Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 6246
Jeg mista biter av en brusboks ned i bongen min. Det går ikke Ann å lirke den ut så jeg lurer på hvordan jeg kan oppløse aleminiumen.
Sitat av Dechill Vis innlegg
Jeg mista biter av en brusboks ned i bongen min. Det går ikke Ann å lirke den ut så jeg lurer på hvordan jeg kan oppløse aleminiumen.
Vis hele sitatet...
Både sterke syrer og baser fungerer, men her er det viktig å passe på at materialet bongen er laget av tåler både varmeutviklingen og kjemikaliene som blir brukt.

Persoblig ville jeg gått for en sterk blanding med plumbo eller kaustisk soda og plassert pipa i en egnet beholder i tilfelle den skulle sprekke pga. varme hvis den er laget av glass.
God utluftning burde du også sørge for fordi det vil dannes hydrogen under den kjemiske reaksjonen mellom aluminiumen og syren/basen.

Husk verneutstyr for hender og øyne.
Sist endret av Knask; 6. februar 2020 kl. 05:02.
Plumbo inneholder aluminium fra før av hvis ikke jeg tar feil, men jeg vet ikke om det har noe å si eller ikke. Bruker du kaustisk soda så bør du først helle sodan i vann og helle vannet i bongen
Sist endret av Bluesky_; 6. februar 2020 kl. 05:53.
Plumbo og vann fungerer drit bra, bare pass på at du ikke gjør det i nærheten av åpne flammer da man lager hydrogen i tillegg
Saltsyre
Hva med å lage en makeshift pinsett, bruke en tang, pinne eller lignende?
Gallium gjør aluminium til kjeks.
Sitat av raze Vis innlegg
Gallium gjør aluminium til kjeks.
Vis hele sitatet...
Gallium kan også ødelegge mye? Husker ikke helt smeltepunktet men tror det er rundt rom temp, hadde heller kjøpt ny bong tror jeg og heller laget en makeshift bong til den nye kommer
Sitat av 420master Vis innlegg
Gallium kan også ødelegge mye? Husker ikke helt smeltepunktet men tror det er rundt rom temp, hadde heller kjøpt ny bong tror jeg og heller laget en makeshift bong til den nye kommer
Vis hele sitatet...
Nesj. Gallium løser aluminium fordi de to stoffene er naboer i periodesystemet. Tilsvarende løses gull av kvikksølv. Gallim løser derimot hverken glass, stein eller plast. Det sagt, så er det opplagt mer fornuftig å pirke metallbiten ut enn å løse den opp. Herregud, det er ikke sofaen til Douglas Adams! Jeg trodde stonere ble til til MacGyver hver gang røykestunden stod i fare? Dette her høres ut som en jobb for en binders, ikke salpetersyre.
drit i gallium osv. billig, trygt og effektivt med kaustisk soda (plumbo).
kombiner rådene til bluesky og 420master så klarer man ikke kødde til detta. er du ekstremt klumsete så beskytt øyne også :P
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
drit i gallium osv. billig, trygt og effektivt med kaustisk soda (plumbo).
kombiner rådene til bluesky og 420master så klarer man ikke kødde til detta. er du ekstremt klumsete så beskytt øyne også :P
Vis hele sitatet...
Med all respekt å melde...
Hvorfor foreslår folk plumbo når man får kjøp kaustisk soda på butikken? Plumbo er lut tilsatt karbonat og aluminium. Det blir enda varmere, bruser og bobler mer og det etser dårligere. Kaustisk soda i ren form er bedre på alle tenkelige vis. Og billigere.

Hva saltsyre angår, som nevnt over, så kan det fungere. Det kommer an på hvor ren aluminiumen er. Typisk må man opp i ganske sterke konsentrasjoner og varme det litt for å få nevneverdig effekt. Lut er både tryggere og bedre. Men altså. Hvorfor er det så utenkelig å fiske den ut med en bit ståltråd? Dersom det virkelig er så umulig å få ut en liten metallbit, hvorfor er det gitt at det er mulig å få ut alle rester av løsninga etterpå? En klump metallisk aluminium i alle fall ikke noen større helserisiko enn ei flytende gugge av oppløst aluminium på bunnen!
TS: Kan vi få et bilde av bongen din?
Kan du ikke bare sette en liten bit dobbeltsidig teip på en pinne og stikke den inn, klistre den til aluminiumet, og fiske den ut?
Trådstarter
4 0
Det er en glass bong forresten og går ikke Ann å pille ut av metallet
Sitat av Dechill Vis innlegg
Det er en glass bong forresten og går ikke Ann å pille ut av metallet
Vis hele sitatet...
da vil glasset se ut som nytt når du har smelta bort alu'en med kaustisk soda også. pleide ikke bruke annet til å rengjøre glassutstyret mitt med siden jeg prøvde, og brukte aceton før det.
Trådstarter
4 0
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
da vil glasset se ut som nytt når du har smelta bort alu'en med kaustisk soda også. pleide ikke bruke annet til å rengjøre glassutstyret mitt med siden jeg prøvde, og brukte aceton før det.
Vis hele sitatet...
funker dette?:
https://www.flisekompaniet.no/badero...BoCadcQAvD_BwE
Sitat av Dechill Vis innlegg
Det er en glass bong forresten og går ikke Ann å pille ut av metallet
Vis hele sitatet...
Vist det er så satans umulig å fiske den ut med en ståltråd eller lignende så skjønner jeg faen ikke hvordan den kom seg ned der heller? Kan du sende ett bilde eller prøve å forklare litt? For det er noe som ikke stemmer her
Sitat av Dechill Vis innlegg
Vis hele sitatet...
mulig, men hakke peil på hva de greiene er.

Dette er kausisk soda fra meny.
Dette er plumbo og funker også fint, men som myoxocephalus sier er kaustisk soda bedre egnet enn plumbo til formålet.

krystallsoda og lut er også brukt som andre navn på det som (vanligvis) er kaustisk soda.
Sist endret av Munted Artist; 6. februar 2020 kl. 20:05. Grunn: skriveleif
Fyll oppi litt vann og rist den?
Trådstarter
4 0
takk for hjelpen
Man må opplagt bruke flussyre (som er en strengt lovregulert syre, ganske skadelig sak egentlig). For når en kombinerer flussyre med aluminium, hva får en da?..
Sitat av Dechill Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nei, med kaustisk soda/plumbo er det natriumhydroksid og vann som du trenger. Mudin inneholder ikke det
Sitat av 420master Vis innlegg
Nei, med kaustisk soda/plumbo er det natriumhydroksid og vann som du trenger. Mudin inneholder ikke det
Vis hele sitatet...
Fungerer helt fint den Mudinen også! Om det er NaOH eller KOH spiller ikke så stor rolle. Poenget med aluminium, er at dens plass i spenningsrekka er en del over hydrogenet i vann. Faktisk så har Al en spenning på -0,662 V mens H i H2O ligger på -0,8277 V. Altså alle som ligger under -0,8277 V kan potensielt løses opp av vann, nesten som en legger sink i saltsyre. Men poenget med aluminium, er at den har en oksidhinne, som beskytter den med vann. Det er nettopp denne oksidhinnen luten tar.

Kan bare skyte inn, at soenningen på H+ og H2 er 0 V. Ei syre kan løse alle stoffer ovenfor dette i lista. Mens syrer tar normalt ikke det nedenfor dette i lista. Altså gull ligger nedenfor, og berøres normalt ikke av syrer. Det samme gjelder kobber (+0,159 V) og syrer, men der er salpetersyre et særtilfelle (unntak om du vil).
Sist endret av aluminiumfluorid; 6. februar 2020 kl. 23:29.
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
krystallsoda og lut er også brukt som andre navn på det som (vanligvis) er kaustisk soda.
Vis hele sitatet...
Nei.
Krystallsoda er natriumkarbonat. Molekylformel Na2CO3. Erstatt det ene natronionet med hydrogen og du har bikarbonat, også kjent som natron. Erstatt begge med kalsium og du har vanlig kalk. Karbonater løser ikke aluminium. Lut og kaustisk soda er det samme. Det kalles også natriumhydroksid, her er formelen NaOH. Karbonater kan du leke med, lut må du være forsiktig med.

TS. Metallbiten kom seg oppi bongen din. Altså kan den komme ut igjen. Du hopper forøvrig elegant over spørsmålet mitt om hvordan du skal få ut restene etter å ha løst den opp. Du vil oppdage at når du ikke gidder å bidra med nødvendig informasjon, belyse saken eller forsøke å finne andre løsninger enn den du har bestemt deg for, så blir folk langt mindre inklinert til å bistå deg.

Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Kan bare skyte inn, at soenningen på H+ og H2 er 0 V. Ei syre kan løse alle stoffer ovenfor dette i lista. Mens syrer tar normalt ikke det nedenfor dette i lista. Altså gull ligger nedenfor, og berøres normalt ikke av syrer. Det samme gjelder kobber (+0,159 V) og syrer, men der er salpetersyre et særtilfelle (unntak om du vil).
Vis hele sitatet...
Dette er riktig nok, men aluminium er en snurrig kunde. Det er et uedelt metall, men det dannes raskt et veldig resistent belegg av aluminiumoksid. Det er bare noen nanometer tykt, men det er utrolig motstandsdyktig! Interessant nok biter selv salpetersyre dårlig på ren aluminium. Hadde det ikke vært for dette laget hadde aluminium vært fullstendig ubrukelig som konstruksjonsmateriale; det hadde korrodert vekk før man fikk sukk for seg.

Hva salpetersyre og gull angår, så må du blande konsentrert salpetersyre og konsentrert saltsyre for å løse gull. Salpetersyre er ei oksyderende syre, men det er på grunn av nitrationene. Ren salpetersyre alene løser imidlertid ikke gull. Denne blandinga er kjent som kongevann.
Sist endret av Myoxocephalus; 15. april 2020 kl. 13:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Man må opplagt bruke flussyre (som er en strengt lovregulert syre, ganske skadelig sak egentlig). For når en kombinerer flussyre med aluminium, hva får en da?..
Vis hele sitatet...
Eh, flussyre? Etser ikke den glass også da?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Eh, flussyre? Etser ikke den glass også da?
Vis hele sitatet...
Jo. Flussyre er av dei meir utrivelege tinga du kan handtere.

Forøvrig vil lut og reagere med glass, men reaksjonen går rimeleg sakte ved romtemperatur, og kan neglisjerast for kort eksponering.