Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1849
Holder på med en profilside nå, og ser at ø i Kjønn bli til ø
Men i et gjesteboknlegg virker det helt fint.

Har prøvd med charset utf8, men da ble æøå i gjesteboken til �

iso-8859-15 gjør at æøå i gjesteboken er ok, men ø i kjønn ble til Þ

Hva er feil? Funke helt fint på alt annet.
Sist endret av fulloggal; 13. oktober 2008 kl. 10:57. Grunn: Skrivegunnar
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fiks charsets overalt.

Når forms blir sendt inn enkoder browseren teksten i samme formatet som sida er, så da blir ting fubar.

Mao: sett alt til UTF-8 og konverter tekststringer til det.
Men det virker på en annen profilside. Har en side for andre medlemer en den du er logget inn med, og en for den brukeren du er logget inn med. Kodene er helt like...
Sist endret av fulloggal; 13. oktober 2008 kl. 10:59.
Legg inn denne fila i mappene med sidene dine.

AddDefaultCharset ISO-8859-1 (Eller en annen charset, som passer deg.) i en .htaccess fil. Jeg anbefaler ellers dette charsettet.

Så etter det fjerner du alt som angir charsets i kodene dine.

Sitat av .htaccess
AddDefaultCharset ISO-8859-1
Vis hele sitatet...
Det er ihvertall det jeg ville gjort.
Sist endret av NovaDecker; 13. oktober 2008 kl. 11:12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av NovaDecker
Legg inn denne fila i mappene med sidene dine.

AddDefaultCharset ISO-8859-1 (Eller en annen charset, som passer deg.) i en .htaccess fil. Jeg anbefaler ellers dette charsettet.
Vis hele sitatet...
Det vil ikkje løse problemet hans når han vitterlig har to forskjellige charsets på sida. Problemet er ikkje at han har problemer med å få satt rett charset...

Forøvrig er ISO-8859-15 eldgammalt, og verden trenger UTF-8. Tingen med UTF-8 er at det er universelt, slik at en potensielt sett slipper charsethelvete vi har i dag. Om mulig bør en derfor bruke UTF-8.

Eg haller også til at webserver faktisk ikkje bør sende charset. Ofte vil charset i headers override charset i meta-tagger, og da vil ikkje filer servert med anna charset funke. Om det derimot ikkje blir servert charset i headers (AddDefaultCharset Off) vil nettleseren forholde seg til metatags, deretter autodetection.

Fulloggal: problemet er at deler av sida er UTF-8, andre er ISO-8859-15. Du må fikse slik at alt blir samme charset. For å konvertere det finst det forskjellige verktøy. Eg har hatt et vist hell med å bruke UTRAC på det. Om det er sql, så dumper du database til fil, kjører utrac, og importerer. Worked for me, ymmv.
Sist endret av vidarlo; 13. oktober 2008 kl. 11:23.
Jeg definerer ikke noe charset noen steder.

Jeg prøvde å sette inn denne headeren i indexfilen min (Den inkluderer alle andre sider)

header("Content-Type: text/html; charset=utf-8")

Men det så ikke ut til å virke.
Databasen min er satt til UTF-8 unicode
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fulloggal
Jeg definerer ikke noe charset noen steder.

Jeg prøvde å sette inn denne headeren i indexfilen min (Den inkluderer alle andre sider)

header("Content-Type: text/html; charset=utf-8")

Men det så ikke ut til å virke.
Databasen min er satt til UTF-8 unicode
Vis hele sitatet...
1: sjekk html-koden etter meta charset.
2: fyr opp firebug eller lignande extensions, og sjekk kva content-type header som faktisk blir sendt. En del webservere sender med automagisk...

Men utifra det du har sagt så har du ulike charset forskjellige plasser, og det skaper trøbbel. Da er løsninga å konvertere alt til samme charset, og det funker utrac til...
slashdot: Det du sier NÅ, er nettopp det jeg tenkte på, han kan jo gjøre som jeg sa, bare at charset er UTF-8??
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av NovaDecker
slashdot: Det du sier NÅ, er nettopp det jeg tenkte på, han kan jo gjøre som jeg sa, bare at charset er UTF-8??
Vis hele sitatet...
Pluss den ikkje uvesentlige detaljen å sørge for at alt faktisk har samme charset.
Sitat av slashdot
Pluss den ikkje uvesentlige detaljen å sørge for at alt faktisk har samme charset.
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer det KP.
Du må i tillegg sjekke at selve filens koding er utf-8. At æøå blir til slike spørsmålstegn betyr ofte at du har valgt utf-8 i meta-informasjonen, mens selve filen er ISO...

Åpne filen i notisblokk -> lagre som -> og sjekk hva som er definert i dropdown-menyen ved "Koding". Jeg har selv dette problemet i Dreamweaver. Den bestemmer seg ofte for plutselig å lagre filen som iso(og ett eller annet her) og ikke UTF-8 som jeg egentlig har spesifisert i innstillingene.
I firebug får jeg opp dette i head taggen

<script id="injection_graph_func" src="chrome://skype_ff_toolbar_win/content/injection_graph_func.js" charset="utf-8">

Hvor kommer det fra? Har ikke det i kildekoden

Database står på bin_unicode bør jeg bytte til noe annet der?

Gjorde som du sa ma10as. ANSI filene funker. De andre er i UTF8

Hvordan kan jeg endre alle filene da?

har 20-30 stk, og hvordan kan jeg unngå at filene blir i utf8 format når de skal (tydeligvis) være ANSI