Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2161
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Ærlig talt. Hvorfor gjør vi det vi gjør? Er kommet i en filosofisk modus i det siste. Lurerer egentlig på hvorfor vi gjør det vi gjør. Hvorfor jobber vi, hvorfor studerer vi? Vi vil tjene penger, vi vil ha hus, bil, kone/mann, klær, barn osv. Essensielt så koster alt dette penger, mye penger. For å kunne possere dette må vi ta opp lån. Når vi så har tatt opp lån er vi gjeldsslaver. Nå jobber vi ikke lenger for å tjene penger til vår egen bankkonto, nå er det noen andre som skal ha tilbake pengene vi lånte fra dem for å kunne kjøpe de tingene vi hadde lyst på.

Hvorfor gjør vi dette? Det har vært svart på dette før, det har vært diskutert opp og ned i mente, men jeg lurer fortsatt på hvorfor. Hva er drivkraften bak dette?
Vi jobber for å tjene penger, vi tar utdannelse for å tjene ekstra, og kunne unne oss goder. Vi trenger hus, for å beskytte oss mot vær og vind, om vi ikke har klær så fryser vi ihjel, vi får barn av ubeskyttet sex. Vi tar opp lån fordi vi ikke har midler til egen bopel, og i stedenfor å betale unødvendig mye penger for å leie leilighet, så betaler vi for en investering til oss selv, og våre etterkommere.

Alt dette er for å holde samfunnet vårt i sving, slik at vi får en sirkulering, slik at vi tilpasser oss et moderne samfunn. Hadde alle vært rike, og ingen hadde hatt behov for å jobbe, så ville dette moderne samfunnet kollapset, og vi ville måtte gå i skogen for å jakte, i elven for å fiske, og brent brennevinet våres sjøl.
''Congratulations. You are now playing The Other Game (if you werent already). The Other Game is very simple. You are always winning. The Other Game. You cannot lose. You can only win. You win whenever you think about The Other Game. Whenever you win The Other Game, you have to announce out loud ''I won''. After you win, you have a life time to feelgood about yourself for winning. If you lose The Game, you win The Other Game.''

Da jeg var liten trodde jeg vi jobba og sleit så vi alle en dag kunne triumfere å leve som i valhalla
Litt mer on-topic: Disse tankene traff meg med et pang etter jeg så Into The Wild! Løst sagt så syntes jeg det føles forbanna unødvendig å sette som mål å få kone, barn, bil og hus. Mål som det gjør til slutt at man liksom måler fra toppen og ned. Men det er ikke feil å droppe A4 livet å leve på loffen, møte nye mennesker og oppleve så mye som mulig. Det er hvertfall ekte! er litt filosofisk av meg i kveld jeg å!
Navbruker fra Moss
Alt vi gjør er å skal dø , og på veien til døden så sørger vi for med bla å jobbe at vi overforbruker jordes ressurser og forurenser jorda mest mulig . Så på veien til døden forkorter vi jordas levetid . Når vi egentlig kunne bodd i en liten stråhytte , hatt naturen som tv og røyka en spliff
Vi lever i en verden slik den ikke er ment å leve, derfor føles det noen ganger unaturlig
Vi gjør det vi gjør av personlig interesse enkelt og greit. Mange som ikke jobber, eller har studert noe særlig for den del. Familie er ikke alltid en prioritering for noen heller, og veldig viktig for andre - akuratt som bil?

Og det å bli gjeldsslaver blir nå litt teit, med mindre du betaler mesteparten av lønna di etter skatt rett til banken? Blir vel mer og sakte, men sikkert å avbetale f.eks. et hus. Så er jo til slutt verdt det vil jeg nå si.

Jeg tror og mener at det jeg personlig gjør, gjør jeg fordi jeg vil ha en spennende fremtid og ikke en dead-end kontorjobb og et rett fremover liv som jeg innbiller meg at du tenker på. Er egentlig et altfor stort omfang og definere hvorfor vi gjør ting, fordi det omhandler jo egentlig ALT vi gjør fra hvilket bein vi setter først på bakken til hvilket svar vi legger inn her.

Som farmerjoe sier så jobber vi for å tjene penger og for å gi penger til de som ikke jobber og for å få maskineriet til å gå rundt som det har gjort til alle tider. Hvis alle hadde vært rike og hatt titalls millioner om ikke milliarder av kroner så hadde ingen vært rike, pengene hadde rett og slett ikke vært verdt noe lenger, er umulig at alle er rike eller fattige. Hvis alle hadde vært rike så hadde det med andre ord sunket ned igjen og jevna seg ut.

Men vi gjør ikke alt for penger, noe fordi det er spennende, opplysende eller for en fin følelse også. Mange velger jo å ta et yrke som noe mindre betalt som de liker enn noe som er godt betalt, men kjedelig? Så og si alle vet at høyere utdanning tradisjonelt betyr mer penger i lomma, men hvorfor velger da så mange bort høyere utdanning? Kanskje fordi det omfatter mer teoretisk arbeid og muligens mindre praksis + ikke alle finner skole like morsomt. Vet jeg gikk off-topic for rundt 217 ord siden ca., derfor jeg slutter her.
Det er nok fordi det er sånn det er mest effektivt å leve i store grupper. Vi kan reise lange avstander, spise så mye mat vi vil (eller har råd til), enkelt komme i kontakt med mange mennesker, du kan gjøre så og si hva du vil.

Hvis vi skulle "bodd i stråhytte, hatt naturen som tv og røyka en spliff" hver dag, så ville ikke noenting av dette samfunnet vært som det er.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Ærlig talt. Hvorfor gjør vi det vi gjør? Er kommet i en filosofisk modus i det siste. Lurerer egentlig på hvorfor vi gjør det vi gjør. Hvorfor jobber vi, hvorfor studerer vi? Vi vil tjene penger, vi vil ha hus, bil, kone/mann, klær, barn osv. Essensielt så koster alt dette penger, mye penger. For å kunne possere dette må vi ta opp lån. Når vi så har tatt opp lån er vi gjeldsslaver. Nå jobber vi ikke lenger for å tjene penger til vår egen bankkonto, nå er det noen andre som skal ha tilbake pengene vi lånte fra dem for å kunne kjøpe de tingene vi hadde lyst på.

Hvorfor gjør vi dette? Det har vært svart på dette før, det har vært diskutert opp og ned i mente, men jeg lurer fortsatt på hvorfor. Hva er drivkraften bak dette?
Vis hele sitatet...
Drivkraften er lengden på livet.

Hvis du vet at du blir kun 20 år gammel så får ikke dette du nevner noen mening. Men siden flertallet av samfunnets individer antar de blir ca 80 år så forsøker hvert eneste individ å maksimere sin lykke basert på sin levetid.

Man studerer i 20 år for å en bedre jobb man liker de neste 40 år.
Man tar opp gjeld for å ha en bolig som er nedbetalt om 20 år slik at man har det bedre de neste 40 år fremfor å leie som gir 60 år bare sånn passe.
Man jobber for å finansiere annen lykke; f.eks egen bolig, reiser, barn, hjelpe andre

Det du ser på som tunge forpliktelser er realiteten i lykkemaksimering basert på lang levetid. Alle disse individene tar en kalkulert risiko mellom:

- leve livet i dag
- planlegge slik at man får leve livet i morgen.

Noen er heldige med fordelingen de valgte, og noen er uheldige. Det var en undersøkelse om hva folk fortalte de angret ved livet sitt på dødsleiet, og svaret som gikk igjen den gang mener jeg var: "jobbet for mye, burde tatt mer fri".

Det vanskelige er å finne balansen, og den vil variere fra person til person.
Hvorfor gjør jeg det jeg gjør? Ja lurer på det sjæl. Noe skal man fylle tida med. Tar en max lang utdanning, men er ikke egentlig interessert i å jobbe med det jeg utdanner meg til resten av livet. Tenker å bytte spor etter en 10 til 15 år. Har 3 deltidsjobber, men trenger egentlig ikke penga fra noen av dem. Liker bare å ha noe å fylle tida med. Det som imidlertid har plaga meg litt i det siste er at jeg ikke helt veit hvor jeg vil ta mitt eget liv (ikke som å gjøre slutt på det). Kommer mest sannsynlig til å få muligheten til å flytte litt rundt i europa de neste årene, det er jo en grei måte å bruke litt tid på. Må bare velge. Hvorfor gjøre jeg det jeg gjør? Næh er opptatt av å le litt før jeg dør da- Husk penger finnes ikke fokuser livet ditt på det, da blir det max kjipt.
Man kan jo også spørre seg hvordan man vil ha det? Hva er endemålet til alle?
Penger er menneskelig utvikling satt i system.
Noen får hjulet til å gå rundt slik at andre kan forbedre hjulet.

Lengsel etter utforskning og forbedring er et naturlig menneskelig instinkt.
Sånn sett er vi for tiden i et slags mellomrom mellom to epoker av utforskning.
Vi er født for sent til å utforske jorden, men for tidlig til å utforske universet. Derfor kompenserer vi med å utforske andre aspekter (Sosiale, etiske, teknologiske)?
Man gjør det fordi man får indoktrinert en felles definisjon av Suksess allerede som barn. Man vil oppnå suksess for å ta positivi del av samfunnet, man vil være populær, man vil at andre skal se opp til en selv.

Slik jeg ser det lever det moderne mennesket livet sitt "according to everyone else". I sin helhet har jeg lite tro på at hver av oss virkelig har lyst til å stå opp hver morgen for å gå på jobb, men dette er noe man gjør fordi det er nettopp dette som forventes av oss, og om man mislykker i gjøre det som er normativt i forhold til samfunnet, blir man automatisk en taper, og hvem vil vel være en taper.

Og der kommer man frem til enda et stort spørsmål; er man virkelig en taper dersom man ikke følger det
normative systemet?

Personlig har jeg stor respekt for mennesker som driter i normene, mennesker med karakter som til en grad driter i hva andre syns og mener om dem, men klarer seg med en enkel jobb som ifølge noen mennesker vil anses som en taperjobb, folk som ikke har behov for et svært hus og Mercedes Benz i dobbelgarasjen, og kler seg og oppfører seg Akkurat slik de føler for, så lenge det ikke har negativ effekt på noen andre enn dem selv.
Sist endret av Atuhl; 11. mai 2013 kl. 14:05.
Det er et ansvar vi har å formidle kultur videre til neste generasjon.

Det passer også fint med et sitat av Nietzsche her:
I teach you the overman. Man is something that shall be overcome. What have you done to overcome him? All beings so far have created something beyond themselves; and do you want to be the ebb of this great flood and even go back to the beasts rather than overcome man?
Not my final form
Mine tanker inneholder flere av deres tanker, blant annet Ruh´s oppfattelse av forventet nytteteori, og diskontering av fremtidig nytte, men jeg har erfart og plukket opp en del andre interessante fenomener opp igjennom. De har bidratt til å endre min oppfatning, og jeg synes det gjør seg å dele disse her.

Først så blir det spurt om hvorfor vi ønsker å jobbe, og hvorfor man tar opp lån osv. Ross påstår at
Penger er menneskelig utvikling satt i system.
Vis hele sitatet...
, og penger blir forsøkt definert. Videre er min oppfatning at diskusjonen dreier seg om spørsmålet "Hvorfor gjør vi det vi gjør?"

Jeg mener, på lik linje med kjente motivasjonsteoretikere, deriblant A. Maslow, U. Gneezy, Kahnemann, tror jeg det er mange ulike faktorer som bidrar til eller endrer vår motivasjon. Mange av våre aktiviteter er kan beskrives ut i fra rasjonelle modeller, slik som forventet nytteteori. Der vi som menneske forsøker å oppnå en høyere nytte ved økt konsum.
En annen del av vår motivasjon har opphav i mindre rasjonelle fenomener. Mange opplever en indre motivasjon knyttet til selv-realisering, moralske motiver, eller sosiale behov. Vi gjør ting fordi vi ønsker å få utrykkt våre tanker, følelser, og meninger, fordi vi mener det er rett, eller fordi vi ønsker aksept, kjærlighet eller andre former for sosial anseelse.
I hvilken grad og i hvilken form disse behovene blir tilfredstillt, og hvordan de vektes varier fra individ til individ, selv om noen universale modellerhar blitt foreslått (men også kritisert).

Vår ytre motivasjon, motivasjon som kan generaliseres ved at den på en eller annen måte blir opparbeidet i et fysisk gode, er ofte den man tenker på som lønn. Penger, slik jeg og andre ser det, er utelukkende en veldig likvid enhet som kan fungere som et mellomledd i en transaksjon. Fordi det er lite effektivt å oppbevare verdi i for eksempel fisk eller korn, så brukes penger. Tidligere har skjell, edle metaller eller andre former for kontrakter (verdipapir fra oldriden skrevet i leire - en seddel om du vil) blitt benyttet til samme formål.
Man jobber for penger for å kunne kjøpe seg ting, som for eksempel mat, sikkerhet, fremkommelighet. Ulike ting gir en ulik nytteverdi, og denne nytten har mange atributter ved seg som er viktigte å forstå for å se hele sammenhengen.
For det første har ulike ting en avtakende grensenytte - det vil si at jo flere eller mer man har an en type ting, jo mindre nytte vil nok en enhet gi deg. Den andre boligen gir mindre nytte enn den første, og den tredje enda mindre. Et nyttemaksimerende vesen vil derfor anskaffe mange ulike ting. Illustrert ved bilde.

Nytte blir diskontert over tid - det vil si at det er bedre en kake i dag enn en kake i morgen. Helt grunnleggende sett er det også derfor man låner til en rente, og får betalt en rente ved å ikke bruke penger i dag. Det er også derfor man låner - fordi man får en høyere nytte ved å kjøpe seg bil i dag enn ved å vente til man har spart opp midlene.

Problemene som blir skissert videre i denne tråden er om dette er rasjonelt eller ikke? Det finnes mange bevis på at menneske ikke er rasjonelt, og at vi gjør ting som på mange måter strider mot denne grunnleggende teorien som jeg bare har forklart en brøkdel av her. Slik forskning forsøker å finne, kategorisere, og kartlegge hvilke forutsetninger som skal til før teorien ikke holder. Mange typer av slik forskning finnes. Dersom du liker å lese fagtekster kan jeg anbefale D. Ariely, U. Gneezy, A. Rustichini, A. Capellen, og Kahnemann. Ariely har også skrevet mer populærkulturelle bøker, som Predictably Irrational. Det finnes også mye spennede på TED.

Teorien gir derimot et grunnleggende bilde. Menneske er komplekst, og vi foretar mange vurderinger i ulike kontekster i løpet av en dag, og i løpet av et liv. Vi har uten tvil begrenset kognitiv kapasitet. Hvorfor vi gjør det vi gjør er en artig diskusjon.

Økt nytte igjennom satisficing i stedet for maximising? Flere teoretikere, kanskje med et mer filosofisk blikk på ting, forsøker å bevise tanken om at å satisfice (av satisfice og suffice) vil gjøre deg lykkeligere enn om du skal maksimere. Å satisfice går ut på at så lenge et valg er tilstrekkelig og tilfredsstillende så skal du velge det fremfor å forsøke å maksimere nytten valget gir. Dersom du skal velge hvilken bil du skal kjøpe deg har du to mulige synspunkter på vurderingen du skal ta:
Du kan forsøke å maksimere nytten ved å vurdere alle biler, og anslå hvilken som gir høyest nytteverdi i forhold til pris. Den andre fremgangsmåten vil være å velge den første bilen som både er tilstrekkelig mtp. pris og egenskaper og som er tilfredstillende. Den som maksimerer vil i følge disse teoretikerne i mange tilfeller få en lavere faktisk nytte, ved at de i etterkant av kjøpet fortsetter å vurdere de andre alternativene og tvile på valget, i stedet for å glede seg over bilen eller bruke denne kognitive kapasiteten og tiden til andre ting - som venner og familie.

Et annet fenomen er knyttet til gleden av å gi. Kort oppsummert viser forskning (av ulik kvalitet) at det å gi gir enn høyere nytte enn det å kjøpe noe til seg selv. Denne ted-talken, "How to buy happiness" av M. Norton, oppsummerer fenomenet greit. Jeg tror vi kan gjøre det bedre for oss selv ved å bruke mer tid og mer ressurser på venner, kjente og ukjente. Dersom jeg blir spurt om noen år er dette en av de tingene jeg håper å ha blitt bedre på.

Til slutt vil jeg linke til en artikkel som kanskje bare streifer topic, men som jeg kunne ønske at jeg leste for noen år siden: Good news! Your life isn´t limitless..

Sølvsjel
Sist endret av Sølvsjel; 11. mai 2013 kl. 15:04. Grunn: leif
Mennesker streber etter lykke og vi vil kontinuerelig gjøre ting som vi tror vil gjøre oss selv godt. Å ta til seg materielle goder vil føre til en følelse av lykke. Alt dette er igjen for å kunne fortsette å leve, men også å kunne leve så lenge som mulig.
Et annet spørsmål kan jo også være, hva hadde vi gjort om penger ikke hadde eksistert?
Sist endret av TheWaveable; 11. mai 2013 kl. 15:28.
Not my final form
Sitat av TheWaveable Vis innlegg
Et annet spørsmål kan jo også være, hva hadde vi gjort om penger ikke hadde eksistert?
Vis hele sitatet...
Da hadde vi funnet et annet medium for transaksjonsverdien, eller vi hadde byttet direkte med varene.

Derom begrepet om eierskap ikke hadde eksistert, derimot.
Sist endret av Sølvsjel; 11. mai 2013 kl. 15:49.
Enkelt. Vi er blitt matet ifra vi var små siklende babyer at veien til lykke er i å eie mest mulig ting. Dette gjør at et lite antall personer blir veldig veldig rike mens resten av oss slaver avgårde for å prøve å nå opp dit. At alle har like muligheter er en illusjon. Det er selvfølgelig mulig å gå ifra rennesteinen til å eie sitt eget internasjonale firma, men det sier seg selv at de aller aller fleste vil kunne klare det.