Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2828
Hei,

Jeg har plukket fleinsopp i en god del år nå, og jeg har en venn som sliter med migrene. Han har prøvd alle mulige medisiner og behandlinger, men det er lite som hjelper.

Jeg har sjekket ut noen studier på effekten av psilocybin på migrene og "cluster headaches", og det virker som det kan ha en positiv effekt. Jeg tenker nå å tilby kameraten min noe sopp som hjelp for tilstanden hans.

Jeg oppbevarer soppen tørket i et norgesglass. På bunnen ligger et 2 cm tykt lag med salt. Men når jeg sjekket soppen nå så såg det ut som det har kommet noen hvite prikker på den. Det er avskrapbart og smaker salt (ikke største overraskelsen ). Men likevel mistenker jeg at det kan være snakk om mugg. Jeg har ikke lyst å gi vennen min dårlig/råtnende sopp. Har synes noen dette ligner sopp? Har noen hatt lignende erfaringer?

http://i85.photobucket.com/albums/k71/Gratwhol/20180331_114301_2.jpg
http://i85.photobucket.com/albums/k71/Gratwhol/20180331_114307.jpg
Sist endret av gwalskar; 31. mars 2018 kl. 12:26.
Hvis soppen fikk tørke inn ordentlig før den havna på norgesglass skal dem være fine. Eneste jeg har kasta vekk av sopp har vært råtten svart sopp. Syns de du har bilde av så helt fin ut. Bra du bryr deg om hva du gir vekk
Hvis du mener det er mugg på soppen din, så ikke brukt den! Mugg inneholder stort sett mykotoksiner, og mange av dem er ganske så jævlig ille. Den verste av mykotoksinene er aflatoksin, den er i muggartene (det er mange arter som går under "mugg") Aspergillus flavus og Aspergillus parasiticus.
Jeg tørker alltid soppen omhyggelig før jeg hiver dem i krukka. Ved nærmere inspeksjon så tror jeg det bare er små saltbiter som har satt seg på soppen. Smakte på en av dem, og de virker greie i smak. Takk for svar og advarsel!
Sist endret av gwalskar; 1. april 2018 kl. 14:49.
Uvaksinert 👍
Flott hvis du kan oppdatere denne tråden om det hjelper. Kjenner selv noen som sliter med skikkelig migrene, men de er ikke så interessert i å prøve noe slikt så foreløpig går det i mye B2 vitaminer da det også ser ut til å hjelpe en god del. Har lest en del om at sopp skal fungere på såkalt cluster headaches og også at det skal kunne ha en positiv effekt på migrene også, men alltid artig med erfaringer andre har så flott om du holder oss oppdatert.
Det skal jeg gjøre!
Offtopic, men du ba delvis om det... disse figurene du har i albumet ditt, er de laget fra scratch eller er det modeller du «bare» maler?
Imponerende uansett!