Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4751
Hei,

Jeg har nettopp flyttet i et eldre hus hvor det ikke er mulig å få lyse fiber nett.
Jeg gikk da for Nextgentel.

Det jeg lurer på er, hvordan setter jeg Inteno DG301 IOPSYS ruteren til nextgentel i Bridge mode slik at jeg kan bruke min Netgear R7000 som ruter?

Har bladd igjennom en del lignende tråder her på freak.no men ingen av dem stemmer helt med slik brukermenyen er her hos meg.. Men har forstått det slik at Nextgentel sine rutere ikke bare er bare bare å sette i Bridge mode for en som ikke kan så alt for mye om dette..

Om noen kan hjelpe meg setter jeg veldig stor pris på dette!
Har aldri vert borte i denne boksen selv, men hva med å spørre NexGentel supporten om de kan gjøre det for deg, eventulet bare sende deg et rent kabelmodem hvis du ikke har så mye kunnskap om dette
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av knutazz Vis innlegg
Har aldri vert borte i denne boksen selv, men hva med å spørre NexGentel supporten om de kan gjøre det for deg, eventulet bare sende deg et rent kabelmodem hvis du ikke har så mye kunnskap om dette
Vis hele sitatet...
Har hørt med nextgentel opptil flere ganger. De svarer det samme hver gang - " Det er noe vi ikke har support på og kan dessverre ikke hjelpe deg" ....................
Du vet hvorfor de ikke har support på å bridge routerene sine sant?
Fordi de tilbyr privatkundene sine både Fast IP og subnet (hvor du får en offentlig IP-adresse til egen ruter/server/whatever). Adressen/subnetet blir da registrert i ditt navn i RIPE, og de skal ha en månedlig sum for dette selv om de strengt tatt kun har engangskostnad under registreringen).

Hvis du i tillegg har VoIP fra de så får du fem adresser du kan bruke selv. Når det er sagt, ikke alle ruterene de bruker støtter subnet (alle støtter fast IP siden det gjøres på NGT sin side av demarc), og en av de fem adressene (som er igjen etter at subnetet på 8 adresser har mistet en adresse til nettverksadresse, en adresse til NGT sin ruter, og en adresse til broadcast) er egentlig for at NGT sitt VoIP adapter (hvis det ikke er integrert i ruteren).
Limited edition
Moff's Avatar
... og hvilken del av alt det der tilsier at de ikke skal ha support på å bridge routere?

Selskapet jeg jobber for har ikke offisielt support på bridging heller, men det er absolutt ingenting i veien for at vi kan gjøre det. En bridget router skaper absolutt ingen problemer for hverken fast IP, subnet eller VoIP. Ofte er det sånn at teknikeren du prater med stiller deg et par "fiske-spørsmål" underveis i samtalen, for å prøve å anslå din tekniske kompetanse. Hvis du fremstår som en type som ikke kommer til å skape støy på supporten deres med ikke-supporterte spørsmål i fremtiden (og spesielt støy som følge av en ikke-supportert bridging), så kan det godt hende du får mer hjelp enn det man egentlig skal tilby. I praksis: vær kul med dem, ikke sutrete.

(PS: Det er svært sjelden teknikeren sin feil at du opplever problemer uansett, så det gjør aldri saken bedre å sutre.)
Når du laster inn siden med instillinger for slikt (husker ikke hvilken av sidene det var) så kommer det opp et valg for bridge mode i et sekund eller to, før det forsvinner igjen når sida får lasta seg helt ferdig, hvis du er rask og får huka av for det, så får du satt den i bridge mode, er det jeg gjorde.
Der jeg er ansatt er vi "partner" av telio/nxtgentel, og vi ble rimelig sjokkerte når de ikke kunne sette noe i bridge.


Endte med at de også sa bedriften hadde et modem som ikke kunne settes i bridge, så det måtte sendes nytt.
Sitat av Moff Vis innlegg
... og hvilken del av alt det der tilsier at de ikke skal ha support på å bridge routere?
Vis hele sitatet...
Mange ganske åpenbare grunner?

Teskje:
1. Mersalg. De selger subnet som et tilleggsprodukt. Noen hundrelapper i måneden for en ressurs (IPv4) som faktisk ikke ubegrenset. Rimelig nok, de kunne sikkert solgt deler av IP-poolen sitt for mye mer nå som IPv4 er så vanskelig å få tak i.
2. De kan gi kunder som er mer kravstore enn de fleste kundene et produkt som løser behovet (for offentlig IP på sluttbrukers egeinnkjøpte utstyr) uten at de mister tilgangen til sitt utstyr (med en gang de bridger routeren så kan ikke de lenger logge på utstyret for drift, vedlikehold etc., og de har allerede kommet i media når et par tusen kunder (av et par hundre tusen kunder) hadde rutere med utdatert firmware med åpne sikkerhetshull).
3. Nå som PPPoE og PPPoA ikke lenger er standard aksessmodell benyttet på landets mange DSLAM så er det sånn sett enda viktigere at kundene ikke sitter med et dumt modem med x enheter tilkoblet som alle automatisk får en offentlig adresse uten å måtte vite om et brukernavn og passord (jamfør. tomt for IPv4 adresser).

Du som en såvidt-over-gjennomsnittlig-privatkunde må gjerne harry-bridge routeren til ISP hvis du vil det, men ikke tro at skikkelige bedrifter ville funnet på å gjøre med mindre de var absolutt nødt til det. Hvis du ikke klarer å bridge den så kommer du mest sannsynlig til å trenge mer teknisk support senere, og da har de i beste fall bare utsatt sytingen din siden du da kommer til å klage over at de "selger et produkt de ikke kan supportere" når de ber deg resette rutermodemet til fabrikk.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Mange ganske åpenbare grunner?
Teskje:
1. [...] De selger subnet som et tilleggsprodukt [...]
2. [...] de mister tilgangen til sitt utstyr [...] rutere med utdatert firmware [...]
3. [...] x enheter tilkoblet som alle automatisk får en offentlig adresse [...]
Vis hele sitatet...
Skal prøve å ikke pirke for mye på slike detaljer, men jeg forstår fremdeles ikke problemet.
  1. Å selge inn faste IP-adresser er ikke noe problem selv om kunden har et bridget modem.
  2. ISP-en må ikke nødvendigvis miste kontakt med utstyret selv om det er bridget. Jeg pleide å legge inn en konfig på boksene som satte dem i normal bridge med 2 WAN-interfacer, hvorav én lå i et eget VLAN eller en egen VC (for DSL). IMAP-en som kunden er koblet opp mot trenger ikke å lytte på disse kanalene så lenge alt er OK, men om man må ha tak i boksen senere, så er det bare å aktivere dette interfacet på toppen av det som allerede ligger der. Dermed har man full tilgang til boksen selv om den er i bridge. Igjen, ikke noe problem.
  3. Om en ISP har klart å konfigurere kjernerouterne sine slik at en kunde kan hente ut flere IP-er enn det abonnementet deres tilsier, så har de et kjempeproblem uansett om de supporterer bridge eller ei.
Sitat av Moff Vis innlegg
Skal prøve å ikke pirke for mye på slike detaljer, men jeg forstår fremdeles ikke problemet.
  1. ISP-en må ikke nødvendigvis miste kontakt med utstyret selv om det er bridget. Jeg pleide å legge inn en konfig på boksene som satte dem i normal bridge med 2 WAN-interfacer, hvorav én lå i et eget VLAN eller en egen VC (for DSL). IMAP-en som kunden er koblet opp mot trenger ikke å lytte på disse kanalene så lenge alt er OK, men om man må ha tak i boksen senere, så er det bare å aktivere dette interfacet på toppen av det som allerede ligger der. Dermed har man full tilgang til boksen selv om den er i bridge. Igjen, ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
Du ser ikke problemet? Kunden har og betaler for 1 tilkobling med 1 IP. Du vil provisjonere en konfig som gir både kunden egen IP og routermodemet sin egen IP.. Med andre ord må du minimum bruke et /30 subnet på fire adresser, bare fire ganger mer enn kunden betaler for.

Du legger med andre ord frem samme løsning som NGT allerede selger. Bare at du vil at de skal gjøre det gratis.
Dere snakker langt over mitt hue nå..
Men jeg ser ikke problemet. Før jeg flyttet hadde jeg lyse. Ingen problem med dette greiene her.
Nå med Nextgentel får jeg ikke satt opp NAS systemet jeg bruker til overvåkning av hus og garasje pga Nextgentel sin ruter ikke kan åpne nok porter ifølge timevis med googling, å ikke får jeg bridget den heller ser det ut til.. Synes det er skikkelig dårlig.. Forventer at jeg skal kunne bruke mitt nåværende system med ISPen jeg har bundet meg til i 12mnd.. -.-
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Du ser ikke problemet? Kunden har og betaler for 1 tilkobling med 1 IP. Du vil provisjonere en konfig som gir både kunden egen IP og routermodemet sin egen IP.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg ser ikke problemet.

IP-adressen til kunden er den eneste som trenger å være en ekte public IP. For modemets management-bakdør, som bare ISP-en skal bruke, så trenger man ikke å ha en slik dyrebar public-adresse. Ingen av ISP-ens egne routere og switcher har public-adresser for management, så hvorfor må kundens boks ha det? Med andre ord, uansett løsning så er IP-kostnaden akkurat den samme.