Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 1904
Vet at mange har spurt før, men håper noen vil gi meg noen oppdaterte tips på valg av laptop.

Er ferdig med videregående nå og trenger en pc til studiestart til høsten. Skal hovedsaklig brukes til skole, så det viktigste er at den er praktisk å ha med seg og at den holder seg rask.
Lurer også litt på om jeg bør velge Mac fremfor pc, eller om det bare er bortkastet..

Håper noen vil hjelpe !
Kommer helt an på prisklassen. Har du 13k du vil bruke vil jeg anbefale en Mac.
Spørs jo litt hva du skal studere da...

Hovedsaklig vil jeg anbefale mac, du får mindre ''bang for the buck'', men du får et mer behagelig verktøy å jobbe med imo. Kjøp en standard macbook for 8.490 bruk de resterende pengene på forsikring,programvare, bæreveske og øl.
Mac skal jeg ha snart. Du burde følge med på http://buyersguide.macrumors.com/ .
Altså, ikke kjøp macbook enda.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Anbefaler Mac på det sterkeste Du bør også investere i Microsoft office pakken
Er apple-hater, men etter at skolen min ga meg en MacBook i hånden er jeg litt frelst. Mye mer behagelig og lettvint å jobbe med. Synes den kan være litt treg til tider dog. Er i samme situasjon som deg og har tenkt å investere i en macbook pro og ha den i 5 år (studiene). Btw, vil jeg være fornøyd med en MacBook Pro i 5 år?
Tja, mac er veldig enkelt og greit på mye, men helt horribelt vanskelig og kronglete på helt enkle ting. F.eks å laste ned en film i .rar format viste seg å være et helt sykt prosjekt. Jeg bruker både windows og mac, og har funnet ut at stasjonær er best med windows, og bærbar er best som mac - ettersom jeg bare bruker den bærbare til surfing og skriving så er det perfekt med mac. Skal du gjøre noe annet enn det - go pc Så siden du skal bruke den på skolen hovedsaklig, så er mac et godt valg.
Sist endret av Doc. Lester; 4. juni 2011 kl. 17:20.
Sitat av Doc. Lester Vis innlegg
Tja, mac er veldig enkelt og greit på mye, men helt horribelt vanskelig og kronglete på helt enkle ting. F.eks å laste ned en film i .rar format viste seg å være et helt sykt prosjekt. Jeg bruker både windows og mac, og har funnet ut at stasjonær er best med windows, og bærbar er best som mac - ettersom jeg bare bruker den bærbare til surfing og skriving så er det perfekt med mac. Skal du gjøre noe annet enn det - go pc Så siden du skal bruke den på skolen hovedsaklig, så er mac et godt valg.
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er maskina sin feil at det ble kronglete.

Vil si det kommer litt ann på hva du faktisk skal bruke maskinen til. Ser at du skriver den hovedsaklig skal brukes til skole. Er det en ting som er genialt med mac da siden du skal frakte den til og fra, ta den opp og putte den raskt ned igjen - er nemmelig "dvale-funksjonen". Den fungerer ekstremt godt og uten enorme ventetider som windows har en tendens til å utsette forbrukeren for.

Er selv en meget fornøyd mac'er som har brukt mac på skole i 5 år nå
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Mac koster fortsatt litt mer enn PC om man bare ser på hardware spesifikasjoner, men om du har råd så vil jeg anbefale en MacBook (Pro).
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Mac! Ikke bare er det ett mer effektivt og ryddig system, de har også svært god kvalitet på maskinvaren sin. Og ikke minst, Apple maskiner synker mye mindre i verdi en en generell PC. Taper seg bare med noen hundrelapper i året

Jeg har solgt 3-4 år gamle maskiner til svært gode priser tidligere (nok til å kjøpe ny PC f.eks)
mac har jo ca. 30sec start tid. Dette gjør macen veldig god om du skal på forelesning og trenger datamaskinen opp fort.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Anbefaler Mac på det sterkeste Du bør også investere i Microsoft office pakken
Vis hele sitatet...
Eller kjøp iWork (pages,keynote, numbers), som er mye bedre enn word/excel/powerpoint
Kjøp deg en 15" Macbook Pro fra Amazon.
Du sparer for 5000 kroner på det.
Sitat av Biddibong Vis innlegg
Kjøp deg en 15" Macbook Pro fra Amazon.
Du sparer for 5000 kroner på det.
Vis hele sitatet...
Da bør du og være ekstremt forsiktig med MBP'en din, mister du den eller søler øl på den så den går istykker eller noe sånt, kan du bare glemme å ha krav på å få igjen noe på garantien.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Da bør du og være ekstremt forsiktig med MBP'en din, mister du den eller søler øl på den så den går istykker eller noe sånt, kan du bare glemme å ha krav på å få igjen noe på garantien.
Vis hele sitatet...
Du kan bare drite i garantien om du eller andre påfører fysisk skade på dataen. Da er det forsikring du trenger, min venn.
Sist endret av Kalender; 4. juni 2011 kl. 18:49.
Sitat av Berre Vis innlegg
Tror ikke det er maskina sin feil at det ble kronglete.

Vil si det kommer litt ann på hva du faktisk skal bruke maskinen til. Ser at du skriver den hovedsaklig skal brukes til skole. Er det en ting som er genialt med mac da siden du skal frakte den til og fra, ta den opp og putte den raskt ned igjen - er nemmelig "dvale-funksjonen". Den fungerer ekstremt godt og uten enorme ventetider som windows har en tendens til å utsette forbrukeren for.

Er selv en meget fornøyd mac'er som har brukt mac på skole i 5 år nå
Vis hele sitatet...
Tja, er vel maskinen sin feil at de eneste gratis programvarene til å åpne rarfiler jeg fant må brukes i terminal. Endte opp med en trial utgave av ett eller annet som faktisk hadde en gui.
Sist endret av Doc. Lester; 4. juni 2011 kl. 19:01.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Da bør du og være ekstremt forsiktig med MBP'en din, mister du den eller søler øl på den så den går istykker eller noe sånt, kan du bare glemme å ha krav på å få igjen noe på garantien.
Vis hele sitatet...
Eller la vær å søle øl på den. Seriøst, hvem gjør sånt.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Da bør du og være ekstremt forsiktig med MBP'en din, mister du den eller søler øl på den så den går istykker eller noe sånt, kan du bare glemme å ha krav på å få igjen noe på garantien.
Vis hele sitatet...
Alle Apple produkter har ett års medfølgende worldwide garanti hos premium resellers. Søler jeg brus på den er det Eplehuset sitt problem.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Doc. Lester Vis innlegg
Tja, er vel maskinen sin feil at de eneste gratis programvarene til å åpne rarfiler jeg fant må brukes i terminal. Endte opp med en trial utgave av ett eller annet som faktisk hadde en gui.
Vis hele sitatet...
1. hvordan du får det til å være maskinen sin feil er utenfor min forståelse.
2. bruk MacPar eller UnrarX.
Sitat av Doc. Lester Vis innlegg
Tja, er vel maskinen sin feil at de eneste gratis programvarene til å åpne rarfiler jeg fant må brukes i terminal. Endte opp med en trial utgave av ett eller annet som faktisk hadde en gui.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke at du ikke har funnet noe annet program for å extracte .rar filer. Bruker selv UnrarX, Stuffit er også et godt alternativ. Begge gratis

Sitter selv på en macbook pro 13" som jeg har nå hatt i et år. Super maskin, og viss det skulle være et program som du ikke kan få i mac-versjon, så er det jo bare å installere windows 7 med bootcamp
Sist endret av Emericano; 4. juni 2011 kl. 19:19.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Eller la vær å søle øl på den. Seriøst, hvem gjør sånt.
Vis hele sitatet...
De som sitter å *fapfapfap* mens de ser film og drikker samtidig. Eller er det bare jeg som gjør det?
Jeg vil anbefale en Mac på det sterkeste. Har hatt Mac de siste 7 årene og er storfornøyd. Til deg som spurte om en Macbook Pro ville holde i fem år; jeg hadde min gamle Powerbook i 4,5 år og den fungerte utmerket hele veien. Den eneste grunnen til at jeg til slutt solgte den og kjøpte med en Macbook Pro var at batteriet ble litt slitent etter nesten fem år. Jeg fikk dog en svært god pris for den da jeg solgte den på Finn.no.
Trådstarter
10 4
Takk for masse svar! Ser ut som om det kan bli Mac på meg, spesielt med tanke på denne "dvale-funksjonen".
Skal studere International Business Management i Nederland, så regner med at pc'n/mac'n skal brukes til å ta notater, regne, lage/holde presentasjoner, samt for å Skype litt hjem.

MacBook har vel ikke uttak for å koble til projektor så vidt jeg vet.. får man kjøpt noe tilleggsutstyr for dette?
Og vil en mac støtte alle programmer jeg eventuelt kan trenge i forbindelse med studiet?
Sitat av solmaz Vis innlegg
MacBook har vel ikke uttak for å koble til projektor så vidt jeg vet.. får man kjøpt noe tilleggsutstyr for dette?
Vis hele sitatet...
Ja, det er et multiuttak som man får kjøpt overganger til alt mulig til.

Og vil en mac støtte alle programmer jeg eventuelt kan trenge i forbindelse med studiet?
Vis hele sitatet...
Nei absolutt ikke, men det finnes halvgode erstatninger.
Har både macbook pro og pc, og syntes virkelig pcen er mye bedre. macen er veldig kjapp opp og ned, men er stort sett treig ellers. ellers mangler den mange viktige programmer(disse kan emuleres gjennom visse andre programmer men ikke alle fungerer ordentlig og de kjører dårlig) Har en 2 år gammel pc som funker perfekt.

Vil anbefale PC på det sterkeste.
Trådstarter
10 4
Sitat av nightrazor Vis innlegg
Har både macbook pro og pc, og syntes virkelig pcen er mye bedre. macen er veldig kjapp opp og ned, men er stort sett treig ellers. ellers mangler den mange viktige programmer(disse kan emuleres gjennom visse andre programmer men ikke alle fungerer ordentlig og de kjører dårlig) Har en 2 år gammel pc som funker perfekt.

Vil anbefale PC på det sterkeste.
Vis hele sitatet...
Har du forslag til hva slags pc jeg burde se etter da? Er virkelig helt grønn når det kommer til slikt.. Vil ha så billig så mulig, men betaler det som må til for at den skal holde noen år og fungere bra.
Crew lofotLAN 2012
PureRushh's Avatar
Jeg anbefaler å kjøpe mac til skole arbeid, som sagt tidligere er det en stabil maskin og nå kommer jo Lion til macene!
Men det er ditt valg!
Trådstarter
10 4
Sitat av PureRushh Vis innlegg
Jeg anbefaler å kjøpe mac til skole arbeid, som sagt tidligere er det en stabil maskin og nå kommer jo Lion til macene!
Men det er ditt valg!
Vis hele sitatet...
Lion?
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Du bør også investere i Microsoft office pakken
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Der finnes iWork, Open Office, Ragtime Solo, o l
Sist endret av fxxked; 5. juni 2011 kl. 01:50.
Crew lofotLAN 2012
PureRushh's Avatar
Sitat av solmaz Vis innlegg
Lion?
Vis hele sitatet...
Ja, nye opperativ systemet som bli vist med iCloud og iOS 5 i morgen kl 10 lokal tid san fransisco(?) kl 1900 norsk tid.

http://www.apple.com/macosx/lion/