Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3685 722874
[CENTER][/CENTER]

En ny valuta har oppstått som ikke kan reguleres av myndighetene, betalinger kan ikke reverseres og man kan bruke det helt anonymt.

Bitcoin er en digital valuta opprettet i 2009 av Satoshi Nakamoto. Navnet på valutaen refererer også til open source programmet Bitcoin som brukes for å sende penger. Maksgrensen på antall bitcoin som noensinne vil være i omløp er satt på 21 millioner. Det er altså en valuta som vil være uten inflasjon etter at alle bitcoins er delt ut. Bitcoin er basert på P2P teknologi, altså opererer bitcoin uten noen form for sentral server eller mellomenn. "Trust" problemet, altså at man må stole på den som oppbevarer pengene er fjernet i bitcoin. Alle betalinger verifiseres automatisk gjennom noder i P2P nettverket og systemet er bygget opp slik at man ikke kan hverken opprette flere penger eller stjele andres. Dette sikres gjennom en "blockchain" som lagres av alle nodene i nettverket. Dette sikrer en stabil og pålitelig valuta som ikke kan manipuleres hverken av myndigheter, finansielle institusjoner eller brukere, på tross av mangel på sentral styring.

Dette betyr i praksis at man vil kunne bedrive alle mulige slags virksomheter UTEN at noen kan fryse kontoen din slik som ofte skjer med paypal, banker o.l. Vi husker vel alle wikileaks som fikk sin paypal konto stengt? Vel, med bitcoin kan ikke dette skje. I tillegg er man anonym og det har ført til at en ebay lignende markedsplass har oppstått hvor det nå selges og kjøpes diverse narkotika for bitcoins. Dessutten er det nok ikke utenkelig at bitcoin vil bli et favorittsted for hvitvasking, skattesnusk, og annen kriminell aktivitet.

[CENTER][/CENTER]
Jeg quoter grunnleggeren:
It’s completely decentralized, with no central server or trusted parties, because everything is based on crypto proof instead of trust.

The root problem with conventional currency is all the trust that’s required to make it work. The central bank must be trusted not to debase the currency, but the history of fiat currencies is full of breaches of that trust. Banks must be trusted to hold our money and transfer it electronically, but they lend it out in waves of credit bubbles with barely a fraction in reserve. We have to trust them with our privacy, trust them not to let identity thieves drain our accounts. Their massive overhead costs make micropayments impossible.

A generation ago, multi-user time-sharing computer systems had a similar problem. Before strong encryption, users had to rely on password protection to secure their files, placing trust in the system administrator to keep their information private. Privacy could always be overridden by the admin based on his judgment call weighing the principle of privacy against other concerns, or at the behest of his superiors. Then strong encryption became available to the masses, and trust was no longer required. Data could be secured in a way that was physically impossible for others to access, no matter for what reason, no matter how good the excuse, no matter what.

It’s time we had the same thing for money. With e-currency based on cryptographic proof, without the need to trust a third party middleman, money can be secure and transactions effortless.

One of the fundamental building blocks for such a system is digital signatures. A digital coin contains the public key of its owner. To transfer it, the owner signs the coin together with the public key of the next owner. Anyone can check the signatures to verify the chain of ownership. It works well to secure ownership, but leaves one big problem unsolved: double-spending. Any owner could try to re-spend an already spent coin by signing it again to another owner. The usual solution is for a trusted company with a central database to check for double-spending, but that just gets back to the trust model. In its central position, the company can override the users, and the fees needed to support the company make micropayments impractical.

Bitcoin’s solution is to use a peer-to-peer network to check for double-spending. In a nutshell, the network works like a distributed timestamp server, stamping the first transaction to spend a coin. It takes advantage of the nature of information being easy to spread but hard to stifle. For details on how it works, see the design paper here at http://www.bitcoin.org/bitcoin.pdf.

The result is a distributed system with no single point of failure. Users hold the crypto keys to their own money and transact directly with each other, with the help of the P2P network to check for double-spending.
Vis hele sitatet...
Prisen for 1 bitcoin er i skrivende stund 0.84$.

Synspunkter? Hvordan kan denne oppfinnelsen forandre verden? Vil skatteparadisene bli overflødig? Hva vil myndighetene gjøre for å stoppe oss, og ikke minst, hvordan skal de klare å stoppe oss når de har så store problemer med å stoppe fildeling (som er basert på samme teknologi)? Vil bitcoin bli løsningen vi har ventet så lenge på for å kunne drive den business vi selv ønsker? Hva med de kriminelle?

Man kan lese mer samt laste ned bitcoin programmet på:
http://bitcoin.org
Sist endret av Warz; 23. mars 2011 kl. 20:52.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Tror det aldri vil bli noe stort ut av det egentlig.
Ikke i en så stor skala at det vil ha noe som helst og si for økonomien i verden nå uansett.
Warz's Avatar
Trådstarter
Jeg tror ikke du helt forstår størrelsen av dette her. Bitcoin er nemlig revolusjonerende. Aldri før i historien har noe som dette vært mulig. Mannen som har funnet opp dette er et geni, han er nåtidens Albert Einstein, også sitter du her og sier "Tror det aldri vil bli noe stort ut av det egentlig. "! Uten en gang å komme med et argument som tilsier hvorfor?

Er det noe verden virkelig trenger så er det ett alternativ til finanssystemet vi har i dag!

La oss sette dette litt i perspektiv. E-gold var i ferd med å ta igjen paypal før USA bestemte seg for å stenge dem. På dette tidspunktet ble det overført 10 millioner dollar hver dag. Siden bitcoin i motsetning til e-gold ikke kan stenges bør det være mulig å nå samme sum som e-gold hadde, og videre vil det i høyeste grad være mulig å bevege seg opp mot paypal sine daglige overføringer. Dette er det vi vet er mulig i dagens samfunn, men hvorfor skulle ikke bitcoin kunne bli større og kanskje erstatte mange av bankene rundt i en stadig mer tyrannisk verden? Hvis mange nok bruker bitcoin ser jeg faktisk ikke noen grunn til at dette ikke skulle kunne la seg gjøre.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Genial måte å tjene penger på da. Selge en valuta som ikke har noe som helst verdi og egentlig ikke eksisterer. Blir liksom bare kundene i seg selv som hyper det da isåfall, og presser prisen opp...eller? Jeg veit ikke ass, har lite peiling på aksjeverden og alt det der, men jeg skjønner ikke hva som er så flott og hvorfor vi trenger det. Det engelske sitatet skreik TLDR så jeg scrolla videre.
Hva skal vi med dette? Einstein???
Sist endret av Bothrops; 23. mars 2011 kl. 22:42.
Hvis verdien er 0.84$, hvordan i alle dager mener du at den ikke påvirkes av andre markeder?

Man vil også legge igjen spor når man kjøper disse "pengene".
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jeg lo da du sammelignet Bitcoin skaperen med Einstein.
Sist endret av Bombasa; 23. mars 2011 kl. 22:50.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Genial måte å tjene penger på da. Selge en valuta som ikke har noe som helst verdi og egentlig ikke eksisterer.
Vis hele sitatet...
Hvis du synes det er en genial måte å tjene penger på kan du bruke dine verdiløse papirlapper (kroner) og kjøpe noen verdiløse dollar lapper. Eller motsatt. Det er ingen vesentlig forskjell mellom bitcoin og de fleste andre valutaer. Dollar og kroner er ikke verdt noe utover tilbud/etterspørsel, og det er ikke bitcoin heller.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Blir liksom bare kundene i seg selv som hyper det da isåfall, og presser prisen opp...eller? Jeg veit ikke ass, har lite peiling på aksjeverden og alt det der
Vis hele sitatet...
Bitcoin er ingen aksje, det er en valuta. Bytt ut ordet "bitcoin" med NOK, dollar, Euro eller hva som helst så skjønner du hvordan det fungerer. Prisen "presses" opp/ned av tilbud/etterspørsel.


men jeg skjønner ikke hva som er så flott og hvorfor vi trenger det.
Vis hele sitatet...
Ingen inflasjon, anonymt, svært lave fee for å sende penger, øyeblikkelige betalinger, ufryselig, desentralisert/ustoppelig... ? Ingen av disse tingene som høres bra ut for deg?

Det engelske sitatet skreik TLDR så jeg scrolla videre.
Hva skal vi med dette? Einstein???
Vis hele sitatet...
Hva skal vi med paypal? Hva skal vi med banker? Hva skal vi med kredittkort? Jo, vi skal overføre penger. Men bitcoin er bedre enn paypal, bitcoin er bedre en visa, bitcoin er bedre enn banker.

Tekniske detaljer:http://www.bitcoin.org/bitcoin.pdf
Hvis verdien på "Bitcoin" baserer seg på dollarverdien kan den jo selvfølgelig endres? Om dollaren plutselig skyter i været er jo verdien på "Bitcoin" høyere også. Labert opplegg
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Omaha Vis innlegg
Hvis verdien er 0.84$, hvordan i alle dager mener du at den ikke påvirkes av andre markeder?
Vis hele sitatet...
Kan du utdype? Hvor sa jeg det?

Sitat av Omaha Vis innlegg
Man vil også legge igjen spor når man kjøper disse "pengene".
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke kjøpe pengene. Du kan ta jobber, programmere, designe for noen f.eks? Dette kan du gjøre anonymt. I tillegg kan du alltids kjøpe dem for cash.

Sitat av Krokodille Vis innlegg
Hvis verdien på "Bitcoin" baserer seg på dollarverdien kan den jo selvfølgelig endres? Om dollaren plutselig skyter i været er jo verdien på "Bitcoin" høyere også. Labert opplegg
Vis hele sitatet...
Bitcoin verdien er ikke basert på dollarverdien. Men jeg må måle dem opp mot noe? Jeg kunne likegjerne sagt hvor mye den er verdt i euro, norske kroner, svenske kroner eller engelske pund.
Prisen for 1 bitcoin er i skrivende stund 0.84$.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan du måle den opp mot alle slags valutaer, det er jo det som er poenget. Når de andre valutaene endrer seg, endres jo også verdien på denne valutaen. Den blir jo altså like variabel som alle andre papirlapp-valutaer. Den blir en del av økonomien, og den forandrer seg.


Sitat av Omaha Vis innlegg
Hvis verdien er 0.84$, hvordan i alle dager mener du at den ikke påvirkes av andre markeder.
Vis hele sitatet...
Woops, så ikke at du hadde påpekt denne åpenbare feilen før meg! Beklager
Sist endret av Krokodille; 23. mars 2011 kl. 22:58.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
21 millioner bitcoin er uansett altfor lite om dette skal bli stort.
Maks personer som bruker bitcoin vil jo da være 21millioner personer, da med smålige 1bitcoin hver..

Hvor fort tror du ikke Paypal overfører 21millioner dollar? (som forøvrig er mer verdt enn 21millioner bitcoin atm).
kjedelig streiting
Sitat av Warz Vis innlegg
La oss sette dette litt i perspektiv. E-gold var i ferd med å ta igjen paypal før USA bestemte seg for å stenge dem. På dette tidspunktet ble det overført 10 millioner dollar hver dag. Siden bitcoin i motsetning til e-gold ikke kan stenges bør det være mulig å nå samme sum som e-gold hadde, og videre vil det i høyeste grad være mulig å bevege seg opp mot paypal sine daglige overføringer. Dette er det vi vet er mulig i dagens samfunn, men hvorfor skulle ikke bitcoin kunne bli større og kanskje erstatte mange av bankene rundt i en stadig mer tyrannisk verden? Hvis mange nok bruker bitcoin ser jeg faktisk ikke noen grunn til at dette ikke skulle kunne la seg gjøre.
Vis hele sitatet...
Det finnes så mange, så mange slike webvalutaer som har prøvd, og feilet.
Egold var da ikke nær å ta igjen paypal når de ble stoppet. Verdien på egold var på vei nedover, da folk begynte å tvile på om gullet de påsto valuten var backa av, fantes.

Hele problemet er at systemet baserer seg på tillit. Og hvem kan man stole på på nettet? Nesten ingen. Det vil gjøre at få ordentlige firmaer vil bruke systemet pga risikoen for svindel og liknende, noe som igjen gjør at et marked står igjen. Det svarte.

Ellers så ser jeg ikke hvordan det skal fungere uten noen sentral server. Noen vil klare å forfalske noen slike coins.
PayPal omsetter for $2,23 mrd i året. E-gold var ikke i nærheten!
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Selvfølgelig kan du måle den opp mot alle slags valutaer, det er jo det som er poenget. Når de andre valutaene endrer seg, endres jo også verdien på denne valutaen.




Woops, så ikke at du hadde påpekt denne åpenbare feilen før meg! Beklager
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg tror ikke du har skjønt helt hvordan bitcoin fungerer. Bitcoin har ingenting å gjøre med andre valutaer, men nå er det en gang slik at noen personer plutselig begynte å selge bitcoins! Og på denne måten ble det etablert et stort marked hvor kjøpere og selgere kan trade bitcoins mot dollar. Det finnes markedet som trader mot andre valutaer, men jeg baserer prisen på det største markedet.

21 millioner bitcoin er uansett altfor lite om dette skal bli stort.
Maks personer som bruker bitcoin vil jo da være 21millioner personer, da med smålige 1bitcoin hver..

Hvor fort tror du ikke Paypal overfører 21millioner dollar? (som forøvrig er mer verdt enn 21millioner bitcoin atm).
Vis hele sitatet...
Nei, det er feil, bitcoins kan gjøres uendelig små. Du kan sende 0.0000001 bitcoin hvis du vil.


Ellers så ser jeg ikke hvordan det skal fungere uten noen sentral server. Noen vil klare å forfalske noen slike coins.
Vis hele sitatet...
Det er ikke uten grunn at jeg sammenlignet grunnleggeren med Albert Einstein. Les den tekniske dokumentasjonen og du vil sannsynligvis være enig med meg.
Vi får sjå. Om jeg skal betale noe på nett så driter vel jeg oppi om jeg overfører bitcoins eller $, ett fett for meg. Spørsmålet er om dette tar av og blir brukt av mange nok til at det blir annerkjent. Kan skjønne skepsisen siden ingen her inne (inkludert meg) virker som de har hørt om dette tidligere.

Mens vi snakker om nettdollar så virker det jo som flattr nå er på full fart. For kort tid siden var det mye skepsis til det og. Nettrender skifter fort og mye skjer på et år
Det er ikke uten grunn at jeg sammenlignet grunnleggeren med Albert Einstein. Les den tekniske dokumentasjonen og du vil sannsynligvis være enig med meg.
Vis hele sitatet...
Beklager kompis, den går jeg ikke med på. Uansett, når man må kjøpe Bitcoins med dollar er den jo basert på dollarverdien. End of discussion.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det finnes så mange, så mange slike webvalutaer som har prøvd, og feilet.
Egold var da ikke nær å ta igjen paypal når de ble stoppet. Verdien på egold var på vei nedover, da folk begynte å tvile på om gullet de påsto valuten var backa av, fantes.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke, verdien på e-gold gikk ikke nedover da e-gold var backet av gull. Dessutten ble de tvunget til å følge en del reguleringer som førte til store tap før de til slutt ble stengt.


Hele problemet er at systemet baserer seg på tillit. Og hvem kan man stole på på nettet? Nesten ingen.
Vis hele sitatet...
Dette er feil. Systemet er IKKE basert på tillit, men cryptography.

Sitat av Krokodille Vis innlegg
Beklager kompis, den går jeg ikke med på. Uansett, når man må kjøpe Bitcoins med dollar er den jo basert på dollarverdien. End of discussion.
Vis hele sitatet...
Dette er også feil. Men kan kjøpe bitcoins med arbeidskraft, ting, euro, kroner osv...
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Warz Vis innlegg
Ingen inflasjon, anonymt, svært lave fee for å sende penger, øyeblikkelige betalinger, ufryselig, desentralisert/ustoppelig... ? Ingen av disse tingene som høres bra ut for deg?]
Vis hele sitatet...
Et ustoppelig, desentralisert og anonymt betalingssystem høres ut som no skikkelig shady greier. Etter finanskrisa og alle de leddene av uansvarlig utnytting av folks uvitenhet, hvorfor er dette bra ting? Det er en grunn til at ting blir fryst, betalinger blir stoppa og at de krever identifikasjon. For at noen skal kunne holdes ansvarlig når hele verden sitter og driter, men noen hogger dasspapiret.
Sist endret av Bothrops; 23. mars 2011 kl. 23:16.
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Beklager kompis, den går jeg ikke med på. Uansett, når man må kjøpe Bitcoins med dollar er den jo basert på dollarverdien. End of discussion.
Vis hele sitatet...
Altså, hvor lite kan du om økonomi egentlig? Bitcoin er _ikke_ basert på dollarverdien. Om dollaren synker til halvparten av sin verdi i dag, betyr ikke det at bitcoins har forandret verdi. Du må riktignok betale dobbelt så mange dollar for en bitcoin, men du må jo samtidig betale dobbelt så mange dollar for kroner også.

For å illustrere med noen enkle tall, så kan vi si det slik at i dag, så er
1 USD = 5 NOK = 1 bitcoin.

I morgen stiger verdien på en bitcoin med 50%, mens NOK og USD fremdeles har den samme verdien. Da vil stykket se slik ut:
1,5 USD = 7,5 NOK = 1 bitcoin.

Dagen etter der igjen kollapser dollaren og er kun verdt 1/3 av det den var, de andre to valutaene står stille. Da ser stykket slik ut:
1,5 USD = 2,5 NOK = 1/3 bitcoin (0,333~).

Ganger man opp så stykket ovenfor gjelder for 1 bitcoin, ser du hvordan alt henger sammen:
4,5 USD = 7,5 NOK = 1 bitcoin.

*** Nå er dette et veldig _enkelt_ eksempel. Realiteten er mer kompleks ved at endringer i visse valutaer påvirker verdensmarkedet etc., men eksempelet illustrerer fremdeles et viktig poeng som du har misforstått.


Bombaasa: 21 millioner bitcoins, men valutaen har ganske mange desimaler. 42 millioner brukere kan helt fint ha 0,5 bitcoins hver, for eksempel. Se her, for en nærmere forklaring.
Sist endret av Nichotin; 23. mars 2011 kl. 23:17.
kjedelig streiting
Sitat av Warz Vis innlegg
Dette stemmer ikke, verdien på e-gold gikk ikke nedover da e-gold var backet av gull. Dessutten ble de tvunget til å følge en del reguleringer som førte til store tap før de til slutt ble stengt.
Vis hele sitatet...
Jo. Egold sleit med å vise til alle disse gullreservene de liksom skulle råde over, og folk mistet noe av tilliten. Dette førte til en grei devalusjon. Men du har rett i at den Amerikanske regjering var de som satte den endelige spikern i kista. Men hvorfor det da? Jo fordi egold tjente alt for lite når ingen kriminelle lengre ville bruke dem.

Dette er feil. Systemet er IKKE basert på tillit, men cryptography.
Vis hele sitatet...
Så lenge man ikke kan spore opp mottaker, reversere transaksjoner eller liknende så er systemet basert på tillit jo..

Dette er også feil. Men kan kjøpe bitcoins med arbeidskraft, ting, euro, kroner osv...
Vis hele sitatet...
Man får sikkert kjøpt visse ting med dette, men det vil nok aldri bli noen alt for annerkjent ecurrency.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Så lenge man ikke kan spore opp mottaker, reversere transaksjoner eller liknende så er systemet basert på tillit jo..
Vis hele sitatet...
Du snakker om tillitt mellom kjøper og selger, det er noe helt annet enn det Warz skal frem til. Poenget er at selve pengeoverføringen er basert på kryptografiske prinsipper, ikke tillitt til f.eks. en bank eller annen mellommann.
Warz's Avatar
Trådstarter
Takk Nichotin!

Et ustoppelig, desentralisert og anonymt betalingssystem høres ut som no skikkelig shady greier. Etter finanskrisa og alle de leddene av uansvarlig utnytting av folks uvitenhet, hvorfor er dette bra ting?
Vis hele sitatet...
Fordi nå er det OSS, folket som styrer! Da er det bye-bye til grådige banker og reguleringskåte myndigheter. Det er en vesentlig forskjell.

Det er en grunn til at ting blir fryst, betalinger blir stoppa og at de krever identifikasjon.
Vis hele sitatet...
Ja det er helt korrekt. Uten å kunne kontrollere folks pengebruk er det vanskelig å beholde makten. Liker du ikke Wikileaks ? no problem! La oss bare fryse kontoene! Noe annet du ikke liker? Frys i vei.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jo. Egold sleit med å vise til alle disse gullreservene de liksom skulle råde over, og folk mistet noe av tilliten.
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke hørt om, kilde?

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Dette førte til en grei devalusjon. Men du har rett i at den Amerikanske regjering var de som satte den endelige spikern i kista. Men hvorfor det da? Jo fordi egold tjente alt for lite når ingen kriminelle lengre ville bruke dem.
Vis hele sitatet...
Feil, fordi USA i praksis stengte e-gold.

Så lenge man ikke kan spore opp mottaker, reversere transaksjoner eller liknende så er systemet basert på tillit jo..
Vis hele sitatet...
Nå skjønner jeg hva du mener, jeg trodde du snakket om det grunnleggende, men du mener chargebacks ikke sant? Da spør jeg deg, hva er i veien for å starte paybit backed by bitcoin og innføre chargebacks? Problem solved. Case closed. Det er klart skal du bruke bitcoin direkte må du basere deg på reputation. Noe ala ebay?

Man får sikkert kjøpt visse ting med dette, men det vil nok aldri bli noen alt for annerkjent ecurrency.
Vis hele sitatet...
Vel, det er litt fortidlig å si, men jeg er overbevist om at bitcoin vil bli minst like stor som e-gold var engang i tiden. Og ja, jeg har faktisk puttet pengene "where my mouth is"...

Det finnes mange lovlige virksomheter som benytter bitcoin fortiden, men det finnes også ulovlige markedet som f.eks dette:
http://i.imgur.com/2Pb45.png

Er ikke dette litt fascinerende? Her er det noen luringer utnytter bitcoin til å kjøpe/selge narkotika!?
Sitat av Warz Vis innlegg
Det finnes mange lovlige virksomheter som benytter bitcoin fortiden, men det finnes også ulovlige markedet som f.eks dette:

Er ikke dette litt fascinerende? Her er det noen luringer utnytter bitcoin til å kjøpe/selge narkotika!?
Vis hele sitatet...
Den siden er da faktisk ikke ulovlig siden den kun bruker P2P? (TOR og bitcoin). Synes faktisk dette var meget genialt.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grix Vis innlegg
Den siden er da faktisk ikke ulovlig siden den kun bruker P2P? (TOR og bitcoin). Synes faktisk dette var meget genialt.
Vis hele sitatet...
På Tor så mener jeg det er slik at man hoster sidene fra sin egen server, men de blir distribuert anonymt i nettverket slik at ingen kan spore opp eieren av siden og da spiller det ikke så mye rolle om det er lov eller ikke (det er garantert ulovlig)
Neutral Good
Mith's Avatar
Dette baserer seg jo like mye på tillit som all annen valuta. Hvem er det som stiller garantier for at man faktisk får utbetalt ordentlige penger for bitcoins?
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Dette baserer seg jo like mye på tillit som all annen valuta. Hvem er det som stiller garantier for at man faktisk får utbetalt ordentlige penger for bitcoins?
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer. Tilbud/Etterspørsel eller tillit om du vil kan sammenlignes med annen valuta. Det er ingen som stiller garantier her akkurat som ingen stiller garantier for dine kroner, dollar eller euro.
Bitcoins vil jo ikke være noe som helst annet, enn en vare man kan kjøpe for vanlige penger.
At man kan jobbe for dem, spiller jo ingen rolle. Man kunne jo heller jobbet for vanlige penger, og så kjøpt bitcoins.

Dvs at bitcoins kun er en vare, i en begrenset mengde. Denne varen kan du kjøpe, og dersom andre også vil kjøpe samme varen, så stiger verdien på den.

Høres ut som en stor scam, der eierene/oppfinnerene sitter med alle bitcoins i starten, og så lenge startverdien er over kr. 0, så tjener de mye penger på dem. Om de i tillegg venter med å selge alle sine bitcoins, til en saueflokk har kjøpt opp en del bitcoins, så tjener de enda mer.
Warz's Avatar
Trådstarter
Dollar vil jo ikke være noe som helst annet, enn en vare man kan kjøpe for vanlige euro.
At man kan jobbe for dem, spiller jo ingen rolle. Man kunne jo heller jobbet for vanlige euro, og så kjøpt dollar.

Dvs at dollar kun er en vare, i en ubegrenset mengde. Denne varen kan du kjøpe, og dersom andre også vil kjøpe samme varen, så stiger verdien på den.

Høres ut som en stor scam, der eierene/oppfinnerene sitter med alle bitcoins i starten, og så lenge startverdien er over kr. 0, så tjener de mye penger på dem. Om de i tillegg venter med å selge alle sine bitcoins, til en saueflokk har kjøpt opp en del bitcoins, så tjener de enda mer.
Vis hele sitatet...
Nope, det finnes bare 5.74 millioner bitcoins per i dag. Vi skal opp til 21 millioner, og alle har like muligheter til å delta. Det er klart, den som blir med i dag vil ha en stor fordel sammenlignet med en som kommer inn om noen år, men so what? Den som kjøpte aksjer i google i starten tjente også gode penger, men ikke uten risiko. Å spekulere i bitcoins er heller ikke uten risiko, selv om det har en viss fordel å være tidlig ute nå som bitcoins fordeles.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Warz Vis innlegg
Ja, det stemmer. Tilbud/Etterspørsel eller tillit om du vil kan sammenlignes med annen valuta. Det er ingen som stiller garantier her akkurat som ingen stiller garantier for dine kroner, dollar eller euro.
Vis hele sitatet...
Så hvorfor skal jeg da øke risken med å investere pengene mine i en slik valuta? Den er jo utrulig utsatt bare pga. størrelsen. Jeg ser virkelig ikke noe poeng i dette, med mindre det er for å bedrive lyssky aktivitet og til det formålet er 21millioner alt for lite.
Ettersom jeg forsto utifra wikien deres, så bruker de visa eller paypal for å veksle til/fra ekte penger, så der går også argumentet med en grisk mellommann.
Sist endret av Mith; 24. mars 2011 kl. 00:07.
Selvfølgelig baserer dette seg på tillit! Hvis jeg skal kjøpe noe hos en kar, si en forhandler på ebay, så ser jeg flere problemer ved bruk av denne valutaen:
1. Han selger samme artikkel til 10 personer på en dag. Hvordan vet han hvem som har betalt? Når betalingen er dønn anonym, ikke kan spores og ikke kan reverseres blir jo den ubrukelig i dette tilfellet.
2. Du kjøpte noe hos en kar, men han gir en blanke faen i deg, og sender deg verken rubbel eller bit. Du har blitt svindlet. Hvor er kjøpsbeviset ditt? Du kan jo ikke spore betalingen?
3. Han mottar ikke nok i betaling av en av de 10 som handlet hos ham. Hvordan vet han hvem som han skal purre på?

Nei, jeg er fornøyd med PayPal og slikt jeg. Du virker dog nesten litt i overkant fanatisk etter denne nye valutaen din. Sikker på at det ikke er deg selv du prøver å sammenligne med Einstein?
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Så hvorfor skal jeg da øke risken med å investere pengene mine i en slik valuta?
Vis hele sitatet...
Nei hvorfor i all verden skal du gjøre det? Investeringer og spekulering passer ikke for alle, så enkelt er det.

Den er jo utrulig utsatt bare pga. størrelsen. Jeg ser virkelig ikke noe poeng i dette, med mindre det er for å bedrive lyssky aktivitet og til de formålet er 21millioner alt for lite.
Vis hele sitatet...
Bitcoin kan deles opp i mindre desimaler, dermed er ikke 21 millioner for lite. Hvis bitcoin blir veldig populært vil dette bare føre til at verdien stiger enormt, plutselig får du 1 dollar for 0.5 bitcoin, så får du 1 dollar for 0.1 bitcoin, og vips får du 1 dollar for 0.01 bitcoin osv... Det er ikke et problem.

Dessutten, det er MANGE gode grunner til å bruke bitcoin til helt ærlige og redelige formål. For det første er det umulig å blokkere/fryse, paypal har til eksempel blokkert India. For det andre er det svært billig å sende bitcoins, paypal tar god profitt.

Ettersom jeg forsto utifra wikien deres, så bruker de visa eller paypal for å veksle til/fra ekte penger, så der går også argumentet med en grisk mellommann.
Vis hele sitatet...
"De"? Det er ingen som eier bitcoins. Det er hele poenget, bitcoin er p2p, ingen server, ingen sentralisering. Glem "de".

Noen personer har funnet ut at de skal veksle bitcoin via visa/paypal. Noen andre personer har funnet ut at de skal veksle bitcoin via bank, andre via libertyreserve og noen har tilogmed begynt å veksle via cash.
Sitat av Warz Vis innlegg
I tillegg er man anonym og det har ført til at en ebay lignende markedsplass har oppstått hvor det nå selges og kjøpes diverse narkotika for bitcoins. Dessutten er det nok ikke utenkelig at bitcoin vil bli et favorittsted for hvitvasking, skattesnusk, og annen kriminell aktivitet.
Vis hele sitatet...
Virker som du syns dette er en positiv ting.

Kanskje det vil lykkes. Lykkes i å bli et fraksjonsmarked på internett i forbindelse med internetthandling.

Jeg tror mange kommer til å sitte på sine bitcoins og håpe på at den relative verdien stiger i forhold til andre valutaer, for deretter å selge og gjøre profitt i ordentlige penger. Kanskje det blir superpopulært og hypen blir stor rundt bitcoins? Så blir det deflasjon, lave priser og kjipe tider fordi alle vil holde på pengene (håp for fremtidig profitt). Plutselig begynner alle selge for å tjene $, etterhvert alle for å redde sine $ også har vi 1929 all over again. Det uregulerte bitcoinsmarkedet har ingen midler for å regulere sånne enorme svingninger.

Hvis alle har genuint tro på bitcoins og markedet blir fullt av _viktige_ varer og tjenester som kun kan kjøpes i bitcoins kan det kanskje funke. Skal folk få lønn i bitcoins? Holder meg til Munch, Undset og Birkeland så lenge

Uansett så føler jeg det er en slags løsning på et problem som ikke finnes. Jeg syns ikke det er feil med et regulert pengemarked. Det er et resultat av en siviliseringsprosess hvor vi underlegger oss lover og regler som i resten av samfunnet.

Tviler ikke på at det er en ålreit idé i prinsippet.
Hva skjer når alle narkolangerne sitter på det som er av bitcoins da? Ingen får brukt dem igjen da. Hvis maks btc var 21 mil totalt og 3.5 gram med weed koster 43 btc så tar det jo ikke lange tiden før de ikke er i omløp lengre. Eller ett annet scenario ettersom alle vet veldig godt at dealere bruker mye penger på dagligdagse ting og ikke er flinke til å spare. Se for dere onkel skrue som kjøper og selger med btc, hva skjer med alle btc'ene da? jo de ligger i bingen hans og andre kan ikke lenger dra nytte av valutaen.
Sitat av Mith Vis innlegg
Så hvorfor skal jeg da øke risken med å investere pengene mine i en slik valuta? Den er jo utrulig utsatt bare pga. størrelsen. Jeg ser virkelig ikke noe poeng i dette, med mindre det er for å bedrive lyssky aktivitet og til det formålet er 21millioner alt for lite.
Ettersom jeg forsto utifra wikien deres, så bruker de visa eller paypal for å veksle til/fra ekte penger, så der går også argumentet med en grisk mellommann.
Vis hele sitatet...
Skal du utføre en transaksjon via dette systemet, kjøper du bitcoins, overfører de, og så kan mottaker ta de ut som vanlige penger. Det samme gjelder omvendt. På den måten trenger man ikke akkumulere store verdier i dette systemet hvis man ikke har troen på at valutaen og markedet holder seg stabilt på sikt. Det skal skje ganske mye over natta for at pengene skal bli borte på en slik transaksjon.

Hva med donasjoner til Wikileaks for eksempel? Går det under din definisjon av lyssky? Vi så jo hva Paypal og Visa gjorde for å stikke kjeppene i hjulene deres, og det er nettopp slike episoder som gjør at vi trenger et slikt system som myndighetene ikke har kontroll over. Wikileaks kan velge å ta ut bitcoins i form av vanlige penger, eller bruke dem på tjenester via selgere som tar bitcoins.

Mith og SinHazzard: Ang. 21 millioner, så er det nevnt minst to ganger før i tråden; bitcoins har flere desimaler, så i praksis kan enheten fordeles i mer enn bare 21 millioner enheter.
https://en.bitcoin.it/wiki/FAQ#How_d..._are_Bitcoins?

cazber: Kan være en fordel å lese seg opp til et minimumsnivå om hvordan ting fungerer før du sier at det høres ut som en scam. Se her for litt om hvordan bitcoins genereres og fordeles:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bitcoin...ating_bitcoins
Sist endret av Nichotin; 24. mars 2011 kl. 00:29.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Warz Vis innlegg
"De"? Det er ingen som eier bitcoins. Det er hele poenget, bitcoin er p2p, ingen server, ingen sentralisering. Glem "de".

Noen personer har funnet ut at de skal veksle bitcoin via visa/paypal. Noen andre personer har funnet ut at de skal veksle bitcoin via bank, andre via libertyreserve og noen har tilogmed begynt å veksle via cash.
Vis hele sitatet...
Nei, man kan ikke glemme "de." VISA eller Paypal veksler ikke inn lekepenger fra hvem som helst, du er derfor avhengig av at noen tar risken å kjøper bitcoins for ekte penger og overfører de til deg. Hvis ingen er villig til det så kollapser alt. Derfor er man avhengig av at noen stiller garantier for at nettopp dette skjer og hvis "de" da skal bruke VISA eller Paypal så er "de" nødt for å faktisk ha ekte penger. Bitcoin selv anbefaler Liberty Reserve, VISA eller Paypal og da er det plutselig ikke så anonymt lenger.
Hva man har kjøpt/solgt for pengene er kanskje skjult, men på ett tidspunkt må man jo få ett utbytte. Bitcoins er jo alt for lite i dag til at det er brukbart for hvermannsen, så med mindre man skal kjøpe noe ulovlig så ser jeg som sagt ikke poenget.
Hvem er "de" som selger bitcoins i dag og hvorfor skal jeg stole på at de ikke legger ned virksomheten om 2-3år?
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av downing Vis innlegg
Virker som du syns dette er en positiv ting.
Vis hele sitatet...
Tja, noe av det i hvertfall

Kanskje det vil lykkes. Lykkes i å bli et fraksjonsmarked på internett i forbindelse med internetthandling.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du vil bli overrasket over hvor feil du kan ta, men det får tiden vise

Jeg tror mange kommer til å sitte på sine bitcoins og håpe på at den relative verdien stiger i forhold til andre valutaer, for deretter å selge og gjøre profitt i ordentlige penger. Kanskje det blir superpopulært og hypen blir stor rundt bitcoins? Så blir det deflasjon, lave priser og kjipe tider fordi alle vil holde på pengene (håp for fremtidig profitt). Plutselig begynner alle selge for å tjene $, etterhvert alle for å redde sine $ også har vi 1929 all over again. Det uregulerte bitcoinsmarkedet har ingen midler for å regulere sånne enorme svingninger.
Vis hele sitatet...
Jo det har det: spekulanter. Når folk blir desperate og selger som gale vil spekulantene hamstre, på sikt vil markedet dermed stabiliseres.
Hvis alle har genuint tro på bitcoins og markedet blir fullt av _viktige_ varer og tjenester som kun kan kjøpes i bitcoins kan det kanskje funke. Skal folk få lønn i bitcoins? Holder meg til Munch, Undset og Birkeland så lenge

Uansett så føler jeg det er en slags løsning på et problem som ikke finnes. Jeg syns ikke det er feil med et regulert pengemarked. Det er et resultat av en siviliseringsprosess hvor vi underlegger oss lover og regler som i resten av samfunnet.

Tviler ikke på at det er en ålreit idé i prinsippet.
Vis hele sitatet...
Vel, vi har to helt motsatte meninger, så jeg regner med det er derfor bitcoin eksisterer. Alle synes ikke reguleringer er en god ting
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Skal du utføre en transaksjon via dette systemet, kjøper du bitcoins, overfører de, og så kan mottaker ta de ut som vanlige penger.
Vis hele sitatet...
Da er mottaker avhengig av at noen tar risken å kjøper hans bitcoins for ekte penger.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Hva skjer når alle narkolangerne sitter på det som er av bitcoins da? Ingen får brukt dem igjen da. Hvis maks btc var 21 mil totalt og 3.5 gram med weed koster 43 btc så tar det jo ikke lange tiden før de ikke er i omløp lengre. Eller ett annet scenario ettersom alle vet veldig godt at dealere bruker mye penger på dagligdagse ting og ikke er flinke til å spare. Se for dere onkel skrue som kjøper og selger med btc, hva skjer med alle btc'ene da? jo de ligger i bingen hans og andre kan ikke lenger dra nytte av valutaen.
Vis hele sitatet...
Fungerer ikke i praksis. Men det er et artig tankeekspriment.

Sett at du kunne kjøpe alle bitcoins og sitte og ruge på dem. Javel, så får du alle bitcoinsa, then what? Når ingen lenger kjøper/selger hva tror du kommer til å skje med verdien? Den vil kollapse. Det er altså ikke mulig å lønnsomt å sitte på alle bitcoinsa slik du skisserer. Men viktigst av alt, i praksis er det umulig fordi hver gang du kjøper bitcoins stiger prisen litt. Hvis du klarer å kjøpe 20 millioner bitcoins vil du sannsynligvis være konkurs og prisen vil være så høy på de siste 1 millioner at du aldri i verden vil få råd. For å ikke snakke om når det bare er 100 000 igjen. Og hvis du likevel skulle fått råd til å kjøpe den siste bitcoin kan du regne pengene som tapt.
Dollar vil jo ikke være noe som helst annet, enn en vare man kan kjøpe for vanlige euro.
At man kan jobbe for dem, spiller jo ingen rolle. Man kunne jo heller jobbet for vanlige euro, og så kjøpt dollar.
Vis hele sitatet...
Hvilken valuta du bruker er jo helt uvesentlig. Man kan bruke euro, dollar, eller tjenester. Bitcoins er likevel bare en virtuell vare du kan kjøpe, og så muligens bytte bitcoins i andre varer.

Nope, det finnes bare 5.74 millioner bitcoins per i dag. Vi skal opp til 21 millioner, og alle har like muligheter til å delta. Det er klart, den som blir med i dag vil ha en stor fordel sammenlignet med en som kommer inn om noen år, men so what? Den som kjøpte aksjer i google i starten tjente også gode penger, men ikke uten risiko. Å spekulere i bitcoins er heller ikke uten risiko, selv om det har en viss fordel å være tidlig ute nå som bitcoins fordeles.
Vis hele sitatet...
21 mill - 5.74 mill = 15,26 mill bitcoins. Hvem sitter på disse? De blir jo ikke delt ut gratis. Dvs at noen tjener penger på dem, og jo større saueflokk man får til å kjøpe disse, jo mer penger vil de tjene.

Lukter scam lang vei
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, man kan ikke glemme "de." VISA eller Paypal veksler ikke inn lekepenger fra hvem som helst, du er derfor avhengig av at noen tar risken å kjøper bitcoins for ekte penger og overfører de til deg.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke nødvendigvis å måtte veksle inn/ut, bitcoin kan også fungere som en valuta selv om man ikke har mulighet til å veksle det mot vanlige penger, men kun mot varer. Uansett, i praksis er dette veldig usannsynlig, det vil alltid være noen som ønsker å kjøpe/selge bitcoins, om det så må gjøres i cash.

Hvis ingen er villig til det så kollapser alt. Derfor er man avhengig av at noen stiller garantier for at nettopp dette skjer og hvis "de" da skal bruke VISA eller Paypal så er "de" nødt for å faktisk ha ekte penger. Bitcoin selv anbefaler Liberty Reserve, VISA eller Paypal og da er det plutselig ikke så anonymt lenger.
Vis hele sitatet...
Nei, bitcoins er ikke avhengig av å kunne veksle til penger, hvis man kan kjøpe varer med bitcoins kan man gjøre følgende:
1. Kjøper TV for 100 bitcoins.
2. Selger TV for 100 dollar.

Vips har jeg vekslet til dollar.

Hva man har kjøpt/solgt for pengene er kanskje skjult, men på ett tidspunkt må man jo få ett utbytte. Bitcoins er jo alt for lite i dag til at det er brukbart for hvermannsen, så med mindre man skal kjøpe noe ulovlig så ser jeg som sagt ikke poenget.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg introduserte deg til bitcoins når man måtte betale 10000 bitcoins for å kjøpe en pizza, men i dag kan man vel kjøpe rundt 250 pizzaer for 10000 bitcoins. Er ikke dette et poeng?

Hvem er "de" som selger bitcoins i dag og hvorfor skal jeg stole på at de ikke legger ned virksomheten om 2-3år?
Vis hele sitatet...
Fordi DU kan starte en slik virksomhet og tjene gode penger?
kjedelig streiting
Sitat av Warz Vis innlegg
Takk Nichotin!

Fordi nå er det OSS, folket som styrer! Da er det bye-bye til grådige banker og reguleringskåte myndigheter. Det er en vesentlig forskjell.

Ja det er helt korrekt. Uten å kunne kontrollere folks pengebruk er det vanskelig å beholde makten. Liker du ikke Wikileaks ? no problem! La oss bare fryse kontoene! Noe annet du ikke liker? Frys i vei.

Det har jeg ikke hørt om, kilde?
Vis hele sitatet...
Finner ikke noe kilde atm, men skal se om jeg ikke finner en etterhvert.
Men var en god egold bruker på den tia, og husker ossen egold dollaren raste ned imot webmoney ol..


Feil, fordi USA i praksis stengte e-gold.
Vis hele sitatet...
Hadde egold hatt mye å tjene på det hadde de nok fort ordna en løsning som de Amerikanske myndighetene hadde gått med på. Men da ville de uansett mista alle kundene sine..

Nå skjønner jeg hva du mener, jeg trodde du snakket om det grunnleggende, men du mener chargebacks ikke sant? Da spør jeg deg, hva er i veien for å starte paybit backed by bitcoin og innføre chargebacks? Problem solved.
Vis hele sitatet...
Skal man ha med chargebacks så mister man hele poenget med bitcoin, som jo er anonymitet.
Case closed. Det er klart skal du bruke bitcoin direkte må du basere deg på reputation. Noe ala ebay?
Vis hele sitatet...
Dette går til en viss grad på forum og liknende, men jo mer utbredt det blir, jo flere vil bli svindla. Og når noe er anonymt er det også så alt for simpelt og regge kontoer og fake reputation.
Vel, det er litt fortidlig å si, men jeg er overbevist om at bitcoin vil bli minst like stor som e-gold var engang i tiden. Og ja, jeg har faktisk puttet pengene "where my mouth is"...

Det finnes mange lovlige virksomheter som benytter bitcoin fortiden, men det finnes også ulovlige markedet som f.eks dette:
http://i.imgur.com/2Pb45.png
Er ikke dette litt fascinerende? Her er det noen luringer utnytter bitcoin til å kjøpe/selge narkotika!?
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Det kan nok godt hende, det er alltid etterspørsel for en betalingsmåte på nettet, som er like usporbar og simpel som kontanter er i det virkelig liv.

Slike markeder har det da eksistert en god stund, og fler har blitt tatt ned med mange arrestasjoner, f.eks shadowcrew.
Sitat av Nichotin Vis innlegg

Mith og SinHazzard: Ang. 21 millioner, så er det nevnt minst to ganger før i tråden; bitcoins har flere desimaler, så i praksis kan enheten fordeles i mer enn bare 21 millioner enheter.
https://en.bitcoin.it/wiki/FAQ#How_d..._are_Bitcoins?
Vis hele sitatet...
Har lest tråden godt du bare forstår ikke hvordan jeg tenker. Jeg ser for meg ett scenario der en person sitter på nesten rubbel og bit av hver btc.

Eks: Jeg har kjøpt opp så jeg har totalt 20 500 000 btc, jeg bruker ikke disse pengene men bare sitter på de. Hvor mange mennesker er det i verden som skal dele på de siste 500 000 btc. Dette forutsetter at du kan dele valutaen i det uendelige, så kan du det?

Hva skjer da senere etter at valutaen er blitt dominerende i hele verden, og denne personen som har sittet på dette i mange år bare bestemmer seg for og kjøpe alt som finnes? Eks til warez: 1 USD = 1 btc, 1 USD = 0,5 btc, 1 USD = 0,25 btc, --------------> 1 USD = 0.000000000000000000000000001 btc osv.

Dette er jo selvfølgelig satt litt på spissen men tenk på det. I øyeblikket var vel 1 btc = 0.85 USD? Kreves jo ikke en vanvittig sum for og kjøpe alt som er nå. Vente på neste 1/4 og kjøpe den når den kommer osv.

Edit: Warez ser du kommenterte mitt forrige innlegg, hadde jeg ikke tenkt på at valutaen ville blitt verdiløs ettersom du selv er den eneste som har den. Men scenarioet kan jo være i mindre scala også, holder og kjøpe alt som finnes atm.
Sist endret av SinHazzard; 24. mars 2011 kl. 00:52.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av cazber Vis innlegg
Hvilken valuta du bruker er jo helt uvesentlig. Man kan bruke euro, dollar, eller tjenester. Bitcoins er likevel bare en virtuell vare du kan kjøpe, og så muligens bytte bitcoins i andre varer.
Vis hele sitatet...
Bitcoin kan også gjøres om til en fysisk valuta. Det er ingen ting som tilsier at bitcoin kun skal være virtuelt. Banker kan gi ut bitcoin sedler som er "backed by bitcoins".

21 mill - 5.74 mill = 15,26 mill bitcoins. Hvem sitter på disse? De blir jo ikke delt ut gratis. Dvs at noen tjener penger på dem, og jo større saueflokk man får til å kjøpe disse, jo mer penger vil de tjene.

Lukter scam lang vei
Vis hele sitatet...
Du lukter forøvrig troll. Å diskutere uten å ha lest det som er mest basic er ikke å diskutere, men å kverrulere.

Men, jeg skal være grei og forklare deg det.

Ingen sitter på disse. Man må utføre "proof-of-work" også kalt "mining" for å knekke hash koder, den som "vinner" vil motta bitcoins som genereres ut av "ingenting". På 21 millioner bitcoins vil dette slutte å fungere og da vil det å utføre "proof-of-work" bare gi deg eventuelle "fees" som brukere frivillig sender i en betaling.
Sitat av cazber Vis innlegg
Hvilken valuta du bruker er jo helt uvesentlig. Man kan bruke euro, dollar, eller tjenester. Bitcoins er likevel bare en virtuell vare du kan kjøpe, og så muligens bytte bitcoins i andre varer.



21 mill - 5.74 mill = 15,26 mill bitcoins. Hvem sitter på disse? De blir jo ikke delt ut gratis. Dvs at noen tjener penger på dem, og jo større saueflokk man får til å kjøpe disse, jo mer penger vil de tjene.

Lukter scam lang vei
Vis hele sitatet...
BitCoins genereres, de kjøpes ikke.

http://www.bitcoin.org/faq#Where_doe...cks_up_Bitcoin
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Slike markeder har det da eksistert en god stund, og fler har blitt tatt ned med mange arrestasjoner, f.eks shadowcrew.
Vis hele sitatet...
Ulempen for shadowcrew var at de:
1. Ikke benyttet anonyme nettsider.
2. Ikke benyttet anonyme betalingssystemer.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Warz Vis innlegg
Man trenger ikke nødvendigvis å måtte veksle inn/ut, bitcoin kan også fungere som en valuta selv om man ikke har mulighet til å veksle det mot vanlige penger, men kun mot varer.
Vis hele sitatet...
Men han som har produsert varen har jo investert ekte penger i den og vil jo da gå i minus om han ikke får vekslet disse pengene inn i gangbar valuta.
Sitat av Warz Vis innlegg
Uansett, i praksis er dette veldig usannsynlig, det vil alltid være noen som ønsker å kjøpe/selge bitcoins, om det så må gjøres i cash.
Vis hele sitatet...
Det vil det jo helt åpenbart ikke være, spesielt ikke hvis brukermassen minker og bitcoins synker i verdi.
Sitat av Warz Vis innlegg
Nei, bitcoins er ikke avhengig av å kunne veksle til penger, hvis man kan kjøpe varer med bitcoins kan man gjøre følgende:
1. Kjøper TV for 100 bitcoins.
2. Selger TV for 100 dollar.
Vips har jeg vekslet til dollar.
Vis hele sitatet...
Og han som han produserte tven av i utgangspunktet sitter med 100bitcoins som han kanskje ikke får omsatt til gangbar valuta og har dermed tapt verdien av en tv.
Sitat av Warz Vis innlegg
Hvis jeg introduserte deg til bitcoins når man måtte betale 10000 bitcoins for å kjøpe en pizza, men i dag kan man vel kjøpe rundt 250 pizzaer for 10000 bitcoins. Er ikke dette et poeng?
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at det ikke finnes noen pizzasjapper som aksepterer bitcoins.
Sitat av Warz Vis innlegg
Fordi DU kan starte en slik virksomhet og tjene gode penger?
Vis hele sitatet...
Hvordan skal jeg kunne starte en virksomhet uten startkapital? Bitcoins generes ikke av seg selv ut av ingenting, gjør de?
Sist endret av Mith; 24. mars 2011 kl. 00:56.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Dette er jo selvfølgelig satt litt på spissen men tenk på det. I øyeblikket var vel 1 btc = 0.85 USD? Kreves jo ikke en vanvittig sum for og kjøpe alt som er nå. Vente på neste 1/4 og kjøpe den når den kommer osv.
Vis hele sitatet...
Hvis du har tradet aksjer før vet du at dette ikke er sånn det fungerer. Man har en "bid" og en "ask". Det er ikke uendelig med bitcoins til salgs. Du skal ikke investere mange pengene per i dag for å skyte kursen i været. F.eks hvis det finnes 5 millioner bitcoins betyr ikke det at 5 millioner er til salgs. Kanskje bare 100 000 er til salgs, og for å kjøpe dem kan det hende du må skyte kursen opp i 1.5$ f.eks.

Sitat av Mith Vis innlegg
Men han som har produsert varen har jo investert ekte penger i den og vil jo da gå i minus om han ikke får vekslet disse pengene inn i gangbar valuta.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte kan du hevde at jeg ikke vil gå i minus dersom jeg har mange penger på min bankkonto og kronen plutselig blir 50% mindre verdt? Dette problemet er universelt for samtlige valutaer.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Scam lukter det ikke, men tror nok mr. Einstein som skapte denne valutaen ikke akkurat har tapt penger på det, snarere tjent noen millioner. Når først alle 21 millionene er delt ut kan du begynne å snakke om at det er p2p og ingen som tjener på det.

Frister likevel litt å kjøpe en 10-20 bitcoins hvis det skulle ta seg opp.

Skjønte forøvrig ikke helt det med at de som motar en betaling kan ta det ut i ekte cash? Hvor kan man gå med 100 BTC og veksle inn i dollar? Med mindre en bank eller lignende godtar det som valuta er man stuck med en valuta du ikke kan veksle inn i kronasjer.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alfemann Vis innlegg
Scam lukter det ikke, men tror nok mr. Einstein som skapte denne valutaen ikke akkurat har tapt penger på det, snarere tjent noen millioner. Når først alle 21 millionene er delt ut kan du begynne å snakke om at det er p2p og ingen som tjener på det.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke han har tjent så mye som han fortjener. Litt avhengig av hvor lenge han sitter på dem (og hva prisen vil være) selvfølgelig. Men jeg unner han alt han eventuelt måtte ha tjent på dette! De siste 15 millioner bitcoins vil han neppe få noe særlig av, det er alt for stor konkurranse nå.

Frister likevel litt å kjøpe en 10-20 bitcoins hvis det skulle ta seg opp.
Vis hele sitatet...
Hvis du har et bra skjermkort kan du prøve å generere noen bitcoins.

Skjønte forøvrig ikke helt det med at de som motar en betaling kan ta det ut i ekte cash? Hvor kan man gå med 100 BTC og veksle inn i dollar? Med mindre en bank eller lignende godtar det som valuta er man stuck med en valuta du ikke kan veksle inn i kronasjer.
Vis hele sitatet...
Ett eksempel på hvordan dette kan fungere:
1. mtgox.com er en exchange hvor kjøpere og selgere samles.
2. Per vil kjøpe 100 btc for 0.85$.
3. Pål vil selge 100 btc for 0.85$.
4. Mtgox fullfører dealen.
5. Pål kan nå sende dollarene til sin bank og Per har fått sine btc.

Sitat av MannY Vis innlegg
Selvfølgelig baserer dette seg på tillit! Hvis jeg skal kjøpe noe hos en kar, si en forhandler på ebay, så ser jeg flere problemer ved bruk av denne valutaen:
1. Han selger samme artikkel til 10 personer på en dag. Hvordan vet han hvem som har betalt? Når betalingen er dønn anonym, ikke kan spores og ikke kan reverseres blir jo den ubrukelig i dette tilfellet.
Vis hele sitatet...
Du kan generere uendelig bitcoinadresser, det er en enkel sak å lage programmet slik at hver gang en kunde skal betale så genereres det automatisk en bitcoin adresse. Da vet man hvem som har sendt pengene.

2. Du kjøpte noe hos en kar, men han gir en blanke faen i deg, og sender deg verken rubbel eller bit. Du har blitt svindlet. Hvor er kjøpsbeviset ditt? Du kan jo ikke spore betalingen?
Vis hele sitatet...
Eller hva hvis du selger noe via paypal og opplever at slemme kunder benytter stjelte penger til å betale deg? Og etter at du har sendt ut varene så finner du ut at paypal kontoen din har minus tusen dollar?

Som du ser er chargebacks fordel for kunden, men i mange tilfeller kan det bety konkursen for en ærlig selger. Men! For dem som mener at chargebacks er et must kan problemet løses ved å sette opp en paypal lignende business (backed by bitcoin) hvor man tillater chargebacks. Case solved.

3. Han mottar ikke nok i betaling av en av de 10 som handlet hos ham. Hvordan vet han hvem som han skal purre på?
Vis hele sitatet...
Har svart på dette i punkt 1. Dessuten, hvis en kunde aldri mottar varen er det nok en viss sjanse for at han tar kontakt

Nei, jeg er fornøyd med PayPal og slikt jeg.
Vis hele sitatet...
Men det finnes tusenvis som ikke er fornøyd, søk på google. Wikileaks f.eks er nok en av de.

Du virker dog nesten litt i overkant fanatisk etter denne nye valutaen din.
Vis hele sitatet...
Jeg har drømt om en valuta som dette siden jeg tok mine første skritt på internett. Så ja, jeg er fanatisk over denne valutaen, det er rett og slett for fantastisk til å ikke være det!

Sikker på at det ikke er deg selv du prøver å sammenligne med Einstein?
Vis hele sitatet...
Vet du, jeg tror jeg og Einstein kunne blitt gode venner jeg.
Sitat av Mith Vis innlegg
Poenget mitt er at det ikke finnes noen pizzasjapper som aksepterer bitcoins.
Vis hele sitatet...
Du får kanskje ikke mat for dem, men det er mulig å få brukt bitcoins i dag:
https://en.bitcoin.it/wiki/Trade