Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 17984
Hei

Kjørte opp i dag, og Strøyk. Alt gikk bra i starten, følte jeg fikk god kjemi med sensor osv. Sikkerhetskontrollen gikk kjempebra. Har kjørt ca 10 000km de 2 siste årene, og Strøyk nok delvis på at jeg var litt for trygg på situasjonene. Etter 10 minutters kjøring så sa sensor at han merket jeg hadde kjørt mye, men da jeg skulle få vurdering mente han jeg hadde kjørt 45 i en 30 sone (innenfor de 10 minuttene), Noe jeg ikke gjorde.... Var forsiktig på farten. Han reagerte også på helt andre ting enn de jeg tenkte var feil. Han reagerte på at jeg én gang lå i venstre felt isteden fot høyre, og at jeg kjørte for fort i tomme kryss. Han reagerte også på at jeg ikke rygget langt nok tilbake når jeg parkerte osv... Urelevante ting, som jeg mener ikke var innenfor hans mandat. De skal lete etter kompetanse, ikke feil. Har for det meste kjørt automat, så han syntes jeg kjørte litt i rykk og napp, Noe jeg ikke følte selv. Ingen jeg har kjørt med, dvs kjørelærer, foreldre osv kjente seg igjen i kjøringen sensor beskrev. Har jeg noe å klage på?
Sist endret av Exazer; 1. august 2014 kl. 00:42.
Av egen erfaring, så hjelper det ikke å klage. Hvem skal de tro på? Sensor med XX års erfaring eller deg, som er uenig i sensors avgjørelse?

Sensor skal generelt påpeke at du har gjort en feil med en gang. Så lå du i 45 i en 30 sone, så skulle han sagt ifra, og du hadde fått en anmerkning på dette.

Man ska ALLTID ligge i høyre felt. Venstre felt benyttes kun når man foretar en forbikjøring eller at trafikken er så tett at det er hensiktsmessig å ligge i venstre felt.

Om de føler at du ikke behersker det å kjøre bil godt nok, så har de mandat nok til å ikke gi deg lappen.
Eneste du oppnår ved å klage er å få ny oppkjøring. Men oppkjøringen er jo en helhetsvurdering, da må man se både på de gode og dårlige tingene for å få en oppfatning om det er trygt å slippe deg ut alene på veiene. Og om du har kjørt i 45 i 30 sone, som du kanskje ikke har merket det så er det en grov feil. Samt de andre tingene han sa du gjorde feil.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg bitt i det sure eplet og ventet en måned å bestilt ny oppkjøring. Kanskje ha noen fler kjøretimer med gir sånn at du får øvd deg ordentlig på giring.
Sist endret av Vod0; 1. august 2014 kl. 00:50.
Jeg har sett at de i andre land har videokameraer montert i bilen under oppkjøring, og at den filmes. Men Norge er vel 20 år etter?

Generelt, dersom du kjører på en slik måte at du ville utgjort en fare eller brutt en trafikkregel så stryker du. Men det må jo være noe håndfast å stryke deg på da.

Altså kan du parkere dårlig og kjøre med kenguru hopp, kanskje bomme på giringen, men straks du glemmer å stoppe for en forgjenger stryker du.

Men du ga vel et totalt dårlig inntrykk. Jeg var utrolig bra teknisk, men bommet på plassering av bilen både her og der. Men totalbildet var bra, så da sto jeg...

Å lære ting er en modningsprosess, ikke gi opp, skriv opp feilene du gjorde og øv masse på å forbedre dem
Sist endret av Tekniker2; 1. august 2014 kl. 00:59.
På din neste oppkjøring så burde du kanskje ha med kjørelærer i baksetet.
Sitat av Exazer Vis innlegg
De skal lete etter kompetanse, ikke feil.
Vis hele sitatet...
What? Så klart skal de også se etter feil.
Om du gjør halvparten riktig, og halvparten feil, så mener du at disse feilene skal overses?

Hvis alle feilene du lister opp stemmer, så er jeg helt enig med sensor.
Trådstarter
13 0
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
What? Så klart skal de også se etter feil.
Om du gjør halvparten riktig, og halvparten feil, så mener du at disse feilene skal overses?

Hvis alle feilene du lister opp stemmer, så er jeg helt enig med sensor.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det meste er feil, men det vil være mitt ord mot sensor sitt uansett.
Såklart skal de påpeke feil, men det er ikke nevnt noe om kompetansemangel i vurderingen.
Når jeg tok oppkjøring så fikk jeg det enkelt forklart, sensor skal se om du har det som er nødvendig for å slippe deg ut i trafikken på egen hånd. Du trenger ikke være perfekt, sensor kommenterte feil jeg hadde med avfeide det med at "det er slikt som kommer med tiden". Så spørsmålet er om dine feil er noe det er ufarlig å la deg utbedre på egenhånd (min største feil var at jeg var veldig nølende) eller om det er slikt som kan føre til ulykker slik at det burde øves med kjørelærer/foreldre, det å ha for høy fart inn i kryss er i mine øyne sistnevnte.
Trådstarter
13 0
Sitat av Unsub Vis innlegg
Når jeg tok oppkjøring så fikk jeg det enkelt forklart, sensor skal se om du har det som er nødvendig for å slippe deg ut i trafikken på egen hånd. Du trenger ikke være perfekt, sensor kommenterte feil jeg hadde med avfeide det med at "det er slikt som kommer med tiden". Så spørsmålet er om dine feil er noe det er ufarlig å la deg utbedre på egenhånd (min største feil var at jeg var veldig nølende) eller om det er slikt som kan føre til ulykker slik at det burde øves med kjørelærer/foreldre, det å ha for høy fart inn i kryss er i mine øyne sistnevnte.
Vis hele sitatet...
Ser jo den, men jeg selv følte jeg hadde kontroll. Det var snakk om kryss som da var tomme, og jeg så alle retninger og helt tomt. Derfor jeg reagerer på at det. Hadde det vært mye trafikk/trafikk i det hele tatt hadde det vært en annen sak føler jeg.
Sist endret av Exazer; 1. august 2014 kl. 01:20.
Sitat av Exazer Vis innlegg
Ser jo den, men jeg selv følte jeg hadde kontroll. Det var snakk om kryss som da var tomme, og jeg så alle retninger og helt tomt. Derfor jeg reagerer på at det. Hadde det vært mye trafikk/trafikk i det hele tatt hadde det vært en annen sak føler jeg.
Vis hele sitatet...
Hadde du klar sikt inn i krysset når du kom da? Hadde du hatt muligheten til å stoppe om det kom en bil fra din høyre side i krysset? Det er aldri klart før du har 100% oversikt.
Trådstarter
13 0
Sitat av Settoz Vis innlegg
Hadde du klar sikt inn i krysset når du kom da? Hadde du hatt muligheten til å stoppe om det kom en bil fra din høyre side i krysset? Det er aldri klart før du har 100% oversikt.
Vis hele sitatet...
JEG følte jo det, men sensor kan ha følt noe annet... Tror som jeg skrev at jeg kjører for selvsikker, jeg tror jeg har lappen, og det forventer ikke sensor. Tror han tenkte at jeg ikke hadde peiling på hva jeg drev med. Og tro meg, det hadde jeg.
Sitat av Exazer Vis innlegg
JEG følte jo det, men sensor kan ha følt noe annet... Tror som jeg skrev at jeg kjører for selvsikker, jeg tror jeg har lappen, og det forventer ikke sensor. Tror han tenkte at jeg ikke hadde peiling på hva jeg drev med. Og tro meg, det hadde jeg.
Vis hele sitatet...
En grei indikator er jo at sensor skal føle seg helt trygg med deg bak rattet. Hvis du kjørte litt for fort inn i ett kryss, selv om det ikke er noe trafikk i nærheten, så kan det være nok til å stryke. Du skal alltid kjøre som om det er mange biler og fotgjengere i nærheten om du vil få sensor til å stole på deg
Trådstarter
13 0
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
En grei indikator er jo at sensor skal føle seg helt trygg med deg bak rattet. Hvis du kjørte litt for fort inn i ett kryss, selv om det ikke er noe trafikk i nærheten, så kan det være nok til å stryke. Du skal alltid kjøre som om det er mange biler og fotgjengere i nærheten om du vil få sensor til å stole på deg
Vis hele sitatet...
Hadde skjønt avgjørelsen hvis jeg hadde kjent meg igjen i det sensor skrev, men sensor reagerte ikke på noe av det JEG syntes var feil.

Og hvis det faktisk var slik at jeg var oppe i 45 i en 30 sone, så har han plikt til å si ifra (Mener jeg å huske). Var veldig forsiktig i det området sensor mente det skjedde også.
Sist endret av Exazer; 1. august 2014 kl. 01:41.
Det fremgår av trafikkopplæringsforskriftens § 31-6 at du ikke har klagerett på sensors skjønnsmessige vurdering av praktisk førerprøve. Ergo har du ikke en klagesak.

For øvrig mistenker jeg at din selvtillit spiller deg et lite puss her. 10 000 kilometer bak rattet er ikke spesielt mye i lengden, du er fortsatt (som alle andre ferske sjåfører) en ganske udugelig sjåfør. Tilpass deg til det, og jeg mistenker det går bedre neste gang.
Trådstarter
13 0
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Det fremgår av trafikkopplæringsforskriftens § 31-6 at du ikke har klagerett på sensors skjønnsmessige vurdering av praktisk førerprøve. Ergo har du ikke en klagesak.

For øvrig mistenker jeg at din selvtillit spiller deg et lite puss her. 10 000 kilometer bak rattet er ikke spesielt mye i lengden, du er fortsatt (som alle andre ferske sjåfører) en ganske udugelig sjåfør. Tilpass deg til det, og jeg mistenker det går bedre neste gang.
Vis hele sitatet...
Var nok litt for selvsikker ja, men tror jeg har kjørt mer enn de fleste før lappen. Går så langt som å si at jeg har kjørt for mye, og fått en type av falsk trygghet. Klager ikke på at jeg strøk på å kjøre for selvsikker, er bare begrunnelsene til sensor som ikke passer helt inn.

Har en tro på det ja.
Min erfaring er at alle gutter som kjører opp stryker på første. Min bror, meg, mine venner noen som fortjener det og andre som er veldig forsiktige sjåfører. Det er bare forventet at vi skal kappkjøre med en gang vi får lappen, derfor må vi slite litt ekstra med å få den.

Min søster kjører som et svin og ber meg om å parkere når hun er på besøk. Hun fikk på første. Samme med mine søskenbarn som er jenter. Just sayin'

Bare gled deg til du er ferdig med andre gangen og får lappen. Da kan du drite i ca alt de har fortalt deg og lære å kjøre på ordentlig. Som f.eks å ha øynene på veien, ikke på speedometeret.
Sist endret av psykehuset; 1. august 2014 kl. 01:58.
Trådstarter
13 0
Sitat av psykehuset Vis innlegg
Min erfaring er at alle gutter som kjører opp stryker på første. Min bror, meg, mine venner noen som fortjener det og andre som er veldig forsiktige sjåfører. Det er bare forventet at vi skal kappkjøre med en gang vi får lappen, derfor må vi slite litt ekstra med å få den.

Min søster kjører som et svin og ber meg om å parkere når hun er på besøk. Hun fikk på første. Samme med mine søskenbarn som er jenter. Just sayin'

Bare gled deg til du er ferdig med andre gangen og får lappen. Da kan du drite i ca alt de har fortalt deg og lære å kjøre på ordentlig. Som f.eks å ha øynene på veien, ikke på speedometeret.
Vis hele sitatet...
Første svaret som har vært til hjelp for nervene. :P Kjøre litt som du nevnte sist allerede, så bare leke bestemor den ene timen også er det ferdig. :P
Sitat av psykehuset Vis innlegg
Min erfaring er at alle gutter som kjører opp stryker på første. Min bror, meg, mine venner noen som fortjener det og andre som er veldig forsiktige sjåfører. Det er bare forventet at vi skal kappkjøre med en gang vi får lappen, derfor må vi slite litt ekstra med å få den.

Min søster kjører som et svin og ber meg om å parkere når hun er på besøk. Hun fikk på første. Samme med mine søskenbarn som er jenter. Just sayin'

Bare gled deg til du er ferdig med andre gangen og får lappen. Da kan du drite i ca alt de har fortalt deg og lære å kjøre på ordentlig. Som f.eks å ha øynene på veien, ikke på speedometeret.
Vis hele sitatet...
Jeg og alle mine venner som er av det kjønnet besto på første forsøk.

Men som andre sier kan det jo hende at du faktisk kjørte i 45 i en 30-sone, at du hadde for høy fart inn i krysset osv. Det at sensor og du har forskjellige meninger om hva som var "feil" i kjøringen har jo i grunn ingenting å si ettersom det er sensor som bestemmer om du har kjørt bra nok eller ikke, som blåskimmelost nevnte er det nedfelt i lov.

Neste gang får du kjøre litt mer som om det var din første tur bak rattet. Det st du kan håndtere bilen og ta igang uten å få det til å virke som din bestemor kjører er jo vell og bra, men det burde alle få til etter så mange timer som kreves før oppkjøring. Prøv heller å ta deg tid, selv om krysset er tomt er det lov å gire ned til andre og henge litt mens man ser seg om. Kryss i tredjegir får man nok av når man har tatt lappen.
Sitat av Exazer Vis innlegg
Han reagerte på at jeg én gang lå i venstre felt isteden fot høyre, og at jeg kjørte for fort i tomme kryss.
Vis hele sitatet...
Det du lister er perfekte eksempler på ting han skal og burde reagere på..

Sitat av Exazer Vis innlegg
Urelevante ting, som jeg mener ikke var innenfor hans mandat.
Vis hele sitatet...
De tingene du nevner er så relevante som det nesten er mulig å få til, og langt langt ifra irrelevante. Takk og lov så er det ikke du som gir sensor sitt mandat..
Sitat av psykehuset Vis innlegg
Min erfaring er at alle gutter som kjører opp stryker på første. Min bror, meg, mine venner noen som fortjener det og andre som er veldig forsiktige sjåfører. Det er bare forventet at vi skal kappkjøre med en gang vi får lappen, derfor må vi slite litt ekstra med å få den.
Vis hele sitatet...
Det dummeste jeg har lest på lenge.

Men ikke uvanlig at unge mennesker har dårlig selvinnsikt og tror de mestrer aktiviteter bedre enn de egentlig gjør.
Trådstarter
13 0
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Det du lister er perfekte eksempler på ting han skal og burde reagere på..



De tingene du nevner er så relevante som det nesten er mulig å få til, og langt langt ifra irrelevante. Takk og lov så er det ikke du som gir sensor sitt mandat..
Vis hele sitatet...
Nå var jeg ikke enig i at jeg kjørte fort i kryss, eller at jeg hadde en farlig plassering. Snakk om å dømme folk.
Han kompisen min her på forumet fikk førekortet når han ikke burde.. Første gang jeg satt på med han, sa han; åssen fil skal jeg ligge i nå?
Han kom for fort til et kryss, følte meg ikke trygg. (Beklager)

Han besto på første forsøk, det gjorde jeg, kompisen min, samboeren, venninnen osv.. Det handler jo om å ta oppkjøringen i en liten bygd
Hei!

Jeg holdt på å kjøre ned ei gammel dame når jeg skulle kjøre opp til BE.

Jeg fikk utvidelse fordi at jeg vedkjente meg feilen og forklarte hva korrekt handlemåte hadde vært.
Under samme oppkjøring dreit jeg meg fullstendig ut i en envegskjøring. Sensor sa at jeg skulle ta neste til venstre mens jeg holdt meg konsekvent i høyre kjørebane.. Sensor gjenntok flere ganger at jeg skulle til venstre men jeg enset ikke dette før jeg faktisk skulle sving og va i en envegskjørt..

Jeg vedkjente meg også dette under utspørring og forklarte riktig handlemåte og hvorfor.

Jeg har frem til dd. kjørt bil i 13 år og er fortsatt ikke selvsikker i trafikken. Likevel består jeg og får utvidet førerkort. Samtidig får jeg god muntlig tilbakemelding på trafikkforståelse, tilpasning i trafikkbildet og almenn forsiktighet jfr. veitrafikkloven: § 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

...---....

Det å ikke avpasse fart nok inn i mot et kryss slik at man har FULLSTENDIG og uten enhver tvil kontroll over situasjonen i krysset er strykgrunnlag for de fleste sensorer.. Overdriv alltid når du kjører med sensor. Alltid.
Sitat av Exazer Vis innlegg
Nå var jeg ikke enig i at jeg kjørte fort i kryss, eller at jeg hadde en farlig plassering. Snakk om å dømme folk.
Vis hele sitatet...
I like måte. Du påsto på ugyldig grunnlag at det var irrelevant, og bashfoo drepte påstanden din med gyldige argumenter.
Sist endret av immolo; 1. august 2014 kl. 11:06.
Det handler jo ikke om du er enig eller ikke. Sensoren har nok kjørt bil (og dømt andres kjøring) litt lenger enn det du har, og VET hva som er trygg kjøring i trafikken. I hvertfall ikke rart at du strøk når du klarte å ligge i VENSTRE fil?!
Man bør kjøre som man har glass i bagasjen, gammel bestemor eller spedbarn i bilen til alle tider.
De fleste gjør feil under oppkjøringen, men evnen til å innse feilene i etterkant eller nevne dem når de skjer, er det som gjør at du kan slippe unna med dem.

Sensorer hater for høy fart, og 45 i 30-sona er faktisk ganske grovt. Det samme gjelder det å kjøre fort inn i kryss, selv om de er tomme.
Sist endret av bronsky; 1. august 2014 kl. 13:40.
Anbefaler deg å øve mer på manuell giring. Samme med bremsing. Om du kjører "smooth" eller i "rykk og napp" har fryktelig mye å si for helhetsinntrykket
Trådstarter
13 0
Sitat av 11elikri Vis innlegg
Det handler jo ikke om du er enig eller ikke. Sensoren har nok kjørt bil (og dømt andres kjøring) litt lenger enn det du har, og VET hva som er trygg kjøring i trafikken. I hvertfall ikke rart at du strøk når du klarte å ligge i VENSTRE fil?!
Vis hele sitatet...
Er ikke snakk om motgående kjørebane! Haha!
På tofelts motorveg eller annen tilsvarende veg med 2-felt er venstre fil beregnet til forbikjøring for biler som innenfor fartsgrensen på gitt veg ønsker å passere trafikk som har en lavere fart.





wow.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Til trådstarter så hørtes det ut som om du er mer selvgod en du burde være, sensor strøk deg nok fordi du ikke er en så god sjåfør som du selv vil ha det til. Det er tross alt han som sitter med kompetansen og erfaringen, ikke du.
Sitat av Exazer Vis innlegg
Er ikke snakk om motgående kjørebane! Haha!
Vis hele sitatet...
Åja, men det er likevel feil felt å kjøre i med mindre du forbikjører? Og når du kjører opp skal du jo helst ikke forbikjøre folk som holder fartsgrensa.
Som flere andre her toucher innpå, så stryker du vel så mye på selvgodhet som på selve kjøringen. Jeg gjorde selv flere feil på min oppkjøring, men jeg var ydmyk og ærlig, og da han spurte meg etterpå om det var noe jeg ville gjort annerledes, så ramset jeg opp samtlige feil. Hver minste ting - selv ting sensor ikke hadde lagt merke til engang - og da endte det med at sensor mente jeg var flink nok til å "øvelseskjøre videre på egen hånd", som det heter. Dette er helt i samsvar med det kjørelæreren snakket med meg om på forhånd. Sensorer er mer tilbøyelige til å godkjenne folk som innrømmer sine feil, men stryker de som kjører nesten prikkfritt dersom de tror de er verdensmestre.

Når du sitter som 18-årig jypling og er uenig med en profesjonell sensor som har kjørt bil og eksaminert oppkjøring siden bronsealderen, så blinker det enorme varsellamper hos enhver oppegående trafikant som har vært ute på veiene. Hvis han mener du kommer for fort inn i kryss, så kommer du for fort inn i kryss. Hvis han lurer på om det er kengurubensin på tanken, så er du for dårlig til å gire og kjøre økonomisk. Sånn er det bare. Det er nesten en catch-22. Hvis du ikke klager, så har sensor rett. Dersom du klager, så viser det bare at sensor i alle fall har rett. Sensor har fått særskilt myndighet til å avgjøre slike ting basert på eget skjønn. Hardt å være 18 år gammel og verdens beste sjåfør da.

Nå vet jeg ikke om det faktisk finnes noe klageordning vedrørende oppkjøringer eller ikke, men det kan du jo undersøke. Du kan jo alltids prøve å sende en epost eller ringe inn uansett, men det spørs hvor mye det hjelper. Da tror jeg heller det er til skade. Men lykke til.
Det å klage på en oppkjøring hvor du har strøket blir vel litt som å klage på muntlig karakter på VGS, vil jeg tro.

Du må ta ny oppkjøring og kan kanskje i beste fall få en ny sensor.

Jeg mener at alle tester som krever en sensor aldri blir helt rettferdige.
Sensor er et menneske og kan, som alle andre, ha sine dårlige dager, hvor dette kan påvirke sensors avgjørelse.

Men.. Kjørte du dårlig, så kjørte du dårlig.

Selv stod jeg på første forsøk, noe jeg aldri hadde trodd jeg skulle gjøre.
Først fant jeg ikke ut hvordan jeg skulle åpne panseret for å vise hvor bremseveskebeholderen befant seg.
(Skal sies at jeg aldri hadde kjørt den bilen før).

Så klarte jeg å kvele motoren tre ganger på rad i en slakk oppoverbakke. Brukte samme unnskyldning: Har aldri kjørt denne bilen før.

I tillegg glemte jeg blinklys i to kryss. Dvs. jeg satte på blinklyset da jeg var midt i krysset.
Dette kommenterte jeg med en gang ved begge tilfellene og jeg tror det er det viktigste uansett hvilken feil man gjør.
Trådstarter
13 0
Sitat av pokemon Vis innlegg
Til trådstarter så hørtes det ut som om du er mer selvgod en du burde være, sensor strøk deg nok fordi du ikke er en så god sjåfør som du selv vil ha det til. Det er tross alt han som sitter med kompetansen og erfaringen, ikke du.
Vis hele sitatet...
Joda, men nå ber jeg i denne tråden om råd, ikke om at dere skal leke oversensor. Når alle som har sittet på med meg blir overrasket over at jeg ikke bestod, så vil jeg tro jeg er klar for lappen.

Sitat av 11elikri Vis innlegg
Åja, men det er likevel feil felt å kjøre i med mindre du forbikjører? Og når du kjører opp skal du jo helst ikke forbikjøre folk som holder fartsgrensa.
Vis hele sitatet...
Snakk om før en avkjørsel.

Sitat av Pope Vis innlegg
Det å klage på en oppkjøring hvor du har strøket blir vel litt som å klage på muntlig karakter på VGS, vil jeg tro.

Du må ta ny oppkjøring og kan kanskje i beste fall få en ny sensor.

Jeg mener at alle tester som krever en sensor aldri blir helt rettferdige.
Sensor er et menneske og kan, som alle andre, ha sine dårlige dager, hvor dette kan påvirke sensors avgjørelse.

Men.. Kjørte du dårlig, så kjørte du dårlig.

Selv stod jeg på første forsøk, noe jeg aldri hadde trodd jeg skulle gjøre.
Først fant jeg ikke ut hvordan jeg skulle åpne panseret for å vise hvor bremseveskebeholderen befant seg.
(Skal sies at jeg aldri hadde kjørt den bilen før).

Så klarte jeg å kvele motoren tre ganger på rad i en slakk oppoverbakke. Brukte samme unnskyldning: Har aldri kjørt denne bilen før.

I tillegg glemte jeg blinklys i to kryss. Dvs. jeg satte på blinklyset da jeg var midt i krysset.
Dette kommenterte jeg med en gang ved begge tilfellene og jeg tror det er det viktigste uansett hvilken feil man gjør.
Vis hele sitatet...
Tror få som stryker syntes avgjørelsen de får er rettferdig.
Var nok ikke ydmyk nok, men tror ikke sensor hadde en god dag heller. Men gjort er gjort, bare å se fram til neste oppkjøring.
Sist endret av Exazer; 1. august 2014 kl. 18:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Exazer Vis innlegg
Snakk om før en avkjørsel..
Vis hele sitatet...
Spiller ingen rolle, du skal ikke HOLDE i venstrefeltet med mindre du skal forbikjøre. For avkjørsel skal du ikke være så lenge i feltet.

Det er nok du som er FOR selvsikker. Du er ikke så god som du tror. Det er ok siden du er ny, men det betyr ikke at du får lappen. Fiks dine feil og så ta prøven igjen

LYKKE TIL!
Sitat av Exazer Vis innlegg
Joda, men nå ber jeg i denne tråden om råd, ikke om at dere skal leke oversensor. Når alle som har sittet på med meg blir overrasket over at jeg ikke bestod, så vil jeg tro jeg er klar for lappen.
Vis hele sitatet...
Det er her du tror feil. En sensor er trent for å se det kompisene dine og mora di ikke ser. At de forteller deg at du kjører kjempebra betyr ikke automatisk at du er klar for lappen. Det er det nemlig en sensor som bestemmer, og han var åpenbart uenig.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Exazer, etter å ha lest gjennom tråden oppfatter jeg det slik at du allerede har fått besvart spørsmålet ditt. Jeg oppfordrer deg meg dette til å gi de som har kommet med råd en aldri så liten skriftlig positiv oppmerksomhet, samt la diskusjonen om hvorvidt du kjørte godt eller dårlig ligge – da det åpenbart ikke leder noen vei.

Jeg lar tråden være åpen så lenge ting ikke sklir mer ut nå, da jeg ser rom for flere informative innlegg.
Sist endret av Kakcoo; 1. august 2014 kl. 19:06.
Sensor er dessverre i noen få tilfeller som du erfarte. Oppkjøring bør egentlig de fleste bestå med tanke på nedlagt tid privat og med kjørelærer. Når mann har fått "GO" fra kjørelærer så er man egentlig klar. Og i prinsippet burde kjøre lærer være han som gir deg fører prøven.. men men.


Bare se frem til du får lappen, for du kommer til å bestå på neste oppkjøring.

Virker mer som om noen av de er ute etter å hevde seg, selvom de egentlig ikke har en jobb som tilfreds stiller deres motiv med jobben!
Sist endret av Khan17; 1. august 2014 kl. 19:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Khan17 Vis innlegg
Når mann har fått "GO" fra kjørelærer så er man egentlig klar. Og i prinsippet burde kjøre lærer være han som gir deg fører prøven.. men men.
Vis hele sitatet...
Jeg frykter flere ville utnyttet denne ordningen, gjerne de som driver kjøreskoler der det kanskje er bare 1-2 kjørelærere. Enten så kan de utnytte det via å kreve fler kjøretimer enn nødvendig, eller ved å gi fordeler til familie og kjente..
Men jeg ser jo at du hadde sluppet lange ventelister for å få en oppkjøring ved å bruke et slikt opplegg, kanskje om man hadde "prøven" med en annen kjørelærer? Hvordan kan man kvalitetsikre seg mot at noen få misbruker systemet?
Om folk skulle fått lappen fordi at de selv mener de er flinke nok så hadde nok dødstallet i trafikken skutt i været. Med andre ord hva DU mener (evt mor, far og kompiser) er ubetydelig, om du ikke er klar er du ikke klar. Virker som om du selv tror at du er en bedre sjåfør enn alle andre fordi du har 10k km bak rattet, men det er som nevnt ingenting i det store og hele. Suck it up, prøv igjen og ikke oppfør deg som om du er verdensmester, lykke til!
Trådstarter
13 0
Sitat av 11elikri Vis innlegg
Når du ber om råd burde du kanskje ta dem til deg og ikke begynne å diskutere på dem? Mange gode råd i diskusjonen her, men du er for arrogant til å lytte til dem. Nettopp derfor du ikke klarte å kjøre opp
Vis hele sitatet...
Haha, de rådene som er fornuftig tar jeg til ettertanke, ja, men de som leker sensor nummer 2 er jeg mindre begeistret over. Jeg kom hit for å spørre om jeg hadde klagesak, ikke for at folk som aldri har sittet på med meg skal dømme min kjøring.

Sitat av LP88 Vis innlegg
Om folk skulle fått lappen fordi at de selv mener de er flinke nok så hadde nok dødstallet i trafikken skutt i været. Med andre ord hva DU mener (evt mor, far og kompiser) er ubetydelig, om du ikke er klar er du ikke klar. Virker som om du selv tror at du er en bedre sjåfør enn alle andre fordi du har 10k km bak rattet, men det er som nevnt ingenting i det store og hele. Suck it up, prøv igjen og ikke oppfør deg som om du er verdensmester, lykke til!
Vis hele sitatet...
Tror på ingen måte jeg er bedre enn alle andre!! Men føler jeg er bedre enn de fleste som kjører opp når de er 18, med lagt vekk på at JEG FØLER, ikke påstår. Har rett og slett kjørt for mye, og fått for mange uvaner.
Sist endret av Exazer; 2. august 2014 kl. 22:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Exazer Vis innlegg
Haha, de rådene som er fornuftig tar jeg til ettertanke, ja, men de som leker sensor nummer 2 er jeg mindre begeistret over. Jeg kom hit for å spørre om jeg hadde klagesak, ikke for at folk som aldri har sittet på med meg skal dømme min kjøring.



Tror på ingen måte jeg er bedre enn alle andre!! Men føler jeg er bedre enn de fleste som kjører opp når de er 18, med lagt vekk på at JEG FØLER, ikke påstår. Har rett og slett kjørt for mye, og fått for mange uvaner.
Vis hele sitatet...
Om du bare er 18 år og allerede sitter med en røys uvaner før du i det hele tatt har fått lappen ville ikke jeg heller godkjent oppkjøringen din.

At du har "kjørt for mye" og er "for trygg situasjoner" er bare pisspreik. Har du kjørt ekstremt mye er det bare flaut at du fortsatt ikke klarer forhodle deg til vegtrafikkloven og hva som regnes som hensiktsmessig bilkjøring.
Trådstarter
13 0
Sitat av Acidous Vis innlegg
Om du bare er 18 år og allerede sitter med en røys uvaner før du i det hele tatt har fått lappen ville ikke jeg heller godkjent oppkjøringen din.

At du har "kjørt for mye" og er "for trygg situasjoner" er bare pisspreik. Har du kjørt ekstremt mye er det bare flaut at du fortsatt ikke klarer forhodle deg til vegtrafikkloven og hva som regnes som hensiktsmessig bilkjøring.
Vis hele sitatet...
Så du mener at du følger ALLE lover til punkt og prikke? Ingen uvaner? Kjørt som du gjorde på oppkjøringen hele livet? Om ikke, ikke døm meg.

Kommer hit med 1 spørsmål, og ender med å bli hengt ut av netttroll. Er det mulig... DU var ikke der DU kan ikke dømme situasjonen, DU skal svare ja eller nei om jeg har klagesak.
Sist endret av Exazer; 3. august 2014 kl. 01:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fra nå av: Kjør etter punkt og prikke HELE tiden, som om du er på en oppkjøring
Tror ikke folk dømmer deg for kjøringen, men for arrogansen... En arrogant sjåfør er ofte en dårlig sjåfør.

Og nei, du har ikke en klagesak
Sitat av Exazer Vis innlegg
Så du mener at du følger ALLE lover til punkt og prikke? Ingen uvaner? Kjørt som du gjorde på oppkjøringen hele livet? Om ikke, ikke døm meg.

Kommer hit med 1 spørsmål, og ender med å bli hengt ut av netttroll. Er det mulig... DU var ikke der DU kan ikke dømme situasjonen, DU skal svare ja eller nei om jeg har klagesak.
Vis hele sitatet...
Du må nesten forvente å få tilbakemeldinger på det du poster..
Anbefaler at du ser på det som er svart, kjører litt mer med manuell og tar oppkjøringen på nytt når du får bestilt ny oppkjøring. Og nestegang, prøv å tenk langt framover mens du kjører, funker veldig bra om du er kjent i området.
Det jeg har gjort de 3 gangene jeg har kjørt opp (A1, A2 og B), er at jeg har sett for meg veien framover og tenkt over det som kommer. "Ok, nå kommer en rundkjøring, plaser meg litt mot høyre, se om det kommer biler osv.."

Selv har jeg kjørt bil nå i kanskje 4-5 mnd alene, og har et par uvaner som jeg vet om. Også har jeg de som jeg ikke vet om, men det bruker vi gjerne å diskutere blant vennegjengen. Jeg kan gjerne spørre en venn hvorfor han velger å ligge så langt ut i kanten, eller om han er klar over at han ligger alt for nært bilen foran osv.. Og de gangene jeg har spurt, så har de tenkt over det og tatt det inn, det bør du også gjøre i dette tilfelle..

Lykke til neste gang, og hør på de som har litt mer erfaring enn deg.
Til trådstarter... Da jeg var 18 år og skulle kjøre opp hadde jeg ca 65.000km av egentrening. Mye langkjøring, men noe bykjøring. At du føler deg som verdens beste sjåfør er en bivirkning av din alder, på lik linje som at du en gang i tiden synes det var tøft å snuse/røyke.

Ta noen flere timer med kjøreskole, løft blikket og bryt opp hva som skjer i korte økter.
Feks: du er på vei inn i en rundkjøring (et-felts) og skal til venstre (3. avkjørsel).
Senk farten -> Døvinkel -> Plassering -> Blinklys -> osv...


Lykke til, og måtte selvsikkerheten dempet seg noe til vintern om du har lappen da...
Sitat av Exazer Vis innlegg
Haha, de rådene som er fornuftig tar jeg til ettertanke, ja, men de som leker sensor nummer 2 er jeg mindre begeistret over. Jeg kom hit for å spørre om jeg hadde klagesak, ikke for at folk som aldri har sittet på med meg skal dømme min kjøring.



Tror på ingen måte jeg er bedre enn alle andre!! Men føler jeg er bedre enn de fleste som kjører opp når de er 18, med lagt vekk på at JEG FØLER, ikke påstår. Har rett og slett kjørt for mye, og fått for mange uvaner.
Vis hele sitatet...
Det var forsåvidt poenget, hva DU føler er likegyldig, en sakkyndig har observert deg og mener du ikke er flink nok, ferdig med saken. At du selv føler at du er bedre enn de fleste andre som kjører opp når de er 18 er en arrogant holdning, du ikke sett på langt nær de fleste 18 åringer som har kjørt opp og har derfor ikke grunnlag for å bedømme hvor flinke de fleste er. Det virker som om du mener at du vet bedre enn sensor, men han vet hva han skal se etter, og at du selv ikke har lagt merke til ting mens du har konsentrert deg om noe annet er ikke usannsynlig.
TS er bare irritert på sensor og leter etter medfølelser på internett. Har selv kjørt opp 3 ganger og har strøket kun 1 gang, da var ballefjern.

Uansett om du sendte inn klage så hadde ventetiden på svaret tatt lengre tid enn å vente på ny oppkjøringsdato.

suck it up
Si at du bygger et hus, og du skal ha huset godkjent av en snekker som har bygget hus i 30 år. Snekkeren sier "nei, fy faen, her må du gjøre ting på nytt" - mens du mener at HEY, jeg bygget jo en utedass på hytta i fjor; dette kan jeg.

Satt litt på spissen for å oppnå et poeng. Ja. Men sånn er det dessverre.

Jeg er nærmere 30 nå, og tok lappen i fjor. Jeg hadde god kjemi med kjørelæreren, og viste alltid en udmyk holdning. Fordi jeg i en alder av snart 30 - VET - hvordan hodetfungerer, og at man ofte føler man har bedre kontroll enn det man egentlig har. Særlig som nyerfaren og fersk sjåfør. Unge menn spesiel mellom 18 og 25 tenker risikovurdering på en helt annen måte fordi frontallappefunksjonen ikke er utviklet ennå. Det er den siste funksjonen i hjernen som foretar den rasjonelle tenkingen, derblant selvinnsikt og risikovurdering. Man FØLER derfor konstant at "dette kan jeg", inntil man kræsjer og får seg en liten aha-opplevelse. 100k km på veien er ikke mye i det hele tatt.

Når jeg hadde oppkjøring. Besto jeg første gang. Og det morsomme var at jeg hørte ekstremt mange rykter (noen er gjengitt i tråden her, som at alle gutter stryker første gang osv) - jeg fikk avkreftet mye, og bekreftet noe når jeg satt i bilen med sensoren.

Sensoren sa, at det verste han viste var unge gutter som booste av selvtillitt og mente de alltid hadde rett. Ofte strøk han disse, for å få dem ned på jorda igjen - fordi det faktisk går ut over sikkerheten når man har for stor tro på seg selv, og ikke klarer samhandlingen det er i å være i traffikken.

Det å ligge noen sekunder i 45 km/t i 30 km/t er faktisk jævla mye. Det er 50% over fartsgrensen. Du kan faktisk sammenlikne det med å ligge i 135 km/t på motorveien. Det alene er grunn nok til å stryke. Litt rykkete kjøring er vanlig for alle ferske sjåfører, og er ikke god nok grunn til å stryke. Men jeg tror nok at egoet ditt var utløstende. At man ikke klarer å innse at man er nybegynner, forholde seg ydmykt og faktisk lytte til de som har erfaring i feltet.

Selv besto jeg på første forsøk. Jeg anser meg selv for å være flink i trafikken. Det betyr at jeg er flink til å ta forhåndsregler fordi jeg VET jeg er nybegynner og kan gjøre feil. Men følelsen min, altså hodet mitt forteller at jeg er mye flinkere enn det jeg faktisk er. Men så klart, sammenlikner man seg selv i trafikken - ser man at det er MANGE idioter der ute som ikke forstår samhandling i trafikk, vikeplikt, feltbytte og alt fra A til Å.

Istedenfor å være irritert på sensor og tenke på å klage, bør du heller gå litt inn i deg selv og vise en mer ydmyk holdning til trafikken - og nei du er ingen GOD SJÅFØR - før du har vært i trafikken i 10 år. Da kan du kalle deg en god sjåfør basert på erfaringen du har. (Hvis du fremdeles har lappen).
Sist endret av DebRestore; 3. august 2014 kl. 20:30. Grunn: Skriveleif