Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 3794
Hei, 27 år gammel kvinne her. Jeg vurderer å reise på fiskebåt. Jeg har familie og bekjente som har reist i mange år på fiskebåt, da line, og er inne på tanken om å gjøre det selv. Det eneste som har holdt meg tilbake er at jeg er kvinne...... Og ja jeg vet at i disse likestillingstider burde ikke dette være et problem men jeg aner ikke hvordan holdningene til menn på fiskebåter er. Noen bekjente av meg har jo tidligere sagt at kvinner har ingenting på båtene å gjøre, de bare ligger rundt og gidder ikke gjøre jobben sin fordi det er tungt osv... Om det er sant eller ikke vet jeg ikke, men om det ikke er sant så sier det jo mye om deres holdninger. Jeg er svært pliktoppfyllende og ansvarsfull, liker å lære nye ting osv osv.. Jeg er jo veldig innstilt på at det vil være blytungt både mentalt og fysisk.

Tanker? Noen kvinner her inne som har reist som fisker på båt og vil dele sine erfaringer? Jeg kjenner kun menn som har reist så vet jo hva det går i på lina. Har utrolig lyst til å prøve!
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Jeg er ikke en kvinne selv, men jeg kan da ikke se hvordan dette er relevant på spørsmålet ditt? fiskebåt er basicly en tung dritt jobb og er veldig ofte "barske" karer du jobber med. Veldig ofte et dårlig jobbmiljø om du ikke har samme instilling.

Hvis du tror du takler de mentale og fysiske utfordringene så er det vel samme hvordan tiss du har :P Og ofte må man bevise hva man er verdt på slike steder uansett, og alle vil nok se på deg som en idiot før du har bevist det motsatte. Tror ikke du skal tenke på så mye hvilket kjønn du har hvis du tror du er fysisk sterk nok, og til en grad mentalt sterk nok. Er du det så kan du jobbe på båt er du ikke det så er det en dum ide å jobbe på båt....
Trådstarter
6 1
Sitat av Absurd Vis innlegg
Jeg er ikke en kvinne selv, men jeg kan da ikke se hvordan dette er relevant på spørsmålet ditt? fiskebåt er basicly en tung dritt jobb og er veldig ofte "barske" karer du jobber med. Veldig ofte et dårlig jobbmiljø om du ikke har samme instilling.

Hvis du tror du takler de mentale og fysiske utfordringene så er det vel samme hvordan tiss du har :P Og ofte må man bevise hva man er verdt på slike steder uansett, og alle vil nok se på deg som en idiot før du har bevist det motsatte. Tror ikke du skal tenke på så mye hvilket kjønn du har hvis du tror du er fysisk sterk nok, og til en grad mentalt sterk nok. Er du det så kan du jobbe på båt er du ikke det så er det en dum ide å jobbe på båt....
Vis hele sitatet...
Nja, jeg vil ikke definere mine søsken og søskenbarn som barske, og alle mennene har jobbet/jobber nå på fiskebåt. De er helt vanlige gutter/menn, noen hyggeligere enn andre, noen ikke fullt så greie... Jeg vet jo ikke enda om jeg takler utfordringene men jeg tror de fleste klarer det de har veldig lyst til, og siden jeg har lyst til å klare dette så skal jeg nok klare å ro i havn en tur i det minste. Takk for svaret ditt.

Edit: Og grunnen til at jeg nevner kjønn og litt rundt det står jo i innlegget - jeg har møtt de som har dårlige holdninger mot kvinner, som jobber på båt, og jeg lurer jo på om dette er en gjenganger eller hva det er. De andre jeg kjenner har ikke reist med kvinner så.
Sist endret av Kibue; 28. desember 2019 kl. 00:06.
Leste en artikkel om det for ikke så lenge siden, og det er dessverre som du sier, gamle kjønnsrolleholdninger henger tungt igjen på fiskebåter. Men desto viktigere med folk som deg som er med på å bryte dette mønsteret.

Fant artikkelen:
https://www.nrk.no/sorlandet/oda-sof...ost-1.14409144
Sist endret av trilobites; 28. desember 2019 kl. 00:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Jeg er helt sikker på at du klarer det hvis du vil det. dette er bare sånn jeg har erfart det.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Er ikke det ei kvinne som gjør det der på den serien på TV2? Hvitt gull tror jeg den heter.
Trådstarter
6 1
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Er ikke det ei kvinne som gjør det der på den serien på TV2? Hvitt gull tror jeg den heter.
Vis hele sitatet...
Sølvrushet du tenker på? Ja, Tonje Dyb: https://www.tv2.no/a/10621364/

Sitat av trilobites Vis innlegg
Leste en artikkel om det for ikke så lenge siden, og det er dessverre som du sier, gamle kjønnsrolleholdninger henger tungt igjen på fiskebåter. Men desto viktigere med folk som deg som er med på å bryte dette mønsteret.

Fant artikkelen:
https://www.nrk.no/sorlandet/oda-sof...ost-1.14409144
Vis hele sitatet...
Sant, men så er det spørs om dette er et mønster som kan brytes, nå det er så få kvinner på fiske som det er... Men men, skremmer ikke meg ifra å IKKE reise. Er fortsatt litt usikker på om jeg kommer til å gjøre det, men har fryktelig lyst.
Sist endret av Kibue; 28. desember 2019 kl. 00:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Kibue Vis innlegg
Sølvrushet du tenker på? Ja, Tonje Dyb: https://www.tv2.no/a/10621364/


Sant, men så er det spørs om dette er et mønster som kan brytes, nå det er så få kvinner på fiske som det er... Men men, skremmer ikke meg ifra å IKKE reise. Er fortsatt litt usikker på om jeg kommer til å gjøre det, men har fryktelig lyst.
Vis hele sitatet...
Sølvrushet var det ja. Vell, du kan jo prøve å sende hun en melding på facebook kanskje å spørre litt!
Trådstarter
6 1
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Sølvrushet var det ja. Vell, du kan jo prøve å sende hun en melding på facebook kanskje å spørre litt!
Vis hele sitatet...
Det kan jeg jo faktisk gjøre! Takk.
Det er mange kvinner på båtene og flere har båter selv. Håndterer du jobben så går det helt greit.
Tror nok du bare må hive deg i det og prøve det ut for å finne ut hvordan det er, aldri jobbet på fiskebåt men har jobbet årevis offshore som "roughneck" også med kvinner i samme stilling. At dem tar feil mtp evt holdninger er jo en sjangse for deg å vise at dem da tar feil.

Hadde jeg hatt sjangsen så hadde jeg selv ikke nølt med å bli en skikkelig fisker.. evt krabbe fisking i Canada Gode penger i det og ikke minst god potensiale for egen business om en satser godt nok.
Fiskebåt har jeg ikke vært på, men har noe erfaring fra maskuline miljøer eller hva man skal kalle det.

Først må jeg si at selv om sjargongen kan være temmelig teit så er det ikke sikkert holdningene egentlig er så ille. Det arbeidsstedet jeg har opplevd desidert mest seksuell trakassering, var et yrke med overvekt av kvinner, og med godt utdannede folk med riktige holdninger i alle samtaler. Opplever du det, vil jeg råde deg til å være veldig tydelig fra første stund om hvor grensene dine går. Ikke hissig eller sur nødvendigvis, men si tydelig fra at du ikke ønsker dette på arbeidsplassen din. Blir du flau eller prøver å passe inn ved å le av ting du egentlig ikke vil le av, så skal jeg love deg at de kommer til å pushe grensene. Men som sagt, dette er ikke et problem begrenset til "machomiljøer", og de fleste menn driver ikke med sånt.

Jeg synes oftere det er i akademiske sammenhenger at jeg føler jeg må bevise mer for å bli respektert. På mer praktiske områder blir de tvert imot oppriktig imponert om jeg klarer å rygge med tilhenger. Stort sett har ærlige arbeidsfolk respekt for folk som står på, er pålitelige og gjør jobben sin. Ute på havet er man jo avhengig av hverandres innsats, så jeg vil tro det er veien til å bli respektert.

Jeg synes absolutt du skal gjøre det om du har lyst. Mest sannsynlig går det helt fint, og blir det vanskelig så er jo det også en erfaring. Dårlig arbeidsmiljø kan du risikere overalt.

Å kontakte hun fiskeren er en veldig god ide, hun har sikkert mer "bransjespesifikke" råd til deg. Det går kanskje an å ta en prat med kapteinen også på forhånd, så du føler du har en alliert om noe skulle bli ubehagelig.

Skitt fiske, da!
Sist endret av *pi; 28. desember 2019 kl. 00:50.
Kjør på, det kommer til å gå " fette fint" .
Du må jobbe og stå på, men det klarer du .
Du har en unik mulighet til å tjene masse penger, samtidig får du en unik erfaring.
Lykke til i snø, regn og vind.
Klem fra Betty
Siden det virker som du kjenner mange nok i bransjen og dermed også kjenner til turnuser, vakter, dårlig vær og hard innsats over mange timer når havet koker, og likevel ønsker du å reise ut. Da tror jeg du klarer det. Du kommer til å fortjene hver en krone du drar inn, all respekt for fiskerne. Det er hard jobb i timeters bølger og med drøye vindkast i minusgrader og med ising i de verste forholdene.

Rent generelt synes jeg folk lettere skal gi etter for slike lyster. Selv om det er ukjent og man blir usikker. Worst case så mønstrer man av. Finner noe annet som passer bedre. Best case så finner folk "meningen med livet", eller utforsker sider ved seg selv de kanskje aldri ville blitt kjent med ellers. Og uansett åssen slikt ender så er det masse lærdom. For deg er det å reise på fiske. For andre å bli advokat, jobbe utenlands eller backpacke i sør-amerika. Er for lett å bli fanga inn i alt det som vi tror alle andre forventer av oss, eller som vi kanskje selv forventer av oss uten at vi egentlig har stoppet opp og tenkt tanken på om dette er det vi egentlig vil.

Du ønsker å følge en drøm om å jobbe på havet og det er noe du virkelig er sugen på. Da kan du ikke la tanken om hva andre tenker eller hvordan du tror de vil reagere stoppe deg. Ja kanskje møter du drittsekker. Men det gjør sikkert enhver frisør, sykepleier, økonom eller lærer også. De må bare lære seg å takle slike folk. Og det kommer nok du også til å gjøre.

Respekt for å tenke utradisjonelt. Rett og slett.
Sist endret av _abc_; 28. desember 2019 kl. 11:54.
Ser ikke noe grunn til å ikke prøve det. Er jo flere kvinnelige kapteiner på ett par av båtene om eg ikke husker feil, så kanskje søke jobb på en av de båtene først?
Er selv fisker, å har reist med ett par damer iløpet av sjøkarrieren.

Litt prat blir det, men har ett sterkt intrykk av at dei storkoser seg på sjø. Må bare tåle litt kommentarer, å bevise at du er god for stillingen ��

Anntar du starter på 50% Lott den første turen, så går alt etter innsats.
Sto selv 4 måner på rad for å komme fortest muligt opp til 100% Lott

Send gjerne en pm om du har spørsmål
Sitat av Silent Eagle Vis innlegg

Må bare tåle litt kommentarer, å bevise at du er god for stillingen ��
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke akkurat hvilken type kommentarer du sikter til, men jeg synes ikke kvinner skal måtte tåle noe mer enn menn på arbeidsplassen sin. Da har dere et holdningsproblem. Bevise at de duger i jobben må vel alle gjøre.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg vet ikke akkurat hvilken type kommentarer du sikter til, men jeg synes ikke kvinner skal måtte tåle noe mer enn menn på arbeidsplassen sin. Da har dere et holdningsproblem. Bevise at de duger i jobben må vel alle gjøre.
Vis hele sitatet...
Ta deg en tur på gamlehjem eller lignende, du vil ikke tro hva damer klarer lire av seg. Hva er det med feminister og ikke klare se att damer finnes ikke noe bedre enn menn når det kommer til kommentarer og uønsket oppmerksomhet.
Nå er det arbeidsplassen som diskuteres, ikke om gamle damer kan være frekke.

Hva er det med at det alltid må være en konkurranse?
Sitat av UAnonym Vis innlegg
Ta deg en tur på gamlehjem eller lignende, du vil ikke tro hva damer klarer lire av seg. Hva er det med feminister og ikke klare se att damer finnes ikke noe bedre enn menn når det kommer til kommentarer og uønsket oppmerksomhet.
Vis hele sitatet...
Her svarte jeg på en kommentar om at ts må tåle litt kommentarer på en fiskebåt fordi hun er kvinne. Jeg aner ikke hvordan du leser ut av det at jeg synes det er greit å trakassere mannlige pleiere på et gamlehjem. Det virker en smule hårsårt og forutinntatt.
Sitat av *pi Vis innlegg
Her svarte jeg på en kommentar om at ts må tåle litt kommentarer på en fiskebåt fordi hun er kvinne. Jeg aner ikke hvordan du leser ut av det at jeg synes det er greit å trakassere mannlige pleiere på et gamlehjem. Det virker en smule hårsårt og forutinntatt.
Vis hele sitatet...
Du har selvfølgelig helt rett, og kun idioter vil si seg uenig... i prinsippet. I en perfekt verden bør både kvinner og menn og alt imellom slippe å måtte forholde seg til nedsettende kommentarer. Men (dessverre) er sjargongen på sånne arbeidsplasser ofte nedsettende. Jeg er ikke så veldig høy, så jeg får ofte kommentarer som går på det. En annen stammer, så han får masse tyn for dét. Trådstarter er kvinne og må nok regne med at hun vil få kommentarer som går på på nettopp dét. Du ser gjerne at fellesnevneren her er at alt er ting man ikke kan gjøre noe med.

Kibue kan selvfølgelig ta "drittsleningen" personlig, klage til kapteinen og sørge for at resten av gjengen ikke tyner henne for at hun er kvinne. Men hvor populært tror du det er at en førstereis foretar seg et slikt stunt? Tror du hun får være med neste tur?

Det er noen arbeidsplasser hvor man fortsatt henger igjen i tiden lenge, lenge før #MeToo og krenkelseshysteriet for alvor tok av. Det er pinlig og lavpannet, men det er realiteten. En fiskebåt vil naturlig All ære til Kibue hvis hun virkelig gidder å ta kampen mot dette, og det attpåtil som skårunge. Personlig hadde nok jeg passet på å huske at slengbemerkningene er hverken personlig eller ondsinnet for så i bite det i meg. Så lenge man skjøtter sitt arbeid og er snill og grei, så vil man med tid vinne respekt.

Og etterhvert som man fortsetter å være et respektert medlem av kollegialet, ja da kan man eventuelt ta kampen. Men når man når det punktet har man insett en ting eller to, og da er det slettens ikke sikkert man vil ha det på noen annen måte likevel
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Du har selvfølgelig helt rett, og kun idioter vil si seg uenig... i prinsippet. I en perfekt verden bør både kvinner og menn og alt imellom slippe å måtte forholde seg til nedsettende kommentarer. Men (dessverre) er sjargongen på sånne arbeidsplasser ofte nedsettende. Jeg er ikke så veldig høy, så jeg får ofte kommentarer som går på det. En annen stammer, så han får masse tyn for dét. Trådstarter er kvinne og må nok regne med at hun vil få kommentarer som går på på nettopp dét. Du ser gjerne at fellesnevneren her er at alt er ting man ikke kan gjøre noe med.

Kibue kan selvfølgelig ta "drittsleningen" personlig, klage til kapteinen og sørge for at resten av gjengen ikke tyner henne for at hun er kvinne. Men hvor populært tror du det er at en førstereis foretar seg et slikt stunt? Tror du hun får være med neste tur?

Det er noen arbeidsplasser hvor man fortsatt henger igjen i tiden lenge, lenge før #MeToo og krenkelseshysteriet for alvor tok av. Det er pinlig og lavpannet, men det er realiteten. En fiskebåt vil naturlig All ære til Kibue hvis hun virkelig gidder å ta kampen mot dette, og det attpåtil som skårunge. Personlig hadde nok jeg passet på å huske at slengbemerkningene er hverken personlig eller ondsinnet for så i bite det i meg. Så lenge man skjøtter sitt arbeid og er snill og grei, så vil man med tid vinne respekt.

Og etterhvert som man fortsetter å være et respektert medlem av kollegialet, ja da kan man eventuelt ta kampen. Men når man når det punktet har man insett en ting eller to, og da er det slettens ikke sikkert man vil ha det på noen annen måte likevel
Vis hele sitatet...
Jeg tok jo forbehold om hvilke typer kommentarer det var snakk om, og presiserte at ts ikke bør forventes å takle verre ting enn en mann forventes å takle, som for eksempel det som sikkert er godlynt erting av skårunger.

Eksempelet fra artikkelen som var delt her var at de ble kalt sjarkhorer. Selv har jeg blitt truet (godlynt, må vite) med voldtekt på min tidligere arbeidsplass. Så kan jo du godt kalle det krenkelseshysteri, men min erfaring er at om du ikke setter foten ned, så blir det verre. Jepp, verre enn å bli holdt fast og truet med voldtekt. På jobb. Sikkert mye det samme UAnonym opplever på gamlehjemmet til daglig. Du kan godt latterliggjøre #metoo alt du vil, men da er du en del av problemet.

19-åringen i artikkelen som tar opp dette er faen meg beintøff. Om hun blir mislikt av noen steinaldermenn etter det så overlever hun det sikkert. Jeg tror de fleste menn stiller seg bak henne når de blir gjort oppmerksom på omfanget av problemet.

Folk som står opp mot drittkultur er de som driver verden fremover. Og det går heldigvis fremover, så da kan vi heller leve med at noen av dere ser på oss som hysteriske.
Sist endret av *pi; 30. desember 2019 kl. 00:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Inn med piggene, Pi. Jeg latterliggjør ikke #MeToo i det hele tatt, og støtter bevegelsen fullt ut. At jeg kaller trusler om voldtekt for krenkelseshysteri er også en stråmann fra din side som strengt tatt ikke er nødvendig. At du har blitt truet på jobb om å bli voldtatt så er jo det intet annet enn trist og burde selvfølgelig politianmeldes.

Det det er snakk om her er en jobb ombord i en fiskebåt. Slike jobber går ofte i arv eller andre relasjoner. Folk står ofte i kø for å jobbe ombord. Dermed må TS gjøre en avveing hvordan hun skal reagere på den type krenkelser jeg snakket om; mindre alvorlige slengbemerkninger og denslags som går på at hun er kvinne. For faktum er, uansett om du og jeg er enig i det, at sjargongen ombord i slike fartøy ofte er litt "på kanten".
Legg forøvrig merke til at jeg skrier "på kanten". Å true noen med å voldta dem er i min bok langt over kanten.

Jeg er også helt enig med deg i at dem som står opp mot drittkultur er tøffe individer samfunnet vårt helt klart trenger. Problemet er bare at i denne situasjonen som denne tråden handler om, så er å "stå i mot drittkultur" etter all sannsynlighet intet mer enn en forspilt sjanse til en meget lukrativ jobb langt mer enn en forandring av kulturen ombord i mannsdominerte båter.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Inn med piggene, Pi. Jeg latterliggjør ikke #MeToo i det hele tatt, og støtter bevegelsen fullt ut.
At jeg kaller trusler om voldtekt for krenkelseshysteri er også en stråmann fra din side som strengt tatt ikke er nødvendig.
Vis hele sitatet...
Siden det var meg du siterte så regnet jeg med det var det jeg snakket om som var krenkelseshysteri. Hvis ikke er det du som angriper stråmann. Jeg gav råd i møte med eventuell seksuell trakassering, som jeg nå gav et eksempel på, ikke "mindre alvorlige slengbemerkninger". Jeg mener som sagt at kvinner bør tåle samme nivå av harmløs drittslenging som menn forventes å tåle.

For faktum er, uansett om du og jeg er enig i det, at sjargongen ombord i slike fartøy ofte er litt "på kanten".
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde lest hva jeg faktisk mener om saken før du diskuterte imot, så hadde du sett at dette var nøyaktig det jeg startet med å si:
Sitat av *pi Vis innlegg
Først må jeg si at selv om sjargongen kan være temmelig teit så er det ikke sikkert holdningene egentlig er så ille.
Vis hele sitatet...
Sist endret av *pi; 30. desember 2019 kl. 06:39.
Hei. Jeg er en fyr, og har aldrig vert på fiskebåt. Så kanskje ikke det svaret du er ute etter... Men jeg sier, kjør på! Utfra det du skriver så virker det som du har innsikt, og jeg hadde verfall behandla deg med respekt.
Jeg har alltid hatt typisk "barske mannfolk" -jobber, der det er veldig få damer. Og sannheta er at vi er ikke SÅ barske. Det er som du skriver. Vi er vanlige folk. Vi er innstilt på at jobben er tung, og bare biter i det sure eplet når det står på som værst med sludd og vind.

Du spør om tanker og råd. Så nå, skal jeg legge til side all min politiske korrekthet, og fortelle akkurat hvordan jeg opplever kvinner i "manne"-yrker, fra mitt synspunkt. (Forhåpentligvis klarer jeg å ordlegge meg så jeg ikke høres helt drittsekk ut) For det kan være noe i at "kvinner har ingenting på båtene å gjøre". Blant de få damene på de plassene jeg har vært, så er det påfallende stor prosentandel som jeg trur er med mest for å være dame i militæret/ macho-yrke, og framstå som badass på instagram o.l. Og når det kommer til stykket så er det sutring når det er drittoppgaver, og vil helst bare være med på det som passer dem selv best. Og har ei holdning om at de andre mannfolka syns det er stas å ha med ei jente på laget (som det også kan være), og dermed nesten forventer litt særbehandling.
Og vi kan rope så høyt vi vil om likestilling, men det er vel fakta at den generelle mann er større og har mer muskelstyrke enn den generelle kvinne. Så sorry.. er du dame og søker deg til en fysisk jobb, så er det stor sjanse for at du vil ha det tyngre enn en mann. Det er urettferdig, men slik er det.
Og det her fører da til at jeg får fordommer mot kvinner som søker "manne" -yrker. Men desto større respekt får jeg for de som faktisk vet hva det dreier seg om, og bare tar i et tak og gjør en god jobb. Så egentlig koker det ned til at ikke kvinner, men FOLK, som søker seg til slikt, bør ha det som skal til for å takle jobben, og ikke bare synes det høres tøft ut.

Og så angående det med sexuell trakasering. Jeg trur kanskje at mange kvinner føler seg trakasert, selv om de ikke blir det. Den generelle mann som jobber i "manne" -yrker har tiss og promp humor, og er sikkert umoden. (ja, meg selv inkludert, jeg innrømmer det) Vi trakaserer alle på tull, også andre mannfolk, ikke bare damer. En fyr kan komme om morgenen og si "morn kukhuer". Men så er det ikke til å stikke under en stol at det er noen utskudd blant oss, som faktisk er ganske ekle. Har jobba sammen med noen som er creeepy mot damer. Jeg trur det er derfor det her er så vanskelig. De som bare har har grov humor, tror at de som faktisk blir trakasert, er hårsåre. Og de som trakaserer slipper unna, fordi det "bare er slik menn er". Men poenget er at som eneste kvinne blant 20 mannfolk, så bør du ikke være en sart sjel, om du vil ha det bra. Om ikke du takler det, så taper du uanset. Liksom, enten så jatter man med og lar det forbigå i stillhet, selv om man ikke liker det. Eller så lager man "oppstyr", og så er det ingen som liker deg. Ja, det er uretferdig. Nå er ikke jeg kvinne blant 20 mannfolk, så hvordan man skal takle slikt, har jeg ikke noe godt svar på. Man må kanskje lære seg å skille grov/barnslig humor fra trakasering, og så finne en måte og virkelig sette på plass de som trenger det? Jeg vet ikke..
Sarv_2: Det kunne ikke blitt sagt bedre, så spot on som det kan bli.

Man kan ikke være hårsår i sånne yrker.
Jeg jobber i en fysisk krevende mannsdominert jobb og vi har 2 kvinner der.
De gjør en imponerende god jobb og blir respektert, men sjargongen på jobb er typisk barnslig og grov.

Disse to damene er tøffe og har samme humor. Noe som gjør at de passer perfekt i jobben.

Mange menn har prøvd seg i samme jobb og feilet på grunn av at de ikke har hatt det som skal til både fysisk og psykisk.

Alt går på person. Takler man jobben og yter 110% er det vanskelig å ikke bli respektert av de andre.

TS: Du ser ut til å ha en god holdning og jeg ville prøvd hvis jeg var deg.
Det verste som kan skje er at du finner ut at ikke dette var noe for deg. Det i seg selv er ikke noe nederlag, bare en erfaring rikere.
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Men så er det ikke til å stikke under en stol at det er noen utskudd blant oss, som faktisk er ganske ekle. Har jobba sammen med noen som er creeepy mot damer.
Vis hele sitatet...
Håper noen av dere andre hadde baller til å si ifra da. Det er dere som kan gjøre noe med det.
Sitat av *pi Vis innlegg
Håper noen av dere andre hadde baller til å si ifra da. Det er dere som kan gjøre noe med det.
Vis hele sitatet...
Den her kommentaren traff meg litt mer enn det burde. Har nok ikke vert flink til å ordne opp i slik diverse urett oppgjenom tida nei. Jeg burde vel gro større baller på det området her sikkert ja. Sier jeg nå. Men så er det sikkert glømt om jeg står i en slik situasjon igjen.

Nå er det vel egentlig ikke så kjempemye slikt jeg har vert borti. En del er folk jeg jobba med før, som jeg har innsett i ettertid at var ganske slibrige når jeg tenker meg om. Og så er det et par som ikke egentlig har krenka noen, da det ikke har vært noen damer som har jobba der. Men som har lira av seg noen virkelig tullete formeninger. Har hatt noen diskusjoner. Men spesielt han ene anser jeg (og de andre) som en tapt sak. Det er forøvrig typen som prater mye tøv om annet også, ikke bare kvinnesyn.
Det kan ofte være litt vanskelig å skille mellom hva som er godlynt erting og hva som er mobbing. Og hva som er harmløs flørting og hva som er seksuell trakassering. Eller begge deler. Ekstremene er selvsagt enkle å identifisere for alle oppegående mennesker. Av en eller annen grunn er det fryktelig spennende å diskutere ekstremister som lar seg krenke av de mest idiotiske uvesentligheter, men de er heldigvis en neglisjibel (om enn høylytt) minoritet. Men så finnes det et hav av grått i mellom, og det er der folk flest sliter med navigasjonen. Og det er der ellers greie folk kan være kjipe uten å egentlig mene det.
Folk trekker sine grenser på ulike steder. Videre er det et spørsmål om volum: En vittig kommentar kan være rasende festlig, isolert sett. Men en vittig kommentar hver eneste gang, fra alle, hele tiden, uten unntak? Det kan fort bli litt mye av det gode, selv om ingenting av det som sies i seg selv er så forbanna ille. Og for å trekke en viktig parallel: Røykere mangler totalt luktesans, og merker overhode ikke hvor jævlig det stinker av de. Ønsker man at arbeidsplassen skal være den sosiale ekvivalenten til ei brun kneipe, sånn egentlig? Hvis svaret er nei, så bør man kanskje være litt tolerant når "ikke-røykerne" påpeker det åpenbare... Dersom man er innstilt på å ikke tolke hverandre på verst tenkelig vis, så er man imidlertid åpen for feedback. Da blir man kanskje overraska og litt flau når man blir klar over sin faux pas - men man tar også kritikken til seg!

Så! Hvis du står i en slik situasjon og er litt usikker, så er det minste man kan gjøre å ikke være med å le. Ofte er resten av gjengen også litt usikre på hvor grensene går og hvordan ting oppfattes, og kanskje fisker man nesten litt motvillig etter den vanlige responsen - gjerne ved å være hakket drøyere enn forrige taler. Her skal jeg ærlig innrømme at jeg mange ganger har bæsja på leggen! Som ungdom sleit jeg med å passe inn i de sosiale kretsene jeg var en del av, og jeg tok ikke de subtile sosiale responsene like lett som andre. Nei, jeg er ikke autistisk, jeg er bare ingen sjarmerende "social butterfly". Derimot var jeg jævlig god på å formulere rappkjefta zingers, og har over tid innsett at jeg ofte har brent folk vesentlig mer enn jeg ønsket. Derfor har jeg med tiden gjort et poeng ut av å heller punktere erteballongen enn å bidra til å blåse den opp. I slike situasjoner kan en enkel "nåda, vi trenger kanskje ikke å minne ham på det hver gang noe knuser?" faktisk være nok. Det sender et signal om at du synes spøken har gått av seg glansen. Ekkokammerets vegger er gjerne enkle å punktere fra innsiden.

Dette er forøvrig essensen av *pi sitt mantra om å markere grenser. Du trenger ikke å lage tredje verdenskrig eller knuse noens ego for å markere dine egne grenser! Spesielt når det ikke har kommet lenger enn noen kommentarer du ikke liker. En enkel, men likevel klart avvisende tilbakemelding à la "Du. Gi faen. Vi er begge gift, og ikke med hverandre." - det kan være nok. Du sier klart i fra, der og da. Det er ikke rom for å tolke det som en humoristisk respons. Sagt, gjort, ferdig. Mottaker blir kanskje litt snurt, men ikke verre enn at samtalen kjølner litt det neste kvarteret. Det kan alle leve med. Ingen mister nevneverdig ansikt, og avsender forstår at mottaker ikke liker oppmerksomheten. Faktisk er det klin umulig for avsender å fortsette i samme tralten uten å bevisst provosere, og det gjør ikke de som bare mener det som godlynt erting - som jo er de aller fleste. Da var det ikke like festlig å fortsette med kommentarer, og da får heller aldri snøballen mulighet til å begynne å rulle.

Noen ganger er det selvsagt på sin plass å kjøre på med full konfrontasjon, varsling, metoo og regelrett lage et fandens spetakkel. Det er ubehagelig, og det koster. Alle er tjent med at det ikke kommer dit. Nip it in the bud! Det er så ufattelig mye enklere å ta det lille som dukker opp i begynnelsen med to fingre enn å la faenskapet vokse til du må frem med motorsag og plog.
Sist endret av Myoxocephalus; 30. desember 2019 kl. 18:06.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Videre er det et spørsmål om volum: En vittig kommentar kan være rasende festlig, isolert sett. Men en vittig kommentar hver eneste gang, fra alle, hele tiden, uten unntak? Det kan fort bli litt mye av det gode, selv om ingenting av det som sies i seg selv er så forbanna ille.
Vis hele sitatet...
Viktig poeng. I tillegg er det annerledes når du er den eneste det går utover. Å si "halla, kukhuer" som en felles hilsen til alle på pauserommet, er litt annerledes enn å si "hei, din fitte" til din eneste kvinnelige kollega.

Ekkokammerets vegger er gjerne enkle å punktere fra innsiden.
Vis hele sitatet...
Det er utrolig sant. Ved humor som går litt over kanten er det ganske enkelt å si fra selv, folk tar det stort sett til etterretning. Men faktisk trakassering er noe kvalitativt annet. Det er ikke klønete humor, det er maktdemonstrasjon, og de folka er ikke glad i å bli satt på plass. Det er desto viktigere å sette grenser før det eskalerer, men det koster mye å gjøre det alene. Det hadde vært så ufattelig mye enklere om han egentlig greie fyren ved siden av støttet deg, men det skjer så og si aldri hvis vedkommende kjenner idioten. Jeg har for eksempel stått på jobbmøte da en samarbeidspartner jeg aldri har møtt før finner det naturlig å legge ansiktet sitt inn i puppene mine. Jeg rygger og spør hva han driver ned, han gliser til kollegaene. Hva gjør de? Flakker litt med blikket og flirer beskjemt. En eneste kommentar fra dem, så hadde fyren aldri gjort noe sånt igjen. I stedet fikk han bekreftet at han var the big shot mister avdelingsleder som kunne komme unna med sånt, og dermed blåst opp det patetiske egoet sitt litt. Hva jeg mener om ham driter han jo i, han ville tøffe seg for gutta han. Og det funket fint etter hans vurdering.

Det er dette jeg tror var det beste med #metoo, at vanlige menn skjønte hvor omfattende det er, og at det er et kulturproblem at de får lov å holde på.

Som sagt, det er ikke min erfaring at dette er typisk "mannearbeidsplasser", det er sikkert vel så mye der det foregår mer maktkamp og posisjonering. Men stuck på en båt i havet i ukesvis er det selvsagt ganske viktig å slå det ned med en gang om det blir et problem.
Sist endret av *pi; 30. desember 2019 kl. 16:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lusmisbruker Vis innlegg
Sarv_2: Det kunne ikke blitt sagt bedre, så spot on som det kan bli.

Man kan ikke være hårsår i sånne yrker.

Mange menn har prøvd seg i samme jobb og feilet på grunn av at de ikke har hatt det som skal til både fysisk og psykisk.
Vis hele sitatet...
Og mange feiler fordi et negativt arbeidsmiljø knekker dem fullstendig. Det er både kvinner og menn som ramler ut av arbeidslivet fordi de føler seg mobbet, trakassert eller at den kule-gjengen på jobben drar sexistiske vitser eller konstant vrir ting til en kjønnskamp.

Dette er det gjort undersøkelser på, det er forsket på det og tallene viser at arbeidsmiljø er blandt de viktigste faktorene for at folk skal klare å stå i jobben over tid. Det gjelder også "tøffe manneyrker".

Hvem har ansvaret? Selvsagt har ledelsen ansvar. Men det er mye de ikke ser, mye de ikke vet og ofte noe de lukker øynene for eller ikke vet hvordan de skal håndtere. Dermed blir det fort en kamp som en arbeidstaker blir stående i helt alene. Og slik burde det ikke være.

Vi burde ta et felles ansvar og i fellesskap røske litt opp om det har dannet seg en ukultur. Framfor å tanketomt akseptere status quo og tenke at, "vel slik er det hos oss - deal with it lissom". Hva med å faktisk være en som sier fra når ting ikke er greit? Eller er det redeselen for at vi selv blir skyteskive som tar overhånd i slike situasjoner at vi også bare lar ting skli ut og ramme enkeltmennesker? For en ser jo når enkeltmennesker blir rammet - at de får slengt de styggeste kommentarer mot seg, at de desidert drøyeste spøkene alltid rammer samme menneske.

Om vi ikke er villig til gripe ordet og si ifra når ting blir for drøyt så er vi faktisk en del av problemet. Stille aksept har sendt mange dyktige mennesker lukt ut i arbeidsuførhet. Og kanskje om noen hadde hatt baller nok til støtte, til i være den ansvarlige som sier at nå er det faktisk nok så hadde det mennesket kanskje fortsatt hatt et produktivt liv og stått og produsert i samme jobb, heller enn å ende opp ufør, kanskje sosialt isolert siden det å stole på andre kan bli vanskelig etter slike opplevelser.

Er selvsagt tapere som er mobberne. Men det er taperadferd å være av dem som bare avfeier slikt og sier at sånn er det her. Og det er taperadferd å gi stille aksept.
Abc, det er akurat det der jeg mener med å være hårsår.
Ja. Det mener jeg.
Vet ikke om det kom godt nok fram. Men jeg mener ikke at man må akseptere mobbing, og det er absolut lov å si fra om du selv eller andre konstant får stygge kommentarer. Ting som i overdreven grad er retta mot enkeltpersoner.
Men en er nok bare fint nødt å akseptere stygg språkbruk og andres samtale emner, og så får man la være å delta hvis man ikke liker det. Du må fint tåle å høre "fitte" som banneord om en eller annen slår tommelen med hammeren. Uten å gjøre et nummer ut av at det er krenkende ovenfor kvinner. Det er det her flesteparten blir lei av. At man konstant må tenke seg nøye om, så man ikke sier et feil ord, tilfelle man krenker noen. Folk må tåle litt, vi kan ikke sy puter under armene på alle.

Og uanset hva jeg mener, og om det burde vert annerledes, så er det fortsat slik det er. Tåler man det ikke, varer man ikke lenge på fiskebåt.
Sist endret av Sarv_2; 30. desember 2019 kl. 17:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Du må fint tåle å høre "fitte" som banneord om en eller annen slår tommelen med hammeren. Uten å gjøre et nummer ut av at det er krenkende ovenfor kvinner. Det er det her flesteparten blir lei av.
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri noensinne opplevd at noen har blitt krenket av. Skjer det virkelig med deg i den grad at du blir lei av det? Jeg er ganske overbevist om at det ikke er banning ts er redd for å oppleve på fiskebåt.
Sist endret av *pi; 30. desember 2019 kl. 18:03.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Liksom jeg skjønner hvorfor en kvinne kan føle seg krenket hvis noen skriker ut jævla fitte som et skjellsord. Men tror litt av poenget hans er at dette er språk som brukes i slike arbeidsmiljøer og som i bunn og grunn ikke er ment krenkende, men som lett kan oppfattes krenkende av noen (både menn og damer).
Nei, jeg blir ikke krenket av det. Men det er det jeg oppfatter at mange blir krenket av når jeg leser metoo artikler om temaet.

"Jeg har for eksempel stått på jobbmøte da en samarbeidspartner jeg aldri har møtt før finner det naturlig å legge ansiktet sitt inn i puppene mine. Jeg rygger og spør hva han driver ned, han gliser til kollegaene. Hva gjør de? Flakker litt med blikket og flirer beskjemt"

Det her høres jo helt sykt ut! Har du faktisk opplevd det? Kunne aldrig sett for meg at noen jeg jobber med kunne gjort noe slikt, ikke en gang de mest på kanten. Det her høres så fjernt ut for meg, at jeg har aldrig har tenkt tanken på at det kan oppstå en slik situasjon. Hadde jeg vert han andre fyren, så vet jeg ikke hvordan jeg hadde reagert. Antageligvis hadde jeg nok bare kommet til å stå å måpe, og ikke helt visst hva jeg skulle gjort ei stund..
Det her er slikt som man så absolut ikke skal trenge å finne seg i. Vil du påstå at det er normalt for jenter å oppleve slikt? Jeg har nå en mistanke om at flere av oss her nå sitter med en litt feil oppfatning av hva den andre mener med trakasering. Jeg merker at det er litt vanskelig å få ut på tastaturet hva jeg mener værtfall.

Sitat av Absurd Vis innlegg
Liksom jeg skjønner hvorfor en kvinne kan føle seg krenket hvis noen skriker ut jævla fitte som et skjellsord. Men tror litt av poenget hans er at dette er språk som brukes i slike arbeidsmiljøer og som i bunn og grunn ikke er ment krenkende, men som lett kan oppfattes krenkende av noen (både menn og damer).
Vis hele sitatet...
"fette, hælvetes mannskit" kan av og til høres om du er innom oss. Men det er ikke retta mot noen for å krenke. Det er et generelt kraft uttrykk.
Sist endret av Sarv_2; 30. desember 2019 kl. 18:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Nei, jeg blir ikke krenket av det. Men det er det jeg oppfatter at mange blir krenket av når jeg leser metoo artikler om temaet.
Vis hele sitatet...
Nei det skjønte jeg, jeg lurte på om du har opplevd at noen har blitt personlig krenket av at noen brukt fitte som banneord på arbeidsplassen din. Eller hvilke metoo-artikler du har lest som har gitt deg inntrykk av at det er dette som er problemet. Jeg tror ikke mange blir krenket av at sånt, selv om en del, sikkert både kvinner og menn, vil mene at det er litt uprofesjonelt å banne veldig mye på arbeidsplassen. Jeg banner mye selv, men prøver å begrense meg på jobb.

Det her høres jo helt sykt ut! Har du faktisk opplevd det?
Vis hele sitatet...
Det var (enda) et selvopplevd eksempel ja, fra en annen arbeidsplass og bransje enn det forrige eksempelet. Jeg kunne lett gitt ti eksempler til på det jeg vil karakterisere som seksuell trakassering. Noen mildere enn dette, noen grovere, men ingen av dem handler om "fargerikt språk" for å si det sånn.

Vil du påstå at det er normalt for jenter å oppleve slikt?
Vis hele sitatet...
Ja, det er ganske normalt. Noen bransjer er nok verre enn andre, og noen arbeidsplasser, som den første jeg nevnte, utvikler det seg en helt syk kultur der sånt tydeligvis er greit. Der jeg jobber nå har jeg ikke opplevd noe som helst antydning til sånt, så det varierer veldig. Jeg har jobbet en del ulike steder, og så er jeg en som har bra faglig selvtillit og mener ting. Er du (ung) kvinne og stikker deg frem og tar plass, så får denne typen folk lyst å sette deg på plass. Sånn sett har jeg sikkert vært litt over snittet utsatt. Men ja, jeg vil si det er ganske vanlig. Såpass grove ting skjer jo sjelden foran andre menn, og ofte snakkes det ikke så høyt om. Ikke før metoo i alle fall.

Jeg har nå en mistanke om at flere av oss her nå sitter med en litt feil oppfatning av hva den andre mener med trakasering.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg også.

Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
"fette, hælvetes mannskit" kan av og til høres om du er innom oss. Men det er ikke retta mot noen for å krenke. Det er et generelt kraft uttrykk.
Vis hele sitatet...
Det kan du høre fra kjøkkenet mitt hjemme også, minus den nordnorske aksenten. Metoo har aldri handlet om dette.
Sist endret av *pi; 30. desember 2019 kl. 19:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Abc, det er akurat det der jeg mener med å være hårsår.
Ja. Det mener jeg.
Vet ikke om det kom godt nok fram. Men jeg mener ikke at man må akseptere mobbing, og det er absolut lov å si fra om du selv eller andre konstant får stygge kommentarer. Ting som i overdreven grad er retta mot enkeltpersoner.
Men en er nok bare fint nødt å akseptere stygg språkbruk og andres samtale emner, og så får man la være å delta hvis man ikke liker det. Du må fint tåle å høre "fitte" som banneord om en eller annen slår tommelen med hammeren. Uten å gjøre et nummer ut av at det er krenkende ovenfor kvinner. Det er det her flesteparten blir lei av. At man konstant må tenke seg nøye om, så man ikke sier et feil ord, tilfelle man krenker noen. Folk må tåle litt, vi kan ikke sy puter under armene på alle.

Og uanset hva jeg mener, og om det burde vert annerledes, så er det fortsat slik det er. Tåler man det ikke, varer man ikke lenge på fiskebåt.
Vis hele sitatet...
Tror vi snakker forbi hverandre. Jeg har ikke noe problemer med et "fargerikt språk", ei heller om det stadig blir ord som egentlig benevner kvinners edel deler. Det er helt greit, og faktisk tror jeg de færreste reagerer noe særlig på det. I en gitt situasjon kan nok langt de fleste være tilbøyelig til å komme med slike kraftrop, om en feks deljer en hammer på fingernegelen.

Det jeg tenker på er mer krenkelse, ikke fargerikt språk eller generelt grov språkbruk. Feks der seksuelle undertoner kamufleres i dårlig skjult spøk, eller der enkelte ikke klarer å la gamle ting ligge men støtt drar frem disse episodene i plenum. Gjerne episoder som setter en bestemt person i dårlig lys, eller som forkleiner dagen dems.

Har jobbet på en slik plass selv for mange år tilbake, og "kule-gjengen" var så indoktrinert og fastlåst i gamle mønstre at jeg bare fant en annen jobb. For det er nedbrytende å oppleve av en eller et par kolleger stadig utsettes for hån, sleipe seksuelle hentydninger osv. Dessverre var jeg ung og umoden den gang og hadde ikke ryggrad til å si ifra at jeg fant slik oppførsel frastøtende. Men jeg hadde i det minste forstand nok til å bytte jobb. Om ikke så hadde jeg vel kanskje endt opp like degenerert selv etter et tiår eller to i samme jobb. Forresten ble det rettferdighet i en av disse tilfellene, hun ene tok sin tidligere arbeidsgiver til arbeidsretten for erstatning som var ganske stor.

Det at jeg ikke viste om saken før en god stund etter at det falt dom i saken gjorde at jeg stoppet opp og tenkte litt. Hvorfor ble feks ikke jeg kalt inn som vitne i saken? Jeg var jo ikke blant mobberne, men jeg var blant dem som ga sitt stille aksept. Og selv om jeg forsøkte å være kollegial så må hun ha oppfattet meg som endel av problemet. Den refleksjonen endret meg som person, og jeg står aldri bare stille og ser på om noe slikt skjer. Hun som gikk til retten ble ufør. Varig psyk pga av en håndfull kolleger, en dårlig sjef og et par tause kolleger som meg som ikke viste ansvar eller som ikke våget å si ifra.

Og det er greit at balansen mellom gøy og mobbing kan være hårfin. Men det kan da ikke være en menneskerett å ha et så lite oppbyggelig arbeidsmiljø at folk blir langvarig syke av det? Man er faktisk på jobb og har ansvar både til kolleger og til arbeidsplassen. Om noen må leve ut dårlig humor og konstant prat om underliv så får de faktisk gjøre det på fritiden og ikke på jobb.
Sist endret av _abc_; 30. desember 2019 kl. 19:03.