Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 8612
Har ett spørsmål

Lurer på hva ville gitt mest straff rundt forskjellige dop?
Finnes det ett konkret svar på de forskjellige?

Feks en kar blir tatt med 1kg hasj, og en annen blir tatt med 1kg molly, en annen igjen blir tatt med 1kg heroin


Hvem blir straffet mest? Eller er det likt?
Det gjøres selvfølgelig en vurdering i sånne saker som ikke kun baserer seg på mengde. Hvilket stoff/narkotikum det er snakk om, ja til og med hvor potent akkurat den hasjen eller den heroinen som er beslaglagt er i forhold til "standarden", er blant annet faktorer som spiller inn. Husker dette godt fra en rettssak jeg selv var medskyldig i, hvor aktor la vekt på at den beslaglagte hasjen var av "særdeles dårlig kvalitet", og at det av en eller annen grunn skulle være formildende.

Disse to er vel de mest relevante paragrafene for det du spør om. §231 - §232

"Grov narkotikaovertredelse straffes med fengsel inntil 10 år.
Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov skal det særlig legges vekt på
a) hva slags stoff den gjelder,
b) mengden, og
c) overtredelsens karakter."
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er ikke særlig mye sammenheng mellom mengde og straffereaksjon, det er ganske mange andre faktorer som spiller inn.
Det er nettopp derfor vi ikke tillater spørsmål om straffeutmåling på freak: Det finnes ingen fasitsvar.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av filous Vis innlegg
Har ett spørsmål

Lurer på hva ville gitt mest straff rundt forskjellige dop?
Finnes det ett konkret svar på de forskjellige?

Feks en kar blir tatt med 1kg hasj, og en annen blir tatt med 1kg molly, en annen igjen blir tatt med 1kg heroin


Hvem blir straffet mest? Eller er det likt?
Vis hele sitatet...
Heroin er helt klart det strengeste. Etter heroin har du mdma og lsd.
Videre følger kokain og amfetamin. Å bli tatt med 1 kg hasj er ikke strenge straffen. Hvor reint stoffet er, om du er tidligere dømt eller hvor stort kvantum det har mye å si.
Har venner som har vært i fengsel for 1 kg hasj, de har vært fengslet så lite som 90 dager, men andre har vært fengslet lengre. Jeg har selv sittet i fengsel for nesten 1 kg med mdma. Jeg ble dømt til 32 måneder hvor 16 måneder var betinget og 16 måneder ubetinget, men det var første gangen jeg ble dømt og jeg fikk mye strafferabatt. Sona sammen folk som satt inne for heroin. En av dem fikk 8 måneder for 13 G, men han hadde mange dommer tidligere. En annen satt for 200 G heroin med en dom på over 2 år og det var hans første dom.
Hasj er knapt straffbart i de mengder. Sett folk fått samfunnstjeneste for 2.5 kilo. Og da snakker vi oppbevaring+salg
▼ ... over en måned senere ... ▼
invidueeelt..
Som flere sier, 1 kloss brunt kan di deg 90 dager ved førstegangs dømt, vet folk har sittter lengre for samme kvantum...
Pulver,det svir som regel.. En nabo på høysikkerhet der jeg satt hadde sonet 6år for besittelse av litt over en kg heroin... vell og merke var vedkommende dømt en rekke ganger for besittelse av tyngre stoffer... stay out of prison folx
I og med at mdma er et amfetamin så vil jeg tro at straffeutmålingen vil være lik for: mdma, amfetamin og metamfetamin.
Åssen er det med innføring?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Kloroplast Vis innlegg
Åssen er det med innføring?
Vis hele sitatet...
Akkurat det samme som med oppbevaring, det er for mange faktorer involvert til å kunne gi noe fasitsvar.
Jeg er i et tilfelle der jeg har blitt siktet i en sak som angår 37kg amfetamin og ca 10k xtc tabletter. Har i dette tilfellet vært idiot å lånt vekk garasjen til en som var en kompis... har verken vist mengde , har ikke solgt osv.. var full i medisiner på det tidspunktet dette skjedde.. vært utsatt for ei ulykka å gått i min egen verden det siste året.. håper på at dette kan gå som uaktsomt.. hva tenker dere? Satt 3 mnd varetekt før de slapp meg, har ikke tjent peng eller noe på dette.. ganske tragisk sak.
Sitat av Evilulf Vis innlegg
Jeg er i et tilfelle der jeg har blitt siktet i en sak som angår 37kg amfetamin og ca 10k xtc tabletter. Har i dette tilfellet vært idiot å lånt vekk garasjen til en som var en kompis... har verken vist mengde , har ikke solgt osv.. var full i medisiner på det tidspunktet dette skjedde.. vært utsatt for ei ulykka å gått i min egen verden det siste året.. håper på at dette kan gå som uaktsomt.. hva tenker dere? Satt 3 mnd varetekt før de slapp meg, har ikke tjent peng eller noe på dette.. ganske tragisk sak.
Vis hele sitatet...
Ja det må jeg si, det var ikke beskjedent! Er vel helst bare å legge alle korta på bordet og si det som du skriver her. Hvis dette er sant håper jeg virkelig du ikke blir bura inne lenge for dette..forhåpentligvis er han drittsekken som gjorde dette litt grei mot deg og innrømmer at du ikke hadde noe med dette og gjøre.

Når det gjelder straff blir det som det er nevnt over her før: Det er umulig å gi et godt svar på. Alt kan skje rett og slett. Det går på så utrolig mange faktorer, som f.eks. hvorvidt de klarer å bevise at du hadde noe med dette å gjøre, hvorvidt du har godkjent dette, rullebladet ditt etc etc

Her er det bare å kjøre på med advokat. Du kan jo forsøke straffekalkulator.no selvsagt
Sist endret av seroto9n; 16. desember 2016 kl. 00:10.
Jeg har lagt alle korta på bordet, men denne karen her prøver å skyldfordeling hvilket som politiet har gjennom skuet han.. men vet aldri .. er sterkt bekymret. Det som er mest skuffende er at dettte var noe jeg anså som å være en kompis..
Sitat av Evilulf Vis innlegg
Jeg har lagt alle korta på bordet, men denne karen her prøver å skyldfordeling hvilket som politiet har gjennom skuet han.. men vet aldri .. er sterkt bekymret. Det som er mest skuffende er at dettte var noe jeg anså som å være en kompis..
Vis hele sitatet...
At penger kan få folk til å skyve til side selv kompiser for egen gevinst er vel ikke noe nytt dessverre Var jo ikke snakk om små mengder heller...uff, jeg håper det ordner seg for deg. Vet du noe mer om tidspunkt på ev rettsak?
Jeg har ikke peiling, men advokaten min tror at det kan bli senvåren elle tidlig til høsten. Er foreløpig siktet for medvirkning til oppbevaring paragraf 232 grov narkotikaovertredelse, betydelig mengde. Håper på at denne ulykka kan komme meg til gode da.. datt ut 8 meter ut av et vindu og knuste det meste.. har stått på oxynorm, norspan , sobril , valium, neurotin og antidepprisive siden dette skjedde og det er i denne tidsepoken disse innførselen har skjedd..
Sitat av Evilulf Vis innlegg
Jeg har ikke peiling, men advokaten min tror at det kan bli senvåren elle tidlig til høsten. Er foreløpig siktet for medvirkning til oppbevaring paragraf 232 grov narkotikaovertredelse, betydelig mengde. Håper på at denne ulykka kan komme meg til gode da.. datt ut 8 meter ut av et vindu og knuste det meste.. har stått på oxynorm, norspan , sobril , valium, neurotin og antidepprisive siden dette skjedde og det er i denne tidsepoken disse innførselen har skjedd..
Vis hele sitatet...
Jeg finner ingen grunn til å tro at det ikke skulle hjelpe deg litt på vei
Hvor streng straff tror dere en person som for eksempel hadde 1000 blottere ville fått?
Sitat av Hater Vis innlegg
Hvor streng straff tror dere en person som for eksempel hadde 1000 blottere ville fått?
Vis hele sitatet...
Smekk på pungen og en bot
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har prøvd å si det tidligere: Straffeutmåling blir ren gjetning, det er mange faktorer som spiller inn på straff annet enn hvilket stoff og hvilken mengde man blir tatt med.

Vi stenger derfor denne tråden da vi ikke ser på den som noe nyttig.