Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2250
Jeg er innkalt til å sone i 16 dager i Norge, har bodd i Norge i 1,5 år men bor i hjemlandet igjen. Nå blei jeg dømt til 16 dager ubetinget fengsel og det var umulig å få sone hær i Nederland sia straffen er kortere enn 6 måneder. Etter å ha gjort litt research fant jeg ut at lengden på straffen må være minst 4 måneder til å kunne utstede en europeisk arrestodre. Så hvis jeg ikkje møter til soningen er ikkje politiet da makteslaus?

Ifølge straffegjennomføringsloven blir den som ikkje møter opp straffet med bøter eller fengsel inntil 3 måneder, så da er det fortsatt kortere enn 4 måneder.

Så jeg trur det går fint å bare drite i straffen og bare holde meg unna Norge foreløpig. Ka dokker trur?
Om du velger å gjøre det på den måten kan du aldri reise til Norge igjen uten å risikere å bli satt rett i arrest ihvertfall. Det offentlige glemmer aldri sånt så vil være snakk om for alltid og ikke "foreløpig".


Personlig ville jeg stått for straffen nå istedetfor å risikere at du blir pågrepet en gang det passer dårligere, og i tillegg blir premiert med ett lengre opphold.
Glemmer aldri? Det er vel en foreldelses-frist på de fleste saker?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Glemmer aldri? Det er vel en foreldelses-frist på de fleste saker?
Vis hele sitatet...
Du har faktisk helt rett og kom med et konstruktivt innlegg. Jeg var litt usikker rett og slett fordi at det allerede er idømt straff. Etter litt simpel googling fant jeg ut at TS må holde seg vekke fra Norge i 5 år for at denne fengselsstraffen skal foreldes, iom. at straffen er under 1 år.
Haha fuck em bare bli i Nederland noen år
Sist endret av Bluesky_; 28. juli 2023 kl. 04:05.
Du blir ikke etterlyst gjennom Interpol akuratt, men det som er dritt med å være på rømmen er at du hele tida har det hengende over deg at noe er uoppgjort og at du aldri er helt trygg. Besøke familien til jul blir noia, drikke pils i parken blir noia, du vil ikke havne i situasjoner du kan komme i en konfrontasjon med politi eller myndighet og det gnager i deg for hvordan det kan brukes mot deg i fremtiden resten av livet. Å gå å ha det sånn og ikke kunne være helt fri på flere år til saken forelda da råder jeg deg heller til å få de elleve kjappe dagene overstått og fått lagt det hele bak deg.
Blir vel neppe etterlyst og utlevert for 16 dager? @celtseus
Sitat av EzreaL Vis innlegg
Blir vel neppe etterlyst og utlevert for 16 dager? @celtseus
Vis hele sitatet...
Nei, det var det jeg skrev. Han blir ikke etterlyst internasjonalt.
16 dager er strengt tatt ikke veldig lang soning og jeg ville selv bare gjennomført dette. Mulig du aldri tenker å reise tilbake til Norge igjen, men selv om så er det snakk om en 5 års karantene du må vente på bare for å å slippe disse knappe to ukene. Ved et lengre opphold (typ flere år+) skulle jeg gjerne vært med på resonnementet, men for en så kort soning virker det mer trøbbel enn bry i mine øyne.
Har du ikke tenkt deg tilbake er jo saken ganske grei. Men har du en liten anelse om du kanskje vil gripe noen muligheter/ferier etc så hadde jeg tatt de 16 dagene.