Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2953
Halla!

Jeg skal lære meg og Growle!
Noen som har noen tips? altså growling er en type "sangstemme".

Eksempel:
http://www.youtube.com/watch?v=I1YJcmcBMrY



Trenger tips
Prøv med et rivjern nede i halsen...

Men seriøst, er det ikke bare å skrike for full hals?
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Prøv og press sammen i halsen,altså stram halsen som når du ikke får puste.
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Sitat av Opacus Vis innlegg
Prøv med et rivjern nede i halsen...

Men seriøst, er det ikke bare å skrike for full hals?
Vis hele sitatet...

Har prøvd neida, men er ikke bare å skrike akkurat, det blir litt feil

Sitat av sam500 Vis innlegg
Prøv og press sammen i halsen,altså stram halsen som når du ikke får puste.
Vis hele sitatet...

Kan prøve
Sitat av sam500 Vis innlegg
Prøv og press sammen i halsen,altså stram halsen som når du ikke får puste.
Vis hele sitatet...
Growler du selv?
Fordi jeg growler og det tipset der hørtes helt idiotisk ut.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av junkpal Vis innlegg
Growler du selv?
Fordi jeg growler og det tipset der hørtes helt idiotisk ut.
Vis hele sitatet...

Nei,men når jeg gjør det så blir det samme lyd som han i filmen
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Sitat av junkpal Vis innlegg
Growler du selv?
Fordi jeg growler og det tipset der hørtes helt idiotisk ut.
Vis hele sitatet...

Det var idiotisk også

Hørtes ut som når du presser ett egg i halsen og ikke får det opp igjen
Jeg opplever dette fenomenet growling ofte etter en fuktig kveld på byen, gjerne i samvær med et toalett.
Lykke til. Respekt hvis du ikke høres ut som en gris som hyler.
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Sitat av Wakoko Vis innlegg
Lykke til. Respekt hvis du ikke høres ut som en gris som hyler.
Vis hele sitatet...
Takk

Klarer det nå!
Vet ikke helt åssen jeg skal beskrive hvordan, men du må liksom skrike alt du har litt lavere, og få stemmen mørkere.
Jeg har growlet og screamet i halvannent år nå (hovedsakelig growls men også high pitch, false chord og death growls)
og det krever utrolig mye teknikk og trening.

Mine tips:
- Syng fra magen, ikke fra halsen (hvis du synger fra halsen ødelegger du stemmbåndet og kan miste stemmen)
uansett hva du gjør ikke syng fra halsen, det er ubehagelig, gir dårlige skrik, og særlig hvis du allerede har en god sangstemme (ren synging) ville jeg unngått dette, fordi det ødelegger stemmebåndet ditt i stor grad etter langvarig skriking uten teknikk
- Drikk mye vann når du synger (gjerne sitronvann eller ren sitronsaft, dette gjør det lettere)
- Bruk all kraften du klarer og legg alt presset på middelgulvet, det er der skriket skal komme ifra
- Om du får vondt i halsen gjør du det feil. Da gjelder det å ta en pause og prøve på nytt senere for å unngå mer skade.
- Begynn med dype, mørke skrik (det er minst belastning på stemmen din og er det første man burde lære fordi det er utgangspunktet for et høyt "high pitched" skrik)
- Se videoer der andre lærer deg hvordan du skal skrike riktig! MetalIsMyMiddleName på YouTube har mange nyttige videoer som lærer det de grunnleggende teknikkene.
Her er en link til YouTube-kanalen hans:
http://www.youtube.com/user/MetalIsMyMiddleName
Sist endret av Frontex; 17. november 2010 kl. 21:08.
Jeg har growlet/screamet i 2 år nå, er også aktiv vokalist i et Blackened Death Metal band.

*Anyway*

Råd:
- Om du retter deg utover Death Metal sjangeren hovedsakelig(eller generelt) så alltid sørg for at exhalerer growlene/skrikene. Hvorfor? For det ene, det høres MYE bedre ut(Med mindre du skal være vokalist for et jævla emo band elns), kanskje litt mer krevende, men definitivt verdt det.

For det andre, det er mye sunnere for halsen, mindre skader, generelt mer safe.

- Som nevnt over, bruk selvfølgelig magen, dette har noe med det første tipset jeg ga også.
- Prøv å for eksempel å imitere en eller annen fiction demon/ond skapning elns(eller andre erfarne growle/screame-vokalister). Dette gir deg da et utgangspunkt på hvordan du kan prøve å utvikle dine vokaler i senere tid.
- Som sagt ovenfor, gjør det vondt, så gjør du det feil! However, selvfølgelig blir man litt sår i halsen etter flere timer growling/skriking, men alltid sørg for at du aldri går "overstreken", dette med hensyn til stemmebåndet.
- For meg hjelper det faktisk å spise salteting/drikke ting som har tykkere "legme". For meg smører dette stemmebåndet, og gjør det istand til å kunne prestere med bedre skrik og bedre holdbarhet. Men vann slår aldri feil!
- Vis du skal growle dypt, prøv å dytt kjeven din fram, form leppene som en "O", jo mindre denne "O"'en blir, jo mørkere blir growlet. Om du skal prøve å skrike, prøv i første stadiene å gå fra nesten lukket "O" formasjon med munnen, og gå sakte men sikkert til en hel åpen kjeft, og hold growlen, da blir det kanskje et skrik. Etterhvert vil du forhåpentligvis klare å screame høyt med en gang uten å gå fra lav register(vis du skjønner hva jeg mener).


Jeg har fokusert mest innenfor brutal death growls til pure black metal screams etc (Band som da Dying Fetus, Debauchery, Dying Fetus, Tsjuder etcetc".) Så mine råd går muligens mot disse sjangrene.

Om du er interrisert i nærmere utdypning, så ikke tvil med å sende en PM

Ønsker deg lykke til!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
(ja, jeg vet denne tråden er litt gammel, men får så være )

Jeg har lenge ønsket å lære meg denne formen for synging, men hver gang jeg prøver ender jeg opp med å hoste. Det stikker i halsen hver gang jeg prøver.
Når jeg synger vanlig, så bruker jeg magemusklene for å presse lyden fram, uten å waste for mye luft fra lungene, er det slik jeg skal gjøre det med growling også?
men jeg er jente da, så jeg vet ikke om det kanskje er forskjell på hvordan man skal gjøre det imellom kjønn, med tanke på at trupen og stemmebåndende hos jenter og gutter ikke er helt like.

Men jeg tenker ikke å growle slik som i death metal, men kanskje litt mer slik som vokalisten i nomy, om noen har hørt det før. altså en blanding av vanlig sang med inslag av growl

forresten, har noen av dere hørt om jenter som faktisk har fått til dette? og at det hørtes bra ut? jeg har bare hørt om ei jente, hun fra arch enemy, så hadde jo vært litt kult om jeg faktisk fikk til dette ^^
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Se vokalisten til Arch Enemy!

Hehe
Jeg brukte en mnd på å lære det.
Men du må liksom lage din MØRGEKSTE stemme, og lage litt sånn mannestemmme... xD
http://www.youtube.com/watch?v=jb6o2duqE7o&feature=fvsr
Sitat av Gasolina Vis innlegg
(ja, jeg vet denne tråden er litt gammel, men får så være )

Jeg har lenge ønsket å lære meg denne formen for synging, men hver gang jeg prøver ender jeg opp med å hoste. Det stikker i halsen hver gang jeg prøver.
Vis hele sitatet...
Du tar for hardt i =)
Kan godt være at jeg tar for hardt i. Men jeg har det problemet at hvis jeg ikke tar i, så blir det bare som en litt hes summetone. Jeg klarer ikke å finne en slik mellomting.
Finnes det noen gode treningsmetoder for å trene stemmebånd og magen? ift sang?
Sitat av MCIRON Vis innlegg
- Om du retter deg utover Death Metal sjangeren hovedsakelig(eller generelt) så alltid sørg for at exhalerer growlene/skrikene. Hvorfor? For det ene, det høres MYE bedre ut(Med mindre du skal være vokalist for et jævla emo band elns), kanskje litt mer krevende, men definitivt verdt det.
Vis hele sitatet...
Spar oss for slike unødvendigheter. Du er ikke tøffere enn andre fordi du spiller blackened death metal istedet for deathcore. Spiller selv death metal på trommer og gitar, men begynner å bli grundig lei av sånne simple minded hardcore death metal heads som deg. ALT ER BARE MUSIKK!

Tilbake til temaet så finnes det mange bøker og filmer du kan sjekke ut for å lære growling. Growling oppstod lenge før death og black metal, blues og jazz har lenge brukt growling uten at en tenker særlig mye over det når en hører det.
Gå på et bibliotek og/eller søk på google, tror ikke akkurat du har prøvd å lete så veeldig mye.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Decapitated Vis innlegg
Spar oss for slike unødvendigheter. Du er ikke tøffere enn andre fordi du spiller blackened death metal istedet for deathcore. Spiller selv death metal på trommer og gitar, men begynner å bli grundig lei av sånne simple minded hardcore death metal heads som deg. ALT ER BARE MUSIKK!

Tilbake til temaet så finnes det mange bøker og filmer du kan sjekke ut for å lære growling. Growling oppstod lenge før death og black metal, blues og jazz har lenge brukt growling uten at en tenker særlig mye over det når en hører det.
Gå på et bibliotek og/eller søk på google, tror ikke akkurat du har prøvd å lete så veeldig mye.
Vis hele sitatet...
Vel klart du har et poeng der, men personlig har jeg et sterkt hat mot band som bruker inhales growls/screams. Synes lyden er værre, i tilegg på at stakkaren som kjører på med inhales har større sjangse til å ødelegge stemmebåndet.

Og jeg vet, du er utrolig på trommer, det skal du ha!
Sitat av Gasolina Vis innlegg

Jeg har lenge ønsket å lære meg denne formen for synging, men hver gang jeg prøver ender jeg opp med å hoste. Det stikker i halsen hver gang jeg prøver.
Når jeg synger vanlig, så bruker jeg magemusklene for å presse lyden fram, uten å waste for mye luft fra lungene, er det slik jeg skal gjøre det med growling også?
men jeg er jente da, så jeg vet ikke om det kanskje er forskjell på hvordan man skal gjøre det imellom kjønn, med tanke på at trupen og stemmebåndende hos jenter og gutter ikke er helt like.

Men jeg tenker ikke å growle slik som i death metal, men kanskje litt mer slik som vokalisten i nomy, om noen har hørt det før. altså en blanding av vanlig sang med inslag av growl

forresten, har noen av dere hørt om jenter som faktisk har fått til dette? og at det hørtes bra ut? jeg har bare hørt om ei jente, hun fra arch enemy, så hadde jo vært litt kult om jeg faktisk fikk til dette ^^
Vis hele sitatet...

Jenter kan likesågodt growle som gutter, men det er bare ikke så vanlig. Det går kun på teknikk. Jenter kan også få det til like mørkt som gutter.

Growler ikke selv, men driver med andre sangsjangere og kjenner til en del teknikk. Det lønner seg antageligvis å lære seg distortion-teknikken først. Kjenner flere som har brukt denne som utgangspunkt.

Når det gjelder trening som er grei for sang generelt, er vanlig utholdenhetstrening. Man trenger lungekapasitet for å synge alle sjangere.

Når man synger mye, spekker det små blærer i lungene. Dette er ikke farlig, men er tvert i mot svært bra for lungekapasiteten.
Det er kanskje spesielt aktuelt innen klassisk sang, men å lære å puste med ryggen er lurt. Lungene ligger mer mot ryggen enn mot magen