Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  99 28065
Trådstarter
99 3
Nå er det ikke 1200 meter i sug i samme plan i begge ender. Brønnen ligger omkring 50 moh., og boligen 36 moh. Dermed blir det skapt et trykk, både ved at uttaket fra brønnen er (selvfølgelig) i bunnen av 4 meter, samt fallhøyden fra 50 meter og ned til boligen. Pumpemotoren ble byttet etter ca 8 mnd bruk, og da i juli -15. Den perioden hvor brønnen lett går over i tørke. Fordi det ble et for lav trykk, ble motoren stående på "tomgang", og var nok den direkte årsaken til haveriet.

Motoren ble skifta ut, og jeg spør rørleggeren om det var en ide å montere en trykkbryter, slik at er trykket under et vist nivå, så vil ikke pumpemotoren koples inn. Han var enig, han gjorde det ikke. Det er ennå 4 års reklamasjon, så vi får e hvor mange motorer som bytter ut, før de ser nødvendighetren av trykk bryteren.

Man behøver ikke regnsformel for å beregne godt nok trykk inn i boligen, eller ikke. Dersom man tapper ut vannet til nivået der trykkpumpa koples inn, og måler tiden den bruker for å komme til 4.8 bar. Tiden blir en målestok for trykket inn i boligen.

Nå var det ikke trykket inn i boligen som var det vi var mest redde for, det var trykket etter filterne.
Jeg tror ikke det vil være en god løsning å montere en pressostat(trykkbryter) før pumpen. Du har bare 1,6 Bar inn til pumpen når den ikke går. Med 1200 meter sug vil trykket synke endel når pumpen starter. Det du bør sette inn er en nivåbryter som detekterer om det er vann i røret.
En annen løsning kan være å forrigle mot nivåmålingen i tanken, så du er sikker på at du har vann.

Når det kommer til trykkfall over filter på 2,8 Bar kan nok dette stemme. Trykkproblemene kan løses ved at pressostaten flyttes slik at den står etter filter. Pumpen vil da starte og stoppe etter det faktiske trykket i kranen, ikke inn på filterne. Her er det viktig å passe på at ikke pumpen kan levere så høyt trykk at den kan ødelegge rørene ved høyt trykkfall/motstand over filter. (kanskje sette inn en ekstra høytrykksvakt direkte etter pumpen?)
Når alle kraner er stengt, skal trykket utjevnes til å være tilnærmet lik det samme inn og ut fra filter, med mindre disse er veldig tette.

Det at pumpen starter og stopper ofte kan komme av at det er lite luft i trykktanken. Hvis dette er tilfelle har pumpen mindre volum og jobbe mot slik at trykket endrer seg fortere. Dette er det jeg ville skjekket først.
Trådstarter
99 3
Mye godt skrevet, "Automatiker.

Vel, 1.6 bar inn i boligen, og 4.8 bar etter pumpen, før filtere og samme trykk i den 120 liters trykk tanken. Pga. motstanden i filterne, er det korrekt som du skriver, en beste løsning med trykk følsom bryter etter filterne. Så er holderene for filterne testet ut og påstemplet med MAX 9.0 bars trykk, så der er det en del å gå på. La oss si 6.5-7.0 bar, og trykk tanken tåøte mer om jeg husker rett. Filterne ser slik ut.

Pumpemotoren og pumpehuset tåler også trykk opp i de 9.0 barene. Slanger? Usikker. Dette er de hvite slanger som vi finner i "rør i rør" system, er vel 3/8". Sannelig hadde jeg kjpt en digitalt måleinstrument, kunne kutte vann tilførsel, strøm tilførsel eter angitte min/max verdier. Ble for lite med 1/4" koplinger, så jeg i ettertid. Ser sånn ut.

Synes det må å flytte press/trykk bryteren etter filtere, og påse at trykket ikke overstiger 7.0 bar på filtersiden høres rimelig fornuftig ut. Det er jo omkring 4.0 bar man ønsker ut av krana, vel?

Som du ser i tråden har vi diskutert målestasjon for vannstanden i brønnen (ca 1200 m i luftlinje). Du vil lese at den metode som ser okay ut, og som jeg med mine kunnskaper kan klare å sette sammen, er en GSM sender, og flotører. Jeg trenger IKKE eksakt vannstand, bare stand og endringer +/-. Flotørenes lav(0) eller høy (1) for hver meter fra 1 til 4 meter vil fungere. Den ene siden av alle reed kontakter har +5V=1, og andre enden koples inn til digitalt input gater 1-4 i GSM sender. Ringer jeg enheten, avgir den en SMS for hver inngang som er HØY=vannstand passert. Da vil jeg kunne få eks., 1 meter. Da er vannstanden mellom 1-2 m. Noen dager e. kan man utføre det samme, og får da kanskje ikke noen sms, = under 1 meter.

Noen fler med synspunkter, negative punkter, men gjerne positive oxo
Da jeg jobber mye med pumpestyringer er jeg ofte borti lignende problemstillinger.

Slik jeg har forstått det, er rekkefølgen på utstyret ditt følgende:
Brønn->Pumpe->Filter->trykktank->Forbruk. Kan du bekrefte dette, slik at det ikke blir noen misforståelser senere?

For å sikre utstyret mest mulig, kan du la eksisterende pressostat stå slik at pumpen slår ut på rundt 7 Bar. Deretter kan du montere en ny pressostat etter filter som starter og stopper pumpen på 4-5 Bar.

Når det kommer til nivåmåling, liker jeg å hente ut så mye info som mulig når man først gjør det. Har du vurdert å hente inn signalet fra GSM-senderen inn i en Raspberry Pi? Du har da ved senere anledning uendelig flere mulighet til å utvide systemet ditt etter ønske og behov. Dette kan jo være greit å bruke for egen læring?
Et eksempel er å lese ut driftstid på pumpen, eller se når trykktanken trenger en påfylling.
Dette er jo litt avhengig av ønske og intresse, men jeg mener det er bedre å klargjøre for det nå, en å låse seg til en simpel løsning.
Sist endret av Automatiker; 14. desember 2015 kl. 21:03.
Trådstarter
99 3
Dette svarte jeg:
Jeg kan se at du er innenfor dette feltet. Brønn->Pumpe->Filter->trykktank->Forbruk=korrekt, riktignok, et tillegg. Sommerstid med lite eller tom brønn, så har vi mulighet for å hente inn vann fra et nærliggende vann. Her er det montert ei ny pumpe med 25 liters trykktank. Denne står montert ca 15 m. fra boligen, sugeslangen (holde seg fast!) 100 meter 32 mm. Denne sugeslangen bruker vi ca 1 time med å fylle opp med ca 10 liter med vann. Det er ørsmå marginer å gå på, men vi fikk den "tett" etter påfylling og påfyllinger, og suge effekt oppstod. Den har bunnventil. Om høsten flytter vi PEM slangen opp av vannet og blir liggende oppå bakken, tom for vann, til vårsesongen starter opp igjen.

Inne i boligen, la oss kalle det pumperommet, er slangen fra pumpen ute, 32mm koplet inn i en vender. Vannet fra brønn har også en vender, der begge går inn til trykkpumpa i boligens pumperom. Vinteren stenger vi for vanntilførsel fra vannet, og åpner for brønnkilden. Omvendt fra mai ca, i tørke perioden. På den utv. pumpa tar vi ut i en 3/8" hageslange, vann til hagevanning. Til terrassen (opp 2,8 m fra pumpeplassering) har vi en 1/2" slange. Er langt større trykk, eller vann som kommer ut fra denne enn 3/8" slangen. Utv. pumpe slår inn ved 1,8 bar, og slår ut ved 4.2 bar. I pumperommet har vi en viss kontroll, visuelt vha av et IP kamera, der vi hadde lekkasje før IP kamera kom på plass. Softwaren som kameraer er koplet til, gir alarm ved endringer i gulv strukturen=vannlekkasje. Kameraet har PoE strømtilførsel. Det var tilleggsopplysningen.

Vi kan la eks. pressostat justert opp til 7 bar, og kople inn en etter filtrene til 4-5 inn/ut bar. Vi har manometer på inn før filtere og ut etter.

Selv har svakstrøms utdannelse som bakgrunn, autodidakt innen data (har ett år fra 1987!, men er nok støvet ned i egenlæring). Har lest litt om "tassen" Raspberry Pi og hvordan denne stadig er forbedret. Det var en trådskriver her som tidligere mente at måling av mengde vann per min. ville gi en indikasjon på vanntrykket, når man kjenner til pumpens rpm og hvor stor andel vann som da ville blitt sugd inn. Kanskje det finnes trykkfølere som gir et eksakt trykk tall? Dette kan koples opp mot Raspberry Pi? Her er det bare fantasien som setter en stopper. Så deilig det måtte vært med å få plassert i pumperommet, Raspberry Pi koplet inn på nettverket, med alle følere og in live visninger!

Da kan jeg faktisk glemme brønnen. Hva jeg har av flow ved inngangen til boligen er en "speile" av hva som er i brønnen. IKKE EN DUM LØSNING.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har 14m fall fra brønn til bustad. Da trur eg heilt ærleg ikkje den vesle differansen mellom full og tom brønn vil ha spesielt mykje å sei på flowen, ettersom det er ein brøkdel av resultattrykket.
Overskuddsmateriell
Sitat av roof55 Vis innlegg
Vel, 1.6 bar inn i boligen
Vis hele sitatet...
Ja, du har 1.4 (regnefeil av Automatiker) bar så lenge det ikke strømmer vann i røra. Hvis vannet får renne fritt i røra av selvtrykk vil du kunne få en strømning på ca 0.755m/s. Er vannstanden i i brønnen din 4 meter lavere vil du få bare 0,639m/s ut. Er pumpen din så god at den klarer å oppnå absolutt vakum på inntaket vil du kunne komme opp på 0.989m/s eller 29 liter i minuttet. Vil tro pumpen din er ratet for mer enn det.

http://www.diva-portal.org/smash/get...FULLTEXT01.pdf

Denne oppgaven forklarer godt hva kavitasjon er i kapittel 2.1 og 2.2 (Side 23 og 24 i PDF'en)


Edit: Har regnet med 1200 meter plastrør uten svinger, bend, ventiler så realiteten vil nok være litt lavere vannstrøm
Sist endret av Bullhill; 14. desember 2015 kl. 23:07.
Bare nevner det. Denne GSM-senderen bruker tilsynelatende veldig lite strøm: http://www.aliexpress.com/item/RF-V13-GSM-LBS-Tracker-Smart-Door-Alarm-Support-Open-Close-Door-Alarm-Function/32388135911.html?tracelog=rowan&rowan_id1=sellerLeaveMsgToBu yer_en_US_2015-12-17&rowan_msg_id=30076990011618$abf93955183d404e8923d04c292df 891&ck=in_edm_other
Trådstarter
99 3
Sitat av BjornTore Vis innlegg
Bare nevner det. Denne GSM-senderen bruker tilsynelatende veldig lite strøm: http://www.aliexpress.com/item/RF-V13-GSM-LBS-Tracker-Smart-Door-Alarm-Support-Open-Close-Door-Alarm-Function/32388135911.html?tracelog=rowan&rowan_id1=sellerLeaveMsgToBu yer_en_US_2015-12-17&rowan_msg_id=30076990011618$abf93955183d404e8923d04c292df 891&ck=in_edm_other
Vis hele sitatet...
Det kunne vært en enhet X4 innebygd i IP67 kasse, men hvordan få til en flotør løsning med reed kontakt, i stedt for magnet enheten? Så for meg at det ville bli nødvendig å gå inn på print kortet og erstatte reed kontakten i enheten, med flotørens?
Da passer muligens denne bedre. 4 kablede innganger, typisk forbruk 50mA (0,6W). Dersom denne skal driftes fra en batteribank så trenger du 1,2Ah per døgn. Om solen er borte 30 dager om vinteren så må batteriet være på over 36Ah. Selve solcellepanelet trenger ikke være så stort, tipper rundt 20 Watt vil rekke (dersom du velger en kontroller med lavt egetforbruk).

http://www.aliexpress.com/item/indus...8.3.153.siV10x
Sist endret av BjornTore; 18. desember 2015 kl. 11:21.
Trådstarter
99 3
Sitat av BjornTore Vis innlegg
Da passer muligens denne bedre. 4 kablede innganger, typisk forbruk 50mA (0,6W). Dersom denne skal driftes fra en batteribank så trenger du 1,2Ah per døgn. Om solen er borte 30 dager om vinteren så må batteriet være på over 36Ah. Selve solcellepanelet trenger ikke være så stort, tipper rundt 20 Watt vil rekke (dersom du velger en kontroller med lavt egetforbruk).

http://www.aliexpress.com/item/indus...8.3.153.siV10x
Vis hele sitatet...
Har hattt denne i sikte, men modellen over, ds. 8 innganger hvorav to er med temp. prober. Det er King Pigeon i Kina som produserer disse. Har hatt en del korrespondance med fabrikk ingeniørene, via Skype. Det hviler mellom to løsninger, 1)GSM løsning med float detector, 2) Raspberry Pi en liten pc tass som koples til vanntrykksmåling ved inngang til boligen.

Løsnig 2 foenkler det hele. Jeg kan ikke vite nivåene i brønnen, men det blir mindre interesant, dersom jeg vet at 1.6 bar inn til boligen er full tank, da vil gradvis reduskjson av trykket bli et mål for stand i brønnen. Med en Raspberry Pi har jeg svær mange muligheter for alarmer, inn og utkopling av vann kilder, oppstart av pumper, y name-it. Nå er jeg bare på jakt etter digitalt probe som måler vanntrykk, og som kan koples til Raspberry Pi'en. Noen tips her?
Overskuddsmateriell
Jaggu, nå er du jo tilbake på forslaget i post 2 i denne tråden.

Jeg vil igjen anbefale å bruke en Arduino igjen siden den har analog input noe RPI ikke har. Skal du bruke en RPI må du da kjøre signalene igjennom eks en MCP3008 for å få det inn på RPI'en

Edit: En RPI vil også bruke vesentlig mer strøm enn en Arduino
Sist endret av Bullhill; 19. desember 2015 kl. 09:15.
Hvorfor ikke bare benytte en enkel PLS til jobben?
Da får man både analoge og digitale inn og utganger. Samt et grensesnitt som er svært enkelt å programmere i.
Mange PLSer har også HTML5 grensesnitt, slik at man kan lage en grafisk visning som man kan få tilgang til fra hvor som helst.

Koster litt mer ja, men om tid = penger. Så sparer man fort inn det beløpet.


Det vil også være best å plassere så mye av overvåkingen og styringen i pumpehuset eller kjelleren din, da anlegget vil få en mye bedre robusthet av det.
Trådstarter
99 3
Det hele handler ikke om penger (i en litt mindre skala, i det minste), ikke om PLS, ikke om enkle løsninger, marginalt med strømforbruk, - men om løsninger som jeg selv kan sette meg inn i. Vel, da er vi kommet dit hen at en løsning inne i kjellerens rom, som pt. bare brestår av pumper og renseanlegg, vil gjøre det enklere.

Eneste befattning jeg har hatt med Arduino er en enkel flasher, som virket!- hurra! Fra den store komplekse løsning med måler utstyr i brønnen, er det da jaggu godt å lese fra dere trådfølgere om bedre, enklere løsninger- i kjellerens rom. Arduino, her finnes alt av ferdige programmer ute på WEB veven, men akkurat måling av flow for vannstrømning, eller pressure, det har ikke jeg sett ennå. For Arduino løsninger vil jeg ikke inneha kompetansen.

For rpI løsninger finnes det ferdig følere, både for flow som pressure målinger, med USB utgang. Det er innen PC overvåking jeg selv har den sterkeste siden. Om noen kan google løsning for måling av vanntrykk med Arduinoløsning, sier jeg hjertelig takk.
Overskuddsmateriell
Man behøver ikke kunne så mye Arduino, som regel er det noen som har gjort ett lingnende prosjekt tidligere og har lagt det ut på internett så er så å si bare å copy paste.
Jeg fant dette: https://startingelectronics.org/tuto...SD-card-gauge/

Dette vil nok være en fin sensor for deg
http://www.ebay.com/itm/0-0-5-MPa-G1...4AAOSwrklVVZR7
Grunnen til at jeg nevner PLS, er fordi grensesnittet er såpass enkel å jobbe i, at du selv totalt strippet for kunnskaper, klarer å sette opp en godt fungerende program.
Fordelen med PLS er at du har svært få begrensninger i hva du kan styre og overvåke.

Selv kan jeg godt selge deg en PLS ganske billig som har 16 utganger (Der 8 er universale) og 16 universale innganger.
Gratis programvare med svært enkelt grensesnitt. HTML5, innebygget klokke og kalender. Slik at du kan velge å stanse pumper om natten, hvis det ikke er behov for vann f.eks. Slik at du sparer både strøm og kostnader knyttet til vedlikehold.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Grunnen til at jeg nevner PLS, er fordi grensesnittet er såpass enkel å jobbe i, at du selv totalt strippet for kunnskaper, klarer å sette opp en godt fungerende program.
Fordelen med PLS er at du har svært få begrensninger i hva du kan styre og overvåke.
Vis hele sitatet...
Haken med PLSer er at dei er eit lukka økomiljø. Sure, du har PLSer med webservere. Men du er låst til det levrandøren tenker, og det er ikkje lett å utvide funksjonalitet. Med rPi er det trivielt å eksportere i ulike format, skrive til ekstern sql-server, seriell, json, xml... you name it.

Viare så er eg ueinig i at det er fleksibelt. Du får akkurat det levrandøren har tenkt du skal få, og skal du nytte meir avansert funksjonalitet må du ned på relativt lågnivåspråk. rPi derimot har høgnivåspråk som python (nei, sorry, strukturert tekst er ikkje spesielt høgnivå), og cpukraft til å gjere det meste der.

Med rPi har du god nok kontroll over IOen din til at du kan lage FM-sender av det, om du vil.

I tillegg koster PLSen antakeleg tigangen av rPi, sjølv om den er billeg.
Om man føler for å lage en radio, så er naturligvis ikke en PLS den rette veien å gå.

Men nå snakker vi om overvåkning av en brønn og resten av anlegget hans.
Slik at de funksjoner man får "By default" i en PLS holder lenge. Men nå er det naturligvis ikke alle PLSer som tilbyr funksjoner utover dette.

På den jeg benytter daglig, så er friheten og fleksibiliteten større enn hos svært mange andre produsenter.
Kan naturligvis friste med innebygget SQL-server og få begrensninger når det kommer til å skrive til ekstern, hvis man føler for det.
Mangler man funksjonsblokker, kan man også enkelt lage disse selv. (Mener å huske at det var C++ som ble brukt der, uten å si det helt sikkert). RTU og TCP. Modbus, BACnet, EnOcean og en god del andre grensesnitt for kommunikasjon osv osv.

Viktigste er nok uansett å kartlegge hvilket behov man har, hvilke oppgaver man vil løse i dag og hvilke oppgaver man vil prøve å løse i framtiden.
Samt hvor mye tid og energi man vil bruke på å lære seg noe. Er hele monitoreringen av vannstanden kun for å lære seg noe nytt, så er kanskje rPi eller Arduino det rette valget, da alt er såpass basic der. Men skal man ha noe som fungerer out of the box, ingen større lærlingskurve og noe som er laget konkret for oppgavene TS skisserer at han trenger å få løst, er PLS det rette valget.


Prismessig så havner man nok på tigangeren av rPi, før man starter å tilføre moduler man trenger for å løse alle oppgavene. Når alt slikt er kjøpt inn, og man har brukt de ukene det tar å sette opp alt, teste og feile og teste på nytt igjen. Så kan man spørre seg selv om det var verd å spare noen kroner?
Sist endret av Blackkoz; 21. desember 2015 kl. 16:16.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Om man føler for å lage en radio, så er naturligvis ikke en PLS den rette veien å gå.
Vis hele sitatet...
Poenget var at ein har større frihet på ei åpen platform med stor tilgang til maskinvare, enn med ei lukka platform laga for ei relativt avgrensa oppgave.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
RTU og TCP. Modbus, BACnet, EnOcean og en god del andre grensesnitt for kommunikasjon osv osv.
Vis hele sitatet...
Felles for dei grensesnitta er at dei er relativt lukka, samanlikna med åpne format som json.
Trådstarter
99 3
Dere er ekstremt flinke til å sette opp flere forskjellige systemer og mot hverandre, fordeler og ulemper. Det setter jeg STOR pris på, med deres forskjellige innspill blir ikke bare trådlesere, men også jeg lærd. Det er jo mye av hensikten med tråden her.

Så var det fokus på oppstart av tråden, brønnen kan/vil-er fare for å gå tom, spes. senvårs og under sommer tider. Etter mange løsninge konsentrert i og rundt brønnen, er problematikken flyttet inn i huset. Et glupt hode her kom med den smarte ide at enten vann flow, eller vann trykk i enden av vanntilførselen i boligen, kan bli en speile av nivået i brønnen. DER ER VI NÅ.I dag står det en 120L trykktank og en trykkpumpe der vanntilførselen kommer opp av betongen i gulvet i "pumperommet". Om husken er rett, denne er på 40 mm, konvertert til 1" (25 mm) inntak i trykkpumpe inntaket. Rett før pumpen er stedet jeg vil få en rørlegger til å gjøre en inngrepen. Installere enten flow teller, eller trykk føler. Førstnenvte måler over tid, mens sist nevnte kanskje er best egnet, da denne måler i nuet?

Så er det da spørsmålet, PLS, Mini-PC, eller Arduino? For å unngå søket så alfor bredt, vill jeg gå FOR en rPI løsning. rPI er billige saker, og tjener sin hensikt, der jeg enklest vil kunne sette meg inn i systemet, innstillinger etc. Med ettertanke har jeg både stasjonære fult brukbare pc'er med skjermer stående, også bærbare. Så, hvorfor ikke bruke det man har?- kom jeg til. Siden rommet allerede har IP-nettverks kamera for overvåking av lekkasjer, er en PC løsning også å foretrekke som koples inn i nettverket.

Har søkt litt på eBay, AliExpress, MadeInChina, BangGood, men finner ikke items til dette forhold. Noen med mer lykke?
Sitat av roof55 Vis innlegg
Rett før pumpen er stedet jeg vil få en rørlegger til å gjøre en inngrepen. Installere enten flow teller, eller trykk føler. Førstnenvte måler over tid, mens sist nevnte kanskje er best egnet, da denne måler i nuet?
Vis hele sitatet...
Trykket vil nok etter det du sier, være teoretisk maks 5 bar pga 50 meter fallhøyde, men med så mye rør så blir det nok mye tap på veien. En annen morsom ting du kanskje vil se, er oscillasjoner som brer seg i røret som en trykkfront når du åpner/lukker vannstrømmen, så i praksis bør ting tåle mer enn 5 bar. Dette gjør også måling mer utfordrende, men hvis du stopper pumpen/vannstrømmen så burde det kunne gå å måle trykket. Jeg tror en trykkføler er best, mekanisk robust og enkel, men å samle målingene og filtrere kan være litt mer knot takket være at trykket vil endre seg, muligens voldsomt, når vannet er i bruk.

Sitat av roof55 Vis innlegg
Så er det da spørsmålet, PLS, Mini-PC, eller Arduino?
Vis hele sitatet...
Du trenger kanskje ikke å ha en digital løsning for å måle trykket her, og en analog trykkmåler hadde kanskje holdt, men om du først vil kaste elektronikk på det så er det andre faktorer i bildet. Jeg ville holdt meg unna raspberry pi om du vil kunne stole på dette, og med en arduino så kan du stole mer på det men ikke så mye som du kunne med en PLS. Alikavel, om du vil ha et webinterface så trenger du en server som kan levere, og da kommer raspberry pi frem i bildet igjen. Da må du ha litt elektronikk imellom den og trykksensoren om den er analog, alternativt en level converter fra 5v til 3.3v om så trengs.

Jeg ville kanskje tatt en Arduino Uno koblet til en Raspberry Pi, og brukt Uno som datasamler og et slags filter, som dyttet data til Raspberry Pi som leverte data til en webside vha JSON og POST.

Sitat av roof55 Vis innlegg
Har søkt litt på eBay, AliExpress, MadeInChina, BangGood, men finner ikke items til dette forhold. Noen med mer lykke?
Vis hele sitatet...
Nå antar jeg at du er på jakt etter en flowmåler eller en trykkføler, basert på konteksten du ber om ting.

Ebay - Ett hav av ymse trykksensorer med skruegjenger som kan passe. http://www.ebay.com/bhp/water-pressure-sensor

MS5837-30BA - En enkel trykksensor som OpenROV bruker på dybdemåleren sin. Må lage PCB selv, eller kjøpe OpenROV sin til ca 120 USD (hosthark).
http://meas-spec.com/product/pressure/MS5837-30BA.aspx

Aliexpress - Her finner du både skrugjengesensor og breakout-PCB. BMP180 ser også ut til å være en ålreit sensor.
http://www.aliexpress.com/af/pressur...CP=y&catId=523
Overskuddsmateriell
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Haken med PLSer er at dei er eit lukka økomiljø. Sure, du har PLSer med webservere. Men du er låst til det levrandøren tenker, og det er ikkje lett å utvide funksjonalitet. Med rPi er det trivielt å eksportere i ulike format, skrive til ekstern sql-server, seriell, json, xml... you name it.

Viare så er eg ueinig i at det er fleksibelt. Du får akkurat det levrandøren har tenkt du skal få, og skal du nytte meir avansert funksjonalitet må du ned på relativt lågnivåspråk. rPi derimot har høgnivåspråk som python (nei, sorry, strukturert tekst er ikkje spesielt høgnivå), og cpukraft til å gjere det meste der.

Med rPi har du god nok kontroll over IOen din til at du kan lage FM-sender av det, om du vil.

I tillegg koster PLSen antakeleg tigangen av rPi, sjølv om den er billeg.
Vis hele sitatet...
Problemet med rPi er at den ikke støtter analoge signaler uten å gå igjennom eks en RCP3008. Der ville jeg i stedet gått for Arduino som har denne støtten innebyggd. Enten i form som ProZhen skriver til en rPi eller direkte med Ethernet Shield/ESP8266.
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Man behøver ikke kunne så mye Arduino, som regel er det noen som har gjort ett lingnende prosjekt tidligere og har lagt det ut på internett så er så å si bare å copy paste.
Jeg fant dette: https://startingelectronics.org/tuto...SD-card-gauge/

Dette vil nok være en fin sensor for deg
http://www.ebay.com/itm/0-0-5-MPa-G1...4AAOSwrklVVZR7
Vis hele sitatet...
Dette der jo rett så smart ut. Tenker at trykkføleren like gjerne kan kobles inn på slangen langt nede. Da kan en muligens droppe den trådløse overføringa.
Trådstarter
99 3
Sitat av BjornTore Vis innlegg
Dette der jo rett så smart ut. Tenker at trykkføleren like gjerne kan kobles inn på slangen langt nede. Da kan en muligens droppe den trådløse overføringa.
Vis hele sitatet...

Den der lille dibbedutt var en god løsning, ser jeg nå, når jeg også ser at flere trykk baserte følere egentlig er følere som fungerer som variable motstandere. Noen typer er strømbaserte, med tilførsel av spenning +5V og den variable strømmen er målet for variasjoner i trykket. Siden jeg har en Arduino Nano-USB til overs, er det bare trykkføleren, Arduinoen som nivå avleser, levert til enn PC som gjenstår. Skal se videre på denne løsningen. Takk .

Glemte; trykkføleren settes opp i "enden" av vanntilførselsslangen, i boligen, og som tidligere diskutert. Trådløst overføring fra brønnen er dermed ikke lengre nødvendig. Tenker meg at 1/3 del av vannfallhøyden er på slett mark, så det blir feil å beregne trykket inn i boligen, uten å ta frafall av disse meterene.
Sist endret av roof55; 22. desember 2015 kl. 12:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Overskuddsmateriell
Skal du kopiere fra det prosjektet der må du nok skaffe deg en UNO
Trådstarter
99 3
Tok et søk videre på eBay, og fant denne http://www.ebay.com/itm/G1-2-G1-4-G3.../261982002351?
Det som var litt kjekt med denne var sanntidsmåling, samtidig som den kunne avgi en strøm på 0-20mA avhengig av trykket som måles. Dermed kan androinoen sin visning lett kalibreres. Jeg kontaktet selger for mer produkt informasjon.

Sitat av Bullhill Vis innlegg
Skal du kopiere fra det prosjektet der må du nok skaffe deg en UNO
Vis hele sitatet...
UNO er en del større i format, mens Nano mod sier meget om størrelsen. Men er det flere fordeler med storebror?, skjønner jeg?
Sist endret av roof55; 22. desember 2015 kl. 13:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av roof55 Vis innlegg
Det som var litt kjekt med denne var sanntidsmåling, samtidig som den kunne avgi en strøm på 0-20mA avhengig av trykket som måles. Dermed kan androinoen sin visning lett kalibreres. Jeg kontaktet selger for mer produkt informasjon.
Vis hele sitatet...
Straum (4-20mA) eller spenning (0-10V, 0-1V) er standard for det meste av industrielt måleutstyr. Straum har den fordelen at du har svært god støymotstand, og du kan seriekople fleire avlesingsinstrument, så lenge du held deg innanfor maks sløyferesistans. Viare finst det mange instrument som kun krev to leiarar for straum, der dei vert forsynt via målesløyfa.

Å gjere straumsignal om til spenning er trivielt - U=RI, der R ikkje bør vere over 500Ohm, som er vanleg maks sløyferesistans for mange instrument.
Sist endret av vidarlo; 22. desember 2015 kl. 13:28.
Overskuddsmateriell
Sitat av roof55 Vis innlegg
UNO er en del større i format, mens Nano mod sier meget om størrelsen. Men er det flere fordeler med storebror?, skjønner jeg?
Vis hele sitatet...
http://www.ebay.com/itm/Ethernet-Shi...YAAOSwWnFWAhdr

Denne som eks kan settes oppå også har du plutselig en masse nye funksjoner ferdig tilkoblet. Slipper å styre med kabler osv selv.

Anngående sensor ville jeg brukt eks denne
http://www.ebay.com/itm/G1-4-inch-5V...AAAOSwa39UrckS
Bare 20% av prisen til den du linker til.
Jeg har brukt nano og disse:
http://www.ebay.com/itm/2PCS-Termina...QAAOSw6dNWSU8-

http://www.ebay.com/itm/2PCS-Termina...QAAOSw6dNWSU8-

Av og til sammen med denne for wifi:
http://www.ebay.com/itm/Mini-Portabl...cAAOSwiLdWAkBq

Men nå er det esp8266 som gjelder. Spørs hva du sjolnsynes du mestrer
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Anngående sensor ville jeg brukt eks denne
http://www.ebay.com/itm/G1-4-inch-5V...AAAOSwa39UrckS
Bare 20% av prisen til den du linker til.
Vis hele sitatet...
Kvifor? Fyren har 50 meter fall. Det er ~0.5MPa, og det lønner seg å velge sensor slik at du får nær FSD, eller litt over. Mange sensorer kan gå opp til 10% over.

Feilen er alltid oppgitt som prosent av FSD, som gjer at feilen ved små måleverdier vert urimeleg stor. Viare er variasjonen vedkommande skal måle på liten, ettersom hovuddelen av trykket er uavhengig av vannstand.

Om brønnen har 5m høgdeforskjell på full og tom, og du har femti meter fall, så er det reelle måleområdet ditt 0.5-0.55MPa, ikkje 0-.5MPa. Om vi har 2% feil (ikkje uvanlig) er det ±0.01MPa, eller 20% (!) av det faktiske måleområdet. Den du lenka til har ±1.5% av FSD, og i tillegg ±3.5% av FSD for temperatursvinginginger.

Kort sagt blir det å måle vasstand i brønnen med ein trykksensor ein vanskelig øvelse...
Overskuddsmateriell
Godt poeng vidarlo, men synes fortsatt 650kr er dyrt for den sensoren.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Godt poeng vidarlo, men synes fortsatt 650kr er dyrt for den sensoren.
Vis hele sitatet...
Ja og nei. Har litt erfaring med tilsvarande frå Danfos, og dei ligg på 2-3000+MVA. Industrimarkedet er ikkje så sabla prissensitivt, og det er no ein gong det kostnaden er.

Poenget mitt var forøvrig ikkje pris, men kor godt egna instrumentet var for oppgåva - og min påstand er at 10-20% feilmargin over ønska måleområde for alle praktiske formål er ubrukeleg. Det kan godt tenkjast du finn billege trykkinstrument som er gode nok - det aner eg ikkje. Eg kan prosessinstrumentering, og der ser vi ikkje så mykje på prislappen. Om ein kan finne trykksensor som sit i masseproduserte ting, t.d. biler, så vil det stortsett vere billegare.
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Poenget mitt var forøvrig ikkje pris, men kor godt egna instrumentet var for oppgåva - og min påstand er at 10-20% feilmargin over ønska måleområde for alle praktiske formål er ubrukeleg.
Vis hele sitatet...
Med tanke på at trådstarter i utganspunktet var tilfreds med å ha 4 nivåbrytere, vil jeg påstå at feilmarginen i er innafor. Det han i hovedsak vil forsikre seg om er at bassenget ikke går tomt.



TS: Dette går litt mer på programeringsdelen som kommer til slutt, men noe å tenke på: Du vil kun måle riktig nivå når det ikke er flow i røret. Du bør derfor se bort fra måling av nivå når pumpen din går.

Naboen sin pumpe kan påvirke også, men da du ikke vet når dette er kan du ikke ta hensyn til det. Letteste måten å finne ut hvor mye det påvirker er rett og slett med å se på trykket inn i de forskjellige scenario. Mulig du ikke vil merke noe til det, men det er avhengig av hvordan røropplegget ser ut.
Sist endret av Automatiker; 23. desember 2015 kl. 09:24.
Sitat av Automatiker Vis innlegg
Med tanke på at trådstarter i utganspunktet var tilfreds med å ha 4 nivåbrytere, vil jeg påstå at feilmarginen i er innafor. Det han i hovedsak vil forsikre seg om er at bassenget ikke går tomt.
Vis hele sitatet...
Nivåbryterne er, enkeltvis, svært nøyaktige. Det blir misvisende å si at feilmarginen i et system av flere nivåbrytere er differansen mellom to brytere, som du ser ut til å antyde; riktignok vet du ikke hvor vannstanden er mellom bryterne, men du vet med veldig høy grad av sikkerhet om den er over eller under hver enkelt. Med strategisk plasserte nivåbrytere kan man enkelt sette inn et kritisk nivå med høy nøyaktighet, mens med ±0,01 MPa feilmargin på et måleområde fra 0,5 til 0,55 MPa, som vidarlo påpeker, vil du ikke ha peiling på om tanken er nesten halvfull eller helt tom dersom sensoren gir en verdi som tilsvarer 0,51 MPa.
Sist endret av Provo; 23. desember 2015 kl. 11:11.
Trådstarter
99 3
Automatiker, kikket på denne 1/4", men blir den ikke for smått i gjenge innfatningen. Jeg har jo 40 mm rør inn, adapter til 3/8" som går inn i pumpa. Mtp. vanntykket ikke er særlig høyt, vil det ikke da være dumpt å sette inn 1/4"? Jegg er ikke særlig kin på å bore hull i 40 mm slangen, mtp at det kan jo komme mer trykk, og føleren skvetter ut?
Overskuddsmateriell
Du trenger ikke å koble vannet igjennom trykkføleren, men kobe til med eks en T-kobling
Trådstarter
99 3
Ok, ser den, en 3/8" gjennomkopling med 1/4" uttak i "T"-ut siden.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
99 3
Woohla! Der var to biter på plass!

Så er Arduino løsningen valgt, Ethernet Shield W5100 Micro-SD Card SlotFor Arduino 2009 UNO Mega 1280 2560 LZ er kjøpt inn, trukk føler sensor for bar. Så vil jeg trenge en lap top PC, så litt programmering, litt kabler mm.

Er det smart og spørre innehaver av Arduino eksemplet? På denne mottatte Ethernet Shield finnes flere lange ben. Jeg må vel ha en UNO basis modell i tillegg? "Sånn er det å være grønn" på dette område,
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo Vis innlegg
Nivåbryterne er, enkeltvis, svært nøyaktige.
Vis hele sitatet...
For å utdjupe det litt - på skip brukast det veldig ofte sounding (=nivåavlesing) + grensebrytarar. På viktige tanker er det sounding for å vite nivå, og i tillegg digitale Mobrey-brytere for grenseverdiane. Vi som bransje stoler ikkje nok på remote sounding til å la det avgjere ting som kan få katastrofale følgjer.

Jobber med automasjon på skip, og et design der tanken er 5-10% av FSD ville vorte sendt i retur, med beskjed om å finne eit alternativ...

Tanken bør vere 10-90% av FSD for å få eit brukbart måleresultat...
Sitat av roof55 Vis innlegg
På denne mottatte Ethernet Shield finnes flere lange ben. Jeg må vel ha en UNO basis modell i tillegg? "Sånn er det å være grønn" på dette område,
Vis hele sitatet...
Hvis jeg skjønner deg rett: ja, du må ha en Arduino i tillegg. Et "shield" er et tilleggskort til Arduino som utvider funksjonalitet, tilkoblingsmuligheter osv. Ethernet shield gir en Arduino en Ethernet port.
Trådstarter
99 3
Sitat av tingo Vis innlegg
Hvis jeg skjønner deg rett: ja, du må ha en Arduino i tillegg. Et "shield" er et tilleggskort til Arduino som utvider funksjonalitet, tilkoblingsmuligheter osv. Ethernet shield gir en Arduino en Ethernet port.
Vis hele sitatet...
I see. Like greit å gå på eBay med innkjøp av en "clone"? Funker like bra?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
For å utdjupe det litt - på skip brukast det veldig ofte sounding (=nivåavlesing) + grensebrytarar. På viktige tanker er det sounding for å vite nivå, og i tillegg digitale Mobrey-brytere for grenseverdiane. Vi som bransje stoler ikkje nok på remote sounding til å la det avgjere ting som kan få katastrofale følgjer.

Jobber med automasjon på skip, og et design der tanken er 5-10% av FSD ville vorte sendt i retur, med beskjed om å finne eit alternativ...

Tanken bør vere 10-90% av FSD for å få eit brukbart måleresultat...
Vis hele sitatet...
Nå ver da ikke dette en oljerigg installasjon. Hensikten her var å kunne bruke referanse test målinger. Her omgjort vanntrykk til bar = en tilstand i en brønn. Så, jo dette opplegget har feilmarginer, men de er likevel i en så liten skala at endringer fra fult tryk i brønn, til lavt trykk i brønn ikke vil være i feilprosent salaen. Så, dette opplegget holder de mål som ønskes.
Sist endret av roof55; 6. januar 2016 kl. 04:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av roof55 Vis innlegg
I see. Like greit å gå på eBay med innkjøp av en "clone"? Funker like bra?
Vis hele sitatet...
Ja, stort sett gjør de det.
Eneste jeg har opplevd var at jeg fikk noen Arduino Pro Mini kloner fra ei eller annen kinasjappe og de var det feil bootloader på. Da måtte jeg fra med avrdude programmerer og programmere om bootloaderen på dem.
Trådstarter
99 3
Jeg lært meg noe fint her for leden, og som vil bidra til å skille bort selgere med dårligere produkter/oppfølging, fra de som er mer trygge å kjøpe fra, "Top-rated seller". Dette informerte eBay service centre med her for leden:
To qualify for Top-rated seller status, you need:

• At least 100 transactions and $1,000 in sales from US buyers in the past 12 months
• To maintain an active eBay account for at least 90 days and positive Feedback of at least 98%
• Tracking must be uploaded to eBay on at least 90% of your shipments to US buyers within your stated handling time.
• Have no more than the maximum allowed instances of low detailed seller ratings on all detailed seller ratings (DSRs) categories from US buyers.

Så, da med en noe bedre sikkerhet for cheep, men godt nok varer, velger jeg bare de av selgere med Top Rated emblemet på. Likevel fikk jeg to ArduinoNano USB, 11-12 kr, fra selgere uten emblemet, funker ok.

Å få satt sammen delene, oppkoplingen tror jeg ikke vil by på noen problemer. Verre blir det med programmeringen, oppsett av filer og variabler. Jeg har et foreløpig tips til en tråd som viser hvordan en kan lage et display i en PC, og variere utslagen med et pot meter. Har kjøpt inn en trykk føler, og som da blir erstattet med dette pot meteret.

Vi får se hvordan jeg på egen håd, ved å følge instruksjonene i en URL tråd over (=S.4) her, for en slik sak.
Min erfaring er at "Top-rated" på eBay ikke er noen bedre garanti enn din egen fornuft.
Jeg har kjøpt flere Arduino-kort fra eBay. Har erfart at du får hva du betaler for. Noen kort glemmer programmet straks dem mister strømmen, noen har feil pinnekonfigurering, noen har dårlige USB-kontakter som fort blir slappe, men veldig mange har en brikke for USB-kommunikasjon som kommer opp som "Ukjent USB-enhet tilkoplet Com-post xx" på min PC. Med litt lirking og prøving på flere forskjellige PC'er og USB-porter, så kan det hende jeg får kontakt av og til. Synes det siste skjer oftere nå enn tidligere. Lurer på hvorfor. Forventer egentlig at dette ikke vil skje med et originalt Arduino-kort, men det har jeg altså aldri forsøkt.
Trådstarter
99 3
Sitat av Automatiker Vis innlegg
Med tanke på at trådstarter i utganspunktet var tilfreds med å ha 4 nivåbrytere, vil jeg påstå at feilmarginen i er innafor. Det han i hovedsak vil forsikre seg om er at bassenget ikke går tomt.



TS: Dette går litt mer på programeringsdelen som kommer til slutt, men noe å tenke på: Du vil kun måle riktig nivå når det ikke er flow i røret. Du bør derfor se bort fra måling av nivå når pumpen din går.

Naboen sin pumpe kan påvirke også, men da du ikke vet når dette er kan du ikke ta hensyn til det. Letteste måten å finne ut hvor mye det påvirker er rett og slett med å se på trykket inn i de forskjellige scenario. Mulig du ikke vil merke noe til det, men det er avhengig av hvordan røropplegget ser ut.
Vis hele sitatet...
Det jeg ser for meg, er å måle bar-trykket nå vi vet at vår 120 liters trykk tank fylles raskt opp. Den målte bar vil selfølgelkg synke under pumpemotorens virketid, men den tid det tar fra 1.8 bar og opp til 4.8 bar i trykktanken, er referansetiden for normalt trykk (brønnen er fylt helt opp), og tiden hvor dette tar lengst tid, er referansen for lavt trykk.

Så her kan en måle trykk i bar før pumpen sin startpunkt, og bruke fylltiden av trykktanken som referanse utgangspunkt.

Sitat av Provo Vis innlegg
Nivåbryterne er, enkeltvis, svært nøyaktige. Det blir misvisende å si at feilmarginen i et system av flere nivåbrytere er differansen mellom to brytere, som du ser ut til å antyde; riktignok vet du ikke hvor vannstanden er mellom bryterne, men du vet med veldig høy grad av sikkerhet om den er over eller under hver enkelt. Med strategisk plasserte nivåbrytere kan man enkelt sette inn et kritisk nivå med høy nøyaktighet, mens med ±0,01 MPa feilmargin på et måleområde fra 0,5 til 0,55 MPa, som vidarlo påpeker, vil du ikke ha peiling på om tanken er nesten halvfull eller helt tom dersom sensoren gir en verdi som tilsvarer 0,51 MPa.
Vis hele sitatet...
Det som er poenget med "bare" nivåbrytere (som var fra "den gang"), var å kunne fastslå, er det over 1 meter vannstand? Er vann standen synkende eller økende, ref. SMS med siste måling, mot siste nye SMS. Nøyaktigheten mellom hver 4 punkt målere, har aldri vært av interesse. Det som er interessant er om vannstanden er falende, stabil, eller økende. Dette får en til med 4 nivåbrytere, men nå er det langt enklere med bare å måle trykket i bar inn til boligen og som blir referanse nivået for stand i brønnen.
Sist endret av roof55; 22. januar 2016 kl. 02:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Trådstarter
99 3
Et lite tilbakeblikk og en oppdatering i denne tråden, til dere som ennå følger denne tråd. Løsningen som til slutt ble valgt i dette prosjektet var en trykkbarføler løsning. En tenker seg at ved lav vannstand i brønnen, faller trykket i røret ut av brønnen. Tilsvarende vil trykket i enden av røret, altså i boligen, også falle. Arrangementet ser slik ut i dag:


Bildet viser flere måleenheter, mens det er målepunktet helt nederst til høyre som er av interesse. Trykkpumpemotoren stopper ved 5.2 bar og en 120 liters trykktank er fylt opp med vann/luft. Den tid dette tar, fra 1.8 bar og til oppmålt trykk er om lag 55-60 sekunder. 5.2 bar viser et måleinstrument montert på trykkpumpemotoren. Ved 5.2 bar er trykket ved boligen 2.8 bar, der brønnen er fylt opp med omkring 80 % vann.

Når trykkpumpemotoren starter faller trykket i måleinstrumentet som viser 2.8 bar, til 0.0. Under den tiden det tar for å fylle opp trykktanken, økes trykket 0.0 bar gradvis opp til 0.6 bar. Når trykkpumpemotoren stopper, skvetter trykket fra 0.6 og opp til 2.8 bar.

Jeg kan godt forstå at trykket som vises i måleinstrumentet på bildet faller til 0.0 under påfylling til trykktanken. Men det jeg ikke helt kan forstå er at det samme trykket som er på 2.8 bar faller ned til 1.8 bar etter hvert som vi forbruker vann fra trykktanken. Pumpemotoren slår inn og fyller opp trykktanken til 5.2 bar, måleinstrumentet viser igjen 2.8 bar.

Tok dette opp med rørleggeren som har montert trykk føleren. Rørleggeren sin løsningen var at det ble montert en tilbakeslagsventil, etter føleren, rett foran pumpemotoren. Jeg har igjen spurt rørleggeren om hvorfor vi ser samme trykk i føleren også etter at tilbakeslagsventilen er montert. Han har ikke noe svar.

Det jeg nå lurer på er om ikke det trykket som produsere fra brønnen ned til boligen, ca 2.8 bar er stort nok til at tilbakeslagsventilen også åpnes? Noen som har peiling her?

Kom gjerne med innspill og jeg ville sette stor pris på om jeg kunne få svar som medfører til at trykkføleren kunne vise vanntilstanden i brønnen, "en dag".
Er du sikker på at ikke det ser ca slik ut?



EDIT: For all den tid trykket er høyere i tank siden enn på inntak siden, så skal tilbakeslagsventilen være lukket. Men hvis trykket på tank siden blir lavere enn på inntak siden, så vil tilbakeslagsventilen naturligvis åpne seg. Tilbakeslagsventiler trenger normalt ikke mye trykk for å åpne seg, men mindre dem har veldig hard fjær.
Sist endret av 0xFF; 24. november 2017 kl. 02:26.
Når det gjelder trykk følt ved tapping, er det filter som skaper problem for deg.
Mitt opplegg er brønn på ca 400 ltr med høydeforskjell på kanskje to meter.
I vinterhalvåret er det lite tilsig, som gjør at forbruk må rasjoneres.
Min løsning er en buffertank på 200 ltr i kjelleren, med mating fra brønn og med en toppnivåventil (ala cisterne på toalett) slik at buffertank fylles ved behov (har sett på nedgravde løsninger på 1000 ltr + som fort blir dyrt).
Nok vann til vask/toalett/matlaging og kanskje en dusj i løpet av en helg.
På inntaket til buffertank har jeg filter (type filterhus på ca 2 ltr fra Clas Ohlson).
Buffertanken mater trykkpumpa.
Fra mitt ståsted er fordelen at slam/urenheter fjernes før buffertank og pumpe, og jeg slipper trykktap ut fra pumpe.
Tenker også at urenheter og levende organismer lettere fjernes fra filter på to ltr enn å måtte tømme/rengjøre trykktank for slam/urenheter oftere.
Sikkert ikke helt hygienisk å la levende organismer blomstre i trykktanken heller.
Regner også med at jeg ville fått flere problemer med trykksensor som ville fylles/tettes med slam og dermed gi feil indikasjon.
Også mindre slitasje på pumpehus og skovel.

Når det gjelder sensorer, fikk jeg lyst å spinne litt videre på dette for mitt anlegg.
Eks er buffertank under maks nivå i 10-15 min er brønn tom.
En min sensor i buffertank skal stoppe pumpa før det oppstår skade.
Tenker det er lettere å ha sensor i kjeller enn å ha trådløs overføring fra brønn.
Tror ikke det vil funke med trykksensor på inntak for å måle nivå på brønn.
Med 30-40 m høydeforskjell fra brønn og dybde på brønn på et par meter vil det vel kreve en sensor med høy nøyaktighet(og høy pris?) for at denne løsningen skal fungere.
Sist endret av amateur; 29. november 2017 kl. 23:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
OxFF, jeg skjønner tegninga/skjemaet og er representativt for den opplevelse jeg har. Men jeg er nokså sikker på at; når trykkføleren viser 2.8 bar og vi forbruker vann, synker dette 2.8 bar trykket "i takt med forbruket". At trykket inn fra brønn er konstant over kort tid, skulle jeg tro er korrekt. Dersom jeg ikke hadde hatt trykktank ville muligens målingen og oppkopling kunne være reel. Om de endringene jeg ser kan ha noe med at trykktanken består av 120 liter, hvorav det er omtrentlig 50 % trykkluft / 50 % vann, skal være usagt.

Hvor hard "fjæra er, er usikkert og dermed er det med relativ usikkert at man kan fastslå når ventilen er åpen eller lukket. Men rørleggeren demonstrerte ventilen før den ble montert, og denne åpnet han med å blåse sin egen luft gjennom denne. Jeg ser ut i fra at hans demo, så viser denne at det skal lite tykk til før denne åpnes. Men for vannpumpen har denne jo et vann pumpe hus. Denne lager vakuum/åpning/vakuum og suger inn vannet. Jeg lurer på om vann pumpe huset har direkte gjennomstrømning, eller om denne også kan fungere som en lås, når pumpen ikke trekker inn vann?

amatur, trykk sensoren er en max 10 bar fra e-bay, så den er ikke dyr, men den måler "noe". Når det gjelder måling, så ser jeg nok nå i ettertid at å måle tiden for trykktankmotoren tar for å fylle opp tanken, ville vært en bedre løsning. Normalt vinterstid, da jeg faktisk har mest tilsig i brønnen bruker motoren 45 sekunder, brønnen er ca 80 % full. Når trykket i brønnen synker, dvs. nivået blir mindre økes denne tiden. Brønnen er på ca 3 meters dybde, ca 1 meter i omkrets og jeg skulle gå ut i fra at en løsning med å fylle opp en buffertank på 200 liter i kjelleren kunne vært en god løsning, i vinterperioden og frem til mai-juni-juli da jeg har minst tilsig.

Når det er sagt, vil jeg legge til at jeg har en ekstern nød-vannkilde fra et nærliggende vann. Denne er nå (i forhold til tidligere) modernisert til helårs drift. Det er KUN når denne vannkilden settes inn, at mine 3 filtere koples inn, og har alltid et 55 watts UV-rør til å belyse vann, uansett kilder. Grunnen til min "bekymring" for bar måling som oppfører seg underlig, er at brønnvannet har en bedre visuell klarhet, enn vann fra "nød vannkilden" min. Rasjonaliseringen sin hensikt er dermed å kunne unngå å bruke vann fra nødkilden, men forholdet er nå endret -og ikke som tidligere, der frykten rådet for å gå tomt for vann.

Noe som er underlig er at vann fra dette nærliggende vannet er at disse 3 stk. 20" filtrene ikke fungere like godt som 2 stk. billig 1/2" filtere fra jula gjør. For mine 3 stk filtere som benyttes til vann fra nød-vannet, er verken grov/fin karbon filtrene, eller sedmenteringsfilteret særlig brukte. Sommerstid synker vannstanden i dette vannet, slik at ved inspeksjon sist sommer oppdages at inntaket var kommet for nære bunnen. Dette forklarte hvorfor vann fra dette vannet var særlig fylt med alger. Filtrene fra jula benyttes til å fylle opp et mini pool. Under samme tidsforhold var vannet til mini poolet renere, enn det 1" filtrene klarte å rense vannet. Inntaket er nå løftet opp og ligger ca 50 cm under vannoverflaten, greit nok plassert slik at dette ikke fryser til. Det er ikke nok bevegelser i vanner til at det er frostfritt om vinteren.

Tilbake til utgangspunktet og bar målingen. Jeg ville forhøre meg med en løsning for å måle tid som pumpemotoren bruker for å fylle opp trykktanken. Motoren forbruker både effekt og den lager dur. For å ta det letteste lyd/dur. Jeg kunne tenkt meg en måleinnretning som har mikrofon, festet på pumpemotorens kropp. Når tiden med lyd fra motoren måles og om denne oversitger for eks. 1 min 15 sek, så vil et rele trekke til og en busser/sirene/lys vil bli aktivert?

Noen med bedre løsninger?