Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1727
Har ein 30/10 linje frå telenor når jeg kjører speetest.net på 2,4ghz tilkoblingen får jeg på download 32,20 mbps og upload 11,76. Når jeg bytter til 5ghz tilkoblingen og kjører speedtest,net får jeg på download 11.00 mbps og upload 11,79 mbps. Skal det vere slik ? eller er det noe jeg kan gjør i innstillinger på modemet ? Modemet jeg har er zyxel p8702n
Det kan være flere grunner til at 5ghz din er tregere enn 2.4ghz din, 5ghz gir bedre hastigheter ved korte avstander til routeren mens 2.4 gir lengre rekkevidde. Er du langt unna routeren din så kan dette være årsaken. Ellers så kan det rett og slett hende at PCen du bruker har dårlig antenne på 5ghz båndbredden (evt driverissues). Siden du får 100% (faktisk litt mer t.o.m) av hastigheten fra 2.4ghz så anbefaler jeg at du bruker den. Det er ingen fordeler ved å bruke 5 ghz annet enn at det kan være litt raskere ved korte avstander (men det er jo ikke et problem i det tilfellet her). Bruk det med mest hastighet (altså 2.4 )
Har testet rett ved siden av modemet og får de samme verdiene,har også kjørt speetest,net på mobilen og får der også de samme verdiene 5ghz lavt på download.Nettverk korte er eit usb alfa awus 036 eac som støtter den nye ac standaren.
Kanskje du har noe som forstyrrer frekvensen i huset ditt? Det er jo veldig ofte tilfellet med 2.4ghz. Dette er for øvrig noe du burde ta med telenor
Som sagt det er ingen fordeler med 5ghz annet enn mulighet for større hastighet. Det er dog ulemper ved at det er kortere rekkevidde. Hold deg til 2.4 siden det funker bra. Forresten, hadde samme router som deg tidligere og hadde ikke spesielt god hastighet på 5ghz båndbredden heller. God mulighet for at routeren ikke er noe spesielt god. Pyromaniac har dog et poeng med at det kan være noe forstyrrelse på frekvens på 5ghz. Anbefaler deg å logge inn på routeren og velge en annen frekvens på 5ghz båndet. (Det skal også være mulig å gjøre et søk i området så du vet hvilken bånd som er i bruk) Velg en frekvens som er delelig med 4 (36, 40, 44 f.ex) da er det minst overlap med andre vanlig brukt frekvenser
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Da har jeg kjøpt en ny router asus rt87, satt telenor zyxel p8702n i bride mode og alt funker som ein drøm :-)