Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1133
sjekka på Helsami og der står det at jeg har «Opioidutløst organisk psykisk lidelse» prøvde å google men ble ikke så klok.

Er det nok til å få ufør for eksempel?
Sitat av Psykosebarn Vis innlegg
sjekka på Helsami og der står det at jeg har «Opioidutløst organisk psykisk lidelse» prøvde å google men ble ikke så klok.

Er det nok til å få ufør for eksempel?
Vis hele sitatet...
Du blir igrunn ikke ufør pga en diagnose. Det blir gjort en vurdering av deg som avgjør det. Diagnosen blir mest brukt bare får å sette noe der. Angst i seg selv er nok til å få ufør om det er ille nok. Til syvende og sist er det legen som avgjør om du skal få uføretrygd. Nav bare sjekker at legen din har dokumentert det godt nok.
Det der høres ut som typisk «klarspråk» fra leger. Betyr vel bare at du bruker opiater og i plagsomt dårlig psykisk forfatning?

Har du rusproblemer så skal du gjennom litt av en mølle før du blir ufør
Enig i at det hørtes ut som typisk klarspråk. Får spørre legen!

Har 10 år med rus.
Sist endret av Psykosebarn; 2. mars 2024 kl. 16:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Aldri hørt om at man får psykiske lidelser pga. Rusmidler. I teorien så er det nok mulig, men i praksis så er det nok høyest uvanlig.
Det er gjerne heller slik at virkningen eller abstinensene fra rusmiddelet forverrer symptomene på psykiske lidelser du hadde før du begynte med rus (og fortsatt har).
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Aldri hørt om at man får psykiske lidelser pga. Rusmidler. I teorien så er det nok mulig, men i praksis så er det nok høyest uvanlig.
Det er gjerne heller slik at virkningen eller abstinensene fra rusmiddelet forverrer symptomene på psykiske lidelser du hadde før du begynte med rus (og fortsatt har).
Vis hele sitatet...
Overhode ikke. Plenty av folk som har røyket og speedet på seg psykoser som har gitt permanente skader.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Aldri hørt om at man får psykiske lidelser pga. Rusmidler. I teorien så er det nok mulig, men i praksis så er det nok høyest uvanlig.
Det er gjerne heller slik at virkningen eller abstinensene fra rusmiddelet forverrer symptomene på psykiske lidelser du hadde før du begynte med rus (og fortsatt har).
Vis hele sitatet...
Dummeste jeg har hørt på lenge. Utrolig vanlig og fucke opp hjernen sin med rus og ende opp med psykiske lidelser. Man driver jo og mikser rundt på kjemikaliene oppi hjernen når man ruser seg, skjønner ikke helt hvordan dette virker så utrolig for deg.

Kjenner f.eks. en del speedfreaks og tunge hasjrøykere som har rusa på seg psykoser som aldri helt har gått bort.

Her sprer du misinformasjon.
Sitat av Bolebenny Vis innlegg
Dummeste jeg har hørt på lenge. Utrolig vanlig og fucke opp hjernen sin med rus og ende opp med psykiske lidelser. Man driver jo og mikser rundt på kjemikaliene oppi hjernen når man ruser seg, skjønner ikke helt hvordan dette virker så utrolig for deg.

Kjenner f.eks. en del speedfreaks og tunge hasjrøykere som har rusa på seg psykoser som aldri helt har gått bort.

Her sprer du misinformasjon.
Vis hele sitatet...
Her sprer du anekdoter du har «hørt» og bare antar er fakta. Hva er å ruse på seg psykoser? Er det å bruke masse amfetamin, eller er det at man blir så søvndeprivert at man til slutt ser ting som ikke er der?

Hva er en tung hasjrøyker? Spist for mye sjokolade?

Psykoser som aldri har gått bort? Den gamle myten om «de som aldri landa igjen»

Her sprer du ut for alle hvor prega du er av gammel «kunnskap» formidlet av de som har «jobba på gulvet på psykiatrisk» og politi egentlig.

Vet du hva en rusutløst psykose er? Nei det gjør du ikke, for selv psykiatere gjør ikke det. Det skrives og stemples i journaler overalt, men hva kom egentlig først? Høna eller egget?

Er folk med psykiske lidelser mer i faresonen for å bruke rusmidler? Ja det er de.

Er folk som ruser seg mer sannsynlig å få problemer me psyken? Sannsynligvis, men du vet ikke hva som egentlig førte til hva.

Ingen har noe definitivt svar der. Så rolig med påståeligheten din
Sitat av Bolebenny Vis innlegg
Dummeste jeg har hørt på lenge. Utrolig vanlig og fucke opp hjernen sin med rus og ende opp med psykiske lidelser. Man driver jo og mikser rundt på kjemikaliene oppi hjernen når man ruser seg, skjønner ikke helt hvordan dette virker så utrolig for deg.

Kjenner f.eks. en del speedfreaks og tunge hasjrøykere som har rusa på seg psykoser som aldri helt har gått bort.

Her sprer du misinformasjon.
Vis hele sitatet...
Visst du får psykiske lidelser pga. Et kjemisk stoff så er det gjerne fordi du var svært sårbar for å få det i første omgang. Eller at du uansett ville fått det, men man tror det skjedde pga. Rusmidler fordi symptomene begynte å komme mens man ruset seg.

Jeg husker når fastlegen min advarte meg mot å bruke benzodiazepiner, fordi det ville føre til at angsten ble verre. Det skjedde ikke, den ble faktisk bedre. Naturligvis etter jeg hadde sluttet og gått gjennom tilsammen flere år med abstinenser.

Men det er nok mange som tror benzoer kan gi mer angst fordi abstinensene varer så lenge, så de tror abstinenser er det samme som forverring av angstlidelsen. Eller kanskje du ikke hadde angst fra før av, men du fikk det da du sluttet med f.eks. Valium. Siden abstinensene kan vare i både måneder og år så er det da lett å komme til den feilslutningen at benzodiazepiner førte til at du fikk f.eks. Sosial Angst.

Jeg har fått verre søvnproblemer som flere ganger har ført til psykose etter at jeg sluttet å aktiv ruse meg hver uke for ca. 2 år siden.
Det betyr ikke at det er pga. Rusmidlene. Isåfall er det ikke pga. Amfetamin og andre ting som typisk gir søvnløshet og psykoser, fordi de var jeg aldri fan av. Rørte nesten aldri cannabis heller. For meg var det hovedsakelig benzoer og opioder.

Det er heller fordi jeg har psykiatriske diagnoser som gjør at det nesten føles som om jeg konstant er høy på noe stimulerende og hjernen min alltid jobber 200%. Jeg får aldri ro. Og jeg må alltid i det minste ha Seroquel for å få kroppen til å roe seg ned nok til at jeg kan "slukne" i noen timer.
Sist endret av einsteindragon; 3. mars 2024 kl. 16:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Her sprer du anekdoter du har «hørt» og bare antar er fakta. Hva er å ruse på seg psykoser? Er det å bruke masse amfetamin, eller er det at man blir så søvndeprivert at man til slutt ser ting som ikke er der?

Hva er en tung hasjrøyker? Spist for mye sjokolade?

Psykoser som aldri har gått bort? Den gamle myten om «de som aldri landa igjen»

Her sprer du ut for alle hvor prega du er av gammel «kunnskap» formidlet av de som har «jobba på gulvet på psykiatrisk» og politi egentlig.

Vet du hva en rusutløst psykose er? Nei det gjør du ikke, for selv psykiatere gjør ikke det. Det skrives og stemples i journaler overalt, men hva kom egentlig først? Høna eller egget?

Er folk med psykiske lidelser mer i faresonen for å bruke rusmidler? Ja det er de.

Er folk som ruser seg mer sannsynlig å få problemer me psyken? Sannsynligvis, men du vet ikke hva som egentlig førte til hva.

Ingen har noe definitivt svar der. Så rolig med påståeligheten din
Vis hele sitatet...
Ett kjapt google søk vil vise deg at psykoser kan resultere i langvarige ettervirkninger psykisk.
Sitat av Bolebenny Vis innlegg
Ett kjapt google søk vil vise deg at psykoser kan resultere i langvarige ettervirkninger psykisk.
Vis hele sitatet...
Isåfall så kan du jo ta det søket og legge frem kilden din her i tråden.
Jeg håper det er en kilde som isåfall er vitenskapelig basert. Og ikke basert på legers og psykiatriens personlige erfaringer.
Trådens tema, organiske psykiske lidelser, i dette tilfellet opioidutløst, danner i seg selv en interessant ramme til denne diskusjonen.

Organiske psykiske lidelser kan man begynne å lese om på f.eks. NHI.

Det får meg til å lure (selv om det kanskje er litt stygt) på hvilken måte det er "opioidutløst", skader på grunn av oksygenmangel ved overdose?

Det er imidlertid lite tvil om at opphopningen - eller et ille tilfelle av - den slags svekkelser, også pga. underernæring og dehydrering, som dramatisk øker rusmidlers potensial til å virke nevrotoksisk, kan føre til eller manifestere seg som psykiske lidelser: alt fra forvirringstilstander over personlighetssykdommer til angst og psykose.

Ellers kan jo psykoser - eller en dramatisk LSD-opplevelse - føre til langvarige psykisk lidelse-lignende etterdønninger. Det er kanskje ikke så rart?
Sist endret av exocytose; 3. mars 2024 kl. 18:48.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Trådens tema, organiske psykiske lidelser, i dette tilfellet opioidutløst, danner i seg selv en interessant ramme til denne diskusjonen.

Organiske psykiske lidelser kan man begynne å lese om på f.eks. NHI.

Det får meg til å lure (selv om det kanskje er litt stygt) på hvilken måte det er "opioidutløst", skader på grunn av oksygenmangel ved overdose?

Det er imidlertid lite tvil om at opphopningen - eller et ille tilfelle av - den slags svekkelser, også pga. underernæring og dehydrering, som dramatisk øker rusmidlers potensial til å virke nevrotoksisk, kan føre til eller manifestere seg som psykiske lidelser: alt fra forvirringstilstander over personlighetssykdommer til angst og psykose.

Ellers kan jo psykoser - eller en dramatisk LSD-opplevelse - føre til langvarige psykisk lidelse-lignende etterdønninger. Det er kanskje ikke så rart?
Vis hele sitatet...
For noen år siden var det vel litt snakk (muligens det var her) om at langvarig fast bruk av opioder kan gi psykiske lidelser som angst, depresjon og smerter fordi den langvarige bruken har ført til at kroppen har produsert flere dopamin reseptorer som vil trenge konstant tilførsel av opioder. Visst det er noe sannhet i dette så kan man jo i teorien få alt man vanligvis kun får i form av abstinenser. Inkludert Angst, Depresjon, Smerter, Psykose, til og med koma og død.

Tviler derimot på at det er vanlig. Og at for at det skal skje så må man mest sannsynlig ha høy tilførsel av store doser med sterke opioder konstant og fast i flere 10-år.
Sist endret av einsteindragon; 3. mars 2024 kl. 19:15.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Isåfall så kan du jo ta det søket og legge frem kilden din her i tråden.
Jeg håper det er en kilde som isåfall er vitenskapelig basert. Og ikke basert på legers og psykiatriens personlige erfaringer.
Vis hele sitatet...
Har jo lenge vært faktum at Cannabis kan gi skader spesielt til yngre brukere.

https://www.psychologytoday.com/us/b...r-disorder?amp

Sitat av einsteindragon Vis innlegg
For noen år siden var det vel litt snakk (muligens det var her) om at langvarig fast bruk av opioder kan gi psykiske lidelser som angst, depresjon og smerter fordi den langvarige bruken har ført til at kroppen har produsert flere dopamin reseptorer som vil trenge konstant tilførsel av opioder. Visst det er noe sannhet i dette så kan man jo i teorien få alt man vanligvis kun får i form av abstinenser. Inkludert Angst, Depresjon, Smerter, Psykose, til og med koma og død.

Tviler derimot på at det er vanlig. Og at for at det skal skje så må man mest sannsynlig ha høy tilførsel av store doser med sterke opioder konstant og fast i flere 10-år.
Vis hele sitatet...
Tror de mener PAWS. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Post...rawal_syndrome
Sist endret av Palumboism; 10. mars 2024 kl. 14:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.