermed ikke for noe rederi, om det har noe å si. Jeg mistenker at dem som sier at det ikke blir testet for rusmidler sier dette fordi de ikke vet at de blir testet. Det er isåfall grov feilinformasjon. Jeg, derimot, vet at det blir testet selv om det kanskje høres cocky ut.
Sist endret av Sjølvaste; 5. februar 2020 kl. 08:52.
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har de informert deg hver gang om at de sjekker eller kun når du har spurt?
Må vel være mulig å kjøre noe søksmål mot legen(hvis man aldri har blitt informert eller skrevet under på noe), plikter de ikke å opplyse om sånt?
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Jeg har vært utallige ganger hos både sjømannslegen og vanlig fastlege (på den tiden de også kunne utstede attestene), og jeg vet med 100% sikkerhet at de har testet for rusmidler samtlige ganger (jeg har både spurt og blitt fortalt det av legen). Jeg jobber i Nordsjøen og dermed ikke for noe rederi, om det har noe å si. Jeg mistenker at dem som sier at det ikke blir testet for rusmidler sier dette fordi de ikke vet at de blir testet. Det er isåfall grov feilinformasjon. Jeg, derimot, vet at det blir testet selv om det kanskje høres cocky ut.
Vis hele sitatet...

Offshore er dette en helt annen greie. Det er rutiner. Arbeidskontraktene dine opplyser deg om jevnlig testing. Vi som er fiskere/ jobber på fraktbåter. Er det ikke nødvendigvis like strengt, mer opp til hver enkelt arbeidsgiver. Mye bunner ut i hva forsikringsselskapene krever av rammeavtaler.

En ting er klinkende klart. Hva slags greier en lege skal lete etter i dine kroppsvesker. Er du 110% opplyst om og må ha samtykket til. Rent juridisk sett. Enten via lege, eller så har rederi/arbeidsgiver gitt videre samtykke via din arbeidskontrakt, men da går du også til en lege som har avtale med dem. Slik flere her sier.

Standard urinprøve hos sjømannslege er for å sjekke at du ikke drar med deg sjukdommer ombord. Det kan være ganske katastrofalt økonomisk om noen drar med seg noe å alle blir satt ut av spill.

Rederi kan ta egne prøver av deg, har selv vært med på dette. Men disse prøvene skal du vite at kun kan brukes til å gi en advarsel. Skal de ha gyldig grunn til oppsigelse, skal det gjøres via lege eller med en lege/helsepersonell tilstede (noe som koster penger hehe). Har du driti deg så har du mulighet til å kjøpe deg noen dager ved å opplyse om dette.

Sitat av Ezio Vis innlegg
Jobber på en båt (to uker på, to uker fri) og er derfor pliktig til å gå til sjømannslegen hvert andre år for sjekk av helse, der det også blir tatt en urinprøve. Skal til sjømannslegen i august og lurer på hvor lenge hasj sitter i pisset i min situasjon? Jeg røyker omtrent hver dag når jeg er hjemme, men er avholds når jeg jobber, spiser sunt og drikker masse vann så toleransen er på minimum til jeg går på fri.
Vis hele sitatet...
Er det oppdrettsnæringen du sikter til, så vil jeg tro du klarer deg. Ikke meg bekjent at de driver regelmessig testing. Med mindre det foreligger mistanke (forsentkomminger, endring av adferd, uhell på arbeidsplassen, eller at noen har ringt å tipsa) Smil å vær en ålreit kar ellers så smyger man seg somregel igjennom livet med hemmeligheten sin.
Sist endret av Natz; 5. februar 2020 kl. 14:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan gikk det med deg som skulle til lege i februar? Skal til sjømannslege selv nå om ikke så lenge.

Røykt 5g, 3 av de veldig dårlig kvalitet på en 4 ukers periode. Aldri blitt testa hos sjømannslegen før men man veit jo aldri ��

Har egentlig slutta men kom sammen med noen gamle kompiser desverre..