Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 7694
Har fundert litt nå på hva vikingene gjorde på fritida, har konkludert, og synnes jeg har hørt/sett på film, at vikingene drakk masse.

Men det jeg lurer på da er om de møttes på ett spesielt sted eller om de drakk hver for seg hjemme? Hva var det de drakk? noen spesielle anledninger de drakk for? angående tokt? høytid? fest?
Vikingene drakk mjød
Etter hva jeg har fått med meg drakk vikingene hele tiden, litt fluesopp når de skulle til kamp så de ble heilt sprøe. Jeg har også lest om viking "grupper" eller folkemengder som har drukker og festet så hardt at de ble utrydda.. Dette er da også bare ting jeg har komt over iløpet av årene, har ikke noe å støtte det med...
Noen steder du kan få kjøpt mjød og hva er prisen og % på det?
Sitat av CookieY Vis innlegg
Noen steder du kan få kjøpt mjød og hva er prisen og % på det?
Vis hele sitatet...
Finner ingen steder du kan kjøpe det, men er visst mulig å brygge det selv
Sjekk ut denne: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=422.0
Så mjød på polet for for 2 uker siden. husker jeg kjøpte det når jeg var 18 også da det er rundt 15%
Sitat av Kimstah Vis innlegg
Finner ingen steder du kan kjøpe det, men er visst mulig å brygge det selv
Sjekk ut denne: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=422.0
Vis hele sitatet...
...man kan kjøpe det på vinmonopolet.
http://www.vinmonopolet.no/vareutval...od/sku-1476601
Vikingene drakk mye, både til hverdag og fest. Fellesmåltidene var viktige, og de brygget store mengder mjød som de forsynte seg rikelig av. De hadde store blot til ære for gudene også. Mange sagn forteller om fyllesjuke vikinger som dro på tokt, fordi de gjerne tok en heidundrende fest før toktet, som et slags gravøl for seg selv i tilfelle de ikke kom hjem igjen.
Dette med at de skal ha spist fluesopp er avvist av forskerne. Det ville sannsynligvis ikke føre til annet enn at de ble dausjuke, og vikingene var ikke dumme. Det er derimot noen teorier som peker mot at de kan ha brukt hallusinogene sopper, men det er ikke entydig bevist.
Selv om de festet hardt gikk det sjelden utover dagliglivet. Vikingene var svært dyktige kunsthåndverkere, våpensmeder, teknologer, hus- og skipsbyggere, og de levde i samfunn der de måtte være "på jobb". Derfor er det lite sannsynlig at de levde på en måte som gjorde at de lå stadig lå døddrukne rundt om kring.
Mjød & Flugesopp?
Hørt at vikingene drakk mjød og en annen type brygg. De lagde øl basert på cannabisplanter, og ikke vanlig humle (som er en nær slekning). Kan dette stemme eller er det bare tull?
Mjød selger de på vinmonopolet og det smaker jævlig. Alt for søtt, ikke noe å drikke seg full på ihvertfall Såvidt jeg husker hadde det prosent ca som vin.
For de som har prøvd å brygge mjød så vet de at dette tar betydelig tid (gjeringen som tar gts 4 månder til flere år, kommer an på hvor høykvalitet du vil ha.
Det var stort sett bare de som var litt høyere oppe som drakk mjød ved gildene, mens vanlige fotsoldater fikk nøye seg med øl.
satt og hørte på radionen her om dagen og da var det ei kjerring fra ett museum som babla om vikinger. hu sa at de hadde funnet krukker med cannabis frø i vikingravene, som de skulle ta med seg til den andre siden. altså de røyker tjall og. de røyket jo fredspipe
Sitat av Green_Matter Vis innlegg
satt og hørte på radionen her om dagen og da var det ei kjerring fra ett museum som babla om vikinger. hu sa at de hadde funnet krukker med cannabis frø i vikingravene, som de skulle ta med seg til den andre siden. altså de røyker tjall og. de røyket jo fredspipe
Vis hele sitatet...
indianere røyket fredspipe. cannabis fro ja, men det er vel ikk bevist at vikingene var en gjeng stonere?
Det var viktig for vikinger å ikke drikke seg "ut av kontroll" rett og slett fordi på den tiden så var kulturen slik at man ikke skulle stole på noen, selv dine nærmeste venner. Når man drakk så drakk man oftest i fester og da var det viktig å ikke drikke seg ut av kontroll fordi da kunne man æreskrenke venner eller bli utnyttet. Dette står skrevet ned i håvamål som var vikingens svar på bibelen, Håvamål var Odins tale på en måte. Der står det også at det var høyst uhøflig og takke nei til øl når man ble tilbudt det. Så vikingene hadde jo et dilemma, de kunne ikke takke nei til øl og de kunne ikke drikke seg ut av kontroll
Hvis du har intresse for viking-kulturen råder jeg deg til å lese Snorres kongesagaer og den Yngre Edda. Som faktisk kan leses herifra: http://www.heimskringla.no/wiki/Hovedside

Sitat av ztaale Vis innlegg
indianere røyket fredspipe. cannabis fro ja, men det er vel ikk bevist at vikingene var en gjeng stonere?
Vis hele sitatet...
Det er ikke engang bevist at vikinger var rusa på fleinsopp, men man antar at en elitekriger klasse blant dem var det, Såkalte Berserkere som kunne gå bersekrgang, disse fløy rundt i slaga uten skjold og rustning og hakka løs. Ble skrevet i (husker ikke om det var snorres kongesagaer eller Anglo-saksiske kongesagaene) at verken ild eller stål bet på dem, så det er stor sjans for at de var rusa på fleinsopp eller noe lignende
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Green_Matter Vis innlegg
satt og hørte på radionen her om dagen og da var det ei kjerring fra ett museum som babla om vikinger. hu sa at de hadde funnet krukker med cannabis frø i vikingravene, som de skulle ta med seg til den andre siden. altså de røyker tjall og. de røyket jo fredspipe
Vis hele sitatet...
At de røkte er det ingen bevis for, det er vel snak om hamp her, at vikingene kultiverte hamp for klær, rep etc: http://vindheim.net/hamp/hemp.html
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
haha kuuult, og jeg som trodde at mjød bare var et annet gammelt ord for øl :P
dette skal testes
▼ ... flere år senere ... ▼
Ville bare rette på missforståelsen om mjød i denne tråden. Mjød var noe vikingene drakk daglig gjennom hele året. Det hadde en lav alkoholprosent som nok var nærmere lettøl og ikke opp mot det som selges som mjød i dag.

Dette drakk de fordi mjød er en god måte å konservere mat/korn på, noe som gjorde at det kunne lagres lenge uten at det ble ødelagt i motsetning til brødvarer som ville bli mugget ganske fort.
Er visst vikingene som brakte hampen til Norge, så at de røykte er det ingen tvil om.
Sitat av Loffenius Vis innlegg
Er visst vikingene som brakte hampen til Norge, så at de røykte er det ingen tvil om.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det ingen tvil om det?
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Hvorfor er det ingen tvil om det?
Vis hele sitatet...
Fordi de dyrket hamp?
Sitat av Loffenius Vis innlegg
Fordi de dyrket hamp?
Vis hele sitatet...
Allikevel finnes det ikke indikasjoner på at de brukte cannabis som rusmiddel. At det ikke er noen tvil om at de røykte seg steine er vel dermed kanskje å strekke den litt langt.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Loffenius Vis innlegg
Fordi de dyrket hamp?
Vis hele sitatet...
For å lage tauverk og sekker?
Sitat av Tias Vis innlegg
For å lage tauverk og sekker?
Vis hele sitatet...
Er nok mest sannsynlig det ja.. Tau, sekker, klær.. osv osv.. Sikkert en lite fåtall som hadde funnet ut at det var røykbart også, men det tror ikke var så mange..
Ja det er nok sant det dere sier. Skulle hatt mer info hva slags rusmidler vikingene brukte!