Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2076
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

fikk nylig en pakke fra USA (elektronikk), og innholdet ble beskrevet som brukt (noe som stemmer), og verdien ble satt til 100 USD. Kvitteringen som var festet til pakken viste også 100 USD (disse har jeg dog kastet).

Betalte noe toll ved henting av pakken.

Den reelle verdien var ca. 4-500 USD.

Fikk nå et brev om "etterkontroll av fortolling" fra Bring, hvor de skriver:

Tolletaten har gjennomført etterkontroll av fortolling vedr.

Sendingsnummer: XXX
Avsender: XXX
Utleveringsdato: XXX

Beklageligvis finner ikke Tolletaten tolldokumentasjonen som tilstrekkelig, og ber om følgende opplysninger:
Ordrebekreftelse eller kvittering som viser sendingen innhold, verdi og fraktkostnad, samt kontoutskrift, paypalkvittering eller lignende betalingsbevis for varekjøpet.

Vi ber om at dokumentasjonen som etterspørres sendes snarest på e-post til for ny vurdering hos Tollvesenet. Dokumentasjonen må merkes med sendingsnummer.

Med vennlig hilsen
Postfortolling
Vis hele sitatet...
Det er jo rimelig enkelt å endre kvitteringer fra f.eks Paypal, men usikker på hvor lurt det er?

Innspill/tips?
Tenk på at Tolletaten kan få tilgang til originalopplysningene når du sender inn dokumentasjon. For din egen del: Ikke forfalsk noe. Det KAN straffe seg.Skyld heller på at avsender har deklarert feil.
Vet ikke hvor nøye de kontrollerer, stusset litt over det selv også. Men tenker fort det kan gå under dokumentforfalskning om du blir tatt, det er nok verre å bli tatt for.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Hugs på valutaregisteret. Når dei først har plukka ut sendinga til manuell kontroll bør du oppgje det du faktisk betalte, gjerne legg ved screenshots frå bank.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan hende de vet du har betalt men vil se at selger har skrevet rett verdi på pakken, hadde sendt inn orginal kvittering fra paypal
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar så langt. Tipper jeg ender opp med å sende inn originale kvitteringer.

Det jeg tenker er litt merkelig er at dette brevet kom etter jeg hentet ut pakken og betalte toll.
Hvorfor slapp de den igjennom i utgangspunktet hvis de mener det er utilstrekkelig dokumentasjon?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor slapp de den igjennom i utgangspunktet hvis de mener det er utilstrekkelig dokumentasjon?
Vis hele sitatet...
Posten fortoller for deg, og sender betaling og dokumentasjon til tollvesenet. Tollvesenet kan då kreve meir dokumentasjon etter at fortolling er utført.