Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 6151
Heisann.

Jeg har en del venner som driver med cola, og nysgjerrig som jeg er har jeg lest mye om dette stoffet for å se hva de kan utsette seg for (både positivt og negativt).

Jeg ser at det er veldig mange nettsider som skriver at hjerteinfarkt og slag kan skje både etter kort og lang tid med bruk/misbruk av kokain. Er det noen her med mye erfaring med cola som kan svare på dette? Og er det hold i disse utsagnene, eller er det skremselspropaganda? Finnes det tall på hvor mange som får hjerteproblem av kokain?
Sist endret av kontoutskrift; 13. august 2017 kl. 16:00.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er ingen lege, men det er ingen hemmelighet eller nyhet at Kokain skader hjertet eller andre organer. Har en venn som tar noen linjer av og til, han sier selv at han sliter med hjertet/kraftige brystsmerter etter inntak. Han sier selv at han tror han kommer til å få hjerteinfarkt under selve rusen, helt latterlig.

Dette varierer selvfølgelig på person etter person. Noen har allerede hjerteproblemer som kan forverres etter engangsbruk, noen har et helt frisk hjerte og kan holde på med kokain i flere år før det går til helvete. Utifra statistikk så er det over 15,000 som dør av kokain i USA pr år pga kokainskader. Kilde: http://luxury.rehabs.com/cocaine-add...o-cocaine-use/
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kokain er kardiotoksisk, dette er det ikke tvil om. Dersom du har et sunt hjerte og du er ung er det ikke sannsynlig at du får hjerteinnfarkt av en brukerdose en gang. Men risikoen øker dramatisk. Ikke bare for hjerteinnfarkt og slag, men også for utvikling av hjertesykdommer.

Det er veldig mange som går rundt med hjerter som ikke er 100% perfekte. For disse kan kokain være enda verre. Av personlig erfaring har kokain nesten drept meg på grunn av hjertet mitt. Jeg var ung, frisk og hadde prøvd kokain to ganger før uten så mye som antydning til brystsmerter.

Tredje gangen, riktignok blandet med cannabis og alkohol så merket jeg at hjertet mitt slo merkelig. Det slo hardt, jeg hørte hjertet i hodet og jeg ble veldig tungpustet. Gikk på kjøkkenet for å hente meg vann og plutselig hørte jeg ingen slag på et par sekunder, tunellsynet satte inn og det neste jeg vet er at jeg ligger på kjøkkengulvet og fryser og skjelver med en helt fryktelig arrytmi. Ingen ville hjelpe meg mens jeg datt inn og ut av bevissthet, de var bekymret for at politiet skulle komme å finne dopet dems. Pr. dags dato kan jeg ikke ta meg en kaffekopp engang, hjertet tåler det ikke. Så ja, kokain kan skade hjertet.
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Av erfaring, så kan jeg si at cola gir ordentlig hjertebank om den er bra. Men hjertebanken kommer først på "nedturen", altså etter noen timer med striper hvert 25-30. min. Det er min erfaring, og ingen fasit. Vil også tilføye at hjertebanken var såpass at jeg ikke klarte å sove, siden det hamret så jævlig.
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har kjent sterk hjertebank umiddelbart etter inntak de gangene jeg har tatt. Blir også litt giret og glemmer det litt, så er gjerne først på slutten av kvelden når jeg ligger i ro i sengen at jeg merker hvor mye hjertebank det gir. Har flere ganger takket nei til ny dosering fordi jeg er bevisst på hvor mye det faktisk påvirker, mens andre vil bare kjenne mer uten å kjenne særlig etter eller være bevisst på effekten det gir på hjertet
Jeg har fått det forklart av legen min at det er en reel fare for nettopp dette. Men jeg mener det er bare tull for det har aldri skjedd meg eller noen jeg kjenner. Det med og få hjertebank på "nedturen" kan noen ganger være et <angst> symptom og er dermed ikke så veldig farlig ut fra meg. Jeg går på drøssevis av medisiner, som Strattera - ingen <bivirkninger> + annet...
Alle mine kola-dealere har enten dødd av hjertefeil eller fått hjerteinfarkt. Dette er altså ikke gamle gubber. Kokain ødelegger hjertet ditt fullstendig med hyppig bruk.

Edit: Dette var altså fire forskjellige personer.

Jeg får selv kraftig hjertebank, men det er fordi kola gir meg angst eller panikkanfall (også en vanlig bivirkning).
Sist endret av Esoterisk; 14. august 2017 kl. 11:32.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av adhdBABE Vis innlegg
Jeg har fått det forklart av legen min at det er en reel fare for nettopp dette. Men jeg mener det er bare tull for det har aldri skjedd meg eller noen jeg kjenner. Det med og få hjertebank på "nedturen" kan noen ganger være et <angst> symptom og er dermed ikke så veldig farlig ut fra meg. Jeg går på drøssevis av medisiner, som Strattera - ingen <bivirkninger> + annet...
Vis hele sitatet...
Ja, for dine personlige erfaringer trumfer årevis med grundig forskning.
Sitat av adhdBABE Vis innlegg
Jeg har fått det forklart av legen min at det er en reel fare for nettopp dette. Men jeg mener det er bare tull for det har aldri skjedd meg eller noen jeg kjenner. Det med og få hjertebank på "nedturen" kan noen ganger være et <angst> symptom og er dermed ikke så veldig farlig ut fra meg. Jeg går på drøssevis av medisiner, som Strattera - ingen <bivirkninger> + annet...
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig snakker legen din bare tull, du må jo ikke finne på å høre hva han sier.
Han er jo trossalt bare lege og ikke rusmisbruker så han vet nok ikke hva han prater om.

Det er ingen nyhet at kokain er linket med hjerteproblemer og dette ser du OVERALT om du søker.

Cocaine increases heart rate and blood pressure while constricting the arteries supplying blood to the heart.
The result interrupts blood flow to the heart muscle itself, which can cause a heart attack, even in young people without heart disease.
Cocaine can also trigger potentially deadly abnormal heart rhythms (called arrhythmias)..

Brain. Cocaine can constrict blood vessels in the brain, causing strokes. This can happen even in young people without other risk factors for strokes. Cocaine causes seizures and can lead to bizarre or violent behavior.

Lungs and respiratory system.
Snorting cocaine damages the nose and sinuses. Regular use can cause nasal perforation. Smoking crack cocaine irritates the lungs and, in some people, causes permanent lung damage.
Gastrointestinal tract. Cocaine constricts blood vessels supplying the gut. The resulting oxygen starvation can cause ulcers, or even perforation of the stomach or intestines.

Kidneys.
Cocaine can cause sudden, overwhelming kidney failure through a process called rhabdomyolysis. In people with high blood pressure, regular cocaine use can accelerate the long-term kidney damage caused by high blood pressure.

Sexual function.
Although cocaine has a reputation as an aphrodisiac, it actually may make you less able to finish what you start. Chronic cocaine use can impair sexual function in men and women. In men, cocaine can cause delayed or impaired ejaculation.
Vis hele sitatet...

http://www.webmd.com/mental-health/a...-its-effects#2
http://circ.ahajournals.org/content/122/24/2558
http://www.heart.org/HEARTORG/Condit...37_Article.jsp
http://luxury.rehabs.com/cocaine-add...o-cocaine-use/
http://www.narconon.org/drug-abuse/c...ged-heart.html
Her var det mange gode svar, tusen takk for det!

Jeg forstår nå at dette altså er noe helt reelt. Dette bekymrer meg litt, da jeg ikke vil at noe skal skje med vennene mine.

Takk for gode linker, Slæsken. Disse skal videresendes! Jeg liker ikke å være moralpoliti for vennene mine, men jeg vil heller ikke at noe skal skje dem.

Finnes det mindre farlige alternativer til Cola? Muligens et teit spørsmål, regner med mange hadde brukt dette da, og det hadde vært godt kjent.
Meh, alt av uppers har den effekten på hjertet i mer eller mindre grad. Om det er rusen du er ute etter finnes det lite å erstatte det med
Lave mengder kratom, f.eks. Maeng Da er et alternativ. Det motvirker riktignok effekten av alkohol o.l..
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg får ofte hjertebank av cannabis. Finnes det tall på hvor mange % av brukerne totalt som opplever komplikasjoner med hjertet?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Trekantet Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tok kokain for første gang i helgen, uviten om at dette var farlig for personer med hjertefeil. Jeg har lekkasje i en hjerteklaff og ekstra slag som jeg går på medisiner for å kontrollere. Noen med samme sykdommer som har erfaring med dette? Jeg kunne godt tenkte meg å gjøre det igjen, men ikke om risikoen er høy. Medisinene jeg går på senker hjertets aktivitet. Så tenker at dersom jeg får hjertebank kan jeg bare ta en av disse for å roe ned hjertet...?
Har overdosert på koks, helt jævlig, hjertet slår så fort at deg kan begynne å flimre og stoppe.
En særdeles angstfylt opplevelse.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg tok kokain for første gang i helgen, uviten om at dette var farlig for personer med hjertefeil. Jeg har lekkasje i en hjerteklaff og ekstra slag som jeg går på medisiner for å kontrollere. Noen med samme sykdommer som har erfaring med dette? Jeg kunne godt tenkte meg å gjøre det igjen, men ikke om risikoen er høy. Medisinene jeg går på senker hjertets aktivitet. Så tenker at dersom jeg får hjertebank kan jeg bare ta en av disse for å roe ned hjertet...?
Vis hele sitatet...
Hold deg unna kokain.
Å ta stoffer som øker hjertets aktivitet for å så ta stoffer som senker aktiviteten setter et ekstra press på systemet.
Det er ikke slik at stoffene "kansellerer" hverandres effekt, de vil begge utøve sin effekt på hjertet og dette er ganske skummelt i noen som hjerteproblemer fra før.
Anonym bruker
"Trekantet Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Takk for svar, ser ut som jeg bør holde meg unna det ja. Har du noen peiling på om det samme gjelder MDMA/extacy..?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Er visst ikke like ille som kokain men langvarig hyppig MDMA bruk er ikke noe særlig bra for hjertet.
Det snakkes spesifikt om skader på hjerteklaffene, noe som kanskje ikke er så kult i din situasjon.

Long-term heavy use of MDMA has been shown to be cardiotoxic and may lead to valvulopathy (heart valve damage) through its actions on the 5-HT2B receptor.[51][52] In one study, 28% of long-term users (2-3 doses per week for a mean of 6 years, mean of age 24.3 years) had developed clinically evident valvular heart disease.[53]
Vis hele sitatet...

Kilde 1
kilde 2