Sitat av
folablakken
Hei, jeg går for tiden på Buvidal, noe som overhodet ikke fungerer Den plutselige svetten og overopphetingen jeg opplever, gir seg ikke. Vi snakker bytting av undertøy tre ganger om dagen, 2 t-skjorter som alltid er klare liggende i kjøleskapet og dusjing flere ganger om dagen Skal jeg ut og møte noen på feks en kaffe, pakkes det med tørkerull og 2-3 t-skjorter ekstra, deo og andre hjelpemidler. Invitasjoner til middager og andre mer "fastlåste" situasjoner, har jeg for lengst kuttet ut.
Jeg har gjort som LAR har sagt, vært tålmodig (som er stort sett det de sier), men det blir ikke bedre. Jeg nærmer meg et år på Buvidal 96 mg. Har legetime om noen dager hvor det er tema.
I det siste har jeg ikke orket å ha det sånn. Heroin tar bort alle plagene selvfølgelig, men det er liksom det jeg skal slutte med da, så har forsøkt andre alternativer.
Så jeg prøvde dolcontin og det virket fantastisk. 100 mg og alle abstinensene som nevnt ovenfor forsvant. Dessuten opplevde jeg heller ingen eufori ved å bruke det. Jeg forstår jo at det er fordi det er morfinen som hjelper.
For litt siden fikk jeg tak 5 stki 60 mg Malfin og det holdt abstinensene borte i like lang tid som 100 mg Dolcontin.
Målet mitt er jo å bruke minst mulig, men på gata er det vanskelig å finne lavere doser å få kjøpt enn 100 mg av Malfin eller Dolcontin.
Så det jeg lurer på er om dersom jeg bruker en tablettdeler og lager to 50 mgs av tablettene, vil jeg da ødelegge depoteffekten fullstendig?
Har selv tygd, knust de til pulver og gud-vet-hva med disse tablettene før for å oppnå rus, og det har jo funka ganske bra. Allikevel har jeg inntrykk av at man må herpe de skikkelig for å ødelegge depoteffekten.
Nå ønsker jeg altså det motsatte, opprettholde depoteffekten med en enkel deling i to med giljotin.
Vil det la seg gjøre? Er det noen som har erfaring på området?
Det var kanskje ikke nødvendig å ta med hele tråden din for å kunne gi deg min egen erfaring som aktiv bruker eller pasient i LAR. Men jeg kunne ikke unngå å få med meg at du sliter med hælvetes bivirkninger ved bruk av buvidal. Og at du er på utkikk etter et alternativ som gjør at du slipper å fly rundt med opp til flere skift med rent, og ikke minst tørt og luktfrit tøy som følge av å svette som en maratonløper selv om man ikke har gjort noe annet enn å sitte i fryseren siste timene før man kan prøve å kle på seg bare for å oppleve at den lille energien som gikk med til å få på seg klærne ikke har resultert i noe annet enn at det bare er å begynne på nytt. Nå vet ikke jeg om det har blitt noen endringer i forhold til hva du får av LAR siden du skrev dette innlegget,men jeg tar høyde for at du fremdeles står på buvidal?
Jeg ble trappet ned fra 2X300mg Dolcontin pr dag høsten 2022,for så å bli trappa opp til 12/16mg buprenorfin sub over en måneds tid og siden satt på 84mg/96mg Buvidal ukentlig. Allerede samme dag som jeg fikk første skuddet med buvidal,så var akkurat det hælvete du beskriver i gang. Så jeg klager selvfølgelig, men uten at det fikk noen til å skru opp høreapparat og lytte til det jeg opplevde som ren og skjær tortur,men jeg fikk maset meg til å få bli værende i 15 ekstra dager hos ARA i Bærum. Det ble jo selvfølgelig ikke noe som "(bare måtte ha noen dager for å gå seg til ") og selv om det var så og si umulig å ikke legge merke til at bivirkningene var langt utover det som liksom skal være akseptabelt. Så var holdningen fra LAR som om jeg skulle være takknemlig for at jeg i det hele tatt var så heldig å få tilbud om konvertering fra den styggedommen det var å bruke Dolcontin som i deres system ble ansett på lik linje som hurtigvirkende morfin, og med en virketid på usle 12 timer ( realistisk virketid for min del ca 6-9 timer) og det ble kjørt hardt på å få indoktrinert viktigheten av å benytte medikamenter med minimum 24 timers doseringsinntervall . At jeg hadde stått på Dolcontin siden jeg var i en arbeidsulykke våren 2006 uten å ha rapportert om noen ubehagelige bivirkninger,så var fastlegen min så redd for å få en melding om å redegjøre for det som over natta hadde gått fra at jeg hadde stått på samme dose Dolcontin 2X300mg per dag siden jeg ble skrevet ut fra Rikshospitalet sommeren 2007 etter over et år på sykehus og uten å ha testet positivt på sidemisbruk og ei heller overforbruk da jeg fikk resept for 50 dager pr gang uten at jeg en eneste gang har bedt om fornyelse av resept før de avtalte 50 dagene som avtalt,men jeg har i tillegg en kronisk autoimmun sykdom som itillegg er svært sjelden ( diagnosen Stiff person Syndrome) og da det itillegg ikke finnes noen kur mot " Stiff person Syndrome " det er kun snakk om å behandle symptomene og denne består i hovedsak av høye doser Diazepam 65-95mg Stesolid per dag. Og at jeg også hadde stått på høye doser Dolcontin(morfin) og i tillegg også Diazepam som jo er det samme som å banne i kjærka for alle med rettigheter til å foreskrive A og B preparater. Så hadde det vært en ting om dette hadde vært en kombinasjon jeg hadde snekret sammen på egen hånd, og at det da hadde vært grunnlag
Sitat av
folablakken
Hei, jeg går for tiden på Buvidal, noe som overhodet ikke fungerer Den plutselige svetten og overopphetingen jeg opplever, gir seg ikke. Vi snakker bytting av undertøy tre ganger om dagen, 2 t-skjorter som alltid er klare liggende i kjøleskapet og dusjing flere ganger om dagen Skal jeg ut og møte noen på feks en kaffe, pakkes det med tørkerull og 2-3 t-skjorter ekstra, deo og andre hjelpemidler. Invitasjoner til middager og andre mer "fastlåste" situasjoner, har jeg for lengst kuttet ut.
Jeg har gjort som LAR har sagt, vært tålmodig (som er stort sett det de sier), men det blir ikke bedre. Jeg nærmer meg et år på Buvidal 96 mg. Har legetime om noen dager hvor det er tema.
I det siste har jeg ikke orket å ha det sånn. Heroin tar bort alle plagene selvfølgelig, men det er liksom det jeg skal slutte med da, så har forsøkt andre alternativer.
Så jeg prøvde dolcontin og det virket fantastisk. 100 mg og alle abstinensene som nevnt ovenfor forsvant. Dessuten opplevde jeg heller ingen eufori ved å bruke det. Jeg forstår jo at det er fordi det er morfinen som hjelper.
For litt siden fikk jeg tak 5 stki 60 mg Malfin og det holdt abstinensene borte i like lang tid som 100 mg Dolcontin.
Målet mitt er jo å bruke minst mulig, men på gata er det vanskelig å finne lavere doser å få kjøpt enn 100 mg av Malfin eller Dolcontin.
Så det jeg lurer på er om dersom jeg bruker en tablettdeler og lager to 50 mgs av tablettene, vil jeg da ødelegge depoteffekten fullstendig?
Har selv tygd, knust de til pulver og gud-vet-hva med disse tablettene før for å oppnå rus, og det har jo funka ganske bra. Allikevel har jeg inntrykk av at man må herpe de skikkelig for å ødelegge depoteffekten.
Nå ønsker jeg altså det motsatte, opprettholde depoteffekten med en enkel deling i to med giljotin.
Vil det la seg gjøre? Er det noen som har erfaring på området?
Det var kanskje ikke nødvendig å ta med hele tråden din for å kunne gi deg min egen erfaring som aktiv bruker eller pasient i LAR. Men jeg kunne ikke unngå å få med meg at du sliter med hælvetes bivirkninger ved bruk av buvidal. Og at du er på utkikk etter et alternativ som gjør at du slipper å fly rundt med opp til flere skift med rent, og ikke minst tørt og luktfrit tøy som følge av å svette som en maratonløper selv om man ikke har gjort noe annet enn å sitte i fryseren siste timene før man kan prøve å kle på seg bare for å oppleve at den lille energien som gikk med til å få på seg klærne ikke har resultert i noe annet enn at det bare er å begynne på nytt. Nå vet ikke jeg om det har blitt noen endringer i forhold til hva du får av LAR siden du skrev dette innlegget,men jeg tar høyde for at du fremdeles står på buvidal?
Jeg ble trappet ned fra 2X300mg Dolcontin pr dag høsten 2022,for så å bli trappa opp til 12/16mg buprenorfin sub over en måneds tid og siden satt på 84mg/96mg Buvidal ukentlig. Allerede samme dag som jeg fikk første skuddet med buvidal,så var akkurat det hælvete du beskriver i gang. Så jeg klager selvfølgelig, men uten at det fikk noen til å skru opp høreapparat og lytte til det jeg opplevde som ren og skjær tortur,men jeg fikk maset meg til å få bli værende i 15 ekstra dager hos ARA i Bærum. Det ble jo selvfølgelig ikke noe som "(bare måtte ha noen dager for å gå seg til ") og selv om det var så og si umulig å ikke legge merke til at bivirkningene var langt utover det som liksom skal være akseptabelt. Så var holdningen fra LAR som om jeg skulle være takknemlig for at jeg i det hele tatt var så heldig å få tilbud om konvertering fra den styggedommen det var å bruke Dolcontin som i deres system ble ansett på lik linje som hurtigvirkende morfin, og med en virketid på usle 12 timer ( realistisk virketid for min del ca 6-9 timer) og det ble kjørt hardt på å få indoktrinert viktigheten av å benytte medikamenter med minimum 24 timers doseringsinntervall . At jeg hadde stått på Dolcontin siden jeg var i en arbeidsulykke våren 2006 uten å ha rapportert om noen ubehagelige bivirkninger,så var fastlegen min så redd for å få en melding om å redegjøre for det som over natta hadde gått fra at jeg hadde stått på samme dose Dolcontin 2X300mg per dag siden jeg ble skrevet ut fra Rikshospitalet sommeren 2007 etter over et år på sykehus og uten å ha testet positivt på sidemisbruk og ei heller overforbruk da jeg fikk resept for 50 dager pr gang uten at jeg en eneste gang har bedt om fornyelse av resept før de avtalte 50 dagene som avtalt,men jeg har i tillegg en kronisk autoimmun sykdom som itillegg er svært sjelden ( diagnosen Stiff person Syndrome) og da det itillegg ikke finnes noen kur mot " Stiff person Syndrome " det er kun snakk om å behandle symptomene og denne består i hovedsak av høye doser Diazepam 65-95mg Stesolid per dag. Og at jeg også hadde stått på høye doser Dolcontin(morfin) og i tillegg også Diazepam som jo er det samme som å banne i kjærka for alle med rettigheter til å foreskrive A og B preparater. Så hadde det vært en ting om dette hadde vært en jeg hadde snekret sammen på egen hånd, og at det da hadde vært grunnlag for en samtale med en psykiater med tanke på om jeg kanskje kunne ha en skjult agenda og at jeg kun hadde hatt noen tiår med ren og skjær flaks og at det har blitt brukt ett par dager med å jevnlig vri og vende på absolutt alt jeg måtte ha av dokumentasjon for at jeg skulle bli gjort ansvarlig for at flere av deres kollegaer ikke kunne være ene og alene om å bære ansvaret for at jeg hadde fått doser og kombinasjoner som jeg i ukene frem til denne kombinasjonen av de samme medisinene som jeg da hadde fått indoktrinert at ville ta livet av meg, og ihvertfall med tanke på at hovedregelen er at disse medisinene ikke skal kombineres i det hele tatt, og om det virkelig finnes tungt veiende grunner, så snakker vi om doser på rundt en tiende del av det jeg frem til da (2007-2022) hadde brukt fast hver eneste dag.
Men for å komme til det jeg ville spørre om du har fått tilbud om å vurdere utprøving av et nytt LAR medikament som ble gjort tilgjengelig i fjor,og er implementert i LAR på linje med Metadon, subutex,buprenorfin (buvidal) og er godkjent som erstatning for de som enten ikke tåler Metadon,buprenorfin(buvidal) men som beviselig har høy nytteverdi av Morfin (feks Dolcontin) men som pga ekstreme krav til å få utskrevet Dolcontin eller i helt spesielle tilfeller Oxycodon/oxycontin har vært nødt til å ta et valg om enten å ha et relativt anstendig liv som gjelder ytterst få eller rett og slett gå tilbake til start og ordne det på måten som er hele grunnlaget for at LAR ble opprettet. Og som jeg forstår det utifra det du skriver så er Dolcontin ikke et alternativ LAR er villig til å gi, og det er her jeg håper at jeg kan ha en god nyhet. Som jeg også har nevnt i mitt innlegg, så har jeg også fått sterke bivirkninger av Buvidal,men også Metadon og jeg stod på Dolcontin fra 2007-2022, men så leste jeg en melding om at det er blitt gjort vedtak som gjør at man kan prøve ut et nytt langtidsvirkende morfin medikament som heter
(Contalgin Uno depo kapsler )
Dette er det samme som Dolcontin, og det er bare å sjekke ut i felleskatalogen og medikamentet Contalgin Uno depo kapsler tas en gang i døgnet på lik linje med Metadon og subutex, buprenorfin sub. Jeg startet opp med Contalgin Uno depo kapsler i juni i 2024 og for meg er det som om jeg skulle vært tilbake på Dolcontin.
Her har du en kopi av min resept på:
Contalgin Uno specific depotkaps, hard 150 mg
Virkestoff:Morfin
FAST: LAR-MEDISIN
3 stk kapsel à 150 mg (i tillegg til 1 stk kaps à 90 mg, dvs døgndose 540 mg)x
Sist endret av Ups; 26. januar 2025 kl. 09:18.
Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.