Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2917
Jeg er for tiden på jakt etter en tjeneste der jeg kan lagre og ta back-up av video og bilder.

Med små barn i huset blir det tatt mye bilder og film og siden PC'ene våre kun har SSD disk har vi frem til nå måtte lagre dette på eksterne harddisker. Jeg merker at dette er en tungvint løsning og er derfor nå på jakt etter en tjeneste der jeg kan laste opp filene og ha de tilgjengelig, både for meg og fruen, når som helst.

Jeg har testet gratisversjonen av Dropbox og liker godt at man får en snarvei til filene rett i utforskeren. Det gjør at fruen også får det til. Men problemet med det er vel at da opptar det også diskplass.

Pris er ikke avgjørende, for meg er det viktigere at tjenesten er trygg.

Så spørsmålet mitt blir; er det noen som kjenner til en sikker tjeneste, som er enkel og bruke, samtidig som den dekker mine behov?

På forhånd, takk for svar.
Hei.
Jeg har i mange år prøvd å tilstrebe en slik løsning. Dropbox, Google Drive, Onedrive, leid dedikerte servere i utlandet med stor harddiskplass og lignende. Jeg vet ikke om du har et like stort behov for sikkerhet og kryptering som meg, men etter de årene har jeg til slutt havnet på å kjøpe meg et eget NAS og lagre alt på den. Jeg bruker Synology NAS, og det er mange gode apps til telefon og PC som gjør at alt automatisk synkroniseres til NAS-et. Jeg har egentlig to NAS, et som ligger i et lukket nettverk utenfor hjemmet mitt, og et som ligger hjemme.

Det som ligger på det lukkede nettverket kan nåes eksternt uansett hvor jeg er, det som ligger hjemme bare henter fra dette NAS-et, som en slags offsite-backup i tilfelle det brenner på et av stedene.

Kanskje noe du kan vurdere?
Google photo! Den bruker jeg. Laster opp automatisk fra mobil og du kan ha en mappe på PC som den også laster opp automatisk til. Det er ubegrenset plass for bilder med inntil 12mp(eller 16?), man kan automatisk nedskalere til denne kvalitet dersom ønskelig, øvrig koster noen kroner. Man kan hooke opp flere enheter/mobiler til samme konto.

Geniale features, lager collager og filmer osv, man kan slette bilder/duplikater fra appen på telefonen.

Anbefales!
Sist endret av reklame; 28. februar 2017 kl. 22:09.
Jeg synes google foto er veldig greit for bilder, der er det også gratis lagring om du lar google konvertere bildene sin egen kvalitet (jeg merker lite forskjell på vanlige bilder tatt i skogen eller sommeravslutning i barnehagen).

Det er også veldig oversiktlig og enkelt å dele album og enkeltbilder med besteforeldre.
Jottacloud er en norsk skytjeneste med servere på Tøyen i Oslo. De har ubegrenset lagring for 99kr måneden. Har brukt de litt og synes det var bra.
Sjekk ut spideroak.
Dette er en en online backuptjeneste som er hovedsakelig kun for backup. Ikke noe elegant deling av filer og heller ikke noe webgrensesnitt.
Alt må gjøres gjennom klienten deres, og når ting er satt opp trenger du ikke bry deg lengre.
Sletter du ting ved et uhell har du backup, og du har revisjoner av f.eks dokumenter og lignende.
Dette er ikke noe dropbox eller box.com greie, dette er kun backup, og alt er kryptert.
['hip','hip']
49 8
Du kan ta en titt her -wiki- for å se hva de forskjellige tilbyr

Så er det bare å google litt på de som virker interessange om de har fått gode reviews osv.