Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2184
Har nå sett på tv og lest om at USA skal ta i bruk "robocop".

(http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/02/20/423956.html)

Har selv ikke spesielt god tro på at en dag skal en robot patruljere gater og
kunne vurdere situasjoner. Forstår at for nå er det mennesker som sitter bak kontrollene for disse sakene, men hva om en dag de ikke har noen bak spakene.

Jeg har ellers og tittet litt på "flygende biler" etc. Ser ut til at de filmene vi har sett tidligere - slik som minority report, at dette kan virkelig skje. Er som om filmer er en slags profeti.

Har hørt nå hørt at hver 'femtiende soldat er en robot.

Hva synes dere om dette? Og tror dere dette betyr noe godt for de kommende år?
Tror vi kan holde robotene i sjakk dersom de prøver å overta verden. Vi har jo teknologi for å slå ut alt elektrisk utstyr. Nå tenker jeg selvfølgelig på EMP, men hvor kraftig de er, og hvorvidt det er lurt å bruke de i vårt voksende teknologiske samfunn er en annen sak.

Det som kunne vært interessant å sett i framtida er slike "avatars" fra feks Surrogates-filmen. Her kan mennesker leve helt risikofritt, da kun kostnad er eneste begrensning. Tror nok i første rekke at robocop, blir styrt av en menneskelig hjerne.
Disse er vel mere for kamp og krig så vidt jeg har forstått. Ikke for å fange en bankraner eller lignende.
Eneste robotene jeg vet politiet har idag er de som desarmerer eller ødelegger bomber.
Men roboter blir mere og mere intelligente men ta over klarer de nok aldri da kunstig intelligens har sine begrensninger og til og begynne med er vi mennesker i et enormt overtall det vil ta dem lang tid og ta igjen
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Disse er vel mere for kamp og krig så vidt jeg har forstått. Ikke for å fange en bankraner eller lignende.
Eneste robotene jeg vet politiet har idag er de som desarmerer eller ødelegger bomber.
Men roboter blir mere og mere intelligente men ta over klarer de nok aldri da kunstig intelligens har sine begrensninger og til og begynne med er vi mennesker i et enormt overtall det vil ta dem lang tid og ta igjen
Vis hele sitatet...

Når de har produsert roboter som overtar plasser som mennesker skal ha, så er det vel ikke liten tvil om at en dag kommer roboter til å være her for og ta kriminelle også. Og de eksisterer kevlar etc. Om roboter klikker, så er den eneste sikre muligheten og bare sprenge alt. I mitt hodet virker det som om roboter er menneskets undergang..?
Mannen med mens
duzzyd's Avatar
Sitat av Foretningssans Vis innlegg
[...] I mitt hodet virker det som om roboter er menneskets undergang..?
Vis hele sitatet...
Noen som akkurat har sett Terminator-filmene?
Jeg liker ikke helt den utviklingen som skjer i militæret til rike land, der roboter blir mer og mer brukt.
De som selv er i internasjonale operasjoner og slikt syns jo selvfølgelig dette er ypperlig verktøy for å gjøre sin hverdag tryggere, men jeg tror at etterhvert som det kommer flere roboter at nasjoner ser på det som mye enklere å dra i strid, fordi menneskeliv på deres side er ganske trygge. Det blir liksom kun snakk om å ha råd til nyeste teknologien, så kan vi rævkjøre hvilket som helst land, det er jo egentlig sånn USA opptrer i dag, selv om deres teknologi ikke bare er roboter, men også en massiv hær.

Kort oppsummert: Flere roboter=lettere å krige/drepe(?)
Sist endret av ZELDUR; 13. juni 2011 kl. 19:14.
Sitat av duzzyd Vis innlegg
Noen som akkurat har sett Terminator-filmene?
Vis hele sitatet...
Nettopp, en stygg tanke hvis du ser alvorlig på det.
Sitat av Foretningssans Vis innlegg
Når de har produsert roboter som overtar plasser som mennesker skal ha, så er det vel ikke liten tvil om at en dag kommer roboter til å være her for og ta kriminelle også. Og de eksisterer kevlar etc. Om roboter klikker, så er den eneste sikre muligheten og bare sprenge alt. I mitt hodet virker det som om roboter er menneskets undergang..?
Vis hele sitatet...

Roboter innhente kriminelle? Neppe. Dette er en komplisert operasjon som både krever hurtighet, evne til å analysere osv.
De robotene vi har idag kan du stort sett løpe fra om du vil. At de skal løpe etter deg, kunne legge deg i bakken, sette på deg håndjern og transportere deg til fengsel er vel lite sannsynlig.
Vi har noe som allerede er ypperlig til å løpe etter deg og legge deg i bakken og gjøre deg klar for en pågripelse. De kalles bikkjer! Billig i produksjon om man skal se kynisk på det.
Og nei om den klikker er det ikke eneste sikre måten og ta dem ut på. Du har noe som heter EMP som noen ha påpekt her men du vil sikkert også ha en mulighet til å kontakte dem og omprogramere dem.
Og om de ikke er godt sikra så har du noe som heter vann, eventuelt også sand og vann i en fin kombinasjon.
Det og stoppe en robot er mye enklere en å stanse mennesker ettersom de vil handle etter et mønster og ha begrenset med muligheter til å tenke ut nye ting.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Jeg liker ikke helt den utviklingen som skjer i militæret til rike land, der roboter blir mer og mer brukt.
De som selv er i internasjonale operasjoner og slikt syns jo selvfølgelig dette er ypperlig verktøy for å gjøre sin hverdag tryggere, men jeg tror at etterhvert som det kommer flere roboter at nasjoner ser på det som mye enklere å dra i strid, fordi menneskeliv på deres side er ganske trygge. Det blir liksom kun snakk om å ha råd til nyeste teknologien, så kan vi rævkjøre hvilket som helst land, det er jo egentlig sånn USA opptrer i dag, selv om deres teknologi ikke bare er roboter, men også en massiv hær.

Kort oppsummert: Flere roboter=lettere å krige/drepe(?)
Vis hele sitatet...
Akkurat, menneskelivene på brukernes side er trygge, men ikke for den andre sidens del. Hva om Sverige hadde angrepet Norge og brukt en haug med roboter. Da hadde vi enten blitt slaktet, eller så hadde vi sendt det samme tilbake. Hvor stygt hadde ikke det blitt.
Sist endret av Foretningssans; 13. juni 2011 kl. 19:20.
Ellerså hadde vi ansett situasjonen som så alvorlig at vi hadde brukt en EMP.
Ellerså har vi jo tross alt NATO vi kan gjemme oss bak
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Roboter innhente kriminelle? Neppe. Dette er en komplisert operasjon som både krever hurtighet, evne til å analysere osv.
De robotene vi har idag kan du stort sett løpe fra om du vil. At de skal løpe etter deg, kunne legge deg i bakken, sette på deg håndjern og transportere deg til fengsel er vel lite sannsynlig.
Vi har noe som allerede er ypperlig til å løpe etter deg og legge deg i bakken og gjøre deg klar for en pågripelse. De kalles bikkjer! Billig i produksjon om man skal se kynisk på det.
Og nei om den klikker er det ikke eneste sikre måten og ta dem ut på. Du har noe som heter EMP som noen ha påpekt her men du vil sikkert også ha en mulighet til å kontakte dem og omprogramere dem.
Og om de ikke er godt sikra så har du noe som heter vann, eventuelt også sand og vann i en fin kombinasjon.
Det og stoppe en robot er mye enklere en å stanse mennesker ettersom de vil handle etter et mønster og ha begrenset med muligheter til å tenke ut nye ting.
Vis hele sitatet...
Tror ikke helt disse robotene er som den lekebikkja du kjøpte på toys r' us.
Fikk med meg at roboten var rustet med kamera til å analysere områder, mennesker osv. Hadde motparten våpen, så ble det drept tvert.(Kunne også skyte absolutt alt den møtte på veien) Denne teknologien kan selvfølgelig utvikles! Det og stoppe i en robot ville i fakta føre til en sikker død når udyret har våpen og en fører med onde hensikter. Alt kan skje
Sist endret av Foretningssans; 13. juni 2011 kl. 19:26.
Bikkja jeg kjøpte på toysr us? Jeg har selv en boxer som har vært vekterhund med meg. Den løper garantert raskere en deg og saksebitt i armen gjør jævlig vondt når 50 kg drar i motsatt retning.
Hvis den skal drepe alle som har våpen tvert tror jeg neppe dette er noe norge vil ta i bruk. Her har de kriminelle flere rettigheter en offrene.
Tror nok militære robotter erganske sikret mot EMP'er. Ellers ville det vært ufattelig dumt å bruke robotter i krig...
Vil være utrolig vanskelig og beskytte mot en emp uansett. Det er jo kun en radiobølge og da må du ha et faraday bur eller noe lignende. Dette vil igjen umuligjøre at mennesker skal kunne styre disse osv. Den får jo da absolutt ingen signaler om den skal bruke et faraday bur. Det blir nærmest umulig og operere med sånne.
Men som alle vet så har militæret en god del teknologi som dem ikke deler med resten av oss. Tror så gjerne at de er sikret mot emp selv om andre sier at det er vanskelig.


Men hva tenker dere om framtiden, vil alle disse robotene, flyvende biler som de utvikler etc. Synes dere at en slik framtid hvor alt er automatisk høres fristende ut?
Jeg avskyr at usa hele tiden fokuserer på å være en 20 - 30 hakk foran resten av verden innen militærteknologi.
Det virker barnslig å si det, men det er på en måte feige lag nå.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Vil være utrolig vanskelig og beskytte mot en emp uansett. Det er jo kun en radiobølge og da må du ha et faraday bur eller noe lignende. Dette vil igjen umuligjøre at mennesker skal kunne styre disse osv. Den får jo da absolutt ingen signaler om den skal bruke et faraday bur. Det blir nærmest umulig og operere med sånne.
Vis hele sitatet...
Tror du overvurderer hvor effektiv en EMP er.. for å få noe særlig fart på sakene så må du jo ha en atombombe for å generere EMP pulsen Dessuten er det ikke akkurat noen heksekunst å skjerme elektronikk mot slikt
Sitat av Zalox Vis innlegg
Tror vi kan holde robotene i sjakk dersom de prøver å overta verden. Vi har jo teknologi for å slå ut alt elektrisk utstyr. Nå tenker jeg selvfølgelig på EMP, men hvor kraftig de er, og hvorvidt det er lurt å bruke de i vårt voksende teknologiske samfunn er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at for å få en EMP ladning med effektiv rekevide på 50<meter er så vidt jeg vet eneste løsning å sprenge enn atombombe i atmosfæren. Og masse radioaktivt nedfall er vell ikke å anbefale

Sitat av olaPola Vis innlegg
Jeg avskyr at usa hele tiden fokuserer på å være en 20 - 30 hakk foran resten av verden innen militærteknologi.
Det virker barnslig å si det, men det er på en måte feige lag nå.
Vis hele sitatet...
Kan jo være at kina og russland faktisk holder skjult mer enn vi vet.
Jeg skjønner ikke at folk er så redde for roboter osv.
Skal du ha noe og uroe deg over burde du vel strengt tatt uroe deg om atom våpnene, blir det en atom verdenskrig så tror jeg hele verden går under. Det er en større risiko en at roboter overtar.
Roboter i krig er muligens en god ide. Blir mindre tap av menneskeliv. Eneste ufordelen jeg kan se er at eventuelle miner vil bli brukt heftig for å hindre de i å komme seg inn diverse steder. Og en mine skiller ikke mellom et barn og en krigførende robot.
Norge har jo forbudt landminer men....
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Jeg skjønner ikke at folk er så redde for roboter osv.
Skal du ha noe og uroe deg over burde du vel strengt tatt uroe deg om atom våpnene, blir det en atom verdenskrig så tror jeg hele verden går under. Det er en større risiko en at roboter overtar.
Roboter i krig er muligens en god ide. Blir mindre tap av menneskeliv. Eneste ufordelen jeg kan se er at eventuelle miner vil bli brukt heftig for å hindre de i å komme seg inn diverse steder. Og en mine skiller ikke mellom et barn og en krigførende robot.
Norge har jo forbudt landminer men....
Vis hele sitatet...
Blir definitivt ikke mindre tap av menneskeliv, er jo fremdeles den parten som blir drept.

Selvfølgelig er det en større uro rundt det med atomkrig, men nå tenkte jeg ikke på forskjellige kriger som har skje.. Men droner.
Jeg personlig synes at det kan være ganske skremmende mht at krigførende roboter allerede har blitt produsert. Jeg ANER ikke hvor lang tid fremover vi snakker om med at roboter skal kunne komme overalt, men jeg er overbevist om at dem gjør det. Alt tyder på det kommer til å gå på trynet.
Fra en som studerer roboter og robotteknikk, så er dette fortsatt alt for futuristisk til at det er verdt noen videre tanker. Artikkelen snakker om roboter i form av "intelligent nanostøv", og allerede her bør det ringe noen bjeller. Og vær så snill å ikke dra EMP og andre science fiction-greier inn i dette her. For å sende av gårde en brukbar puls krever det en så enorm eksplosjon at du sannsynligvis vil lamme all kommunikasjon i landet. Det vil nok være mer nyttig å bare kjøre på roboten med en tank, eller velte den.

Det er sant at roboter kan trenes til å utføre en spesiell oppgave utmerket, men de kan ikke ta høyde for uforutsette feil eller improvisere når kunnskapen kommer til kort. Å bruke en robot til å utrydde et område som garantert inneholder kun fiendtlige mål er mer skånsomt mot miljøet og hindrer feilbombing. Dessverre er det forferdelig lett å ta i bruk menneskelige skjold med en gang noe sånt introduseres, og da kan det spørres om roboten vil være flink nok til å skille mellom hvem som har vært snill og hvem som fortjener kull i julestrømpen.

Det eneste roboter er brukbare til for øyeblikket, og i overskuelig fremtid, er rekognosering og kommunikasjon uten å sette menneskeliv i fare for å oppnå det. Slapp av.
Sitat av Foretningssans Vis innlegg
Blir definitivt ikke mindre tap av menneskeliv, er jo fremdeles den parten som blir drept.

Selvfølgelig er det en større uro rundt det med atomkrig, men nå tenkte jeg ikke på forskjellige kriger som har skje.. Men droner.
Jeg personlig synes at det kan være ganske skremmende mht at krigførende roboter allerede har blitt produsert. Jeg ANER ikke hvor lang tid fremover vi snakker om med at roboter skal kunne komme overalt, men jeg er overbevist om at dem gjør det. Alt tyder på det kommer til å gå på trynet.
Vis hele sitatet...
Når du snakker om droner snakker vi om mindre tap av menneskeliv ettersom om en drone blir skutt ned er det ingen pilot feks og ta høyde for. Skal to roboter skyte hverandre i filler på slagmarken er det fortsatt ingen som dør. Blir som et litt avansert krigspill.
Det vil nok være mer nyttig å bare kjøre på roboten med en tank, eller velte den.
Vis hele sitatet...
...så lenge ikke roboten ER en tank selv... har man først på plass teknologien for å lage "små" roboter burde det ikke være noe problem å videreføre den til tanks. Det er nok å få til noe som kan tilsvare infanteri som vil være verst å få til å funke skikkelig praktisk.

@mp34567: roboter vil nok i ganske lang tid være noe bare de rikere landene har råd til, og en EMP-bombe er heller ikke det enkleste å få til å funke. En robot kan også pansres og væpnes ganske mye mer heftig enn mennesker kan, så har man ressursene til å lage en skikkelig hær av slike roboter (kanskje bare med en semi-autonom AI der ett menneske f.ex. kan kontrollere en skvadron/tropp roboter) tror jeg motstandere med bare mennesker kan ha et problem.