Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4655
Fått et brev fra min kjære strømleverandør om at måler skal byttes ut. Saken er den at jeg takket pent nei ca 5 ganger nå så da fikk jeg info ang økt nettleie for kunder UTEN amsmåler.Takket ja til en økning på 2400 ca i året pga drifting av måler/registrering ved gammelt system.Så i dag får jeg brev om at alle gamle strømmåler MÅ byttes ut!?Wtf?!!Skal jeg ignorere og spille dum siden meldingen er MEGET tvetydig og forvirrende?Lei av vingling i hele samfunnet forøvrig.Litt som det med legeattest for fritak når helsedirektoratet ber leger være restriksive med å skive de ut.Raise hell or fuck off?Tar gjerne den kampen,er en meget prinsippfast halvdau gretten gubbe blitt.Noen tips fra andre i lignende situasjoner mottas med takk
Du vil ha strøm, ikkesant?
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Du vil ha strøm, ikkesant?
Vis hele sitatet...
Hos flere nettselskaper har det vært mulig å betale seg bort fra de nye målerne.

TS: Muligens så har for få kunder godtatt økningen i nettleie slik at det blir økonomisk vanskelig å opprettholde gammel løsning.
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Du vil ha strøm, ikkesant?
Vis hele sitatet...
Jo klart det.Vurderer solceller/aggregatt/gass/ved/parafin fremfor å innstalere AMSmåler.Den skal ikke inn i hus så lenge jeg bor her
Ilandsproblemene fortsetter å balle seg på. Jeg blir flau over alle som forhindrer fremskritt i samfunnet. Jeg blir dels enda mer flau når det er mine skattepenger som skal til for å drive byråkratiet og maset slike som deg gjør nødvendig.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Ilandsproblemene fortsetter å balle seg på. Jeg blir flau over alle som forhindrer fremskritt i samfunnet. Jeg blir dels enda mer flau når det er mine skattepenger som skal til for å drive byråkratiet og maset slike som deg gjør nødvendig.
Vis hele sitatet...
Godt du ble flau og ikke støtt.Ilansproblem?forhindrer fremskritt?Moroklumpen,vi UTEN måler som tar regninga,ikke du!
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Ilandsproblemene fortsetter å balle seg på. Jeg blir flau over alle som forhindrer fremskritt i samfunnet. Jeg blir dels enda mer flau når det er mine skattepenger som skal til for å drive byråkratiet og maset slike som deg gjør nødvendig.
Vis hele sitatet...
Bare fordi det introduseres ny teknologi betyr ikke at det automatisk er ett fremskritt.

Om du ser på sikkerhetsaspektet og ikke minst det økonomiske for sluttbruker så er ikke dette nødvendigvis ett steg i riktig retning.

Å la strømselskapene bruke tidsbaserte priser for å styre forbruk er galskap, vil du virkelig tilbake til tellerskritt på internetttilkoblingen din hvor du måtte sitte oppe om natten for å laste ned større filer grunnet lavere pris mellom kl 21 og 07?

Agder Energi har sagt rett ut at deres mandat er å få betalt så mye som mulig for strømmen de produserer (i en hvilken som helst annen næring ville jeg vært 100% enig, men ikke kritiske ting som strøm), det vil si at de vil bruke pris for å utsette utbygging.

Jeg håper ikke du tror at vi har fått AMS ene og alene for å slippe å registrere forbruk manuelt?
OG hvem tror du betaler for AMS?
Bare av nyskjerrighet: Hvorfor vil du ikke ha den nye måleren?
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Ilandsproblemene fortsetter å balle seg på. Jeg blir flau over alle som forhindrer fremskritt i samfunnet. Jeg blir dels enda mer flau når det er mine skattepenger som skal til for å drive byråkratiet og maset slike som deg gjør nødvendig.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte brukes dine skattepenger på at kraftselskapet maser om strømmålerbyttet?
Jeg går ut i fra at du har Mobil? wifi hjemme, eller oppholder deg ut blandt folk eller bygg der det er mobil/ wifi osv. Da må man bare holde seg inne, å ikke gå utenfor døra hvis man mener man er følsom for stråling.

Tror ikke akkurat en stakkars AMS-måler vil ta livet av deg. Som ivar oslo spør om, hva er grunnen til at du ikke vil ha AMS-måler.

Har hørt flere som ikke ikke vil bytte måler er for de har enten koblet seg uten om måler eller har en gammel som som man lett kan jukse med. Nå sier jeg ikke at du gjør det, men mange har den grunnen.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Bare av nyskjerrighet: Hvorfor vil du ikke ha den nye måleren?
Vis hele sitatet...
Av flere grunner.Personvern b.l.a.

Sitat av RapTouR Vis innlegg
Jeg går ut i fra at du har Mobil? wifi hjemme, eller oppholder deg ut blandt folk eller bygg der det er mobil/ wifi osv. Da må man bare holde seg inne, å ikke gå utenfor døra hvis man mener man er følsom for stråling.

Tror ikke akkurat en stakkars AMS-måler vil ta livet av deg. Som ivar oslo spør om, hva er grunnen til at du ikke vil ha AMS-måler.

Har hørt flere som ikke ikke vil bytte måler er for de har enten koblet seg uten om måler eller har en gammel som som man lett kan jukse med. Nå sier jeg ikke at du gjør det, men mange har den grunnen.
Vis hele sitatet...
Ikke nevnt stråling,du som gjør.Har aluminiumshatt så im good
Sist endret av Bruker Brukesen; 1. februar 2019 kl. 18:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du får ny måler uten stråling. Det er det du betaler for, manuell avlesning.
Sitat av Dough Vis innlegg
Du får ny måler uten stråling. Det er det du betaler for, manuell avlesning.
Vis hele sitatet...

Noe man forøvrig ikke betalte for før.
Merkelige greier.

Men det handler mye om prinsipper her. " Mitt hjem, mine regler, mine egne omkostninger, ingen skal tvinge meg i mitt eget hjem til noe som helst!"


Dette itilegg til at hele ditt private strømforbruk blir så spesifisert at det går ut over privatlivets fred å ro.


I alle år tok de aldri så mye betalt for å lese av måler manuelt.
Du skal holde på med mye suspekt snusk for å bli paranoid over at andre kan se når du bruker strøm.

Nå får vi som bidrar til fornying av landet målere som også melder fra om feil på anlegget. Helt greit om det brenner ned noen hus til alternativsekten. Kanskje det som må til.
Sitat av Dough Vis innlegg
Du skal holde på med mye suspekt snusk for å bli paranoid over at andre kan se når du bruker strøm.

Nå får vi som bidrar til fornying av landet målere som også melder fra om feil på anlegget. Helt greit om det brenner ned noen hus til alternativsekten. Kanskje det som må til.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det siktes til at dataen som nå samles inn tegner ett veldig klart bilde av rutinene dine, når tid du er hjemme, om du pleier å lage middag, hvor lenge du dusjer på morgenen osv.

Ene og alene er ikke dette farlig for hvermannsen men dette er bare en liten bit av et større bilde hvor det samles inn for mye data.

De nye strømmålerne har mange nyttige funksjoner, men disse kan også være nye feilkilder. Det er også et spørsmål om alle disse funksjonene er nødvendige, må det feks være mulig å koble ut hele måleren trådløst?
Eller må detaljert forbruk sendes og lagres sentralt? Hvorfor ikke behandle denne dataen lokalt?


Vi har allerede sett firmware bugs som har ført til at målene sluttet å kommunisere.
http://energiteknikk.net/2018/01/retter-opp-ams-feil

Vi har også sett nettselskap som ikke klarer å vedlikeholde egen infrastruktur, hva skjer med sikkerheten etterhvert som teknologien i strømmålerne blir utdatert og dette blir en større kostnad å vedlikeholde?

En annen som har vært i media fikk en kjemperegning etter at måleren sluttet å sende data i en lang periode.

I en worst case Så kan uvedkommende skru av alle landets målere og deaktivere kommunikasjonen slik at alle målene må rettes manuelt.

Så det handler ikke alltid om at man driver med lyssky aktiviteter.
Sitat av Dough Vis innlegg
Alt var mye bedre før!

Leste av feil strøm i 10 år
Vis hele sitatet...
Nei, ikke alt var bedre før men det er lov til å være skeptisk når motivasjonen for de nye målerne er å tjene mer penger. Eierne til disse selskapene er ofte kommuner med trang økonomi, det er en dårlig kombinasjon.
Når de I tillegg legger til rette for en så stor grad av fjernstyring og datainnsamling så er det egentlig litt merkelig at motstanden har vært såpass liten.

Jeg kan ikke komme på noen andre tiltak som har potensial til å være såpass inngripende som hadde blitt godtatt ellers i samfunnet.

Ville du godtatt å ha en bom I innkjørselen din som stengte deg inne dersom du ikke hadde betalt autopass regningen din? Og som registrerte når du kjørte ut og inn og hvor mange som går ut og inn av bilen?

Eller en fjernstyrt dørlås som låser deg ute dersom du er forseint ute med eiendomsskatten?

Kanskje telenor kan integrere en modul i mobilene de selger på avbetaling som nekter den å lade dersom du ikke har betalt regningen.

Det er satt litt på spissen men samme prinsipp.
Sitat av Dough Vis innlegg
Du skal holde på med mye suspekt snusk for å bli paranoid over at andre kan se når du bruker strøm.
Vis hele sitatet...
Rent prinsippielt: Det er ikke slik at et sterkt ønske om å verne om sitt privatliv kan tas til inntekt for paranoia eller kriminell adferd. Jeg kunne kontre med å liste opp alle de årsakene som ligger bak privatlivets historiske status i alle vestlige demokratier, men jeg tror jeg nøyer meg med å påpeke at det i alle vestlige land nevnes i samme åndedrag som stemmerett, ytrings- og forsamlingsfrihet og religionsfrihet. Lik det eller ikke, se vitsen med det eller ikke, men faktum er at retten til privatliv har blitt ansett som en av demokratiets bærebjelker i flere hundre år. Det du her fremmer er nok en avart av den gode gamle "har du intet å skjule har du heller intet å frykte"-retorikken. Og vet du hva? Hvis du drar den linja, så er det også din jobb å begrunne at påstanden holder vann. Lykke til!

Litt mer praktisk kan man selvsagt si at det er begrensa hvor mye info man kan trekke ut med disse smarte strømmålerne, det er begrensa hvor mye det kan misbrukes, og det er opplagte fordeler for el-selskapene å ha de der. Men hvorfor alt hemmeligholdet? Hva sender egentlig denne strømmåleren? Den gamle elektromekaniske måleren tikket av last på (normalt?) én fase. Den nye måler meg bekjent last på alle tre, og det er helt fair. Men hva spenningsfall og faseforskyving, måler den det også? Det har ikke kraftselskapet villet svare på. Jeg har spurt. Jeg har også spurt om hvor mange datapunkter den sender. Den gangen fikk jeg til svar at den sendte datapakker omlag hvert femte minutt. OK, men det betyr ikke at den tar et snapshot hvert femte minutt. Det kan også bety at den tar et gjennomsnitt i det aktuelle tidsrommet og sender bare det. Eller det kan bety at den måler flere ganger og setter mange målepunkter sammen til ett array som så sendes. Personlig tipper jeg det er snakk om sistnevnte, og da er oppfølgingsspørsmålet - hvilken resolusjon er det egentlig kraftselskapet har? Har de minuttsoppløsning? Halvt minutt? Sekunder? Det har ganske mye å si for hva man kan lese ut av hustanden. Helt ærlig synes jeg dette er info de burde dele når man spør, og ikke bare avvise påstanden med "den sender data hvert femte minutt". Videre burde man som bruker få tilgang til krypteringsnøkkelen for den aktuelle enheten slik at man kan verifisere påstandene. Hvis man er nerdete nok og vil.

Også var det neste steg, da! Da smarte strømmålere stod for døra, så påstod jeg at neste steg kom til å bli smarte vannmålere. Da ble jeg stort sett kalt konspiratorisk og fikk denne her tilbake. Gjett hva vannverket innførte i min kommune i fjor? Og igjen, der den gamle mekaniske vannmåleren kun måler antall kubikkmeter vann som passerer, så måler den nye lagt mer, så som trykk. Hva den sender og denslags er selvsagt fortsatt i det blå. Og her er vi inne på noe interessant. Har du tilgang på dataene fra strømmåleren kan du se når på natta lyset gikk på og av, og om det var i ett rom eller flere. Med vannmåleren kan du også måle hvor mye vann som ble brukt. Så, stod Petter opp midt på natta for å raide kjøleskapet? Ellergikk han på do? Eller hadde han kanskje alt tisset på seg, og tok en dusj? Når du begynner å kombinere mer info fra flere kilder kan du si veldig mye mer med større sikkerhet enn hvis du bare har én kilde.

Sitat av Dough Vis innlegg
Nå får vi som bidrar til fornying av landet målere som også melder fra om feil på anlegget. Helt greit om det brenner ned noen hus til alternativsekten. Kanskje det som må til.
Vis hele sitatet...
Usmakelig. Og dumt. Som du kan lese av det overstående finnes det andre grunner til skepsisen min enn frykt for radiobølger. Videre er det et ganske stort sprang fra å oppføre seg teit til å fortjene å dø i en husbrann. Og hva med familiene til disse menneskene? Jeg vil forøvrig legge til at strømmåleren min ikke har gitt meg beskjed om en jordfeil som kommer og går ved jevne mellomrom på hele trafokretsen der jeg bor. Hvor mange husbranner mener du at årlig avverges på grunn av smartmeterne?

Det er forøvrig tragisk at de el-overfølsomme har vært den mest høylytte røsten på nei-siden. Det har medført at alle som er skeptiske til opplegget slås i hartkorn med disse, og effektivt strippes for all kredibilitet - selv om det altså finnes andre og langt mer legitime grunner.
Sist endret av Myoxocephalus; 5. februar 2019 kl. 00:24.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg

Usmakelig. Og dumt. Som du kan lese av det overstående finnes det andre grunner til skepsisen min enn frykt for radiobølger. Videre er det et ganske stort sprang fra å oppføre seg teit til å fortjene å dø i en husbrann. Og hva med familiene til disse menneskene? Jeg vil forøvrig legge til at strømmåleren min ikke har gitt meg beskjed om en jordfeil som kommer og går ved jevne mellomrom på hele trafokretsen der jeg bor. Hvor mange husbranner mener du at årlig avverges på grunn av smartmeterne.
Vis hele sitatet...
Den så jeg komme når jeg trykket "send" så gratulerer. Jeg skrev ikke at noen nødvendigvis måtte dø gjorde jeg?

Her har de allerede vært og fikset jordfeil på det nye systemet som ble meldt inn trådløst.

Beklager men jeg ser ikke helt prinsipprytteriet her. Dvs jeg ser det men jeg ser ikke her hvorfor det skal være så viktig for folk å kle av seg for om man bruker 3 eller 4 kw til enhver tid.

All den tid vi flyr rundt med smarttelefoner, og alle andre digitale dingser. signer opp til fb, google og alt uten å ofre det en tanke så skal man plutselig bry seg om å utgi strømforbruket. Det er ikke bare ironisk.
Vi fikk ny smart strømmåler i høst, men kraftselskapet får den ikke til å virke. Derfor estimerer de forbruket basert på forrige år. Dersom vi vil ha korrekt forbruk må vi lese av strømmåleren, slik som før.
Virker ikke særlig smart spør du meg.
Jeg er ikke redd for stråling eller overvåkning,mer irritert over høy pris og at det ikke fungerer.
Klem fra Betty
Sitat av Dough Vis innlegg
Den så jeg komme når jeg trykket "send" så gratulerer.
Vis hele sitatet...
Å, så det var ikke bare et tilfeldig dumt utspill, du troller med vilje. Når du sier noe så hinsides idiotisk i en diskusjon der folk i utgangspunktet tar deg seriøst, så får du det svaret du forventer. Merkelig altså.

Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg skrev ikke at noen nødvendigvis måtte dø gjorde jeg?
Vis hele sitatet...
Nei, men det er et sannsynlig utfall. Jeg kan ikke lese tanker, og så lenge du ikke tar det forbeholdet er det umulig å vite. Forøvrig er det pinlig åpenbart at du her klamrer deg til halmstrå.

Sitat av Dough Vis innlegg
Her har de allerede vært og fikset jordfeil på det nye systemet som ble meldt inn trådløst.
Vis hele sitatet...
OK, det er bra. Her har de altså ikke gjort det. Så hva er egentlig poenget ditt?

Sitat av Dough Vis innlegg
Beklager men jeg ser ikke helt prinsipprytteriet her.
Vis hele sitatet...
That's the beauty. Du trenger ikke å se det, du trenger ikke å forstå det og du trenger ikke engang å være enig. Så lenge det er du som drar har du intet å skjule-linja, så er det din jobb å begrunne den. Det er i alle fall ikke min jobb å argumentere mot dine personlige preferanser. Det du her impliserer er at fordi du gir faen, så er jeg irrasjonell fordi jeg bryr meg. Det er litt navlebeskuende.

Sitat av Dough Vis innlegg
Dvs jeg ser det men jeg ser ikke her hvorfor det skal være så viktig for folk å kle av seg for om man bruker 3 eller 4 kw til enhver tid.
Vis hele sitatet...
Men som du ser av det overstående er antakelig snakk om litt mer enn bare det. Og igjen - at du ikke ser sakens prinsippielle natur betyr ikke at resten av verden skal tilpasses dine preferanser.

Sitat av Dough Vis innlegg
All den tid vi flyr rundt med smarttelefoner, og alle andre digitale dingser. signer opp til fb, google og alt uten å ofre det en tanke så skal man plutselig bry seg om å utgi strømforbruket. Det er ikke bare ironisk.
Vis hele sitatet...
Vi? Hver er 'vi'? Jeg har hverken smarttelefon eller facebook, og søkemotoren min har et medlem av anatidfamilien som logo. Og vet du hva som er virkelig festlig? Når jeg poengterer dette, så blir jeg normalt møtt med at jeg er så weird og avvikkende at samfunnet ikke kan ta hensyn til slike som meg. Altså: Jeg kan gi totalt slipp på privatliv i alle nettbaserte sammenhenger slik som er 'normen' - i alle fall etter ditt syn. Jeg kan kan være mot deler av det, men ikke alt - i såfall kan du avskrive meg som en hykler. Eller jeg kan være motstander av alt, med alle de følger det får for meg, og da blir jeg faen hakke avskrevet som en paranoid huleboer på utsiden av samfunnet.


Men igjen - hva du forstår, liker eller ønsker interesserer meg ikke. Du er cool med smartmeter, fint for deg. Jeg er ikke det, og grunnen er altså at jeg bryr meg om privatlivet mitt. Din manglende interesse for personvern har ingenting med saken å gjøre. Hva med å heller argumentere for hvorfor det er så forbanna utilbørlig at særinger som meg skal få beholde den elektromekaniske måleren hvis vi absolutt vil? Det finnes nemlig argumenter for dette også. Kan du ikke heller prøve å argumentere for ditt syn i steden for å bare fastslå at alle som er uenige med deg er idiotier? Det er nemlig det du så langt har gjort i denne debatten.
Sist endret av Myoxocephalus; 24. juni 2020 kl. 20:54.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det burde heller ikkje vere umogeleg å lage det med relativt godt personvern som standard. Litt meir krevjande, men gjennomførbart. Måleren er ei plombert datamaskin, som kunden ikkje har tilgang til. Om eigar kringkaster priser (signert sjølvsagt), kunne målaren sjølv rekna ut og sendt t.d. vekta forbruk gjennom døgnet. Då hadde energiseljar fått betalt for det dei skal, men dei hadde ikkje visst om du brukte 4kW klokka fem, eller 12kW midt på natta.

I tillegg veit vi av erfaring at sikkerheta på embedded-ting i snitt suger svett kamelballe. Det at du har ein bryter med kommunikasjon gjer at ein angriper som finn eit sårbarhet kan skru av straumen for mange, og potensielt gjere innkopling vanskelig. Om halve Bergen brått mister straumen og målerane får firmware sletta vil eg tippe BKK må fysisk rundt for å fikse opp i situasjonen. Det hadde potensielt tatt eit par dager. På vinterstid vil det forundre meg om det ikkje fører til dødsfall.

Når det kjem til ting som å melde inn jordfeil og liknande er det av den mest uproblematiske sida av slike målere. Det er ein uønska feiltilstand i nettet, og røper i utgangspunktet relativt lite PII.
Visst det er personvernet ditt du er bekymret for. Så ta deg en bolle og innse at når du bruker strøm kun benyttes som en statistikk. Og om du ikke vil være en del av en statistikk. Ta å si opp alle forsikringer, hus og livet generelt.

Les deg opp om GDPR OM det er privatlivet ditt som er din bekymring.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Grossie Vis innlegg
Visst det er personvernet ditt du er bekymret for. Så ta deg en bolle og innse at når du bruker strøm kun benyttes som en statistikk. Og om du ikke vil være en del av en statistikk. Ta å si opp alle forsikringer, hus og livet generelt.
Vis hele sitatet...
Virkelig?

Kan ikkje du lese myoxo sine relativt lange og velskrevne innlegg om kvifor privatliv og personvern er viktig, framfor å konkludere, totalt utan argumentasjon, for at det er uviktig?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg

Vi? Hver er 'vi'?
Vis hele sitatet...
Tror du skjønner veldig godt hvem majoritet av samfunnet jeg viser til.

Hvorfor tar du alt jeg skriver så personlig, jeg trodde jeg var tydelig nok med å adressere alternativsekten. Så med mindre du også er antivaxer, tror Illuminati styrer verden og at jorda er flat så angriper du feil person. Jeg har kjent på galskapen til alternativmiljøet i nær famile det er ikke noe hyggelig og noe jeg kommer til å endre mitt standpunkt til.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja som om en skal kunne ha noe som er så hemmelig og kunne forvente samme sikkerhet privat...

Nå kommer elhub med fordelene som har druknet og blitt glemt i pseudo elmagnetisme. Registering og priser pr.time.
Mulighet for rimeligere strøm utenom «peak-hours» og jevnere spredd belastning på grid er en viktig del av flere løsninger på energibehovet og fornybar fremtid.

Halleluja.
Sitat av Dough Vis innlegg
Ja som om en skal kunne ha noe som er så hemmelig og kunne forvente samme sikkerhet privat...

Nå kommer elhub med fordelene som har druknet og blitt glemt i pseudo elmagnetisme. Registering og priser pr.time.
Mulighet for rimeligere strøm utenom «peak-hours» og jevnere spredd belastning på grid er en viktig del av flere løsninger på energibehovet og fornybar fremtid.

Halleluja.
Vis hele sitatet...
Men blir det billigere utenfor peak hours eller dyrere innefor peak?

Det er en veldig viktig forskjell, og jeg vil nesten tørre å sette penger på at vi får ett påslag under peak og normalpris utenfor.
Min strømregning har sunket betraktelig, men det kan like gjerne være den gamle måleren min som viste for mye.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Min strømregning har sunket betraktelig, men det kan like gjerne være den gamle måleren min som viste for mye.
Vis hele sitatet...
Men blir du fakturert på timebasis?
Agder energi bruker ikke time fakturering enda, men det gjør feks los.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Men blir det billigere utenfor peak hours eller dyrere innefor peak?

Det er en veldig viktig forskjell, og jeg vil nesten tørre å sette penger på at vi får ett påslag under peak og normalpris utenfor.
Vis hele sitatet...
Er vel naiv jeg da som tenker det må gå begge veier. Påslag under peak og rimeligere på natta f.eks mens resten av døgnet vil være ca normalpris.

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Min strømregning har sunket betraktelig, men det kan like gjerne være den gamle måleren min som viste for mye.
Vis hele sitatet...
Kjent sak så har alle de gamle målerne vist mye feil i begge retninger. Desto mer interessant at noen velger å tviholde på de.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Men blir du fakturert på timebasis?
Agder energi bruker ikke time fakturering enda, men det gjør feks los.
Vis hele sitatet...
Skal ikke si det ikke er tilfelle men jeg har forstått det som at det timer går via elhub som er oppe og går senere i februar. Også det lokalavisen skriver som gjelder her. gidder ikke linke til betalmur.

Et aldri så lite paradoks at vi bruker mest strøm og klager over prisene når vi har de (nest) laveste prisene i Europa etter kjøpekraft.
Sist endret av Dough; 9. februar 2019 kl. 10:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Men blir du fakturert på timebasis?
Agder energi bruker ikke time fakturering enda, men det gjør feks los.
Vis hele sitatet...
Får faktura en gang i måneden. Har ikke satt meg inn i detaljene. Bor i Oslo hvis det har betydning.
Den som har tilgang (energiselskap, tredjeparter, hackere) til din strømmåler kan blant annet overvåke hva du ser på tv/pcskjerm:

Our research shows that the analysis of the household’s electricity usageprofile at a 0.5s sample rate does reveal what channel the TV set in the household was displaying. It is also possible to identify (copyright-protected) audiovisual content in the power profile that is displayed (...)
Kilde / Artikkel

Og dette er bare hva de hadde fått til i 2011 ...
Hater den nye strømmåleren av personvernsmessige årsaker, men vet ikke om jeg får fjernet AMS-funksjonen så enkelt selv.
Han jeg bor med sa til meg at siden vi er leietakere har vi ikke rett til å tukle med strømmålerne, selv om vi får legeerklæring.
Har ennå ikke snakket med eier selv om dette.

Strømmåleren står uti skapet i gangen, så jeg kan ikke søke om fritak på hensyn av stråling, noe jeg ikke bekymrer meg over uansett.
Men etter de artiklene jeg har lest står det at det ikke er mulig å søke fritak på hensyn av personvern. Hvis dette stemmer er det isåfall en skandale!

Jeg er ganske sikker på at hadde jeg spurt min lege om noe sånt hadde han ledd av meg og sagt jeg ikke skal bry meg så mye, og prøv å lev livet som en "vanlig" person. Hvor finner jeg en lege som faktisk vil hjelpe? Og hvor finner jeg en lege som tar hensyn til personvern generelt? Legen min er glad i å skrive ned alt i detalj (selv om jeg ber ham om å la være) på en standard Windows 10-installasjon og lagrer den i OneDrive.