Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1810
Hadde en episode i går som resulterte i at bilen måtte til verksted. For en som ikke er mekaniker som meg hadde jeg ikke peiling på hva som var galt, men bilen virket som den kortsluttet to batterier. Vell fremme i dag og en samtale med verkstedet senere så viser det seg at jordingskabelen var løs, ifølge mekanikeren er dette en kabel som ikke løsner av seg selv, og noen har vært nede i motorrommet for å løsne på den.

I forkant av dette leste jeg meg opp på garanti og reklamasjon, det er en 2011 modell det er snakk om og den ble kjøpt i august i år fra forhandler. Tenkte først at dersom det var en feil på noe elektrisk så måtte det være en garantisak, det er det naturlig nok ikke. Ettersom jeg bare har eid bilen siden august har jeg ikke vært nede i motorrommet for annet enn å fylle på spyleveske en gang, og da kan jeg umulig ha skrudd løs nevnte kabel.

Tenker at det naturlige for meg å gjøre nå er å reklamere på dette, dersom det går under reklamasjon. Av Forbrukerkjøpsloven paragraf 18 kan jeg om jeg oppdager mangler innen 6 mnd etter kjøpet reklamere, og mangelen skal regnes som om den var der før kjøpet. Da kan jeg be om å få refundert mine utlegg til å fikse bilen, altså skru til jordingskabelen.

Leser på forbrukerrådets sine nettsider om hva som er en mangel:

Hva er en mangel?
Bilen har en mangel, hvis den ikke er i den stand dere har avtalt. Du kan ikke klage på noe du kjente, eller måtte kjenne til, da du kjøpte bilen.

Hvis dere ikke har avtalt noe spesielt, skal bilen være i samsvar med det man normalt kan regne med ut fra bilens alder, bruk, kjørelengde og liknende.

Det er i utgangspunktet en mangel hvis det som har oppstått ikke skyldes:

normal slitasje
at du har påført bilen skade selv
at bilen på andre måter er blitt utsatt for ytre påvirkninger
Selger er ikke ansvarlig for problemer som skyldes at du har brukt bilen unormalt, påført bilen skade, eller manglende vedlikehold mens du har eid bilen. Selger er heller ikke ansvarlig for problemer som skyldes vanlig slitasje.
Vis hele sitatet...
Vil en løs jordingskabel være en mangel i den forstand? Som jeg skjønte det må jo dette ha skjedd ved en service eller annen verkstedsoperasjon før jeg kjøpte bilen, og da er den jo ikke i den stand som avtalt. Ikke at det var spesifikt avtalt at jordingskabelen skulle være skikkelig skrudd til.
Sitat av Anoman Vis innlegg
Hadde en episode i går som resulterte i at bilen måtte til verksted. For en som ikke er mekaniker som meg hadde jeg ikke peiling på hva som var galt, men bilen virket som den kortsluttet to batterier. Vell fremme i dag og en samtale med verkstedet senere så viser det seg at jordingskabelen var løs, ifølge mekanikeren er dette en kabel som ikke løsner av seg selv, og noen har vært nede i motorrommet for å løsne på den.

I forkant av dette leste jeg meg opp på garanti og reklamasjon, det er en 2011 modell det er snakk om og den ble kjøpt i august i år fra forhandler. Tenkte først at dersom det var en feil på noe elektrisk så måtte det være en garantisak, det er det naturlig nok ikke. Ettersom jeg bare har eid bilen siden august har jeg ikke vært nede i motorrommet for annet enn å fylle på spyleveske en gang, og da kan jeg umulig ha skrudd løs nevnte kabel.

Tenker at det naturlige for meg å gjøre nå er å reklamere på dette, dersom det går under reklamasjon. Av Forbrukerkjøpsloven paragraf 18 kan jeg om jeg oppdager mangler innen 6 mnd etter kjøpet reklamere, og mangelen skal regnes som om den var der før kjøpet. Da kan jeg be om å få refundert mine utlegg til å fikse bilen, altså skru til jordingskabelen.

Leser på forbrukerrådets sine nettsider om hva som er en mangel:



Vil en løs jordingskabel være en mangel i den forstand? Som jeg skjønte det må jo dette ha skjedd ved en service eller annen verkstedsoperasjon før jeg kjøpte bilen, og da er den jo ikke i den stand som avtalt. Ikke at det var spesifikt avtalt at jordingskabelen skulle være skikkelig skrudd til.
Vis hele sitatet...
Hvilken jordingskabel er det snakk om? Det er relevant mtp uttalelsen til mekanikeren som hevder den ikke kunne løsnet av seg selv. Er ikke helt komfortabel med og ta han på ordet helt uten videre.
Uansett skader det vell ikke å prøve, men tror isåfall utfallet vil ligger mye i hendene til forhandler. At en jordingskabel løsner eller får brudd kan jo skyldes så mangt, alt avhengig av hvilken det er snakk om. Er det for eksempel ettermontert noe stereo?

Men som sagt, skader ikke og gi det ett forsøk. Men hvordan vil du bevise din uskyld? Hvordan kan de vite at du ikke har tuklet med noe på el anlegget? Og dette er jo åpenbart en ''feil'' selger ikke var klar over før salg. Det er liksom ikke helt det samme som at girkassen ryker.

Ikke meningen og være så negativ, prøver bare og være realistisk. Har du havnet hos en forhandler som prioriterer god service, kundebehandling og ryktet sitt vil det nok helt sikkert kunne ordne seg
Trådstarter
Kan jo klart ikke bevise min uskyld mer enn forhandler kan bevise sin uskyld i denne saken. Hvilken jordingskabel det er snakk om vet jeg ikke, skal hente bilen senere i dag og tenkte å be om å få noe skriftlig fra verkstedet som forklarer saken og som kan legges ved klagen til forhandleren.

Det er ikke ettermontert noe på bilen. Den ble kjøpt med de oppgraderinger som første eier ønsket etter det selger opplyste om før jeg kjøpte den og jeg har heller ikke ettermontert noe elektriske komponenter etter kjøpet.
Du har egentlig ingen sak mot forhandler, siden du har reparert bilen på egen hånd. Forhandler har utbedringsrett på mangler - det vil si at om du mener det er noe feil må du kontakte forhandler slik at de kan forsøke å utbedre feilen. Dermed har det i dette tilfelle ingen betydning om feilen omfattes av reklamasjonsretten eller ikke.
Mobilitetsgaranti og andre ordninger fra forhandler forutsetter også som oftest at du kontakter dem med problemet.

Dog, det skader jo ikke å spørre...
Trådstarter
Sitat av doseren Vis innlegg
Du har egentlig ingen sak mot forhandler, siden du har reparert bilen på egen hånd. Forhandler har utbedringsrett på mangler - det vil si at om du mener det er noe feil må du kontakte forhandler slik at de kan forsøke å utbedre feilen. Dermed har det i dette tilfelle ingen betydning om feilen omfattes av reklamasjonsretten eller ikke.
Mobilitetsgaranti og andre ordninger fra forhandler forutsetter også som oftest at du kontakter dem med problemet.

Dog, det skader jo ikke å spørre...
Vis hele sitatet...
Ja, men:

Retting
Du må først akseptere at selgeren forsøker å rette opp mangelen. Dette skal skje innen rimelig tid og uten kostnader eller vesentlig ulempe for deg.
Vis hele sitatet...
Dersom jeg måtte ha ventet til i dag med å kontakte forhandler for så å få bilen fraktet til de (ca 3 timer fra der den sto, en vei), hadde jeg ikke kommet meg på jobb på minst 2 dager og det hadde vell da vært vesentlig ulempe for meg. Derfor valgte jeg å få den i orden raskest mulig.
Det forutsetter at du umulig kan komme deg på jobb uten bil, men også at forhandler ikke har mulighet hverken til å skaffe deg lånebil eller ordne med transporten.
I rettspraksis ligger det at forbrukeren må påregne noe ulempe, f.eks. for å få levert gjenstanden eller bruke tid på å ordne reklamasjonen, men du har samtidig krav på å få dekket utgifter til dette.

Uansett, skal du reklamere er det et krav at du gir melding. Det er også presisert i flere tilfeller at du ikke må sette igang reparasjoner på egen hånd før du har gitt melding til selger.
Du fikk vel en form for garanti når du kjøpte bilen?

Jeg kjøpte bruktbil fra merkeforhandler som det ble feil med etter en liten stund. Leverte bilen til rep og fikk leiebil de dagene den var der.

De burde også ta kostnaden på tauing hvis den må det.

Er det snakk om en velkjent forhandler eller random lokal bilselger?
Regner med det er jordingskabelen fra batteriet til chassiet det er snakk om? Hvor mye skulle egentlig verkstedet ha betalt for å feste den?
Skulle forhandler ha noe å gjøre med dette her, tviler jeg på at du hadde klart å kjøre hjem fra forhandler i den.

Sikker på at du ikke har en (u)venn som leker litt med deg?

Lurer også på det samme som Plornt. Hvor mye tok de for dette?
Var det bare å skru fast jordingskabelen? Isåfall er det rart om verkstedet tok noe for det i det hele tatt med mindre de måtte feilsøke lenge. De fleste verksteder jeg har vært innom har vært serviceinnstilte og gjort sånt "småpiss" uten kostnad.
Sitat av Hobby Vis innlegg
Var det bare å skru fast jordingskabelen? Isåfall er det rart om verkstedet tok noe for det i det hele tatt med mindre de måtte feilsøke lenge. De fleste verksteder jeg har vært innom har vært serviceinnstilte og gjort sånt "småpiss" uten kostnad.
Vis hele sitatet...
Det er jo fortsatt arbeid. Foreksempel tauing. Uansett tar det en liten time. Bileier skal forklare problemet, problemet skal vider forklares, problemet skal bli funnet og oppdaget.