Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 5538
Hei, har kommer i en knipe der jeg har 750.000 kr i kreditt og forbruks lån. Dette er delt opp i rundt 6-7 forskjellige lån.

Totalt utgir dette rundt 15.000kr i mnd noe som jeg ikke klarer og betale.
Dette er i tillegg til huslån på 2.000.000 kr.

Inntekten min er på 24.500 kr utbetalt i fastlønn hver mnd.
Min samboer har 14.000 utbetalt hver mnd.
Totalt 38.500 kr utbetalt.

Huslånet er på 11.000 kr i mnd.
Fellesutgifter 2.000 kr mnd.
Strøm 1.000
Telefon 1.000
Barnehage 2.500
og et barn som ligger på ca 2.000 kr mnd i utgfiter.

Totalt havner dette på 34.500 kr CA, har skrevet et budsjett hvor jeg har lagt inn alle utgifter og da havner jeg ca 6.000 kr i minus hver mnd.


Er det noen der ute som vet hvordan jeg kan få orden på dette?
Har forsøkt refinansiering, men ingen ønsker og tilby meg nye lån.
Har ingen betalingsanmerkninger (enda) da alle regninger er betalt med kreditt. Har også snakket med bluestep men har ikke høy nok verdi i bolig til å få hjelp der heller.

Finner det noen banker som pleier og være behjelpelige? Eller andre forslag?
Sist endret av cha9r; 22. februar 2019 kl. 13:58.
Kontakter luksusfellen, søk en ekstra jobb. Få samboeren din til å få en ekstra jobb. Lei ut huset ditt. Du må gjøre alt for å få økt cashflow. Hvis du har en bil må du nok selge den.
Trådstarter
2 0
Ekstra jobb har jeg søkt i lenger tid og søker enda, men nå til dags er det utrolig vanskelig å finne noe.
Leie ut huset går heller ikke, da vi må selv ha en plass og bo?
Har en bil og denne må vi ha, denne blir brukt til kjøring til jobb for og begge og levering/henting i barnehage.
Jeg kommer meg heller ikke på jobb uten bil (Ingen buss, tog, etc)

Kan også legge til at om jeg får noen betalingsanmerkning så mister jeg også jobben (Den krever at man ikke har noen betalingsanmerkninger)
Hvilken jobb kan kreve at du ikke har betalingsanmerkning?

Om du ikke melder deg på Luxusfellen så se på det og se hva de må gi opp for å komme tilbake til en hverdag som går rundt.

Gjør det som må gjøres og host opp litt cash og få unna de minste kravene. Snøballmetoden.

https://debiter.no/guider/snoballmetoden/

Her kan du regne på den og eventuelt andre metoder.

Kontakt kreditorer, presenter de et seriøst budsjett med hva du kan betale.

Er veldig lett å se etter en løsning, refinansiering er og gjerne bare å flytte problemet.

Ser jo ut som dere er bedre rustet enn mange andre som har klart dette og med gjeldsordning må folk klare seg med langt langt mindre enn det dere har.

Opprett kredittsperre selv med å sperre for kredittsjekk. Da unngår du mer impulsiv gjeld. Det smarteste jeg har gjort, da er det ikke lenger ett alternativ å bare klikke på Klarna i en nettbutikk f.eks.

https://www.datatilsynet.no/personve...dittvurdering/
Sist endret av Dough; 22. februar 2019 kl. 14:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du bør vurdere å søke gjeldsordning: https://www.politiet.no/en/services/...gjeldsordning/

Visst det er slik at du ikke får tak i ekstra jobb, samboer ikke får mer utbetalt, og dere har ikke store muligheter for å få mer penger inn, så stiller dere sterkt for å få gjeldssaneringsordning eller hva det heter. Visst du jobber et sted hvor du får utbetalt 24K i måneden, vurder om det er noe du kan gjøre for å få bedre betalt. Skaff deg truckførerbevis eller annet som gjør at du kan jobbe på lager. Ifølge en bekjent har han 250 kroner i timen på lager, med kveld og helgejobbing.

Ta opp med namsmannen at du mister jobben så fort du sikkerhetsklareres på nytt og de finner betalingsanmerkninger. Om du er i forsvaret eller annet, ville jeg bedt om en ny sikkerhetsklarering nå. Så har du inntil 2 år på deg til å rydde opp.

Godt mulig dere må bite i det sure eplet og selge huset for å få inn litt kjapp kapital.
11 000 i mnd på 2 mill, da har du vel ikke avdragsfrihet på lånet? Sørg for å ordne dette med banken i feks 5 år, så bruker du de pengene på nedbetale den andre gjelden
Som andre nevner her så er snøballmetoden alfa omega her.

Noen forslag

1. Selg alt dere har av verdi, som ikke er nødvendig.

2. Begrens utgiftene så mye som mulig. Få inspirasjon på nett om billige oppskrifter, sparetips etc.

3. Har en av dere noen familiemedlemmer som hadde hatt mulighet til å hjelpe dere ut? Dette kan føles utrolig ydmykende for mange, men i en slik situasjon har man ikke noe annet valg.

4. Kontakt inkassobyråene du skylder penger. Forklar situasjonen din, og prøv å kom frem til en nedbetalingsplan du kan klare. Mange inkassoselskaper er overasskende samarbeidsvillige.

5. Få gratis økonomisk rådgivning på Nav.

6. Hvis du er skikkelig desperat: Selg huset, og lei en billig leilighet.
Sist endret av Dantello; 22. februar 2019 kl. 15:11.
Selg huset, cash ut forbrukslånet og se deg etter ett nytt hus. Kommer aldri i mål med 750k i forbrukslån med rundt 10-15% rente.
Har du foreldre med penger. ? Forklar at du har driti på draget. Og spør om lån av den rente fritt. Sett opp en betalingsplan og slipp renta på kreditt kortene
Virker rett og slett som at du lever over evne. Sikkert mange som er i din situasjon, og gjerne vil inn på boligmarkedet (kanskje mest fordi alle andre gjør det, et tegn på at du er vellykket?). Jeg synes det er spinnvillt at så mange unge mennesker skal eie egen leilighet når de ikke har råd til det. Du har jo tatt opp et stort lån, som du tydeligvis ikke har råd til.

Selg huset, bli gjeldsfri, spar opp tilstrekkelig (!) egenkapital før du prøver deg på nytt. Du kan ikke fikse opp i 750k i gjeld på den lønna der, bare å bite i det sure eplet!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er merkelig kor mange som hopper til at en bør selge huset.

Det er eit råd eg ikkje er einig i. Det er veldig gunstig å eige, og det er ikkje gitt at utgiftene blir lågare med å leige enn med å eige. 11000,- i mnd er ikkje spesielt stor leige for to personer.

Det som imidlertid er åpenbart er at å redusere avdraga på sikra gjeld (huslån) for å betale ned kortsiktig gjeld er lurt. I tillegg er det jo gunstig å snakke med kreditorer, og framforhandle ein realistisk avtale med dei. Det er ikkje ukjent med rentereduksjon. Om du derimot ikkje tek kontakt vil dei jo dure på med standardrenter og tvanginndriving...
Få en verdivurdering på boligen og få refinansiert lånet på den. Siden du betaler 11 000 i mnd, regner jeg med huset er verd mye mer?
Et lån på 2 mill burde ikke koste stort mer enn 8-9000 i mnd ved en grei nedbetalingstid.

Snakk med banken og se om du får lånt mer på huset, slik at du kan betale ned annen gjeld.
Hva om dere snakker med banken og hører om dere kan kutte nedbetaling av gjelden og kun betaler rentene på huslånet for en peridode?
Sist endret av PoorEdward; 23. februar 2019 kl. 00:16.
Er i lik situasjon bare at jeg du Er ikke nåla i veggen. hos meg er det 600.000 i spillegjeld. høye kredittlån og kredittkort. nedrigste av det nedrige. Jeg har heller ikke betalingsanmerkning enda. Jeg må kontakte gjeldsrådgiver rimelig kjøpt. prøve å få refinansiert. noe jeg ikke har lyktes med på egenhånd. gjelda mi er rykende fersk. og går med en konstant frykt.
Det kan føles surt, men det enkleste er nok å selge huset og flytte til et mindre hus eller noe mindre sentralt. Å bo noen år i et noe mindre ideelt hus/leilighet til man kommer seg til hektene er bedre enn å stresse med gjelda i mine øyne. Folk nedover i Europa bor forøvrig mye trangere enn oss, man klarer seg.
Lån av foreldre / familie. Selg huset. Ring banken og spør om råd. Kanskje de kan hjelpe deg.
Ta huslånet over 30 år, det bør koste under 8000kr.
Sjekk om du kan få avdragsfri periode

Hvis du har en regning du ikke kan betale kan du prøve å ringe dem for å få 1mnd utsettelse. Vet Klarna har det bare med å gå på nettsiden. istedenfor å evt ta det på kreditt.
Har du en sikkerhetsklarering/autorisasjon som kan mistes pga dårlig økonomi så er du i større fare ved å unnlate å fortelle din autorisasjonsmyndighet (sjefen, evt. høyere opp enn nærmeste leder), da NSM anser det som uærlighet (når de finner det ut og ringer din AM for å høre om han vet om din endrede situasjon siden siste (re)klarering, noe som NSM slår strengere ned på enn den faktiske dårlige økonomien. Når det er sagt, hvis du har en jobb som krever sikkerhetsklarering (uansett nivå) så høres lønna di usannsynlig dårlig ut.
Få en ny verdivurdering av boligen din.
For så å refinansiere lånet og utvid nedbetalingplanen.
Du kan da vurdere om salg vil hjelpe deg ut av knipen. Hvor mye tror du huset er verdt i forhold til lånet ditt?
Evt lån opp mere på huset til "oppussing" og betal ned så mye som mulig av kreditten
Prøv deg på gjeldsanording før du tar opp mer huslån eller selger noe
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er merkelig kor mange som hopper til at en bør selge huset.

Det er eit råd eg ikkje er einig i. Det er veldig gunstig å eige, og det er ikkje gitt at utgiftene blir lågare med å leige enn med å eige. 11000,- i mnd er ikkje spesielt stor leige for to personer.
Vis hele sitatet...
Det er naturligvis bedre å eie enn å leie. Gitt at man har råd til investeringen. Rent praktisk, hvordan ser du for deg at ts skal klare å betale ned 750k? Rentene stopper ikke bare fordi han ringer og spør pent... Kanskje jeg misforstår deg, i en annen tråd anbefaler du nemlig å betale ned gjeld. Men det er vanskelig å betale ned gjeld når man går i minus hver mnd.
Selv om han selger bolig så trenger ikke det frigjøre nevneverdig kapital. Du veit jo ikke hva boligens verdi er.

Er boligens verdi så stor at du kan frigjøre all kapitalen du trenger for å betale ned 750k så kan en jo snakke med banken for å få utvidet lånerammen på huset. 2.75M med rundt 2% rente er jo enklere å håndtere enn 750k med 20%+
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Det er naturligvis bedre å eie enn å leie. Gitt at man har råd til investeringen. Rent praktisk, hvordan ser du for deg at ts skal klare å betale ned 750k? Rentene stopper ikke bare fordi han ringer og spør pent... Kanskje jeg misforstår deg, i en annen tråd anbefaler du nemlig å betale ned gjeld. Men det er vanskelig å betale ned gjeld når man går i minus hver mnd.
Vis hele sitatet...
Utlåner har grunn til å hjelpe vedkommande. Det er betre for dei å få 10% rente og pengane tilbake, enn å ikkje få pengane tilbake. Om vedkommande snakker med kreditorer, kan antakeleg ein å til ei ordning. Det kan t.d. vere avdragsfrihet på boliglån i fem år, og nedbetaling av kredittkortgjeld i dei fem åra, og kanskje og rentereduksjon på den kortsiktige gjelda.

Dei veit du ikkje før du har prøvd i ein slik situasjon.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Når det er sagt, hvis du har en jobb som krever sikkerhetsklarering (uansett nivå) så høres lønna di usannsynlig dårlig ut.
Vis hele sitatet...
Store anlegg krever også vaktmestere, sikkerhetsvakter, kantine og vaskepersonell. Dersom sjappa generelt er underlagt sikkerhetsloven må også disse klareres, men de tjener fort enda mindre enn TS. At de som har spesialkompetanse, ugunstige skift, masse overtid og risikotillegg tjener langt mer er imidlertid en selvfølge.
Avtal et møte med banken din. Ta med alle papirer og vis at du har oversikt og kontroll. Lag realistiske budsjett, ta med alle utgifter og inntekter. Sjekk om du kan få hele eller deler av lånet inn i boliglånet ditt ved en evt ny verdivurdering av boligen din. 2.mill på den inntekten med 1 barn er kanskje litt lite i forhold til inntektskravet banker har. Tok en kjapp runde med Skandiabanken sin kalkulator. Med oppgitt årsinntekt på 400.000 og din samboer 350.000, 1 barn og ingen bil, 750.000 i annen gjeld, fikk jeg opp at du kan låne 2.800.000.

Nå sier ikke du hva du har brukt 750K på, men dersom du har brukt noe på oppussing kan det jo hende boligen din, sammen med den øvrige generelle prisstigningen, har økt i verdi som gir deg høyere boligverdi.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Har du en sikkerhetsklarering/autorisasjon som kan mistes pga dårlig økonomi så er du i større fare ved å unnlate å fortelle din autorisasjonsmyndighet (sjefen, evt. høyere opp enn nærmeste leder), da NSM anser det som uærlighet (når de finner det ut og ringer din AM for å høre om han vet om din endrede situasjon siden siste (re)klarering, noe som NSM slår strengere ned på enn den faktiske dårlige økonomien. Når det er sagt, hvis du har en jobb som krever sikkerhetsklarering (uansett nivå) så høres lønna di usannsynlig dårlig ut.
Vis hele sitatet...
Det høres troverdig ut. En ansatt som har informert leder om dårlig økonomi vil mest sannsynlig være mindre mottakelig for bestikkelse enn en som ikke gir beskjed.
Og jeg som betaler 13 150kr + strøm per mnd i husleie, det er dyrt å være fattig. Har null sjans å komme inn på boligmarkedet.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Store anlegg krever også vaktmestere, sikkerhetsvakter, kantine og vaskepersonell. Dersom sjappa generelt er underlagt sikkerhetsloven må også disse klareres, men de tjener fort enda mindre enn TS. At de som har spesialkompetanse, ugunstige skift, masse overtid og risikotillegg tjener langt mer er imidlertid en selvfølge.
Vis hele sitatet...
Vaktmestre, sikkerhetsvakter og selv vaskepersonell som må innom steder hvor man trenger klarering tjener bedre enn trådstarter (for ja, det er billigere å betale de litt for å holde seg i skinnet enn å bytte ut folk non-stop og måtte ta de gjennom hele byrokratiet det er å få nyansatte klarert og autorisert).

Kantine holder man adskilt utenfor områder med behov for klarering (hvit sone, rød sone etc). Selv vaskepersonell kan på sære steder slippe klarering imot at de fotfølges.

Sitat av atom Vis innlegg
Det høres troverdig ut. En ansatt som har informert leder om dårlig økonomi vil mest sannsynlig være mindre mottakelig for bestikkelse enn en som ikke gir beskjed.
Vis hele sitatet...
Det er også lettere å rettferdiggjøre en sikkerhetsklarering hvor personen ikke har blitt tatt i løgn allerede. Har du allerede eksempel på at han var uærlig og løy på personopplysningsblanketten eller til AM, så kan du ikke lenger stole på at noe han sier/skriver er sant, og mye av det er basert på nettopp ærlighet og tillit. Ikke alt kan sjekkes og dobbeltsjekkes. Kredittsjekk blir f.eks. kun tatt med reklarering, ofte hvert 5 år, så har du en betalingsanmerkning innimellom de sjekkene, så kan du gå klar, men blir du tatt og ikke har nevnt det til AM, så er det mye verre enn om du bare fortalte om det.