Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2407
Hei,

For noen uker siden gikk telefonsystemet ned på arbeidsplassen.
Kort tid etter fikk jeg høre at jeg skulle få hovednummeret overført til min mobiltelefon.

Jeg fikk høre at situasjonen var midlertidig og bare skulle bare ta to ukers tid å få i orden, men så udugelig gjerrig som bedriftledelsen er tok det jamme 6 uker før det hele var i orden, fordi de skulle finne billigst mulig løsning (sistnevnte fakta kan jeg ikke bevise).

Så det tok altså 6 uker, med en telefonen (som for øvrig er jobbtelefon, og eneste jeg har og bruker) som ringte 24/7, til alle døgnets tider. Har ikke telt igjennom, men tipper at det var omlag 200 oppringinger utenfor arbeidstid i løpet av perioden, hvor jeg besvarte etter beste evne (gjerne ikke kl 4 på natten på en onsdag).

Jeg tok det som en selvfølge at med denne oppgaven kom også ett vakttillegg av noe slag, men her er det mulig jeg tar feil..?
Jeg spurte aldri, og jeg sa aldri direkte "nei" til oppgaven (men det var tydelig at jeg ikke var veldig happy over det hele).

Nå lurer jeg på, hvor heftig er jeg blitt føkk'd av bedriften min?

korte fakta:
22 år, stilling som Trainee innen salg.
Fastlønn og fast arbeidstid 8-16, mandag-fredag.
Tenker det var ditt valg om du tok telefonen eller ikke?
Eller var dette noe du ble pålagt å gjøre under denne perioden, isåfall så har du rett på betaling.
Du har rett på det, les litt i AML så finner du det
Trådstarter
5 0
Sitat av questionmarkit Vis innlegg
Tenker det var ditt valg om du tok telefonen eller ikke?
Eller var dette noe du ble pålagt å gjøre under denne perioden, isåfall så har du rett på betaling.
Vis hele sitatet...


Nei det var akkurat det da..
Jeg jobber nederst på rangstigen i bedriften, og ble nærmest fortalt at dette ble min oppgave, på en sånn klassisk "du gjør det når sjefen ber deg om det"-måte. Men, jeg sa aldri direkte nei og stilte aldri spørsmål. Så juridisk sett er det vanskelig å bevise verken det ene eller det andre. Jeg kan si at jeg ble bedt / pålagt, mens arbeidsgiver kan si at det ikke var noe pålegg og at jeg ikke takket ja...

Sitat av mollypolly Vis innlegg
Du har rett på det, les litt i AML så finner du det
Vis hele sitatet...
Thx, googler og leser right away!
Sist endret av The_Lemming; 19. april 2018 kl. 14:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
5 0
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takker.

Jeg kan for så vidt ligge til at det ikke ble gitt noen føringer rundt oppgaven. Arbeidsgiver kan stille seg dum og si at det ikke var meningen å ta telefoner utenfor arbeidstid...
Sitat av The_Lemming Vis innlegg
Takker.

Jeg kan for så vidt ligge til at det ikke ble gitt noen føringer rundt oppgaven. Arbeidsgiver kan stille seg dum og si at det ikke var meningen å ta telefoner utenfor arbeidstid...
Vis hele sitatet...
Spørs jo hvorvidt denne telefonen er betjent utover kontortid til vanlig. Er den ikke det er det jo bare du som ikke klarte slå den av og la vær å svare. Ditt problem.
Skriver du timer selv? I så fall hadde jeg bare sjekket anropsloggen på telefon og fått med alle jobbrelaterte telefoner utenfor arbeidstiden på timelisten (rund opp til hele kvarter). Skriver du ikke timer selv så dokumenterer du timene, og leverer til arbeidsgiver med krav om betaling/avspassering.

Det er jo så enkelt som at man skal ha betalt for «all den tid man er disponibel for arbeidsgiver», og det er jo arbeidsgiver som har bedt deg om å besvare telefon, hvis ikke direkte så har de fortsatt viderekoblet hovedummeret og det kan dokumenteres.

Egentlig er det rimelig å få kompensasjon for all den tiden man er tilgjengelig for telefon (vaktordning), men siden du ikke har noen skriftlig avtale på dette burde du i det minste få betalt for tiden du har brukt på samtaler.
Sist endret av plohg; 19. april 2018 kl. 14:43.
Trådstarter
5 0
Sitat av Yalla Vis innlegg
Spørs jo hvorvidt denne telefonen er betjent utover kontortid til vanlig. Er den ikke det er det jo bare du som ikke klarte slå den av og la vær å svare. Ditt problem.
Vis hele sitatet...
Telefon nummeret er i utgangspunktet ikke betjent 24/7, dvs at nummeret er sat opp slik at når det blir ringt så ringer det hos samtlige selgere. Når ingen er på jobb er det ingen som svarer.

Så klart det slo meg etter noen dager at jeg kunne slå av telefonen om natten, men jeg bruker den også som alarm.
Jeg tenkte å stikke innom Clas Ohlson å plukke opp en vekkerklokke til under hundrelappen, men tenke pyttpytt, 2 uker holder jeg ut..
Så ble 2 til 6.

Problemet er jo at jeg aldri fikk føringer på oppgaven og heller aldri spurte, så det er like mye min feil som arbeidsgiver...

Så ut i fra situasjonen (hvis jeg har fått forklart den greit) kan arbeidsgiver da stille seg vanskelig å nekte noen form for kompensasjon? Jeg forventer ikke full betaling, avspasering og hele pakken. Jeg forventer egentlig bare en fair løsning ettersom både jeg og arbeidsgiver har vært litt sløv i denne situasjonen.
Så klart det slo meg etter noen dager at jeg kunne slå av telefonen om natten, men jeg bruker den også som alarm.
Vis hele sitatet...
1. De aller fleste mobiler de siste 20 årene skrur seg på for å varsle alarm selv om de er avslått. Test det gjerne selv.
2. Hvor gammel er jobbmobilen din hvis den ikke har mulighet for flere lydløs moduser? Jeg jobber turnus, så jeg setter min i Bare Prioritet når jeg legger meg slik at kun mine nærmeste (på kontaktlisten) kommer gjennom (og forsåvidt også andre hvis de ringer to ganger etter hverandre) på telefon, og jeg mottar ingen andre varslinger (som messenger, SMS etc). Mobilen har vel også en som faktisk heter "Kun alarmer", og da er det ingen som kommer gjennom..
Trådstarter
5 0
Sitat av bashfoo Vis innlegg
1. De aller fleste mobiler de siste 20 årene skrur seg på for å varsle alarm selv om de er avslått. Test det gjerne selv.
2. Hvor gammel er jobbmobilen din hvis den ikke har mulighet for flere lydløs moduser? Jeg jobber turnus, så jeg setter min i Bare Prioritet når jeg legger meg slik at kun mine nærmeste (på kontaktlisten) kommer gjennom (og forsåvidt også andre hvis de ringer to ganger etter hverandre) på telefon, og jeg mottar ingen andre varslinger (som messenger, SMS etc). Mobilen har vel også en som faktisk heter "Kun alarmer", og da er det ingen som kommer gjennom..
Vis hele sitatet...
1. Huh, faktisk visste jeg det, men tenkte ikke over det :P
Hadde en klein situasjon der mobilen begynte å lage lyd i timen på VGS for noen år siden, viste seg å være en alarm :P

2. Våkner selv om den ligger i lydløs modus
Har aldri satt meg inn i hva prioritetsmodus er eller åssn det fungerer, men etter litt trykking ser jeg nå at det ville vært en god løsning!
Sist endret av The_Lemming; 19. april 2018 kl. 15:40. Grunn: skriveleif
Hvordan klarer du å våkne av en mobil som er satt i lydløs (uten vibrering) når den ringer? Har du pacemaker?