Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3747
Ikke heng meg om dere ikke er enig, fellows.. Men ta en titt på dette.

Spytt beskytter tennene, right? Når man har noe i munnen, hva som helst, så øker spyttproduksjonen. Dette er også min mening om hvorfor tyggis o.l. også er bra for tennene.

Man ser ungdom som snuser og har helt fucka fortenner, men dette kommer av enten at de snuser med tennene, eller ikke pusser tennene så ofte som man kanskje burde.

Så, hva syns dere? Trur dere snus kan være med på å holde tennene fine, så lenge man ikke snuser med tennene?

Snuser forresten ikke selv hehe
Sist endret av Effage; 28. desember 2010 kl. 19:49.
Snus ødelegger jo tannkjøttet. Så uansett er det ikke noe bra å snuse.
Sist endret av Ardluh; 28. desember 2010 kl. 19:52.
Vell, jeg har ikke så mye peiling..

Jeg får isåfall brunere tenner av å snuse, har snust i 2 år..
Nei, fordi de også med snus, vil bli gule etter vært.

Men så kan man også se på det slik at snus dreper visse bakterier man har i munnen, som er bra. Men, spørsmålet er om det veier opp for andre bivirkninger snus har.

(Og ja, jeg snuser)
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Har snust i 4 år, sluttet nylig - har tilnærmet kritthvite tenner. Har hatt ett hull i mellomtiden, men det var ved jekslene.. Hvem snuser vel ved jekslene?
Tenner:
På tennene er det mikroskopiske sprekker og uregelmessigheter som snusen setter seg i. De som snuser har derfor ofte misfargede tenner. Etter en stund begynner tannkjøttet å trekke seg unna. Det fører til at tannhalser og røtter kommer til syne og blir veldig utsatt. Det kan igjen føre til ising og hull.
Vis hele sitatet...
http://www.ung.no/tobakk/972_Fakta_om_snus.html

Du trener ikke å tro, når du kan søke for å vite.
Tennene blir jo ikke akkurat finere, men det er jo logisk at de blir mer beskyttet. Jeg f.eks har hatt mindre tann problemer siden jeg begynte og snuse. Når det er sagt er ikke akuratt tennene mine så fantastiske fine.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Tøft, nå har jeg en god grunn til hvorfor dama skal gi meg blowjob.
Du fær då spytt i kjeften av å tyggje på sjokolade med. Det fører ikkje til at det er godt for tennene. Så vidt eg veit finst ikkje nok forsking på herne emnet. Det finst eit "sterkt" nok samanfall mellom snusbruk og dårlege tenner, men det seier jo heller lite.

Snus vidare!
Sitat av uppdali Vis innlegg
Du fær då spytt i kjeften av å tyggje på sjokolade med. Det fører ikkje til at det er godt for tennene. Så vidt eg veit finst ikkje nok forsking på herne emnet. Det finst eit "sterkt" nok samanfall mellom snusbruk og dårlege tenner, men det seier jo heller lite.

Snus vidare!
Vis hele sitatet...
Men du spiser jo ikke snus med tennene Sjokoladen skal være (så vidt jeg vet i hvertfall) i kontakt med tennene, noe ikke snus trenger.
Hørte en plass at snus dreper bakterier, hvertfall holder dem vekke.
Har snust mer eller mindre fast i 6 år, og foreløpig er kjeften like fin. I perioder hvor jeg snuser for mye blir tennene noe brunere og tannkjøttet litt slakkere, men dette reparer seg etter noen dagers pause eller nedtrapping.

Er ingen ekspert på området, men har fått med meg så mye som at snus motvirker hull i tennene fordi det er bakteriedrepende (dette fikk jeg høre av en tannlege).
Homemade Retard
zeicko's Avatar
har snuset i 2 og et halvt år. like pene tenner.. tannlegen sier at jeg har sterkere/bedre tenner en de fleste
Sitat av Effage Vis innlegg
Men du spiser jo ikke snus med tennene Sjokoladen skal være (så vidt jeg vet i hvertfall) i kontakt med tennene, noe ikke snus trenger.
Vis hele sitatet...
Snus fører til brune (betennelse) i tonnkjøtet, som såvidt veikjer festet. (Eg kan godt ta feil her!) Eg vil også tru tyggis er bra fordi han oftast inneheld xylitol, og fordi han gjer munnen meir basisk og dermed minkar syreåtaki på tennene.
Har brukt snus fast i snart fem år. Tennene mine har blitt hvitere, så snusen gjør noe med tennene, ikke prøv å nekt engang.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
lite tips.

for og forebygge tannkjøtt bettenelse
http://media.onsugar.com/files/ons1/185/1854510/11_2009/99f23fe5d6de223c_Listerine_Total_Care.xlarge.jpg

dentist aproved
Blir i grunn litt spennende å se langtidsskadene av snusing. Salg og bruk av snus har jo eksplodert de siste årene. Ser for meg en bølge av tannløse, impotente, sukkersyke kreftpasienter med dårlig benbygning og høyt blodtrykk (kilde: potensielle helseskader ved snusbruk-avsnittet fra wikipedia.

Men fra spøk til alvor tror jeg ikke snusing i små/moderate mengder er noe særlig farlig. Forskere strides jo fortsatt om snusens skadeomfang.

Uten at jeg kan vise til noen kilde, vil jeg tro at det er veldig mye farligere å være overvektig. Kan ikke se for meg at skader som følge av snusing koster samfunnet stort årlig. Overvekt derimot er per dags dato et samfunnsproblem. Stadig flere rammes av livsstilsykdommer som en direkte følge av overvekt. Mener ikke å diskriminere overvektige, men ønsker å sette ting litt i perspektiv.
Er det ikke slik at på tennene dine har du bittesmå sprekker, og når du snuser så kommer det snus saft i disse sprekkene. Som da sakte men sikkert fører til at du kan få fargede tenner? Men vil tro at om man har et riktig forhold til tannpleie og tar vare på de så vil ikke dette være et problem?

Kan ikke si jeg har sett noen form for drastisk forandring etter 3 år med snusing.


Jeg har også lest at snus gjør at PH verdien i spyttet/munnen din synker (eller øker?) som gjør at mindre bakterier kan oppholde seg der. Som da igjen fører til at du får ferre hull. Noen som har lest/hørt det samme?
Sitat av Sethalas Vis innlegg
Er det ikke slik at på tennene dine har du bittesmå sprekker, og når du snuser så kommer det snus saft i disse sprekkene. Som da sakte men sikkert fører til at du kan få fargede tenner? Men vil tro at om man har et riktig forhold til tannpleie og tar vare på de så vil ikke dette være et problem?

Kan ikke si jeg har sett noen form for drastisk forandring etter 3 år med snusing.


Jeg har også lest at snus gjør at PH verdien i spyttet/munnen din synker (eller øker?) som gjør at mindre bakterier kan oppholde seg der. Som da igjen fører til at du får ferre hull. Noen som har lest/hørt det samme?
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det jeg snakker om.
Jeg tror det er det at spyttproduksjonen øker når du har snus i munnen, og spyttet stabiliserer PH-verdien i munnen din osv.
Hvis valget mitt for bedre tenner er mellom å pusse tenner en ekstra gang om dagen og å snuse, har jeg ingen problemer med å velge det første...
Sitat av Asus_eee_pc_900 Vis innlegg
Hvis valget mitt for bedre tenner er mellom å pusse tenner en ekstra gang om dagen og å snuse, har jeg ingen problemer med å velge det første...
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke "ja takk begge deler"?
Snakker ikke om at det er som tannbleking og sånn! Mener at det faktisk er bra for tennene på en måte.. Forebyggende, ikke at du får deee hvite tenna av det osv.
Sitat av Effage Vis innlegg
Snakker ikke om at det er som tannbleking og sånn! Mener at det faktisk er bra for tennene på en måte.. Forebyggende, ikke at du får deee hvite tenna av det osv.
Vis hele sitatet...
Til dels ja. Men som sagt så spørs det om det veier opp for andre mulige bivirkninger.