Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  92 6275
Sitat av Oprah Vis innlegg
Jeg er litt usikker på om du mener at man ikke kan kjøre bil når hvis man skaffer quetiapine illegalt eller ei, men har man resept kan man kjøre bil på quetiapine så fremt man er tillvendt stoffet og føler seg egnet til og kjøre. Jeg vet ikke hvordan det er hvis man får det i anti-psykotiske doser, da jeg bare tar det for søvn. 25-50 mg er det jeg selv står på.

For ordens skyld, sakset fra felleskatalogen:
Kjøring og bruk av maskiner
Du må bare kjøre bil eller utføre risikofylt arbeid når det er trygt for deg. Legemidler kan påvirke din evne til å kjøre bil eller utføre risikofylt arbeid. Les informasjonen i pakningsvedlegget nøye. Er du i tvil, kontakt lege eller apotek.
Quetiapine Teva kan gjøre at du føler deg søvnig. Ikke kjør bil eller betjen maskiner før du vet hvordan tablettene påvirker deg.
Vis hele sitatet...
mener illegal selvmedisinering, spes dagtid blant andre folk.
så dosering for ts må hen jo finne ut av selv, men greit og starte på 12.5-25mg, skal ikke medisinere sterk schizofreni akkurat :P

selvfølgelig ikke en heldig situasjon å gjøre dette selv, men pga hvordan systemet er mot de som (mis)bruker rus så kan det være en bedre løsning for ts :/
Hallo... Jeg har kommet meg ut av dette gjennom AA/NA og ett par psykologer på veien.

Du har jo skjønt at det ikke har noe for seg å gå i behandling uten å nevne rus. Da skjønner du sikkert at det heller ikke har noe for seg med behandling i hasjtåke. Du må desverre være tilstede for å selv kunne gjøre den jobben som trengs. Det rette valget her vet du nok best selv det kan bare ta litt tid å fordøye. Førerkort burde være siste pri her enn så lenge du ruser deg. Det viktigste først. Lykke til

PS Det er heller ingen skam å gi opp jobben litt i en periode å komme seg på beina om den suger som du beskriver. Sykepenger/APP er helt innafor i din situasjon. Fastlege og DPS!
Sitat av *pi Vis innlegg
Er du sikker på det? Jeg kan jo se for meg at det er vanskelig å diagnostisere noen når man ikke vet om symptomene skyldes rus eller andre ting. Men ingen psykologer jeg kjenner mener at rus alltid er det primære problemet hos alle rusmisbrukere, snarere tvert imot.
Vis hele sitatet...
Hvor mange psykologer kjenner du? Og hvor mange pasienter kjenner du? Siden det ikke fins noen faktiske tall så må vi bare ta utgangspunkt i personlige erfaringer. Jeg kjenner 0 psykologer, men har vært i behandling hos 4, 1 av de hadde peiling, resten var teoretikere uten et snev av innsikt i psykiske lidelser forbi tekstboka.

Mine 4 nærmeste relasjoner har også gått i behandling hos 1-3 forskjellige psykologer og vi er alle uføre. I tillegg er det alle tilfellene vi kan lese om rett hær på forumet.

Jeg har ikke hørt om ett eneste tilfelle der åpenhet om rus har gitt annet en negative konsekvenser, det at jeg fikk en utredning og diagnosene mine før jeg nevnte rusbruk var et gjennomtenkt valg.

Det var fokus på diagnosene og hvilken behandling som kanskje kunne hjelpe, helt til jeg nevnte rus, jeg merket fort hvordan det, hovedproblem eller ei, var det første vi måtte ta tak i.

Fant fort ut at jeg forteller hva jeg har prøvd og at jeg ikke fant noe meningen i rus på lik linje med alt annet i dette livet. Og heldigvis gikk det fort over og vi kom tilbake til de faktiske diagnosene.

Det tok meg 5 år før noen skjønte hva jeg formidlet og så at dette kan vi ikke fikse, det var en dansk psykologspesialist på turnus i Finnmark, det tok ho 1 time å se det ingen av de andre hadde brukt 5 år på.

2 av de jeg kjenner hadde samme erfaring, prøvde være åpen om rus, men så at hele behandlingen ble lagt rundt rus og ikke diagnosene.

1 av de ruser seg ikke og var aldri et spørsmål. Og så er det den siste person som var åpen om sin rusbruk og forklarte at angstmedisiner, forskrevet av lege, var en nødvendighet, der røyk lappen, og det tok hele 15 år hvor 2 av de var på pisseprøver før personen i det hele tatt ble ansett som noe annet en en narkoman.

Så jeg mener helt klart, at ja i 98% av tilfellene vil ikke en psykolog overse rusbruk, om de mener det er hovedproblemet eller ei er for meg totalt irrelevant når det er der de setter behandlingsfokuset.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
En fire dagers pause er meget effektivt mtp på toleranse, og man burde ha de ofte ila et år. Veit det er vanskelig, men det går jo helt fint egentlig så lenge man bestemmer seg og står i det som en tøffing. Har akkurat gjennomført 4 dagers ufrivillig pause med høy irritasjonsfaktor, kaldsvetting -- alt det vanlige. Men man merker også hvordan man klarner opp.
Sitat av *pi Vis innlegg
Er du sikker på det? Jeg kan jo se for meg at det er vanskelig å diagnostisere noen når man ikke vet om symptomene skyldes rus eller andre ting.
Vis hele sitatet...
La meg si 2 ting om akkurat det. For det første så var det ikke en psykolog som diagnoserte meg, jeg fikk flere skjemaer å fylle ut, et for personlighetsforstyrrelser, et for angst og depresjon og et for traumer. Psykologens jobb var å se, i en bok, hvilke svar som ga hvor mange poeng og legge de sammen, for å igjen lese seg til hvilke lidelser jeg hadde. En jobb ethvert menneske over 10 år kunne gjort.

For det andre, jeg er kanskje ikke rette person å snakke om behandling da jeg visste før jeg kom dit at ingen kunne hjelpe meg med noe annet enn en ting, uføre, selv om jeg selvfølgelig formidlet åpent og ærlig hvilke problemer jeg hadde i hverdagen. Og mener selvfølgelig hvis man vet eller er i tvil om rus kan være en del av problemet og man virkelig ønsker å forbedre livet sitt og slutte med rus så burde man være åpen om det, psyken er viktigere enn lappen, det beste hadde vært i pose og sekk, men det ser ikke ut til å være mulig.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
La meg si 2 ting om akkurat det. For det første så var det ikke en psykolog som diagnoserte meg, jeg fikk flere skjemaer å fylle ut, et for personlighetsforstyrrelser, et for angst og depresjon og et for traumer. Psykologens jobb var å se, i en bok, hvilke svar som ga hvor mange poeng og legge de sammen, for å igjen lese seg til hvilke lidelser jeg hadde. En jobb ethvert menneske over 10 år kunne gjort.
Vis hele sitatet...
Det er nå en gang sånn at det er disse skjema som er utgangspunkt for diagnosesystemene som brukes. Bare fordi EU-kontroll på bilen er skjema med svar betyr ikke at det er "En jobb ethvert menneske over 10 år kunne gjort. "

De siste jeg har vært hos nå har ikke vektlagt diagnose noe særlig. Og ved siste utredning endte de opp med to personlighetsforstyrrelser. Den ene "paranoid" helt åpenbart rusrelatert og den ble vi enige om å derfor forkaste som diagnose men gjerne snakke om. Den andre litt mer kombo av person og rus, desto mer interessant. Det er jo helt klin umulig for den gjennomsnittlige rusmisbruker selv og praktiserende behandler å se sånt i rus. Har du sloss med rus i noen år så kvalifiserer du fort til en del diagnoser du ikke nødvendigvis ville gjort ellers.

Så med mindre du ønsker å ruse deg å bli ufør så kan det være lurt å samarbeide. Jeg har og lært meg å være mer ydmyk for at folk får ta i mot den hjelpa som funker for hver enkelt. Da blir det helt feil å sitte å snakke folk bort fra å prøve få hjelp med sitt problem. En del av det å komme seg ut av rus er å finne den veien som funker best for seg selv. Og den veien begynner først med å slutte å ruse seg.
Sist endret av Dough; 7. februar 2020 kl. 13:08.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg ler av de som tror at man får adekvat helsehjelp i psykiatri/av psykologer hvis rusen er i rommet.
Da bagatelliserer man så mange sine historier om akkurat det, og alt som har vært skrevet og sagt om det temaet.
Rusen blir altforklarende, og man må være grunnleggende naiv og uten egne erfaringer for å sitte i
full trygghet på rommet sitt og si at andre bare må være åpne, for helsevesenet er ikke sånn.
Ta heller å beskytt andre med å være forsiktig, og hold det åpent at manges erfaringer med
dette temaet er nettopp sånn.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er nå en gang sånn at det er disse skjema som er utgangspunkt for diagnosesystemene som brukes. Bare fordi EU-kontroll på bilen er skjema med svar betyr ikke at det er "En jobb ethvert menneske over 10 år kunne gjort. "

De siste jeg har vært hos nå har ikke vektlagt diagnose noe særlig. Og ved siste utredning endte de opp med to personlighetsforstyrrelser. Den ene "paranoid" helt åpenbart rusrelatert og den ble vi enige om å derfor forkaste som diagnose men gjerne snakke om. Den andre litt mer kombo av person og rus, desto mer interessant. Det er jo helt klin umulig for den gjennomsnittlige rusmisbruker selv og praktiserende behandler å se sånt i rus. Har du sloss med rus i noen år så kvalifiserer du fort til en del diagnoser du ikke nødvendigvis ville gjort ellers.

Så med mindre du ønsker å ruse deg å bli ufør så kan det være lurt å samarbeide. Jeg har og lært meg å være mer ydmyk for at folk får ta i mot den hjelpa som funker for hver enkelt. Da blir det helt feil å sitte å snakke folk bort fra å prøve få hjelp med sitt problem. En del av det å komme seg ut av rus er å finne den veien som funker best for seg selv. Og den veien begynner først med å slutte å ruse seg.
Vis hele sitatet...
Å stille mine diagnoser kunne vært gjort av en 10 åring, men det kan godt hende mitt tilfelle er uvanlig og at siden jeg fort snudde på flisa ang. rus, ikke var et tema i min behandling.

Som jeg skrev helt på slutten av innlegget mitt, hvis man vet eller tror rus er en del av problemene eller man rett å slett ønsker å være rusfri, så burde man være åpen om det, om lappen ryker eller ei, så ja der er vi enig.

Men ikke alle ønsker å bli rusfri, og det er fullt mulig å ha lidelser som ikke er relatert til rus. Jeg leser innlegget ditt som at alle friske avstår fra rus, men det er jo ikke tilfelle.

Jeg hadde er par år jeg ikke ruset meg på annet en tobakk, og jeg ble på ingen måte bedre av det, heller det motsatte, det var ingen pauser fra den virkeligheten jeg lever i og det økte bare angsten og frustrasjonen betraktelig.

Kan også legge til at jeg ser nok ikke ting helt som den gjennomsnittelige rusmisbruker og har heller ingen ønsker om å formidle til en spesifikk gruppe mennesker. Jeg deler mine erfaringer og meninger og er på ingen måte ansvarlig for hvordan det blir tolket, bearbeidet og brukt i andres liv, jeg har nok med meg selv.

Til slutt så er det ikke til å koste under teppe at jeg lærte absolutt ingenting av mine 5 år i behandling og fikk ingen videre innsikt i verken mine følelser eller diagnoser, at ikke alle orker eller tar seg tid til å finne ut av ting selv er helt innforbi, men for meg er det bare 2 veier, lær å lev med det eller lær å fortrenge det, igjen tolk det som enn vil, men jeg mener jeg ikke har noen som helst problemer annet enn at jeg ikke kan fortrenge den virkeligheten vi alle lever i.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det finnes ikke god behandling til alle som bruker cannabis eller andre sterkt stigmatiserte rusmidler i norsk helsevesen. Det er et sjansespill

Det finnes en del tilbud om behandling som er bra, fordi det er gode enkeltpersoner i helsevesenet som virkelig gjør jobben sin på en sunn og smart måte, men systematisk og på overordnet plan sliter man med å møte denne gruppen på en god måte.
Sist endret av meaculpaUIO; 7. februar 2020 kl. 14:25.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Hvor mange psykologer kjenner du? Og hvor mange pasienter kjenner du?
Vis hele sitatet...
Kjenner 4 psykologer som jeg kommer på akkurat nå, med varierende grad av klinisk praksis. Har vært/er i behandling hos en, har jobbet i psykiatri (som ufaglært, ikke med behandling) og med rusmisbrukere ellers, og studert noe psykologi. Så det er selvsagt like anekdotisk det jeg mener som det andre mener her. Jeg har dog aldri vært rusmisbruker, og la hasj på hylla lenge før jeg gikk i behandling. Så ingen førstehåndserfaring akkurat der.

Jeg har ikke hørt om ett eneste tilfelle der åpenhet om rus har gitt annet en negative konsekvenser, det at jeg fikk en utredning og diagnosene mine før jeg nevnte rusbruk var et gjennomtenkt valg.

Det var fokus på diagnosene og hvilken behandling som kanskje kunne hjelpe, helt til jeg nevnte rus, jeg merket fort hvordan det, hovedproblem eller ei, var det første vi måtte ta tak i.

Så jeg mener helt klart, at ja i 98% av tilfellene vil ikke en psykolog overse rusbruk, om de mener det er hovedproblemet eller ei er for meg totalt irrelevant når det er der de setter behandlingsfokuset.
Vis hele sitatet...
Det er litt nyanser her. Jeg sier ikke at det ikke vil få negative konsekvenser å fortelle om rusbruk, jeg vet heller ikke hva som er praksis mtp lappen. Det er sikkert delte meninger om hva negative konsekvenser er også. Jeg ser godt for meg at en psykolog vil ønske å behandle rusproblemet først, hvis det maskerer de underliggende problemene eller gjør deg ute av stand til å nyttiggjøre deg behandling. Det er i alle fall min psykologs holdning når vi har diskutert det, at selvmedisinering med rus (ikke alvorlig misbruk og ikke ulovlige midler i dette tilfellet) først og fremst er problematisk fordi det hindrer tilgang til det som er vanskelig og som må jobbes med. Logisk nok, det er jo derfor man bruker rus på den måten.

Det jeg protesterte på, er at psykologer flest tror rusen alltid er roten til problemet. Det synes jeg høres veldig rart ut, og tror ikke helt på. Det andre du sier har jeg ikke protestert på. Jeg kan godt se for meg at det er vanskelig å diagnostisere noen som har et rusproblem, da symptomer kan skyldes rusen, eller rusen kan skjule symptomer. Synes derfor ikke det er så rart at psykologer flest ikke "overser rusbruk" i utredning og behandling.

Sitat av Kloakk Vis innlegg
La meg si 2 ting om akkurat det. For det første så var det ikke en psykolog som diagnoserte meg, jeg fikk flere skjemaer å fylle ut, et for personlighetsforstyrrelser, et for angst og depresjon og et for traumer. Psykologens jobb var å se, i en bok, hvilke svar som ga hvor mange poeng og legge de sammen, for å igjen lese seg til hvilke lidelser jeg hadde. En jobb ethvert menneske over 10 år kunne gjort.
Vis hele sitatet...
Håper det lå litt mer i bunn der enn et skjema, det bør det i alle fall. Jeg har aldri fylt ut noe skjema hverken for å få min diagnose eller utelukke andre diagnoser. Det sagt, så er dette en privatpraktiserende psykolog med lang erfaring og god tid. Jeg har ikke hørt så mye bra om offentlig psykisk helsetilbud dessverre, hverken fra brukere eller psykologer/helsepersonell. Synd du har fått så lite hjelp.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er manges fortelling fra det offentlige helsevesen at man ikke får noe særlig økonomisk, sosial hjelp - at man blir nektet medikamenter og bedt om å avruse seg før man får hjelp med de andre problemene. Det må du ta innover deg Pi - her er du på feil side av streken. Samtidig kan man møte på kontrolltiltak som setter deg tilbake på mange måter.

Det er helt uansvarlig å be folk være åpen i dag, på generell basis.
Sist endret av meaculpaUIO; 7. februar 2020 kl. 14:52.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Jeg ler av de som tror at man får adekvat helsehjelp i psykiatri/av psykologer hvis rusen er i rommet.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler absolutt ikke på at det er mye dårlige holdninger. Men det kan også hende at det av og til er nødvendig å adressere rusproblemer for å gi adekvat helsehjelp. Ting er sjelden helt svart hvitt.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg syns ikke man skal leke med andres liv, gjennom å antyde at det er trygt å søke hjelp i alle tilfeller, eller trygt generelt.

Husk Knut Røneides sønn, og mange andre fortellinger om selv og dyp tragedie fra disse urettferdige reaksjoner.

Men for all del, kjør på hvis du vil.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Det er manges fortelling fra det offentlige helsevesen at man ikke får noe særlig økonomisk, sosial hjelp - at man blir nektet medikamenter og bedt om å avruse seg før man får hjelp med de andre problemene. Det må du ta innover deg Pi - her er du på feil side av streken. Det er helt uansvarlig å be folk være åpen i dag, på generell basis.
Vis hele sitatet...
Men det gjør jeg jo ikke! Tror jeg gir opp å forklare dette noe mer. Jeg påstår ikke at det alltid er lurt å være åpen, jeg påstår ikke at det aldri er det. Jeg påstår ikke at det ikke er dårlige holdninger til rusmisbrukere (det har jeg sett i flere sektorer). Det eneste jeg tviler på er at alle psykologer tror rus alltid er roten til problemet. Det tror jeg er å undervurdere en hel profesjon.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Da kjenner du dårlig til praksisen med å skulle behandle rusen først. Det er ikke konspirasjon, det er en holdning man kan finne i behandlingspraksis og i instruks. Vi må være sterke i vår advarsel fordi konsekvensene kan være så dypt alvorlige.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Det må du ta innover deg Pi - her er du på feil side av streken.
Vis hele sitatet...
Siter gjerne akkurat hva jeg har sagt som er over streken, så er det litt lettere.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Du skriver jo blandt annet at du ikke tror noe på det, og at det virker rart. Du skriver pent og høflig stort sett, men det hjelper ikke når du bagatelliserer noe potensielt alvorlig. Du skriver at du har ikke peiling på førerkortpraksisen, ok, kanskje sitte rolig i båten, fordi det er en del selvmord og livsskjebner knyttet til det.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Du skriver jo blandt annet at du ikke tror noe på det, og at det virker rart.
Vis hele sitatet...
Hva skriver jeg at jeg ikke tror på? Ikke at det er dårlige holdninger og lite tilbud til rusmisbrukere. Ikke at psykologer vil fokusere mest på rusmisbruk og insistere på å behandle det først. Ikke på at det ikke får negative konsekvenser å fortelle om det. Ingenting av det har jeg protestert på.

Du skriver pent og høflig stort sett, men det hjelper ikke når du bagatelliserer noe potensielt alvorlig. Du skriver at du har ikke peiling på førerkortpraksisen, ok, kanskje sitte rolig i båten, fordi det er en del selvmord og livsskjebner knyttet til det.
Vis hele sitatet...
Det vet jeg, og akkurat sertifikat ifht suicidalitet har jeg litt peiling på.

Jeg skjønner rett og slett ikke hva det er du mener jeg sier som er bagatelliserende. Jeg synes det er leit at du oppfatter det slik, jeg vet ganske mye om hvordan rusmisbrukere møtes av samfunnet, gjennom både arbeid og frivillighet.
Sist endret av *pi; 7. februar 2020 kl. 15:12.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Du skriver jo blandt annet at du ikke tror noe på det, og at det virker rart. Du skriver pent og høflig stort sett, men det hjelper ikke når du bagatelliserer noe potensielt alvorlig. Du skriver at du har ikke peiling på førerkortpraksisen, ok, kanskje sitte rolig i båten, fordi det er en del selvmord og livsskjebner knyttet til det.
Vis hele sitatet...
Den som bør sitte rolig i båten her er nok deg. *pi har kun sagt at det finnes nyanser. Du angriper derimot saken som en fanatisk ekstremist og hevder at alle som avviker med så mye som en gråtone fra ditt heller kategorisk beksvarte syn bør klappe igjen. Det er en svært lite konstruktiv innstilling.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er litt nyanser her. Jeg sier ikke at det ikke vil få negative konsekvenser å fortelle om rusbruk, jeg vet heller ikke hva som er praksis mtp lappen. Det er sikkert delte meninger om hva negative konsekvenser er også. Jeg ser godt for meg at en psykolog vil ønske å behandle rusproblemet først, hvis det maskerer de underliggende problemene eller gjør deg ute av stand til å nyttiggjøre deg behandling. Det er i alle fall min psykologs holdning når vi har diskutert det, at selvmedisinering med rus (ikke alvorlig misbruk og ikke ulovlige midler i dette tilfellet) først og fremst er problematisk fordi det hindrer tilgang til det som er vanskelig og som må jobbes med. Logisk nok, det er jo derfor man bruker rus på den måten.

Det jeg protesterte på, er at psykologer flest tror rusen alltid er roten til problemet. Det synes jeg høres veldig rart ut, og tror ikke helt på. Det andre du sier har jeg ikke protestert på. Jeg kan godt se for meg at det er vanskelig å diagnostisere noen som har et rusproblem, da symptomer kan skyldes rusen, eller rusen kan skjule symptomer. Synes derfor ikke det er så rart at psykologer flest ikke "overser rusbruk" i utredning og behandling.


Håper det lå litt mer i bunn der enn et skjema, det bør det i alle fall. Jeg har aldri fylt ut noe skjema hverken for å få min diagnose eller utelukke andre diagnoser. Det sagt, så er dette en privatpraktiserende psykolog med lang erfaring og god tid. Jeg har ikke hørt så mye bra om offentlig psykisk helsetilbud dessverre, hverken fra brukere eller psykologer/helsepersonell. Synd du har fått så lite hjelp.
Vis hele sitatet...
Joda om rus er en del av problemet så burde man fortelle om det og det burde behandles, kanskje også først. Jeg tok utgangspunkt i de tilfellene hvor pasienten har selvinnsikt nok til å skille mellom bruk og misbruk, og de tilfellene hvor problemet ikke er åpenlyst. Det er viktig å være ærlig, først og fremst med seg selv og dermed søke hjelp til det man trenger hjelp til.

I selve behandlingen lå det mer, men utredning og å stille en diagnose var det første som blei gjort. Og da med standard skjemaer.

Jeg hadde psykologspesialist fra første time så antok at dama hadde peil på jobben sin, det som etterhvert slo meg dog er at jeg tror ikke det er mulig å sette seg inn i hvordan det er å ha psykiske lidelser uten å ha hatt i alle fall en selv.

Det er helt umulig å lese seg til hvordan det er å ta 5 gram flein. Jeg fikk nøyaktig den hjelpen jeg trengte, uføretrygd. Nå blir det veldig avsporing her, men jeg mener det jeg skrev, det er kun 2 veier i dette livet for de som tar spranget å ser det for hva det er, aksept eller fortreng.

Det er ingen nyhet at jo mer man vet om hvordan mennesket og verden generelt fungerer jo mindre lykkelig er man. Og spør du meg, ville jeg tatt den samme veien om igjen.

Ignorance is bliss, men mer nøyaktig, bliss is ignorance.
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
mener illegal selvmedisinering, spes dagtid blant andre folk.
så dosering for ts må hen jo finne ut av selv, men greit og starte på 12.5-25mg, skal ikke medisinere sterk schizofreni akkurat :P

selvfølgelig ikke en heldig situasjon å gjøre dette selv, men pga hvordan systemet er mot de som (mis)bruker rus så kan det være en bedre løsning for ts :/
Vis hele sitatet...
Ja, da er vi helt enige.
Men er quetiapine noe leger er veldig restriktive med og skrive ut? Jeg sliter med kvernetanker når jeg skal sove og fikk det utskrevet for det. Fungerer utmerket, men har ikke lagt merke til at man blir søvnig av det som mange andre sier de gjør. Ser det står at quetiapine har missbrukerpotensiale, så det er kanskje ikke så lett og få det på resept.
Jeg får det ikke av fastlegen min, men av overlege på dps.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
For all del, grip inn i en legitim diskusjon og svartmal den ene parten, og helligjør den andre.
Det er jo ikke svart hvitt det heller.

Men jeg har fått frem mitt poeng, så jeg lar det ligge.
Sist endret av meaculpaUIO; 7. februar 2020 kl. 15:49.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Det er helt umulig å lese seg til hvordan det er å ta 5 gram flein. Jeg fikk nøyaktig den hjelpen jeg trengte, uføretrygd. Nå blir det veldig avsporing her, men jeg mener det jeg skrev, det er kun 2 veier i dette livet for de som tar spranget å ser det for hva det er, aksept eller fortreng.

Det er ingen nyhet at jo mer man vet om hvordan mennesket og verden generelt fungerer jo mindre lykkelig er man. Og spør du meg, ville jeg tatt den samme veien om igjen.

Ignorance is bliss, men mer nøyaktig, bliss is ignorance.
Vis hele sitatet...
Dette er det mest hinsides arrogante utsagnet jeg har lest på forumet i hele år. Hjelpes! Det fascinerende er at med den holdninga er du immun mot alle motforestillinger. Dersom jeg for eksempel skulle argumentere for at verden faktisk ikke er helsvart, så ville du bare avvise meg med at jeg mangler denne innsikten du har tilegnet deg. Så i steden for å komme moteksempler som bare avslører for hele verden hvor uvitende, ignorant og naiv jeg er, la meg heller stille deg et enkelt spørsmål: Hva skal til for at du endrer oppfatning?
Det er vel slik at hvis du innrømmer til DPS at du bruker cannabis eller andre (ulovlige) rusmidler, så vil de ikke behandle deg. Da får du beskjed om å komme tilbake når du har gått en stund uten rusmidler. Dette fordi at de mener at rusen kan stå i veien for behandlingen - selv om du f.eks kun ruser deg annenhver helg...
Sitat av caperno Vis innlegg
Det er vel slik at hvis du innrømmer til DPS at du bruker cannabis eller andre (ulovlige) rusmidler, så vil de ikke behandle deg. Da får du beskjed om å komme tilbake når du har gått en stund uten rusmidler. Dette fordi at de mener at rusen kan stå i veien for behandlingen - selv om du f.eks kun ruser deg annenhver helg...
Vis hele sitatet...
Stemmer, husker ikke om det er 3 eller 6 måneder rusfri, men rusfri skal man være.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hadde jo vært hyggelig om crew argumenterte sak, istedenfor å angripe postere.

det regner jeg med at Pi også er enig i
Sist endret av meaculpaUIO; 7. februar 2020 kl. 16:02.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette er det mest hinsides arrogante utsagnet jeg har lest på forumet i hele år. Hjelpes! Det fascinerende er at med den holdninga er du immun mot alle motforestillinger. Dersom jeg for eksempel skulle argumentere for at verden faktisk ikke er helsvart, så ville du bare avvise meg med at jeg mangler denne innsikten du har tilegnet deg. Så i steden for å komme moteksempler som bare avslører for hele verden hvor uvitende, ignorant og naiv jeg er, la meg heller stille deg et enkelt spørsmål: Hva skal til for at du endrer oppfatning?
Vis hele sitatet...
Godt det er tidlig på året, arroganseprisen ville jeg tatt imot med tungt hjerte

Og jeg tror ikke det skal så mye til for å endre oppfatning for min del, jeg tror jeg er rimelig åpen for å se nye sider av livet, det er min nyskjerrighet som tross alt har ført meg hit hvor jeg står i dag.

Problemet med å bli overbevist dog er at det må gi mening, og alle såkalte løsninger jeg har fått servert har, i mitt syn, sitt opphav i å enten gi slipp og akseptere det eller fylle livet sitt med andre ting og fortreng det.

Og la meg legge til at jeg tror ikke den selvinnsikten jeg sitter med er vanskelig å oppnå eller spesiell. Jeg tror den er tilgjengelig for alle med en normalt utviklet hjerne og litt tid.

Og for å holde det litt til tema, min oppfatning av de psykologene jeg har hatt har vært skuffende, ikke fordi de ikke kunne hjelpe meg, dette visste jeg, selv om jeg åpenhjertelig delte av alle mine tanker og følelser i et desperat forsøk om å bli forstått, men fordi jeg trodde de ville fortelle meg noe jeg ikke visste, en side jeg ikke hadde sett, vi har alle blindsoner og jeg trodde kanskje det var plassen å gå for å få de påpekt, for å jobbe og bearbeide de.

Jeg har seinere i livet møtt mennesker som forstår, og de er like svartmalte som meg på dette ene punktet og ellers er vi veldig forskjellige, men hadde alle den samme opplevelsen av behandlingen vi fikk, og vår konklusjon er, med mindre du vet at rus er problemet, hold det for deg selv.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Joda om rus er en del av problemet så burde man fortelle om det og det burde behandles, kanskje også først. Jeg tok utgangspunkt i de tilfellene hvor pasienten har selvinnsikt nok til å skille mellom bruk og misbruk, og de tilfellene hvor problemet ikke er åpenlyst. Det er viktig å være ærlig, først og fremst med seg selv og dermed søke hjelp til det man trenger hjelp til.
Vis hele sitatet...
Helt enig.

I selve behandlingen lå det mer, men utredning og å stille en diagnose var det første som blei gjort. Og da med standard skjemaer.
Vis hele sitatet...
Kan forstå det som en foreløbig greie. En psykiatrisk diagnose er bare et verktøy for å gi deg rett behandling. Man må ta utgangspunkt i den infoen som foreligger, og justere etterhvert. Jeg har en annen diagnose nå enn da jeg startet i behandling.

Jeg hadde psykologspesialist fra første time så antok at dama hadde peil på jobben sin, det som etterhvert slo meg dog er at jeg tror ikke det er mulig å sette seg inn i hvordan det er å ha psykiske lidelser uten å ha hatt i alle fall en selv.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt, jeg har blitt overrasket over hvor mye psykologen forstår. Mye mer enn meg. Nå kan han selvsagt ha hundre diagnoser selv for alt jeg vet, men han virker unektelig ganske stabil

Nå blir det veldig avsporing her, men jeg mener det jeg skrev, det er kun 2 veier i dette livet for de som tar spranget å ser det for hva det er, aksept eller fortreng.
Vis hele sitatet...
Hehe, sant det. Men har du først bestemt deg for å prøve på aksept så nytter det visst ikke å gå tilbake til fortrenging.

Og spør du meg, ville jeg tatt den samme veien om igjen.
Vis hele sitatet...
Tenker vanligvis det samme, alt er bedre enn den tomme ikke-følelsen, uansett hvor jævlig det er. Men akkurat nå har jeg oppdaget en slags negativ tilbakekoblingsmekanisme der all antydning til bedring automatisk stenger tilgang til videre jobbing så man blir hengende i et slags evig limbo. Så akkurat nå tenker jeg why, oh why didn't I take the blue pill. Men jeg vet det er feil.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette er det mest hinsides arrogante utsagnet jeg har lest på forumet i hele år. Hjelpes! Det fascinerende er at med den holdninga er du immun mot alle motforestillinger. Dersom jeg for eksempel skulle argumentere for at verden faktisk ikke er helsvart, så ville du bare avvise meg med at jeg mangler denne innsikten du har tilegnet deg. Så i steden for å komme moteksempler som bare avslører for hele verden hvor uvitende, ignorant og naiv jeg er, la meg heller stille deg et enkelt spørsmål: Hva skal til for at du endrer oppfatning?
Vis hele sitatet...
Tror kanskje dette bør leses mer som en subjektiv opplevelse av livets grunnvilkår, enn en faktapåstand. Det gjorde jeg, i alle fall
Sist endret av *pi; 7. februar 2020 kl. 16:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Absurd: Ja, jeg har en sterk mistanke om at hasjen hiver bensin på bålet, så forslaget til Munted Artist er nok det beste. Problemet er at jeg blir til en blodtørstig nazi-psykopat i ukesvis etter slutt. Jeg blir garantert å angripe sjefen med hammer hvis jeg slutter. Det er ikke snakk om å vise seg ute i samfunnet i den tilstand. Jobben ryker nok ganske fort.
Vis hele sitatet...
Da anbefaler jeg sykemelding. Du kan starte hos fastlegen. Feks med å fortelle om hvordan du har det og at du nå er så sliten at du tror du klikker. Vær ærlig og si at du tror du trenger 14 dager sykemelding for å hente deg inn. Du trenger jo ikke nevne at du skal bruke tiden til å bli nykter.

Etter 14 dager om du er like amper så får du evt. be om nye 14 dager så er du nok over den tyngste kneika.

Lykke til fremover.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, jeg burde kanskje ikke ta så spontane valg. Bedriften er allerede underbemannet, så hvis jeg forsvinner, vil ikke jeg møte mange blide fjas når jeg er tilbake. Må vurdere akkurat det der.

Munted Artist: Jeg vet innerst inne at jeg burde slutte, avhengigheten kommer med veldig mange gode argumenter og unnskyldninger da. Ikke dumt å trappe ned, nei. Da slipper jeg muligens å føle meg helt Stalin. Helt utrolig hvordan personligheten forandres i abstinens.

Nøkkelen er rett og slett å finne motet og ta tak i ting. Mumrikken har mye rett føler jeg. Problemer hadde jeg før cannabis, det var grunnen til at jeg begynte, og det hjalp, men nå går det i motsatt retning. Det er ikke snakk om å være psykisk hårsår, vi har alle forskjellige gener, erfaringer og oppvekstmiljø, noen er heldige på det frontet, andre - ikke så mye og må dermed jobbe ekstra hardt for å holde skuta flytende.
Vis hele sitatet...

Her må du faktisk sette din egen helse og fremtidige psyke høyt hevet over dine arbeidskolleger og sjefens manglende evne til å skaffe seg dugelige ansatte. Alle problemene på jobben er sjefens ansvar og mtp bemanning og det å ha nok kvalifiserte ansatte samt det å ha kandidater tilgjengelig ved evt. sykefravær.

Ja det vil nok bli litt kjipt for sjefen om du blir sykemeldt. Er han helt udugelig og ikke leier inn vikar så vil det bli merarbeid på dine kolleger. Men akkurat det er ikke ditt ansvar, det er ikke noe du skal gå rundt å kjenne på og det er heller ingenting du skal bekymre deg om.

Blir det masse pes eller spørsmål når du kommer tilbake så får du gi dem et så sykt storkjefta svar at de aldri mer nevner det. At pikken din var så infisert av kjønnssykdom og full av verkebyller og åpne sår så du måtte ligge naken med sårkrem og vente på huden skulle gro før du kunne komme på jobb. Lag en så beskrivende historie så grov og deskriptiv at alle angrer på at de spurte deg ut eller peset deg og du får garantert gå i fred på jobb. Uansett hvor tungt de andre slet på jobb mens du var borte.
Sist endret av _abc_; 7. februar 2020 kl. 17:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Oprah Vis innlegg
Ja, da er vi helt enige.
Men er quetiapine noe leger er veldig restriktive med og skrive ut? Jeg sliter med kvernetanker når jeg skal sove og fikk det utskrevet for det. Fungerer utmerket, men har ikke lagt merke til at man blir søvnig av det som mange andre sier de gjør. Ser det står at quetiapine har missbrukerpotensiale, så det er kanskje ikke så lett og få det på resept.
Jeg får det ikke av fastlegen min, men av overlege på dps.
Vis hele sitatet...
quetiapin er et av de preparatene du får kasta etter deg selv om du ikke spør etter det (vanligvis), og også utrolig lett å skaffe ulovlig siden så mange får dette på resept.
små doser dreper tankene, større så passer du ut og våkner groggy af neste dag.

misbruk.. eneste jeg kan se for meg er for å "spole forbi" fengselsopphold f eks, evt substitutt for benzo mtp å avslutte stims / tripping.

men det jeg tenkte for TS var en shady "pose og sekk" løsning, der man skaffer det illegalt for å slippe helsevesenet og bruker quet for selvmedisinering mot "tankene", noe jeg er rimelig sikker på vil funke, men igjen, detta er mer en siste utvei greie. mange feiler, noen lykkes.

passe kjipt at folk i det heletatt blir pressa til å tenke på å shady løsninger som det, men sier litt at det fortsatt er så vanlig.
Sitat av Mumrikken Vis innlegg
Var mer rettet til hva jeg ville gjort om jeg hadde vært OP. Det er bortkastet tid for psykologen og, om pasient ikke er åpen om sine store dagligdagse problemer. Tendensene OP har siktet til her, er tendenser som gjerne blir fremprovosjert av hasj.


Nei, det er klart det. Men om man vil ha en endring i livet må man i det minste forsøke å ta tak. Klart vi er mer psykisk hårsåre nå enn vi var før, sånn har det dessverre blitt.

https://www.aftenbladet.no/meninger/...ager-pasienter
https://forskning.no/psykiske-lidels...-ungdom/328960
Vis hele sitatet...

Synes du forenkler problematikken i tråden i veldig stor grad. De problemene ts har nevnt kan være symptomer på flere forskjellige psykiatriske diagnoser og for alt vi vet så kan det være at det er kjerneproblemet - at psyken alt var ødelagt og rus ble et forsøk på minske symptomtrykket. Akkurat dette med diagnoser og hva som er årsaken til problemene tror jeg kanskje uansett vi skal la fagfolk få avgjøre. Vi har neppe nok bakgrunnsinformasjon til å si noe vettugt den eller eller andre veien.

Er ellers enig at det optimale for behandlingen vil være å kunne være ærlig. Les den saken i dagbladet som ble linket. Da ser man jo at det ikke nødvendigvis alltid er smart å vise full åpenhet. Et annet problem som har vært skrevet endel om her på forumet er at mange opplever at rusbruk i journalen skaper blokkeringer for fastlege og behandlere. Dermed blir grad av ærlighet en vurdering hver enkelt må gjøre.

Akkurat dette med førerkort tenker jeg ikke særlig på som en faktor ved åpenhet. Javel, så ryker kanskje førerkortet. Men om gevinsten blir et hode som faktisk virker og et nytt og bedre liv så er det kanskje verdt det å reise kollektivt i en periode, eller å gå i regn og motvind eller å stadige måtte sykle opp tunge bratte bakker på vei hjem fra butikken. Det er tross alt lav pris å betale for egen helse.

At vi er blitt så skjøre det kjøper jeg ikke i det hele tatt. Vi har nok fått et større fokus på psykisk helse enn tidligere men der vi idag sier at her er det en person med psykiske helseutfordringer, sa vi kanskje for 100 år tilbake at det sitter den gærne alkisen?

Ser en på det store bildet er vi som nasjon ikke blitt så veldig mye sykere. Vi har stabilt sykefravær såvidt jeg kan huske. Relativt stabile grad av uføre så dette med at vi er så skjøre som aldri før det tror jeg mest er høyrepolitikk som blir blåst opp i media og som brukes for å legitimere kutt i velferdsgoder. Er jo viktig å kutte i velferd til alle slik at de aller rikeste kan få sin skattelette.
Sitat av *pi Vis innlegg
Kan forstå det som en foreløbig greie. En psykiatrisk diagnose er bare et verktøy for å gi deg rett behandling. Man må ta utgangspunkt i den infoen som foreligger, og justere etterhvert. Jeg har en annen diagnose nå enn da jeg startet i behandling.
Vis hele sitatet...
I mitt tilfelle var det nok ikke sånn at hoved diagnosen min ville endret seg, Schizoid er vel en ganske uvanlig personlighetsforstyrrelse og i følge wiki "Schizoid er en lite studert lidelse fordi det sjelden har forekommet. Lidelsen er tilknyttet en rekke negative utfall som lavere livskvalitet, redusert funksjon og har ikke minst en av de laveste nivåene for livsuksess av alle personlighetsforstyrrelsene."


Og som den siste psykologen min sa, "du er integrert med din lidelse og det er desverre ikke noe mer vi kan gjøre for deg enn å hjelpe deg med uføretrygd og ønske deg lykke til videre og håpe du finner en måte å leve med det på", det er vel det mest ærlige og den eneste timen jeg følte jeg ble hørt.

Bi diagnosen, generalisert angstlidelse har blitt mye bedre med tid, spesielt med uføretrygd, det ga meg muligheten til å eksponere meg for den dosen sosialisering jeg orket og øke etterhvert som tiden gikk, i mitt eget tempo. PTSD'en føler jeg er helt bearbeidet.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg vet ikke helt, jeg har blitt overrasket over hvor mye psykologen forstår. Mye mer enn meg. Nå kan han selvsagt ha hundre diagnoser selv for alt jeg vet, men han virker unektelig ganske stabil
Vis hele sitatet...
Jeg mente selvfølgelig forstå hva jeg opplever og hvordan det føles for nettopp meg, ikke generell kunnskap om andre ting

Sitat av *pi Vis innlegg
Hehe, sant det. Men har du først bestemt deg for å prøve på aksept så nytter det visst ikke å gå tilbake til fortrenging.
Vis hele sitatet...
Ord. Jeg tror det er en grense for hvor langt ned i kaninhullet man kan gå før veien tilbake lukkes.

Sitat av *pi Vis innlegg
Tenker vanligvis det samme, alt er bedre enn den tomme ikke-følelsen, uansett hvor jævlig det er. Men akkurat nå har jeg oppdaget en slags negativ tilbakekoblingsmekanisme der all antydning til bedring automatisk stenger tilgang til videre jobbing så man blir hengende i et slags evig limbo. Så akkurat nå tenker jeg why, oh why didn't I take the blue pill. Men jeg vet det er feil.
Vis hele sitatet...
Sikker litt forskjell, men jeg føler den, jeg hadde en lang periode der jeg tenkte at det er kun de harde og vonde opplevelsene som kan gi selvinnsikt og utvide horisonten, heldigvis, etter mange år med å fornekte meg selv å faktisk gå videre.

Jeg kom til et punkt hvor jeg innså at selvinnsikt ikke er alt og følte jeg hadde vokst til potta på akkurat det punktet, dessuten var jeg blitt såpass godt kjent med meg selv at jeg ikke lenger var redd for å miste den jeg var selv om jeg tillot meg selv å fylle hodet med andre ting enn hvordan mennesker og verden henger sammen og heller delta.

Vil legge til at jeg har full forståelse og respekt for valget til Cypher.

Sitat av *pi Vis innlegg
Tror kanskje dette bør leses mer som en subjektiv opplevelse av livets grunnvilkår, enn en faktapåstand. Det gjorde jeg, i alle fall
Vis hele sitatet...
Det er selvfølgelig subjektivt, jeg tror vel at, faktiske objektive sannheter er utenfor vår rekkevidde, men samtidig er det ikke så subjektivt at det bare omhandler mine opplevelser og følelser.

Jeg skal gjøre et forsøk på å forklare. Kjærlighet, det er en av grunnsteinene for å gidde å henge hær på planeten, den gode følelsen av å elske og bli elsket, men jeg ser også den mindre subjektive siden av den.

Kjærlighet er en egenskap vi har for å formere oss og for å overleve. Ingen er skapt for hverandre og enhver partner kan byttes ut.

Den kjærligheten jeg føler for kidden min er størst, den føles uerstattelig, og såvidt jeg kan forstå, en kjærlighet man aldri slipper, men også den har en mindre subjektiv side, grunnen for den sterke kjærligheten er for overlevelse av nettopp mitt mitt gen, den handler om å ta vare på mitt eget avkom uavhengig av egenskaper.

Stort sett lever jeg helt fint med den viten, men jeg har også dager hvor den innsikten gjør at alt føles så enormt meningsløst.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Hadde jo vært hyggelig om crew argumenterte sak, istedenfor å angripe postere.

det regner jeg med at Pi også er enig i
Vis hele sitatet...
Det er måten du angriper saken på som blir kritisert, om enn i skarpe ordelag. Min "pene og høflige" tilnærming hører du jo ikke på. Du insisterer på å beskylde meg for å bagatellisere andre menneskers alvorlige problemer basert på meninger jeg ikke har gitt uttrykk for, og det oppleves egentlig ikke så saklig.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Men jeg har fått frem mitt poeng, så jeg lar det ligge.
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke, for jeg skjønner fortsatt ikke hva du kritiserer meg for, men whatever. God helg!

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Akkurat dette med førerkort tenker jeg ikke særlig på som en faktor ved åpenhet. Javel, så ryker kanskje førerkortet. Men om gevinsten blir et hode som faktisk virker og et nytt og bedre liv så er det kanskje verdt det å reise kollektivt i en periode, eller å gå i regn og motvind eller å stadige måtte sykle opp tunge bratte bakker på vei hjem fra butikken. Det er tross alt lav pris å betale for egen helse.
Vis hele sitatet...
Det er litt forenklet, det også. Kommer du deg hverken til behandling eller på jobb uten førerkort, vil det opplagt forverre situasjonen radikalt. På den andre siden står sikkerheten i trafikken. Det bør gå foran det meste, men det er ikke nødvendigvis så lett å vurdere. Jeg ser at det kan være en vanskelig avveining.

Sitat av Kloakk Vis innlegg
I mitt tilfelle var det nok ikke sånn at hoved diagnosen min ville endret seg, Schizoid er vel en ganske uvanlig personlighetsforstyrrelse og i følge wiki[i] [b]"Schizoid er en lite studert lidelse fordi det sjelden har forekommet.
Vis hele sitatet...
Nei det er klart, det er ikke alle problemer man blir kvitt. Men fikk du den først, ved hjelp av skjemaet? I så fall var det jo ganske treffsikkert. Jeg mente at det er naturlig at den første diagnosen man får gjerne er feil/unøyaktig og basert på mangelfull info, men et sted må man jo starte. Mange virker det som blir pepret med PF'er og angstdiagnoser som liksom til sammen skal forklare det som egentlig ganske lett kan forklares som en normal hjernes reaksjoner på unormale belastninger. Kan bli litt vel teknisk. Har heldigvis aldri blitt utsatt for en sånt teknisk skjematilnærming.

PTSD'en føler jeg er helt bearbeidet.
Vis hele sitatet...
. Tar gjerne imot oppskriften på det, punktvis og med teskje.

Jeg mente selvfølgelig forstå hva jeg opplever og hvordan det føles for nettopp meg, ikke generell kunnskap om andre ting
Vis hele sitatet...
Det var egentlig det jeg mente også. Det er nesten litt skremmende å snakke med noen som forstår meg bedre enn meg. Ikke at det skal så mye til.

Ord. Jeg tror det er en grense for hvor langt ned i kaninhullet man kan gå før veien tilbake lukkes.
Vis hele sitatet...
Burde seriøst stå et skilt ved point of safe return. Jeg kan faktisk datofeste nøyaktig når jeg gikk over den streken.

Sikker litt forskjell, men jeg føler den, jeg hadde en lang periode der jeg tenkte at det er kun de harde og vonde opplevelsene som kan gi selvinnsikt og utvide horisonten, heldigvis, etter mange år med å fornekte meg selv å faktisk gå videre.

Jeg kom til et punkt hvor jeg innså at selvinnsikt ikke er alt og følte jeg hadde vokst til potta på akkurat det punktet, dessuten var jeg blitt såpass godt kjent med meg selv at jeg ikke lenger var redd for å miste den jeg var selv om jeg tillot meg selv å fylle hodet med andre ting enn hvordan mennesker og verden henger sammen og heller delta.
Vis hele sitatet...
Dette her gir mye mening for meg. Nå har ikke jeg noen PF, så det gjelder vel ikke i så stor grad andre menesker for min del. Men det med at man kommer i kontakt med noe virkelig for første gang og så er man redd for å miste det, uansett hvor jævlig det er, om man tillater seg å bli friskere. Tror jeg befinner meg ca akkurat på vippepunktet der nå, kommer meg ikke opp av hullet på noen av sidene.

Stort sett lever jeg helt fint med den viten, men jeg har også dager hvor den innsikten gjør at alt føles så enormt meningsløst.
Vis hele sitatet...
Burde vært religiøs vettu, men det går jo heller ikke når man har tatt den røde pillen. Shouldn't have done that. Should NOT have done that.
Sist endret av *pi; 7. februar 2020 kl. 20:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tusen takk for stor respons! Mange nyttige perspektiver her, freak leverer som alltid

Bestemte meg for å trappe ned fra cannabis. Skal se hvordan topplokket har det etter 3-4 måneder uten. Kan like så greit henvende meg til psykolog med det samme jeg er ren, i tilfellet lidelsen fortsetter. Da slipper jeg å ha noia for en potensiell urinprøve og behøver ikke å nevne rusmidler i det hele tatt.

Jeg vet at alkohol, benzo o.l. bare forlenger abstinensene, men hva med antipsykotika en sjelden gang i blant, når trykket blir for stort? Har litt fluanxol liggende. Blir å bruke melatonin for søvn de første nettene. Vurderer også å spise flein for å bli litt mørbanket og motivert til endring.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tusen takk for stor respons! Mange nyttige perspektiver her, freak leverer som alltid

Bestemte meg for å trappe ned fra cannabis. Skal se hvordan topplokket har det etter 3-4 måneder uten. Kan like så greit henvende meg til psykolog med det samme jeg er ren, i tilfellet lidelsen fortsetter. Da slipper jeg å ha noia for en potensiell urinprøve og behøver ikke å nevne rusmidler i det hele tatt.

Jeg vet at alkohol, benzo o.l. bare forlenger abstinensene, men hva med antipsykotika en sjelden gang i blant, når trykket blir for stort? Har litt fluanxol liggende. Blir å bruke melatonin for søvn de første nettene. Vurderer også å spise flein for å bli litt mørbanket og motivert til endring.
Vis hele sitatet...
tviler på du vil merke så mye før det faktisk er ute og hue får normalisert seg litt, hvertfall sånn det skjer meg.

har ikke erfaring med fluanxol selv, men ser det er antipsykotika så anbefaler deg prøve det når du kan og er trigga (evt trigge deg selv om mulig for å sjekke effekten)
start smått så du ikke blir helt zombie..

vil også fraråde flein nå, men ser hvorfor..
om du sku finne på å ta flein så husk at fluanxol vil nok drepe tripping, men søk spesifikt ang d for skikkelig info.

EDIT:

ser nå også fluanxol har veeeldig lang halveringstid (35t i følge wiki), så se heller grensene dine for å bli trigga, starte med små doser.
altså vil det funke dårlig å bruke for enkelt episoder.

og den kilden (lovlig el ei) du fiksa fluanxol fra vil nok kunne fikse quetiapin for deg også (om lovlig så samme grunn som du fikk fluanxol).
Sist endret av Munted Artist; 7. februar 2020 kl. 21:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bestemte meg for å trappe ned fra cannabis. Skal se hvordan topplokket har det etter 3-4 måneder uten. Kan like så greit henvende meg til psykolog med det samme jeg er ren, i tilfellet lidelsen fortsetter. Da slipper jeg å ha noia for en potensiell urinprøve og behøver ikke å nevne rusmidler i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Høres ut som en plan. Vurder sykmelding også da, hvis arbeidsmiljøet er så skadelig som du sier og/eller du risikerer å klikke i prosessen fremover. Og beklager at tråden din sporet litt av her på et tidspunkt Lykke til!
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Høres ut som en plan. Vurder sykmelding også da, hvis arbeidsmiljøet er så skadelig som du sier og/eller du risikerer å klikke i prosessen fremover. Og beklager at tråden din sporet litt av her på et tidspunkt Lykke til!
Vis hele sitatet...
Har sykemelding i tankene. Rundt 3-4 uker, hvis legen tillar det. Jeg må bare forklare saken på en fornuftig måte, så burde det gå smoothly. Legen har vel ikke noe interesse i å være vrien på den fronten?

Avsporinger er velkomne, mye interessant lesing
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har sykemelding i tankene. Rundt 3-4 uker, hvis legen tillar det. Jeg må bare forklare saken på en fornuftig måte, så burde det gå smoothly. Legen har vel ikke noe interesse i å være vrien på den fronten?
Vis hele sitatet...
Nei det har de vel ikke, men det varierer hvor mye de skjønner av psyke. Prøvde i tre år å forklare min fastlege hvordan det sto til, uten at han tok ballen. Men etter å ha karret meg til psykolog på egenhånd og fått en lapp med derfra så har han aldri vært noe vanskelig på sykmelding, og er veldig positiv og støttende. Han bare skjønte ikke greia i det hele tatt. Det er hinsides min fatteevne at psykologer ikke kan sykmelde, men det er en annen diskusjon. Uansett, vær veldig konkret på hvordan du har det og hva du trenger. Funker ikke nødvendigvis å slenge ut vage antydninger om at du "sliter litt" og håpe på oppfølgingsspørsmål. Du må også være konkret på at det ikke funker å være på arbeidsplassen nå. Av gode grunner vil man helst at folk skal være i alle fall delvis på jobb, de færreste sykdommer blir bedre av isolasjon. Men det forutsetter jo at jobben er et greit sted å være.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Et godt innlegg. Dette:
Forebygging av rusproblemer handler ikke om rus
Vis hele sitatet...
er et utrolig viktig poeng, mener jeg.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Synd at vi ikke har så altfor mange slike behandlere som Kari Bu. Livet hadde vært så mye lettere for tusenvis av mennesker. Men neida, kunnskapløshet gjennomsyrer hele riket. Jeg blir så frustrert, det koker av sinne. Skulle ønske karma fantes i virkeligheten og ikke bare i mitt hode.

Driver og trapper ned fra cannabis for øyeblikket. Istedenfor 3 passe tykke joints, røyker jeg 2 tynne så sent på dagen som jeg får til, kl 21 og kl 24. Slukker ett par liter grønn te daglig for å få litt sinnsro. Planen er at fra neste uke blir det kun røkt 1 liten joint for å sove per dag. Uken etter der igjen blir det totalavhold.

Føler forresten at Kloakks situasjon resonnerer med meg ganske mye. Hadde vært deilig å kunne kontrollere hvor mye sosial omgang jeg har med folk.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Virker som det er ganske individuelt. Jeg har vært ærlig med leger og psykologer om hasjbruk over flere år. Har fortsatt lappen og er ingenting som tyder på at jeg kommer til å miste den. DPS’en jeg var på forrige gang hadde en veldig hvem-gjør-ikke-det-i blant-holdning til cannabis. Alle psykologer jeg har vært utsatt for har vært ganske greie i forhold til rusbruk. KANSKJE jeg har hatt griseflaks, men ville bare si at det ikke er noe garanti for at man mister lappen.
Du må ikke finne på å nevne hasj til verken lege eller psykolog.
Fra den dagen du gjør det, vil alt handle om ditt rusproblem. Det blir fokuset.
Alt annet du sier vil komme i neste rekke.
Det vil ikke komme noe godt ut av det, og har du først havnet i det registeret kommer du deg aldri ut. Alt du sier vil bli brukt mot deg.
Tro meg.

Det er utrolig synd at det har blitt slik. Virkelig synd for mange.