Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4905
Hei,

Hvor mye tar dere betalt når dere lager en hjemmeside til forskjellige firmaer/privat personer? Timebetalt eller fast-pris?

Jeg har en stund drevet og solgt web-sider på hobbybasis. Det er relativt enkle hjemmesider som kun gir informasjon om forskjellige bedrifter og firmaer. Designet er meget bra, men uten noe som helst funksjoner (som login, sende mail fra siden etc)... Jeg ligger på mellom 2000kr og 5000kr, men lurer på i enkelte tilfeller om det er for billig.

Takk for svar.
Hmm.. Vi ligger mellom 30-200.000 kr, litt avhengig av hva bedriften trenger..
Tidligere tok jeg timebetalt når jeg jobbet med dette. Gjerne 290,- per time og fakturering per påbegynte halvtime, som jeg forstod at var vanlig for "konsulentyrker". Opererte som regel også med en minimum- og maksimumpris.
Sist endret av m0nte; 31. oktober 2012 kl. 20:14.
Tre kvelder med øl-drikking, helt seriøst.
Det er det jeg har ligget på omtrent. Du får nettside av meg, jeg får et par dager med fyll av deg. Skal sies at dette er kun for kompiser som vil ha noe enkel html og css uten noe styr og mas; det slenger jeg opp på en ettermiddag.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Hmm.. Vi ligger mellom 30-200.000 kr, litt avhengig av hva bedriften trenger..
Vis hele sitatet...
Say whaat?
Får virkelig ikke håpe dette er en hobby og at du gjør det på fulltid og har utdannelse innen det..?
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
2-5000kr hørtes ut som en grei side med en god template og i alle fall en login hvor man kan legge inn, for eksempel, nyheter (enkelt system). Kommer jo litt ann på hvor lang tid man bruker på dette og kvaliteten. Jeg har aldri laget en nettside for andre for å tjene penger, men når jeg har oppgradert min egen nettsides design, så pleier det ikke å ta mer enn en dag å lage en sketch i photoshop og sette den i sammen med html/css.

30-200.000kr hørtes litt mye ut, men da er det vel (forhåpentlig vis) med avanserte funksjoner til store bedrifer?
Sist endret av Zarlach; 31. oktober 2012 kl. 21:08.
Satt nettopp opp en wordpress side med litt innhold og modifikasjoner til en fremmed, tok 300kr.

Skjønner egentlig ikke hvordan dere klarer å få tak i kunder som er villig til å betale mange tusen for en side med mindre dere jobber profesjonelt med webdesign..
Sist endret av Grix; 31. oktober 2012 kl. 21:14.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Say whaat?
Får virkelig ikke håpe dette er en hobby og at du gjør det på fulltid og har utdannelse innen det..?
Vis hele sitatet...
Han er vell inni ''gamet'', han driver jo spill.no og biip.no
Sitat av fishfuze Vis innlegg
Han er vell inni ''gamet'', han driver jo spill.no og biip.no
Vis hele sitatet...
Godt og høre
Har sett ganske så uprofesjonelle nettsider gå for mellom 5 og 10k
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Opererer med en minimumspris på 1750kr. Jeg pleier da å sette opp CMS for kunden (egenutviklet og skreddersydd for kunde), samt ordner profesjonell designer. Normalt tar jeg mellom 5000 og 10000 per side, men har vært tilfeller hvor jeg har vært oppe i 20000.
Sitat av Grix Vis innlegg
Satt nettopp opp en wordpress side med litt innhold og modifikasjoner til en fremmed, tok 300kr.

Skjønner egentlig ikke hvordan dere klarer å få tak i kunder som er villig til å betale mange tusen for en side med mindre dere jobber profesjonelt med webdesign..
Vis hele sitatet...
Fordi mange ikke gidder å diskutere med kunder som betaler idiotiske summer som 300 kroner. Og de har tidligere arbeid å vise til, arbeide for 300 kroner er egentlig det eneste du bør gjøre når du skal bygge opp en portofolie som kan vises til kunder.
At du gidder å arbeide for 300 kroner er rart, du legger i 3-5 timer i en ENKEL nettside. Da har du rundt 50-100 kroner i timesbetaling, skal du lage noe mer avansert som tar enda lengre tid så går jo timesprisen enda mer ned.
Sist endret av Vod0; 31. oktober 2012 kl. 22:04.
Brukte å gjøre nettsider for 10k stk, som inkluderte egenutviklet cms og opplæring når jeg drev enkeltmannsforetak. Har de siste 2 årene jobbet for et firma, og her ligger minimum som regel på 20k. Største prosjektet jeg har gjort lå på 400k, er egentlig ikke så uvanlig med prosjekter over 100k.

Edit: Kan vel også nevne at jeg er utdannet innenfor programmering, interaksjonsdesign og webdesign.
Sist endret av danielsk; 31. oktober 2012 kl. 22:15.
Hvor mye tar folk for og lage en side som komplett.no da?
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Say whaat?
Får virkelig ikke håpe dette er en hobby og at du gjør det på fulltid og har utdannelse innen det..?
Vis hele sitatet...
han har så mye dollar i baklomma så han trenger ikke pute på stolen
Sitat av Rosapanter Vis innlegg
Hvor mye tar folk for og lage en side som komplett.no da?
Vis hele sitatet...
Komplett har garantert ansatt egne Utviklere til dette. Men jeg vil tro det koster rundt 200k-400k å utvikle hele systemet fra bunnen av med oppdateringer
Sitat av Rosapanter Vis innlegg
Hvor mye tar folk for og lage en side som komplett.no da?
Vis hele sitatet...
Det er egentlig helt umulig å gi noen fornuftige tall, da man gjerne snakker skreddersydd nettbutikk-system med en omfattende backend. Så er spørsmålet om kundebehandling, regnskapsprogramvare, lagerstyring o.l. skal utvikles sammen med nettsidene, eller om man allerede har programvare for dette som må integreres.

I tillegg til dette kommer nok en omfattende SEO-implementasjon, høye krav til sikkerhet, brukertesting. Jevnlige oppdateringer som bringer ny funksjonalitet, f.eks. for integrasjon mot facebook, twitter eller nye sosiale medier.
Sist endret av danielsk; 31. oktober 2012 kl. 22:25.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Fordi mange ikke gidder å diskutere med kunder som betaler idiotiske summer som 300 kroner. Og de har tidligere arbeid å vise til, arbeide for 300 kroner er egentlig det eneste du bør gjøre når du skal bygge opp en portofolie som kan vises til kunder.
At du gidder å arbeide for 300 kroner er rart, du legger i 3-5 timer i en ENKEL nettside. Da har du rundt 50-100 kroner i timesbetaling, skal du lage noe mer avansert som tar enda lengre tid så går jo timesprisen enda mer ned.
Vis hele sitatet...
Akkurat den kunden var en liten veldedighetsorganisasjon, og det tok ikke egentlig 3 timer engang å bare sett opp wordpress + theme og språkvalg.. www.mama-clara.org . Synes ikke 300kr var så urimelig da, er jo for en god sak.
Det er ikke selv nettbutikken til komplett som er det mest kostbare. Det er samhandlingen med backend som han over sa. Komplett har blant annet et svært avansert lagerstyringssystem og automatisert plukking. Alt snakker sammen i SAP ERP.

Om du kun ønsker en nettbutikk med de vanlige funksjonene og betalingsløsning så er det mange som tilbyr løsninger på åpen kildekode til forbausende lave priser.
Jeg har skrevet om min tidligere (tar ikke frilansoppdrag lengre) teknikk for prisanslag her.
Ligger vel på rundt 700/t. Så skal jeg ha develepor som ligger på rundt det samme om ikke mer.
Det med prising på sider er ikke alltid bare og bare.
Alt ettersom hvor mye erfaring du har så burde du som frilanser ligge på kanskje 350-1200 kr i timen.
Når du har lite erfaring kan det være vanskelig å gi en godt estimert totalpris om du skal selge inn timer, og derfor kan det være greit å gi "pakkepris".
Men, det ligger ganske mye jobb bak det hele egentlig.

Legger du for lavt i pris, så vil ikke større bedrifter anse deg som profesjonell. Bedrifter trenger ofte en "forsikring" om at du som bedrift eksisterer om f.eks 2 år, og ved for lave priser er ikke det sikkert at er tilfelle.
Legger du prisen for høy, så vil du kanskje slite med å finne små bedrifter som er interessert. For de vil gjerne betale så lite som mulig, og de som vil betale så lite som mulig er ofte de som krever at du skal gjøre mest mulig gratis i etterkant. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men noe man kanskje burde tenke over når man skal prise.

Så det er ikke bare og bare :P
Sitat av moret Vis innlegg
Tre kvelder med øl-drikking, helt seriøst.
Det er det jeg har ligget på omtrent. Du får nettside av meg, jeg får et par dager med fyll av deg. Skal sies at dette er kun for kompiser som vil ha noe enkel html og css uten noe styr og mas; det slenger jeg opp på en ettermiddag.
Vis hele sitatet...
Meg og deg må ha en prat.
3000 er det meste jeg har tatt. Wordpress, mellom 15-20 arbeidstimer. Da innebærer det gratis hjelp ved enkle endringer av side.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Say whaat?
Får virkelig ikke håpe dette er en hobby og at du gjør det på fulltid og har utdannelse innen det..?
Vis hele sitatet...
Ja, vi gjør dette på fulltid - som en vanlig jobb Vi tar 1200 kr timen for konsulentarbeid, mindre hvis vi opererer med fastpris på et større prosjekt. Nå lager vi f.eks. nye mobilsider for Unox.no - som kommer til å bli dritbra.
Noen med erfaringer med bruk av utenlandske webdesignere? F.eks via Odesk?
dembele: Det å bruke utenlandske webdesignere/programmere er generelt ikke en dum ide. Du kan spare mye penger på det. Problemet er at når det først skjer noe, så går det som regel mye værre enn del ville gjort her i Norge.
Det er ofte mye språkkomplikasjoner og lignende.
Uansett, ikke velg de aller billigste. Se heller etter de som har fått mange gode omtaler, så er du værtfall litt tryggere.