Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 8079
Hei, burde kanskje lage en egen avdeling for jobb, utdanning og karriere, slik at sånne poster blir værende.


Har det seg slik at jeg lurer på hvordan man kommer seg ut på båt.

Mye tull er dessverre skrevet rundt på andre forumer, der folk som uttaler seg ikke har peiling på hva de snakker om.

Det er mange veier å komme seg offshore, både på båt og rigg, og skal prøve å grave meg frem til den veie som passer best for meg i den situasjonen jeg er i.

Lurer på følgende:

1: For å kunne bli matros lærling så krever det noen kurs og TIP fra vgs? Isåfall kan man ta TIP som privatist og nødvendig kurs så komme seg ut på båt som lærling?

Grunnen til at jeg nevner privatist, er at jeg har brukt opp ungdoms retten min til vgs, (har foreløpig studie spes. vitnemål med språk som fordypning fag) har dermed ikke rett på skole plass i vgs for TIP. Jeg ringt rundt og hørt med forskjellige opptaks kontorer ang plasser for folk som er i min situasjon og fikk da beskjed om at jeg kommer til å stå nederst på alle lister og iløpet av de siste 5 årene har INGEN med samme bakrunn som meg kommet inn. Disse plassene som er i utgangspunktet for få, fylles opp av elever med skole rett. Ang privatist kunne de ikke svare på og bare henviste meg rundt som en idiot.
Derfor kom jeg hit for å forhøre meg med dere.

Andre måter å komme seg ut på en båt som lærling? Uten vgs, evt privatist fag og nødvendig kurs.

Takk!
Ring opplæringskontoret. Den vanlige veien er Tip så maritime fag. Jobber selv som matros med fagbrev på en psv i nordsjøen.

Du trenger imo60 i allefall. Ispskurs tar man ombord på skipet iløpet av læretiden.
Sist endret av knutseen; 9. august 2014 kl. 07:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
86 7
Sitat av knutseen Vis innlegg
Ring opplæringskontoret. Den vanlige veien er Tip så maritime fag. Jobber selv som matros med fagbrev på en psv i nordsjøen.

Du trenger imo60 i allefall. Ispskurs tar man ombord på skipet iløpet av læretiden.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke rett til en skole plass, så er ikke noe vits å ringe opplærings kontoret.

Hva er muligheten for matros lærling uten fagbrev?
Det vet jeg ikke. Du kan vel mønstre som lettmatros, for så å ta fagbrev etter noen år (5?). Da har du nesten samme lønn som matros.
Det er vel bare tull det de sa da jeg som heller ikke ungdomsrett ( fullførte 3 år på vgs), søkte på TIP i østfold ifjor og kom inn som 23 åring, Kom inn i år på vg2.

Som sagt så havner du bakerst i køen men det er fortsatt muligheter
Det du kan gjøre er å skaffe imo60 kurset og dra på fiskebåt til å begynne med. Jeg gikk den vanlige veien gjennom tip og sjøfartsfag lærlingtid og greier. Og stort sett alle jeg var ombord sammen med hadde bakgrunn fra fiskebåt.

Uansett så synes jeg du burde ha like store muligheter til å bli matros lærling som de som går skole. Du lærer ingen verdens ting om matrosfaget på skolen. Stortsett bare navigasjon i kart og simulatorkjøring, litt fysikk og lasteregning.. ting som er grunnleggende om du skal videre på fagskole/høyskole og bli offiser. Tar du imo60 kurset, er full av intiativ og trives godt blandt menn i flere uker om gangen, så ser ikke jeg problemet med å enkelt få seg en jobb på en offshore båt. Rederiene trenger jo vikarer stadigvekk, så du kan jo dra til et rederi å høre om de trenger folk. Evt får du vite om du trenger flere kurs, som stroppekurs, hlo og helivelt som blir mer og mer vanlig nå om dagen.
Sist endret av Diavu; 9. august 2014 kl. 09:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
86 7
Sitat av knutseen Vis innlegg
Det vet jeg ikke. Du kan vel mønstre som lettmatros, for så å ta fagbrev etter noen år (5?). Da har du nesten samme lønn som matros.
Vis hele sitatet...
Hvordan funker det da?

Altså for å få jobben. Kun kurs da? Ansetter markede lettmatros lærlinge

Sitat av Uklar Vis innlegg
Det er vel bare tull det de sa da jeg som heller ikke ungdomsrett ( fullførte 3 år på vgs), søkte på TIP i østfold ifjor og kom inn som 23 åring, Kom inn i år på vg2.

Som sagt så havner du bakerst i køen men det er fortsatt muligheter
Vis hele sitatet...
Skader ikke å prøve, men når jeg tenkte litt gjennom det, så virket det som en dårlig idet, altså gå tilbake i utdannings retningen. er midten av 20årene så er ikke veldig begeistret for å gå med små barn i et år uten inntekt.

Takk for rådet ialfall!

Sitat av Diavu Vis innlegg
Det du kan gjøre er å skaffe imo60 kurset og dra på fiskebåt til å begynne med. Jeg gikk den vanlige veien gjennom tip og sjøfartsfag lærlingtid og greier. Og stort sett alle jeg var ombord sammen med hadde bakgrunn fra fiskebåt.

Uansett så synes jeg du burde ha like store muligheter til å bli matros lærling som de som går skole. Du lærer ingen verdens ting om matrosfaget på skolen. Stortsett bare navigasjon i kart og simulatorkjøring, litt fysikk og lasteregning.. ting som er grunnleggende om du skal videre på fagskole/høyskole og bli offiser. Tar du imo60 kurset, er full av intiativ og trives godt blandt menn i flere uker om gangen, så ser ikke jeg problemet med å enkelt få seg en jobb på en offshore båt. Rederiene trenger jo vikarer stadigvekk, så du kan jo dra til et rederi å høre om de trenger folk. Evt får du vite om du trenger flere kurs, som stroppekurs, hlo og helivelt som blir mer og mer vanlig nå om dagen.
Vis hele sitatet...
Dette var en god idè! Som fisker så får man også sjøtid dvs erfaring, derfra skal veien bli lettere til offshore evt matros?

Men trenger du kun imo60 kurset for å komme deg på båt?(eller de andre nevnte kursene også?) Altså ikke noe båt erfaring?

Jeg er ikke kresen! Er smart og veldig effektiv mtp på jobb. Har heller ikke noe problemer med å være borte i lengre perioder.
Sist endret av Khan17; 9. august 2014 kl. 09:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jwg har ikke vært på fiskebåt, men kjenner flere som er der uten kurs.
Imo60 kurset må du ha skal du på offshore. Stroppekurs tror jeg alle matroser skal ha nå om dagen. Helivelt og hlo er bare nødvendig om du skal ombord i en båt med helidekk på. Fins også mange teoretiske kurs du får tatt ombord i båten, jeg husker ikke hva dem het, eller om det bare gjald oss som seilte utenriks. Fartstid er viktigere for offshore rederiene, en fiskebåt rederne. Er ihvertfall slik jeg oppfatter det.
Heisann!
Jeg var i samme situasjon som deg, jeg gikk da inn kystvakta, og fikk imo60 og røykdykker-kurset gratis.
Anbefaler deg å ta imo60, så søke mellom venner og bekjente, evt møte opp på rederiet med cv og kurs-beviser.
Det gjorde jeg , og mønstret som lettmatros(omtrent samme lønn som en med fagbrev) , og etter 5års totaltid (fri/fartstid) kan du gå opp til matros-prøven.
Ønsker deg lykke til
Hei, har nettop tatt fagbrevet selv for en uke siden i matrosfaget og må si det er en gøyal jobb. Er litt usikker på hvordan det er å komme inn på skole når du har brukt opp retten din, vet det kan være litt vanskeligt i disse tider, vet selv at fjorårets kull slet med å få lærlingplasser og at det var mange som ikke fikk. En annen ting du kan gjøre er å få jobb som lettmatros og etter 3/5 år med seiling som lettmatros kan du melde deg opp til fagbrev hos en privatist eller noe, og da kan du etterpå visst du vil gå Styrmannskolen. Å få jobb som matros på rigg er nok ikke det letteste, du stiller kanskje litt bedre enn andre arbeidsgrupper, men husk det er mange som vil på rigg disse dager og folk er depserate. Angående å jobbe som matros synes jeg er veldig gøy, har fått oppleve litt av hvert, det letteste for en som ikke har erfaring er å komme seg på Supply båt ( PSV ) visst du skal i nordsjøen, det finnes også ankerhåndteringsskip ( AHTS ) men disse krever ofte har du har en del erfaring fra før av. Håper noe av dette var til hjelp!
Trådstarter
86 7
Sitat av Maximuzz Vis innlegg
Heisann!
Jeg var i samme situasjon som deg, jeg gikk da inn kystvakta, og fikk imo60 og røykdykker-kurset gratis.
Anbefaler deg å ta imo60, så søke mellom venner og bekjente, evt møte opp på rederiet med cv og kurs-beviser.
Det gjorde jeg , og mønstret som lettmatros(omtrent samme lønn som en med fagbrev) , og etter 5års totaltid (fri/fartstid) kan du gå opp til matros-prøven.
Ønsker deg lykke til
Vis hele sitatet...
Hei.

Ser at imo60 kurset er priset ganske stivt, men det er en investering hvis det viser seg at man får jobb.

Har dessverre ingen venner eller beskjente i denne bransjen, det er derfor jeg er her egentlig. Hvordan hadde jeg stått iforhold til jobb som lærling evt lettmatros med kun imo60 og en god cv? Siden du jobber i bransjen så ser du folk komme inn, er det mange som er i samme situasjon som meg og får jobb?

Blir dumt å gamble med et kurs til 18k uten å sjans på en jobb.

Er røkdykker nødvendig eller tok du det siden du fikk det gratis?

Takker for svar.

Sitat av CookieY Vis innlegg
Hei, har nettop tatt fagbrevet selv for en uke siden i matrosfaget og må si det er en gøyal jobb. Er litt usikker på hvordan det er å komme inn på skole når du har brukt opp retten din, vet det kan være litt vanskeligt i disse tider, vet selv at fjorårets kull slet med å få lærlingplasser og at det var mange som ikke fikk. En annen ting du kan gjøre er å få jobb som lettmatros og etter 3/5 år med seiling som lettmatros kan du melde deg opp til fagbrev hos en privatist eller noe, og da kan du etterpå visst du vil gå Styrmannskolen. Å få jobb som matros på rigg er nok ikke det letteste, du stiller kanskje litt bedre enn andre arbeidsgrupper, men husk det er mange som vil på rigg disse dager og folk er depserate. Angående å jobbe som matros synes jeg er veldig gøy, har fått oppleve litt av hvert, det letteste for en som ikke har erfaring er å komme seg på Supply båt ( PSV ) visst du skal i nordsjøen, det finnes også ankerhåndteringsskip ( AHTS ) men disse krever ofte har du har en del erfaring fra før av. Håper noe av dette var til hjelp!
Vis hele sitatet...
Hei takk for svar.

Nordsjøen og rigg er mer en framtidig plan, først relevant erfaring.

DU nevner PSV, hva slags kurs trenger man? Og hvordan er stillingen der? lærling? og evt lønn?(vet at svar finnes på internett, men bedre med svar fra en på innsiden)
Sist endret av Khan17; 9. august 2014 kl. 11:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du tar røykdykkerkurset samtidig som imo60kurset. Trenger mest sannsynlig stroppekurs/anhukerkurs om du skal på båt uansett. Det er veldig greit å ha ihvertfall.
Trådstarter
86 7
Sitat av Diavu Vis innlegg
Du tar røykdykkerkurset samtidig som imo60kurset. Trenger mest sannsynlig stroppekurs/anhukerkurs om du skal på båt uansett. Det er veldig greit å ha ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Greit nok. Fant ut at det heter imo50 nå og ikke imo60 visstnok.

Sjekket ut ca 10 rederi nettsider nå, og fant ingen av de som utlyst ledig stillinger, og mange hadde ikke en seksjon for slikt heller?

HJÆLP..

Skal ikke søke nå, men vil bare kartlegge litt før jeg investerer i det!
Sitat av Khan17 Vis innlegg
Hei.

Ser at imo60 kurset er priset ganske stivt, men det er en investering hvis det viser seg at man får jobb.

Har dessverre ingen venner eller beskjente i denne bransjen, det er derfor jeg er her egentlig. Hvordan hadde jeg stått iforhold til jobb som lærling evt lettmatros med kun imo60 og en god cv? Siden du jobber i bransjen så ser du folk komme inn, er det mange som er i samme situasjon som meg og får jobb?

Blir dumt å gamble med et kurs til 18k uten å sjans på en jobb.

Er røkdykker nødvendig eller tok du det siden du fikk det gratis?

Takker for svar.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde bare flaks som kom inn på den måten jeg gjorde, desverre.
jeg fikk to-tre prøve-perioder en sommer for noen år siden, deretter fast stilling.
De fleste som kommer inn nå, kommer inn som lærlinger.
ett eget røykdykker-kurs er ikke nødvending, det var noe ekstra vi fikk i forsvaret. På imo60-kurset er det grunnleggende røykdykker-teknikker/trening.

siden du tok studiespesialisering på vgs, kan du jo evt søke deg inn på styrmannskole, så etter noen års erfaringer søke deg ut som styrmann på rigg. Det er stor etterspørsel som styrmann der ute. viss dette hadde vært noe ?

Sitat av Diavu Vis innlegg
Du tar røykdykkerkurset samtidig som imo60kurset. Trenger mest sannsynlig stroppekurs/anhukerkurs om du skal på båt uansett. Det er veldig greit å ha ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Stroppekurs/anhukerkurs er ikke nødvending på alle fartøy. Det spørs helt åssen type fartøy du skal på.
Så det er ikke noe du trenger å påkoste deg om du for eksempel skal mønstre på passasjerskip.
Trådstarter
86 7
Sitat av Maximuzz Vis innlegg
Jeg hadde bare flaks som kom inn på den måten jeg gjorde, desverre.
jeg fikk to-tre prøve-perioder en sommer for noen år siden, deretter fast stilling.
De fleste som kommer inn nå, kommer inn som lærlinger.
ett eget røykdykker-kurs er ikke nødvending, det var noe ekstra vi fikk i forsvaret. På imo60-kurset er det grunnleggende røykdykker-teknikker/trening.

siden du tok studiespesialisering på vgs, kan du jo evt søke deg inn på styrmannskole, så etter noen års erfaringer søke deg ut som styrmann på rigg. Det er stor etterspørsel som styrmann der ute. viss dette hadde vært noe ?



Stroppekurs/anhukerkurs er ikke nødvending på alle fartøy. Det spørs helt åssen type fartøy du skal på.
Så det er ikke noe du trenger å påkoste deg om du for eksempel skal mønstre på passasjerskip.
Vis hele sitatet...
Har planer om høyere utdanning senere, men da er det enten ingeniør eller maritim og shipping. Ser ikke på en bachelor i Nautikk som noe mål.

Var egentlig mer ute etter erfaring slik at jeg senere kunne skaffe mer attraktive jobber, f.eks offshore.

Men bare så det er klart, er framgangs måten slik at man møter opp på båtplasser og søker der, eller skal man ringe de forksjellige rederiene og høre om lærlings plasser for lettmatros?

Bedre å stille dumme spørsmål her, enn på jobb intervju! Haha
Sist endret av Khan17; 10. august 2014 kl. 05:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Folk som søker læreplass etter sjøfartsfag på VGS sliter med læreplass, om du ikke har gått utdanningsløpet er det nok enda vanskeligere.

Norske sjøfolk blir mindre og mindre ettertraktet, så det er ikke lett å få jobb, men jeg ser at noen søker etter lettmatroser innimellom, så det er jo verdt ett forsøk.

Det er forresten ingenting som heter lettmatros lærling, du mønstrer som enten lettmatros eller matroslærling.
Går TIP vg1 nå, hva er snittet for å komme inn på matros-linjen vg2?
Klar over at det er vanskelig med lærlingsplass. Men får ikke bedriftene en del goder av å ha en lærling?

Om jeg tar opp matrosfaget som privatist har en jeg mulighet til å mønstre som matroslæring da?
Tenkte mest på militæret, prøve å få jobb der etter lærlingstiden.
Snittet for å komme inn på sjøfartsfag varierer nok fra plass til plass, det er vertfall veldig lavt noen plasser, men for å faktisk få læreplass burde du ha ett bra snitt.

Ja, rederiene får betalt for å ha lærlinger, men dette er kun om lærlingen har ungdomsrett.
Sist endret av Forvirretperson; 3. september 2014 kl. 03:05.
Sats på å kom deg inn i sjøforsvaret i militæret. Er du i god nok fysisk form så kommer du deg ut på båt og får IMO60 m/røykdykker gratis. I tillegg får du opptil 10 mnd med fartstid på båt og finner fort ut om det er noe for deg.

I militæret får du også muligheten til å ta opp fag på VGS-nivå, slik at du kanskje kan ta alle programfag i TIP som privatist? Bør finnes noen muligheter der.


Et annet alternativ er å snakke med NAV om omskolering(voksenopplæring). Og evt dekking av IMO60 kurs.
Tidsperspektivet for å komme noen vei der, er nok minst like lang som ett år i førstegangstjenesten.

Når du er ferdig i førstegangstjenesten, så har du også utvidede rettigheter hos NAV, slik at du kanskje kan ta omskoleringen da. win win!