Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 9713
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Jeg befinner meg nå i Bulgaria og ska være her i 12 dager til

Nede ved stranda så er det en hele haug av boder og markeder, og overalt så selger dem merkeklær som DC, volcom, bjørn borg osv... Men alle disse plaggene er latterligt billige. Mange av dem går til 15 leva som er ca 60 kroner. Og disse plaggene ligner på DC osv. Men dette er jeg nesten sikker på at er fake, for jeg skjekka prisene på en butikk som heter stress i Oslo, og der går t-skjortene til 7-800 kroner. Vi skal snart innover til en by, og der sier turistlederen at det ikker er fake osv, men jeg har ikke lyst til og bli lurt og betale 3-400 kroner for et plagg som er en "bra" fake.

Så hvordan finner jeg ut om det er ekte?

Jeg gidder ikke ha noen svar om at jeg bare kan kjøpe fake, men disse plaggene holder kanskje 1/4 av det dem ekte gjør!
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Merkeklær koster stort sett det samme i hele verden. Hvis de koster markant mindre enn i Norge så er de stort sett falskere enn Siv Jensen.
Sist endret av nso; 19. juni 2010 kl. 22:22.
Nå har jeg ikke vært i Bulgaria, men i de fleste slike feriesteder er det ikke vanskelig å se forskjell på butikkene som selger fake og de som selger the real deal.
Etter du har funnet plagget du vil kjøpe tar du en tur på google og søker på fake etterfulgt av navnet på plagget. Om du ikke vet navnet, så prøv fake Tommy Hilfiger shirt eller noe i den dur
Sitat av nso Vis innlegg
Merkeklær koster stort sett det samme i hele verden. Hvis de koster markant mindre enn i Norge så er de stort sett falskere enn Siv Jensen.
Vis hele sitatet...
Kjøper selv klær fra USA til halve prisen av det de koster i Norge, der er ekte. Alt er dyrere i Norge, bare se på mobiler, PC'er, kamerautstyr, klær osv. er jo nesten det dobbelte i Norge.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Trådstarter
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Kjøper selv klær fra USA til halve prisen av det de koster i Norge, der er ekte. Alt er dyrere i Norge, bare se på mobiler, PC'er, kamerautstyr, klær osv. er jo nesten det dobbelte i Norge.
Vis hele sitatet...
Drar du da nedover til USA eller bestiller du på nettet?

Bestiller man på nettet blir det jo toll på det hele:S
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Etter du har funnet plagget du vil kjøpe tar du en tur på google og søker på fake etterfulgt av navnet på plagget. Om du ikke vet navnet, så prøv fake Tommy Hilfiger shirt eller noe i den dur
Vis hele sitatet...
Og hvordan skal det avsløre noe som helst?
Sitat av Harabo Vis innlegg
Drar du da nedover til USA eller bestiller du på nettet?

Bestiller man på nettet blir det jo toll på det hele:S
Vis hele sitatet...
Ikke hvis du bestiller for en verdi under 200 kr
Sist endret av plipp; 19. juni 2010 kl. 22:39.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Trådstarter
Sitat av plipp Vis innlegg
Ikke hvis du bestiller for en verdi under 200 kr
Vis hele sitatet...
Og hvor finner man merkeklær til under 200 ,- per plagg?
Det meste som selges i boder og på markeder i bulgaria er fake. Kan selvsakt komme over orginalvare også men til en dyrere pris. Se om du finner butikker som ligger i litt vekk fra den verste mølja av boder. større kjangs for og treffe på real deal der.
Sitat av Harabo Vis innlegg
Og hvor finner man merkeklær til under 200 ,- per plagg?
Vis hele sitatet...
http://shop.ccs.com/ F.eks? pluss 10000 andre sider
Sitat av Harabo Vis innlegg
Drar du da nedover til USA eller bestiller du på nettet?

Bestiller man på nettet blir det jo toll på det hele:S
Vis hele sitatet...
Bestiller fra USA, ja, det blir toll og moms. Jeg betaler 400,- for en WeSC genser fra USA, i Norge koster de 800,-. Da har jeg regnet med den tollen og momsen jeg får, den nettbutikken jeg kjøper klærne fra bruker å sette halve verdien på pakken (http://karmaloop.com), men uansett. Det er billigere enn å kjøpe det ifra Norge, selv om du får 25% moms og 10.5% toll.
Folkefiende
Toaru's Avatar
Sitat av ex-adrin Vis innlegg
Det meste som selges i boder og på markeder i bulgaria er fake. Kan selvsakt komme over orginalvare også men til en dyrere pris. Se om du finner butikker som ligger i litt vekk fra den verste mølja av boder. større kjangs for og treffe på real deal der.
Vis hele sitatet...
Men det han lurer på er hvordan man skal klare å se forskjell på fake og realdeal. Om man f.eks. kan se det på sømmene, merkene, fargene osv.

Selvom jeg dessverre har ingen peiling.
Har en slektning som var i Indonesia på ferie. Han og kona dro til en klesfabrikk fordi kona jobber i klesbutikk og ville se produksjonen.

Av samme gigantiske rull med tråd og maskinene kom det både Diesel og Levis dongeri som koster kanskje 1200kr buksa. Det kom også billigmerker som koster kanskje 2-400 kr buksa. Forskjellen var merkelappen som ble sydd på etterhvert. Og minimale design forskjeller.

Hvorfor henge seg så sinnssykt opp i om det er ekte merkeklær egentlig? Er det ikke utseende og kvalitet som har noe og si?
Sitat av illuminatix Vis innlegg
Har en slektning som var i Indonesia på ferie. Han og kona dro til en klesfabrikk fordi kona jobber i klesbutikk og ville se produksjonen.

Av samme gigantiske rull med tråd og maskinene kom det både Diesel og Levis dongeri som koster kanskje 1200kr buksa. Det kom også billigmerker som koster kanskje 2-400 kr buksa. Forskjellen var merkelappen som ble sydd på etterhvert. Og minimale design forskjeller.

Hvorfor henge seg så sinnssykt opp i om det er ekte merkeklær egentlig? Er det ikke utseende og kvalitet som har noe og si?
Vis hele sitatet...
This.

Har enda til gode å forstå hvorfor folk i dag er så åndssvakt opphengte i at merket på klærne er det viktigste.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Og hvordan skal det avsløre noe som helst?
Vis hele sitatet...
Da finner du ut hva som avslører at plagget er fake.

Som f eks. da jeg køpte meg nye sko og var usikker på om dem var fake eller ikke.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Og hvordan skal det avsløre noe som helst?
Vis hele sitatet...
Her har du noen eksempler. Du burde kansje ha prøvd forslaget mitt før du later som du er lur.

http://www.google.no/#hl=no&source=h...9d7790d97cf464

http://www.google.no/#hl=no&q=spot+f...9d7790d97cf464
Sitat av Toaru Vis innlegg
Men det han lurer på er hvordan man skal klare å se forskjell på fake og realdeal. Om man f.eks. kan se det på sømmene, merkene, fargene osv.

Selvom jeg dessverre har ingen peiling.
Vis hele sitatet...
Jeg må bare spørre. Om man ikke ser forskjellen på ekte og uekte vare, hva er da vitsen med å betale så mye ekstra?

Der er enkelte ting her i verden jeg er redd jeg aldri kommer til å forstå, dette er nok en av de.
Eks på fake klær erfarte søstra mi i Tyrkia. Type Helly Hansen klær, selv om de bare selger ytterklær. og T-skjorte som det står "disel" på istede for Diesel.
Hvis vi snakker dyre merkeklær, såkalte "designerklær" - altså slike som f.eks. Angelina Jolie går med på den røde løperen osv. så er ofte piratkopiene sydd av de samme folka i små svarte bedrifter i Napoli. Samme folka, samme stoffene, samme tråden, samme mønsteret, og ja, designerne er fullt klar over "kopiene", men de gidder ikke stoppe systemet av to grunner: 1. De avslører seg selv - at de jobber for den napolitanske mafiaen ("Camorra") og bruker små, svarte bedrifter, og 2: Piratklærne styrker og sprer merkevaren deres.

Hvordan det er med billige fakes, som Hilfiger, Volcom osv. aner jeg ikke. Sikkert sydd på de samme thailandske fabrikkene av de samme små, søte barnehendene. Same shit. Enig med gulunderstrek - hvis du ikke ser forskjell, hva faen er problemet?

Sitat av mo3 Vis innlegg
Eks på fake klær erfarte søstra mi i Tyrkia. Type Helly Hansen klær, selv om de bare selger ytterklær. og T-skjorte som det står "disel" på istede for Diesel.
Vis hele sitatet...
HH har ikke bare ytterklær?
Jeg har da vitterlig et par t-skjorter på jobben fra HH...
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Jeg må bare spørre. Om man ikke ser forskjellen på ekte og uekte vare, hva er da vitsen med å betale så mye ekstra?

Der er enkelte ting her i verden jeg er redd jeg aldri kommer til å forstå, dette er nok en av de.
Vis hele sitatet...

Du hadde vel ikke tatt turen ned til en bod i byn på en 17. Mai om du skulle kjøpt deg et smykke av gull eller sølv?

Ellers er klær av the real deal mye mer behagelig å ha på seg.

Men jeg er helt enig med deg, alle klærene jeg har er klær jeg har fått av venner og venniner. Eneste jeg kjøper av merker er sko, for det har så sinnsykt mye å si på hvor behagelig de er å gå i og hvor mye skade billig-sko kan gi både rygg og føtter.
Bare et lite offtopic spørsmål, hvordan kan tollerne i Norge finne ut om det er falskt hvis det ser relativt identisk ut?
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Du hadde vel ikke tatt turen ned til en bod i byn på en 17. Mai om du skulle kjøpt deg et smykke av gull eller sølv?

Ellers er klær av the real deal mye mer behagelig å ha på seg.

Men jeg er helt enig med deg, alle klærene jeg har er klær jeg har fått av venner og venniner. Eneste jeg kjøper av merker er sko, for det har så sinnsykt mye å si på hvor behagelig de er å gå i og hvor mye skade billig-sko kan gi både rygg og føtter.
Vis hele sitatet...
Da prøver man klærne man tror er fake, og er de ikke behagelige så kjøper man de ikke. Jeg sier ikke at man ikke burde kjøpe merkeklær, men klarer man ikke se forskjellen så ser jeg rett og slett ikke poenget i å betale flere hundre kroner ekstra for noe som er helt "likt".
Kanskje han bare ikke vil støtte piratvirksomhet?
Det er et kjøpesenter ca 1mil fra burgas by. Der hadde de ekte varer, med standardpriser
Sitat av ninja5000 Vis innlegg

HH har ikke bare ytterklær?
Jeg har da vitterlig et par t-skjorter på jobben fra HH...
Vis hele sitatet...
Mener å huske hun sa hun så Jeans div div. De selger da ikke dette?
Hvis du som kjøper ikke ser forskjell på fake eller ekte merke, hvorfor da henge deg opp i om det er fake?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av mo3 Vis innlegg
Mener å huske hun sa hun så Jeans div div. De selger da ikke dette?
Vis hele sitatet...
http://shop.hellyhansen.com/NO/item/...src&t_type=cat
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Hvis du som kjøper ikke ser forskjell på fake eller ekte merke, hvorfor da henge deg opp i om det er fake?
Vis hele sitatet...
Fordi andre kan se forskjellen, og man kjøper klær fordi andre skal se deg. Klær er identitet; enten det dreier seg om å kjøpe spesifikke merker, unngå spesifikke merker, kle seg trashy, kle seg nøytralt etc..

Nå kan du fint argumentere med at det er teit å bry seg såpass, men er man i vennegjenger/miljøer/aldersgrupper hvor dette er viktig, så kan kostnaden i å gi fanden være ganske høy (vanskeligere å få venner/pult etc).

Jeg holder meg forøvrig til det endel andre har sagt; prøv klærna og kjenn på stoffet. Godt stoff er ofte hakket mykere og mer elastisk. Hvis klærna sitter godt er det ingen grunn til å ikke kjøpe dem. Kule klær > riktig merke > kjedelige klær.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Vis hele sitatet...
De hadde det ikke før i tider da hun var der nede
Hva helly hansen markedsfører av diverse type klær har vel heller lite med tråden å gjøre?
Jepp. Var bare lulz at en random shappe i Tyrkia solgte H/H-klær
Merkelappen i nakken, sjekk etter sprekker på trykket og sjekk kvaliteten på stoffet.
[quote=DumDiDum;1746645]Fordi andre kan se forskjellen, og man kjøper klær fordi andre skal se deg. Klær er identitet; enten det dreier seg om å kjøpe spesifikke merker, unngå spesifikke merker, kle seg trashy, kle seg nøytralt etc..

Når jeg tenker merkeklær tenker jeg på de dyre merkene som alle pappaguttene går med, mens de rakker ned på merker som ikke er inn eller billige. Men ja, er så enig så enig. Klær skaper en identitet men når noen sier merkeklær tenker jeg på de dyre merkene, som på brannstad som ikke skaper en annen identitet en at du viser hvor mye penger du har
OT: @ SemiColon: List flere sider!
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Alt er dyrere i Norge, bare se på mobiler, PC'er, kamerautstyr, klær osv. er jo nesten det dobbelte i Norge.
Vis hele sitatet...
Pissprat!
Skal du kjøpe elektronisk utstyr på vanlige butikker i Norge er det ikke nevneverdig forskjeller på pris kontra tilsvarende butikker i utlandet.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Pissprat!
Skal du kjøpe elektronisk utstyr på vanlige butikker i Norge er det ikke nevneverdig forskjeller på pris kontra tilsvarende butikker i utlandet.
Vis hele sitatet...
Se på f.eks Apple, Sony og andre PCer. Grunnen til dette er at det blir lagt på 25% moms i Norge, og derfor blir varene vanligvis 25% dyrere, ihvertfall mye på det jeg har sett på. Har sett på både PCer og objektiver til DSLR.
Sist endret av SemiColon; 20. juni 2010 kl. 18:11.
Fake and the real deal ser jo helt like ut. Men det er jo ikk det som er poenget. Fake kan sikkert var kulere enn ekte også. Men Fikk en genser som liksom skulle være merke fra bulgaria i fjor, den var kjempe liten selv om det var xxl. Og jeg bruker vanligvis m. Hele greie med å kjøpe ekte er at det er MYE bedre kvalitet og riktige str. Vasker du en fake genser så blir den kjempe liten. Pluss at merkene drysser av med engang. Det er vel også sånn man ser at det er ekte, man kjenner det på stoffet.
Glemmer ikke da en bekjent hadde vært i Spania. Han kom hjem og fortalte han hadde kjøpt skikkelig billige og gode Adidas sko. Etter litt så han plutselig at det sto Adibas istedenfor Adidas. Ansiktsutrykket var hans awesome. Lo godt da!
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Du hadde vel ikke tatt turen ned til en bod i byn på en 17. Mai om du skulle kjøpt deg et smykke av gull eller sølv?
Vis hele sitatet...
Jo egentlig, om smykket så ut som, føltes og var ellers like fint som et av gull eller sølv...
Sitat av zerto Vis innlegg
Jo egentlig, om smykket så ut som, føltes og var ellers like fint som et av gull eller sølv...
Vis hele sitatet...

Etter du har brukt det en stund og du begynner å klø deg i hjel og bli irretert i huden pga. det er fake så trur jeg du kanskje hadde begynte å angre på at det ikke var ekte gull eller sølv Kanskje du hadde vært ekstra heldig og fått et grønt smykke isteden til slutt
Vurderer å bestille noen klær fra karmaloop (takk for tipset forresten), men ser ikke ut til at de har G-star der. Finnes det en nettside som har bra tilbud på G-star klær?
Sitat av mo3 Vis innlegg
Eks på fake klær erfarte søstra mi i Tyrkia. Type Helly Hansen klær, selv om de bare selger ytterklær. og T-skjorte som det står "disel" på istede for Diesel.
Vis hele sitatet...
Forfalskere er vesentlig bedre enn det til å forfalske klær...
Det er ikke sånn at eneste måten å finne ut at du har kjøpt fake adidas er fordi det står "adidsa".. Dessuten tar ikke forfalskere hensyn til copyright osv.. Så det er såpass kyniske at di kopierer hele merket og tekst, skrevet akkurat slik det er på orginalen..
Sitat av trickmaster Vis innlegg
Etter du har brukt det en stund og du begynner å klø deg i hjel og bli irretert i huden pga. det er fake så trur jeg du kanskje hadde begynte å angre på at det ikke var ekte gull eller sølv Kanskje du hadde vært ekstra heldig og fått et grønt smykke isteden til slutt
Vis hele sitatet...
Ja, det samme skjer jo med uekte klær.

De begynner å klø, og fargen flasser av klærne og trekker inn i huden pga. at det er fake, så tror jeg du kanskje begynte å angre på at det ikke var ekte Adidas eller Volcom.
Kanskje du hadde vært ekstra heldig og blitt helt grønn isteden til slutt

Hvis du ikke merker forskjell på falsk og ekte vare, hvorfor spiller det da noen rolle?
Det jeg har opplevd når jeg har vært utenlandsk er at de fleste som selger fake innrømmer det hvis de får intrykk at du kommer til å kjøpe uansett.
Sitat av Cognomen Vis innlegg
Ja, det samme skjer jo med uekte klær.

De begynner å klø, og fargen flasser av klærne og trekker inn i huden pga. at det er fake, så tror jeg du kanskje begynte å angre på at det ikke var ekte Adidas eller Volcom.
Kanskje du hadde vært ekstra heldig og blitt helt grønn isteden til slutt

Vis hele sitatet...
Trekker vel ikke inn i huden, men som jeg skrev så krymper de helt sykt. Derfor velger jeg personlig å kjøpe the real deal Konklusjonen: fake ting ser kanskje helt like ut, men overhode ikke samme kvaliteten, bra du er enig da

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvis du ikke merker forskjell på falsk og ekte vare, hvorfor spiller det da noen rolle?
Vis hele sitatet...
Fordi kvaliteten er MYE bedre når tingene er ekte
Hvordan unngå å kjøpe fake klær i Bulgaria(/andre land med tvilsomme Copyright lover):

La vær å kjøp klær der...

my 10 cents.
Du har selvsagt metoder for å finne ut om et klesplagg er fake, men de som virkelig kan dette sier selv at det blir verre og verre å se forskjell. Spørsmålet man skal stille seg er om man ikke kan se forskjellen selv, hvor stor er sjansen for at noen andre kan se den?

Jeg er ikke den som ser på klær som det viktigste i livet, men jeg prøver å kle meg ikke fullt så slaskete. Jeg var i Tyrkia for 2-3 uker siden og handlet klær for den store gullmedalje. Når man liksom ser t-skjorter av Moods of Norway, Bergans of Norway samt Onepiece. Alt med rare mønster og påtrykte bilder/tekst som jeg ikke har sett her hjemme er det åpenlyst fake. Ser man bort i fra de norske klesmerkene kan man kjøpe masse som er helt likt som den originale varen.

Klærene jeg kjøper der nede holder like lenge som klærene man kjøper her hjemme. De falmer like fort/sakte som klærene kjøpt på h&m, lindex, carlings osv osv. Kvaliteten er akkurat den samme eller forskjellene er så små at man ikke merker forskjell. En god venn av familien som driver en klesbutikk her hjemme var med ned med sin familie, og han var overrasket over hvor god kvalitet det var på klesplaggene der nede kontra prisen på de. Eneste jeg kan si om forskjell på klær her hjemme og klær der nede er at størrelsene ikke helt stemmer overrens, noe damen min ikke var helt tilfreds med når hun kjøpte kjoler i størrelse XL-XXL når hun vanligvis går med Small-Medium klær kjøpt her hjemme.

Om du absolutt vil ha ekte vare kan du heller kjøpe her hjemme eller fra nettet som enkelte har anbefalt, for sannsynligheten for at du blir lurt er stor. Hvis ikke, kjør på! Du får helt identiske klær til en mye billigere penge og som holder like lenge som de originale. Men pass på vekten, jeg hadde 25kg overvekt som jeg måtte betale for.
Sitat av trickmaster Vis innlegg
Trekker vel ikke inn i huden, men som jeg skrev så krymper de helt sykt. Derfor velger jeg personlig å kjøpe the real deal Konklusjonen: fake ting ser kanskje helt like ut, men overhode ikke samme kvaliteten, bra du er enig da
Vis hele sitatet...
Jeez, du skjønner virkelig ikke sarkasme, gjør du?