Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2239
Eier et lite snekkerfirma og sliter litt med noen problemer på et gammelt byggestrømskap jeg fikk installert for en stund siden.

Situasjonen er dne at på bygget vårt så står det et byggestrømskap og flere mindre underfordelinger som forsyner håndverkerne mine med strøm i byggeperioden som vi har nå. Underfordelingene blir forsynt fra 32 Ampere's 3-fas hovedsikringer på byggestrømskapet. Hovedsikringen som forsyner en av underfordelingene bruker å løse ut med jevne mellomrom. I tillegg er snekkerne mine plaget med at automaten som blant annet forsyner snekkersaga løser ut ved oppstart. Underfordelingen leverer også strøm til en bygg-tørker som er på rundt 12kW tror jeg.

Ville vært evig takknemlig om det var noen som kunne hjulpet meg litt med det her.

Med vennlig hilsen
Snekker Pål.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Er det B eller C-sikringer? Noen apparater krever stor startstrøm, og da trenger man som oftest C-sikringer (eller sikringer som tåler enda mer uten å løse ut).
Sist endret av Mexxy; 16. juni 2014 kl. 19:03.
Det er B sikringer
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av AnonymousKiller Vis innlegg
Det er B sikringer
Vis hele sitatet...
Da trenger du sikringer med høyere karakteristikk (f.eks C-sikringer), hvis det er slik at sikringene går idet du starter noe. B-sikringer er ikke særlig egnet på en byggeplass etter min mening.
Problemet er garantert overbelastning av kursen. Og kan tenke meg at sikringen løser ut i det sagen starter, dette er pga startstrømmen på sagen som kan være vesentlig høyere en 32A i ett par millisekunder. Det er nok til at sikringen ryker...

Løsningen på problemet er enten å sette inn en større sikring (men da må kabelen mest sannsynlig byttes ut og) eller skifte sikringen til en c automat (det vil si en som en sikring som tåler 10 X sikringen størrelse som startstrøm)
http://www.garo.no/index.php/stromso...-112-230v.html

Tjener inn dette skapet på kort tid. Fins også i 400v versjon. Ta kontakt med en elektroinstallatør eller grossist for tilbud. Ligger på 5-6k uten mva. i innkjøp.
Takk for hjelp!

Regnet ut IB for Bygg-tørkeren til å bli på 52,2 Ampere... Så trenger nok en 63A hoved sikring på den underfordelingen for å forhindre overbelastning.

Automaten som går til snekkersaga skal også skiftes fra B-karakteristikk til C-karakteristikk, så trur jeg at alt skal være i orden.
Du glemte å ta hensyn til at det er et 3f anlegg... Byggtørkeren trekker ca 30.1A i dette anlegget
Sist endret av hallrigth; 16. juni 2014 kl. 20:33.
Det kan stemme, Hallrigth... Men jeg bør vel gå over på større hovedsikring eller?

Regnet det ut selv nå og fikk det til å bli 30.1A jeg også. Gjorde det tilogmed manuelt. Dette skal vel fungere siden hovedsikringen til underfordelingen er 32A ?
Sist endret av AnonymousKiller; 16. juni 2014 kl. 21:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja det bør du men husk å ta hensyn med tilførselskabelen.. Bruker du gummikabel kan du i h.h.t til
Nek 2010 gå ned et steg i kvadrat på kabel så du kan bruke 6mm2x4g gummikabel fra en 63 A hovedsikring
Sist endret av hallrigth; 16. juni 2014 kl. 21:42.
Gummikabelen, hvordan kabel type er det? PFSP?
Nei leverandørene kaller det enten gummikabel eller pmh.. Pfsp er med tvister jording rundt lederene og er laget for å graves ned gummikabel er den kabelen du bruker sammen med støpsler i størst grad, og i byggestrøms anlegg\provisoriske anlegg.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Sitat av AnonymousKiller Vis innlegg
Gummikabelen, hvordan kabel type er det? PFSP?
Vis hele sitatet...
Gummikabel er gummikabel, PFSP er installasjonskabel med solide kjerner og grå kappe. Gummikabel er det som blir brukt for midlertidige innstalasjoner, skøtekabler og denslags. (http://www.elektroimportoren.no/kabe...0/Catalog.html)
H07RN-F <- Gummikabel.

For å spare hue ditt mye trøbbel med å få tak i kabeltversnittet nevnt over vil jeg annbefale at du går for dette: EL-NR 1074433 LINEAX H07RN-F 4G6 MM2

http://efobasen.efo.no/DesktopModule...7125698613351#

Den er noe dyrere enn hva du finner på Chlas og biltema men den er jævlig bestandig og ikke minst trygg.