Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  191 24801
Stakkars? hvorfor er det synd på de, når de tilsynelatende ikke gjør noen verdens ting for å forbedre situasjonen for seg selv? Kan noen forklare meg hva romfolket gjør for å forbedre situasjonen? at romfolk er hederlig og greie kan godt hende, men kriminalstatistikken viser at det gjelder for de færreste av de.

For min del så gir jeg en blank faen i hvor de kommer fra, og synes det er superdupert hvis de kan komme til norge for å få ett bedre liv. men da må de igjen følge spillereglene å prøve å bidra til ett bedre samfunn, ikke å forverre det.

*edit: unnskyld banningen.
Sist endret av innepaanoe; 20. juli 2012 kl. 20:32. Grunn: *edit
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Aeon Illuminate- Både rom-folk og jøder har historisk vært grupper som ikke har latt seg integrere og assimilere. Forskjell i intellektuelle prestasjoner er en avsporing og har ingenting med dette å gjøre. Det viktige er at rom-folket er betydelig svakere stilt en jødene.

Når rike Norge ikke har hjertevarme nok til å akseptere at noen stakkars omstreifere sover under presenning på et grustak eller oppe ved Sognsvann har vi et alvorlig moralsk problem.
Vis hele sitatet...
Faktisk er romfolk langt mer en direkte del av kulturen og samfunnet i f.eks si Italia, Spania og Serbia enn de er her oppe.
De har bidratt veldig mye - se bare på den fenomenale musikken fra spansk-sigøynerske "Gypsy Kings".

Problemet er bare at samtidig er mange andre typer romfolk tiggere, kriminelle og "omstreifere".Og det er disse omstreiferne som du så pent kaller dem man vil til livs. Dette er mennesker som har absolutt valgt en utenfor-skap.

Forøvrig, jøder har vært en integrert del av Europa og europeisk kultur, og vil i lang tid fremover være det, trass staten Israels dominante og stygge politikk, og en viss antisemitisme rundt om i Europa - kan ikke råkke ved dét faktumet.
Så at jøder ikke er integrert og assimilert kjøper jeg ikke, de er nærmest totalt assmilert da de direkte selv har vært med på å forme Europa.

Men disse tyve/tigger/mongo-gruppene fra gud-vet-hvor kommer antageligvis desverre alltid til å innta en utafor-stilling. Tror jeg da.
Sist endret av aeon_illuminate; 20. juli 2012 kl. 20:35.
kjedelig streiting
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Aeon Illuminate- Både rom-folk og jøder har historisk vært grupper som ikke har latt seg integrere og assimilere. Forskjell i intellektuelle prestasjoner er en avsporing og har ingenting med dette å gjøre. Det viktige er at rom-folket er betydelig svakere stilt en jødene.

Når rike Norge ikke har hjertevarme nok til å akseptere at noen stakkars omstreifere sover under presenning på et grustak eller oppe ved Sognsvann har vi et alvorlig moralsk problem.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at sigøynerne har en kultur som ikke er levedyktig.(Og når jeg sier sigøyner så mener de omstreifende)

Tror de fleste i Norge unner dem en presenning å sove på, men at de snylter på alle rundt seg ved tigging, stjeling og forsøpling er ikke ok.

Jo mindre hjelp vi gir disse folka jo bedre. Da vil de tilslutt stå igjen med valge mellom å dø eller å jobbe for maten sin. En annen ting

Dog så blir det vel svært vanskelig da vi har såpass åpne grenser i EU
Sist endret av legalize_it; 20. juli 2012 kl. 20:51.
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Din tankegang er typisk antiliberal og totalitær, og fremviser forakt for enkeltmenneskets ukrenkelige rettigheter.
Vis hele sitatet...
Du må nesten oppklare hvilke rettigheter du snakker om? Er det retten til å ta seg inn i et annet land, og kreve at landets befolkning forsørger deg du snakker om? Det uten å vise det minste respekt for landet du kommer til, ved å forsøple, vise uforskammet oppførsel i forbindelse med tigging, og ved å gjøre fra seg på en svært skamløse måte på offentlige steder der alle folk kan se deg, og det du legger igjen?

Ikke overraskende har du overfladiske kunnskaper om nazismen. Selvfølgelig passer du at de å nevne at "de" har hatt samme muligheter som "oss", og har gjort et dumt valg. Jeg lurer på hvem du definerer som "oss" i din forkvaklede drømmeverden.
Vis hele sitatet...
Norske myndigheter har gjort alt som sto i sin makt for å hjelpe romfolket, men de holder på sin kultur. Når de aktivt tar avstand fra vårt samfunn, og våre verdier, må de ta delvis ansvar selv for at de er i den situasjonen de er i.

Men en gruppe som har vært lenge i Norge, viser i alle fall hvor ille det går når aksept blir snillisme: Sigøynerne.


Bladet Kapital har i siste nummer en gjennomgang av Norges sigøynerpolitikk, som knapt kan kalles annet enn en gedigen fiasko.

De 500 sigøynerne i Norge lever stort sett på trygd og offentlige stønader. Angivelig er ingen av dem i fast jobb. Kapital anslår de årlige utgiftene til uføretrygd og sosiale stønader til 60 millioner kroner. Sigøynerne presser leger og psykiatere for å få erklæringer om alvorlige psykiske lidelser.

Fra 1970-tallet til 1991 ble det brukt 800 millioner kroner på et sigøynerprosjekt i Oslo, som blant annet omfattet gratis boliger, som ble totalt ramponert.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://pub.nettavisen.no/nettavisen/...cle1167838.ece

Sitat av Serpentor Vis innlegg
Aeon Illuminate- Både rom-folk og jøder har historisk vært grupper som ikke har latt seg integrere og assimilere. Forskjell i intellektuelle prestasjoner er en avsporing og har ingenting med dette å gjøre. Det viktige er at rom-folket er betydelig svakere stilt en jødene.
Vis hele sitatet...
Hæ? Jøder har vært vanskelig integrerte? Det var nytt for meg. Jødene har alltid tilhørt eliten bla innen kunst og vitenskap i Europa. Stort sett hører vi ingenting fra dem fordi de respekterer de vestlige verdiene, og fordi de gjør ingenting ut av seg, og er til stor nytte for landet de bor i.

Når rike Norge ikke har hjertevarme nok til å akseptere at noen stakkars omstreifere sover under presenning på et grustak eller oppe ved Sognsvann har vi et alvorlig moralsk problem.
Vis hele sitatet...
Det er synd på dem. Det tror jeg alle er enig i. Problemet er alt som kommer i kjølvannet. Som forsøpling, kriminalitet, plagsom oppførsel, omfattende tigging osv. Du har ikke blankofullmakt til å oppføre deg som en drittsekk bare fordi du er fattig.
Homoludens - Rom-folket har ikke krevd at noen skal forsørge dem. De kommer fordi jeg og mange som meg, gir penger til vanskeligstilte, fordi de fleste av oss viser nestekjærlighet og medmenneskelighet.

Måten du fremstiller denne lille apostrofen i norsk historie er at rom-folket oppfører seg som en parasitt som suger blodet ut av og forgifter den norske organisme.

Du må ikke tro at det opp gjennom tidene har vært norsk politikk å "hjelpe" rom-folket som du så fint fremstiller det. Norsk politikk har vært å assimilere og utrydde rom-folkets unike kultur. Jeg har sagt det før, men kanskje kan vi også lære noe av deres syn på verden. Kanskje er et mangfold av kulturer ikke så negativt som mange vil ha det til.

Hvorvidt jødene har vært en assimilert og integrert del av de mange europeiske nasjoners kultur kan vel diskuteres, jeg kan ikke mye om jødenes historie, men det jeg vet er at de gjennom århundrer av forfølgelse har holdt fast ved sin kultur.

Snart er sommeren over, og da forsvinner nok campingplassene til rom-folket like plutselig som da de dukket opp. Når vi da ser på hvor gjestfrie vi var, tror jeg de fleste vil skamme seg over måten vi behandlet rom-folket på.
Sist endret av Serpentor; 20. juli 2012 kl. 21:59.
Vet ikke om denne er postet før, men absolutt verdt en kikk : http://www.youtube.com/watch?v=7STl4...ature=youtu.be

Det er en dokumentar som følger noen sigøynere og handler om hvordan de reiser rundt og bor i biler og ghettoer. Der lever de av stjeling, tigging og kriminalitet før de sender/tar med penger tilbake til der de kommer fra. Dette er livsstilen dems. De er trent til å lyve fra ekstremt ung alder og de fleste har ikke interesse av å drive med noe annet i det hele tatt. I denne dokumentaren er det også barna som står for den største andelen av stjeling.

Husker i ett intervju fra VG eller Dagbladet hvor en eldre rumensk dame sier at datteren ikke får sove på dagen pga bråk og støy når de bor langs gata. Hun måtte sove på dagen fordi hun er ute hele natta. Ute hele natta og gjør hva da? Soler seg i månelyset?

Kan skjønne at mange vil hjelpe dem, men det er jo grenser til snillisme. Hadde ikke blitt forskrekka om de hadde nappa ut lommeboka til lederen for "Folk er folk" mens han hjalp dem å snekre opp sponplatene til huset dems.

Igjen, så gjelder ikke dette alle, men alt for mange. Man ser jo dette når 68 av 69 politiet sjekker hadde kriminell bakgrunn.
Sist endret av Source; 20. juli 2012 kl. 22:01.
fordi de har behandlet det norske folk så godt?
det virker som du unngår det faktum at de faktisk gjør svært lite for å fortjene en bedre behandling.
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Homoludens - Rom-folket har ikke krevd at noen skal forsørge dem. De kommer fordi jeg og mange som meg, gir penger til vanskeligstilte, fordi de fleste av oss viser nestekjærlighet og medmenneskelighet.
Vis hele sitatet...
Og om ingen gir tar de isteden:

Politiet ser dramatisk økning: 139 prosent flere pågrepne rumenere

Oslopolitiet trekker en tydelig parallell mellom en voldsom økning av vinningskriminalitet og rumenere som kommer for å tigge.
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10051800

Ser ut som du får det akkurat som du vil, men er vel ikke så farlig for deg. Er ikke deg selv, din sønn eller din datter som blir traumtisert ved å bli utsatt for ran, og det som verre er.
Homoludens - Statistikk er lett å misbruke. VG er en tabloidavis som bruker sensasjons-overskrifter for å få den typiske FRP-velger til å kjøpe avisen. Hva høres verst ut, en 139% økning i pågrepne som du selv skriver, eller en økning fra 66-158 pågrepne?

Dessverre misbrukes statistikk til å spre frykt. Jeg tror du fortsatt er svært så trygg i Oslos gater.
Sist endret av Serpentor; 20. juli 2012 kl. 22:13.
Snakker dere om romfolk eller rumenere? Er ikke alle rumenere som er romfolk nemlig. Det er heller ikke størsteparten som er det. Det er få plasser romfolket er mer mislikt, enn i Romania.
Sitat av Hatred Vis innlegg
Snakker dere om romfolk eller rumenere? Er ikke alle rumenere som er romfolk nemlig. Det er heller ikke størsteparten som er det. Det er få plasser romfolket er mer mislikt, enn i Romania.
Vis hele sitatet...
vi snakker om romfolk.
Gidder ikke gå inn på i en lang diskusjon, men vil bare kort nevne at Roma, eller hva man velger å kalle disse folkegruppene, har blitt diskriminert i hundrevis av år - vår nåtid henger sammen med fortiden; nordmenn er der de er av en grunn, romfolket også. Det handler ikke om personlige egenskaper, eller tanker, men om storsamfunnets samfunnsforståelse. Kan vi gjøre noe med det? Selvsagt. For folk med et nyansert forhold til saken anbefaler jeg http://oslo.folkerfolk.no/ , flott organisasjon jeg selv har lagt noen timer med arbeid i, flotte mennesker.
Sitat av EoT Vis innlegg
Gidder ikke gå inn på i en lang diskusjon, men vil bare kort nevne at Roma, eller hva man velger å kalle disse folkegruppene, har blitt diskriminert i hundrevis av år - vår nåtid henger sammen med fortiden; nordmenn er der de er av en grunn, romfolket også. Det handler ikke om personlige egenskaper, eller tanker, men om storsamfunnets samfunnsforståelse. Kan vi gjøre noe med det? Selvsagt. For folk med et nyansert forhold til saken anbefaler jeg http://oslo.folkerfolk.no/ , flott organisasjon jeg selv har lagt noen timer med arbeid i, flotte mennesker.
Vis hele sitatet...
Problemet med Folk er Folk (i tillegg til at de har sitt utspring fra stalinistene i Tjen Folket) er at de nører opp i rasistiske holdninger ved å offentlig gå ut med strategien om at de gir de tilreisende et blad å selge for at de skal få trygdeytelser av den grunn. Det er svært lite taktisk og det nører opp under rasistisk grums som allerede fins i samfunnet. Jeg stemmer Rødt, har vært organisert antirasist i årevis men jeg mener også det er en feiltolkning av velferdsstaten at EØS-turister skal få ytelser fordi de blir påprakket et blad som de selger på gata. Jeg tror Folk er Folk/Tjen Folket gjør dette bevisst for å starte den rasekampen og det opprøret de ønsker skal komme. Da tror de at de skal stå fram som hvite riddere og forsvare nordmenn mot nazistene i kampen for det utopiske samfunnet. Problemet deres er at folk som ikke synes noe om særbehandling ikke automatisk er nazister.

Edit: Og de lutfattige menneskene som enda en gang blir rammet av rasisme ender opp som ofre, igjen. Bygg dusjer og toaletter, la folka få bo i skogen, lag jobbtiltak slik man gjør med andre utenlandske grupper, men ikke behandle dem som dyr.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Problemet med Folk er Folk (i tillegg til at de har sitt utspring fra stalinistene i Tjen Folket) er at de nører opp i rasistiske holdninger ved å offentlig gå ut med strategien om at de gir de tilreisende et blad å selge for at de skal få trygdeytelser av den grunn. Det er svært lite taktisk og det nører opp under rasistisk grums som allerede fins i samfunnet. Jeg stemmer Rødt, har vært organisert antirasist i årevis men jeg mener også det er en feiltolkning av velferdsstaten at EØS-turister skal få ytelser fordi de blir påprakket et blad som de selger på gata. Jeg tror Folk er Folk/Tjen Folket gjør dette bevisst for å starte den rasekampen og det opprøret de ønsker skal komme. Da tror de at de skal stå fram som hvite riddere og forsvare nordmenn mot nazistene i kampen for det utopiske samfunnet. Problemet deres er at folk som ikke synes noe om særbehandling ikke automatisk er nazister.
Vis hele sitatet...
Vel, i beste fall en forenkling av organisasjonen. Det er sant at deler av initiativet kom fra TF-ere, men medlemsmassen er langt mer kompleks. Resten av innlegget ditt blir bare en personlig konspirasjonsteori.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Edit: Og de lutfattige menneskene som enda en gang blir rammet av rasisme ender opp som ofre, igjen. Bygg dusjer og toaletter, la folka få bo i skogen, lag jobbtiltak slik man gjør med andre utenlandske grupper, men ikke behandle dem som dyr.
Vis hele sitatet...
Dette er store deler av hva arbeidet til Folk er Folk har vært til nå.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Problemet med Folk er Folk (i tillegg til at de har sitt utspring fra stalinistene i Tjen Folket) er at de nører opp i rasistiske holdninger ved å offentlig gå ut med strategien om at de gir de tilreisende et blad å selge for at de skal få trygdeytelser av den grunn. Det er svært lite taktisk og det nører opp under rasistisk grums som allerede fins i samfunnet. Jeg stemmer Rødt, har vært organisert antirasist i årevis men jeg mener også det er en feiltolkning av velferdsstaten at EØS-turister skal få ytelser fordi de blir påprakket et blad som de selger på gata. Jeg tror Folk er Folk/Tjen Folket gjør dette bevisst for å starte den rasekampen og det opprøret de ønsker skal komme. Da tror de at de skal stå fram som hvite riddere og forsvare nordmenn mot nazistene i kampen for det utopiske samfunnet. Problemet deres er at folk som ikke synes noe om særbehandling ikke automatisk er nazister.

Edit: Og de lutfattige menneskene som enda en gang blir rammet av rasisme ender opp som ofre, igjen. Bygg dusjer og toaletter, la folka få bo i skogen, lag jobbtiltak slik man gjør med andre utenlandske grupper, men ikke behandle dem som dyr.
Vis hele sitatet...
De venstreekstreme jobber utrettelig, og de får mye oppmerksomhet i norsk media. Ser nå at tidligere SU-leder Kari Anne Moe har laget en dokumentarfilm om 22. juli tragedien. Ser allerede i traileren at her handler det om å drite ut FPU mest mulig. Filmen har en sterk politisk slagside:

http://www.vgtv.no/#!id=54831

Rødt har omtrent 1,9% av velgerne i ryggen forresten. Sammen med SV stiger oppslutningen til 5,5 % ifølgende denne meningsmålingen fra juni 2012 (SVs oppslutning er 3,6%):

http://www.dagbladet.no/2012/06/15/n...k/sv/22116407/

Er helt utrolig hvordan den ekstreme venstresiden får lov til å boltre seg både i samfunnet, og i media når de har en minimal andel av velgerne i ryggen. Men er vel tillatt når 6 av 10 journalister stemmer rødgrønt:

http://www.tv2.no/nyheter/politisk/s...t-3777751.html
Sist endret av homoludens; 21. juli 2012 kl. 01:07.
Jeg skal være enig i at det jeg så av traileren av 22 juli filmen ga en dårlig smak i munnen. All form for politisk indoktrinering gjennom underholdning er kvalmt.
Sist endret av Serpentor; 21. juli 2012 kl. 01:17.
Sitat av homoludens Vis innlegg
De venstreekstreme jobber utrettelig, og de får mye oppmerksomhet i norsk media. Ser nå at tidligere SU-leder Kari Anne Moe har laget en dokumentarfilm om 22. juli tragedien. Ser allerede i traileren at her handler det om å drite ut FPU mest mulig. Filmen har en sterk politisk slagside:

http://www.vgtv.no/#!id=54831
Vis hele sitatet...
Jeg registrerer at du har sett en trailer til en dokumentarfilm, men hva er poenget ditt? Er det feil å lage filmer som tar politisk standpunkt? Er det feil at folk på venstresiden lager filmer og at folk på høyresiden ikke gjør det? Er du misunnelig på at noen får det til og andre ikke? Er det feil å lage en politisk film om politikk?

Når det er sagt har verken du eller jeg sett mer enn to minutter av filmen så din påstand om at den er laget kun for å drite ut FpU tar jeg som den sedvanlige sytinga og offermentaliteten som alltid kommer fra det partiet hver eneste gang de får et kritisk spørsmål.

Sitat av Serpentor Vis innlegg
Jeg skal være enig i at det jeg så av traileren av 22 juli filmen ga en dårlig smak i munnen. All form for politisk indoktrinering gjennom underholdning er kvalmt.
Vis hele sitatet...
Så du er altså motstander av at det finnes dokumentarfilmer som tar et standpunkt?
Ja, når en film brukes som en politisk våpen er en ikke lenger noen dokumentar i mine øyne. Men la det være sagt, dette er vel mer normen enn avviket.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Ja, når en film brukes som en politisk våpen er en ikke lenger noen dokumentar i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Kva med ein dokumentar, fullstendig objektiv, om t.d. overgrep mot born, eller trafficking? Er ikkje det ein dokumentar lenger fordi den vil (og bør) bli nytta for å få slutt på eit problem?
Sitat av homoludens Vis innlegg
Vil tippe at nazistene så dem som undermennesker. Som genetisk underlegne.
Vis hele sitatet...
Noen tyskere gjorde nok også det, da dette var ganske vanlig på den tiden i hele Europa. Men det betyr ikke at det ikke er mange likhetstrekk mellom fiendtligheten mellom romfolket da og nå. Den hovedsaklige grunnen til at de ikke ble likt var nok oppførselen. De ble sett på som parasitter i en tid da mange tyskere slet økonomisk. At tyskerne slet økonomisk forverret selvfølgelig situasjonen, og her kan man trekke paralleller til Hellas og vold mot innvandrere der i nåtid. Genretorikken gav dem bare et "free pass" til å behandle dem som undermennesker.
Etter å ha lest gjennom tråden her, er det noe som går igjen, og det er at fomfolket stort sett er mislikt overalt.
Da synes jeg at det ikke er uhørt å stille seg spørsmålet om hvorfor er det sånn. Jeg tenker at det nok stort sett er pga oppførselen til romfolket. de har en levemåte som stort sett bygger seg på kriminalitet og tigging, dvs en ikke bærekraftig livstil.

Her kan det hende jeg har feilet grovt, og jeg lurer da på om det er noen som kan motbevise disse konklusjonene jeg har kommet frem til?
slashdot - Dette blir litt off-topic og satt på spissen med ytterpunktene av menneskelig umoralsk oppførsel.

Poenget var vel at 22. Juli "dokumentaren" er en ungdomspolitisk propagandafilm, med klare referanser til kommunisten Nordahl Grieg. Traileren starter jo med en feit Fpu politiker som digger Carl I. Hagen på storskjerm. Er det virkelig dette 22. Juli handler om?

La oss heller diskutere en rom-folk dokumentar siden dette er mer anliggende trådens relevans.

Sitat av innepaanoe Vis innlegg
Etter å ha lest gjennom tråden her, er det noe som går igjen, og det er at fomfolket stort sett er mislikt overalt.
Da synes jeg at det ikke er uhørt å stille seg spørsmålet om hvorfor er det sånn. Jeg tenker at det nok stort sett er pga oppførselen til romfolket. de har en levemåte som stort sett bygger seg på kriminalitet og tigging, dvs en ikke bærekraftig livstil.

Her kan det hende jeg har feilet grovt, og jeg lurer da på om det er noen som kan motbevise disse konklusjonene jeg har kommet frem til?
Vis hele sitatet...
Dette er jo en eldgammel konflikt mellom de usiviliserte nomadene og de bofaste bøndene, en gigantisk kulturkollisjon. Det mange opplever som kriminalitet, tigging, etc er underordnet alt dette. Og livsstilen er bærekraftig, den nomadiske livsstilen er den eldste metoden å brødfø seg på.
kjedelig streiting
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Og livsstilen er bærekraftig, den nomadiske livsstilen er den eldste metoden å brødfø seg på.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du si at livsstilen deres er bærekraftig? Den går ut på en ting: snylting. En ting er at det kan finnes nomader som drar rundt og skaffer seg det de trenger ifra fra naturen, men slik er ikke sigøynerne desverre.
Situasjonen er ganske kompleks. For å forstå livsstilen må man forstå at romfolket er outsidere både ved valg og tvang. De har ikke noe spesielt sted de hører til, de har rutinemessig blitt behandlet veldig dårlig oppigjennom historien og det er ikke begrenset til nazismens utryddelsesforsøk, for å si det sånn.

Livsstilen har alltid hatt en del innslag som er på kant med loven, men tidligere har de også hatt muligheter til å jobbe rundt om i Europa. Generelt sett er mye av maktstrukturen og kjønnsrollene middelalderske, hvor jenter giftes bort i svært ung alder og familieoverhoder styrer penger og tidsbruk. Dette er ikke unikt for romfolket, men kan også finnes igjen i undergrupperinger blant ulike innvandrere som kommer fra landsbygda ol og er en stor utfordring generelt sett. Hvordan skal man integrere noen som ikke vil integreres? Kan man gjøre det? Her er det ofte store lidelser for barn og særlig jenter som nektes utdannelse og muligheten til å velge livsform selv.

Skole og integrering blir sett på med skepsis fra innad i gruppa, og det er mange forskjellige grupper med romfolk som seg i mellom er uenige i det meste. Noen er småkriminelle. Noen er lovlydige - merk f.eks. at det tallet som sirkulerer hvor politiet fant ut at 67 av 69 romfolk i sentrum var kriminelle så var de aller, aller fleste tatt inn for "aggressiv tigging" og lignende paragrafer som ærlig talt ikke er kriminalitet i den allmenne forstand - i alle fall ikke i mine øyne. Det er ikke et argument for at de er kriminelle bare fordi adferden er kriminalisert, og er dermed ikke likestilt med ran og tyverier. Og noen er storkriminelle. Dessverre. Det er ikke så lett å vite hvilke kategorier folk faller i, og det kan selvsagt være glidende overganger når det blir trangt om tiggeplassene og folk faktisk ikke får inntekt i det hele tatt. Det er også store kulturforskjeller i forhold til hva kriminalitet er, med et fundamentalt forskjellig syn på eiendomsrett, familie og velferdsordninger.

Jeg tror problemet er at Europa har det dårlig nå, og da blir det umulig for romfolk å finne "småjobber" og klare seg ellers i Europa. Så de kommer til Norge, et av de siste landene som tillater tigging. Det er klart det ikke er holdbart at det kommer store mengder tiggere til f.eks. Oslo fordi det er svært begrenset hvor mange tiggere vi har kapasitet til, og da blir det vanskelig å vite hva man skal gjøre. Hvis jeg hadde betalt i dyre dommer for å komme til Oslo og jobbe og/eller tigge i et land hvor jeg ikke forsto språket og ikke hadde noe sosial kapital, og det var umulig å livnære seg på tigging, ville jeg nok tydd til kriminalitet, jeg óg. Det er mange som sier at de må få seg jobb, men i Norge er det faktisk veldig vanskelig å få seg jobb uten å kunne språket og så videre. Vi har mange interiørdesignere fra Spania som leter etter jobb også, for å si det sånn.

Å ville sende romfolket ut av landet er en helt legitim mening - jeg tror det fort kan bli svært uverdige tilstander hvis vi f.eks. skal tvinge romfolk til å jobbe for småpenger eller la dem sette opp leire slik at mengden kommer ut av kontroll - men å si at de har samme muligheter som alle andre er ærlig talt pisspreik.

Det er ingen lette løsninger på problemet og så lenge romfolket er fast bestemt på å være et annerledesfolk så er det vanskelig å prøve på den vanlige "assimilering og integrering"-taktikken vi i Norge liker å fremme. Personlig tror jeg at vi burde ha et tiggeforbud fordi det med enorme valutaforskjeller gjør at tigging, både uorganisert og organisert, blir lønnsomt, slik at det tiltrekkes folk til det ikke lenger blir lønnsomt mer. Det burde ikke være folk med tilgang på velferdstjenester som skal tvinges til å tigge heller. Det er ikke slik at Norge kan bli en "amerikansk drøm" hvor falske forhåpninger fører til utnyttelse og tragedier. Vi gjør mye for å bedre situasjonen lokalt, så da tror jeg at å legge til rette for omreisende i Norge ikke er fornuftig så lenge vi ikke samtidig har en plan for langtidseffektene av ta ansvar for gruppene. Akkurat nå skor lånehaier seg på å sponse transport til Norge og vi kan fort lage langt flere personlige tragedier enn vi aner ved å gjøre kortsiktige tiltak.

Europa synker og vi kan ikke handle med hjertet først, men vi kan heller ikke handle hjerteløst.
Sitat av innepaanoe Vis innlegg
Etter å ha lest gjennom tråden her, er det noe som går igjen, og det er at fomfolket stort sett er mislikt overalt.
Da synes jeg at det ikke er uhørt å stille seg spørsmålet om hvorfor er det sånn. Jeg tenker at det nok stort sett er pga oppførselen til romfolket. de har en levemåte som stort sett bygger seg på kriminalitet og tigging, dvs en ikke bærekraftig livstil.

Her kan det hende jeg har feilet grovt, og jeg lurer da på om det er noen som kan motbevise disse konklusjonene jeg har kommet frem til?
Vis hele sitatet...
Konklusjonen kan ikke motbevises. Det er derfor venstresiden har sitt manta om at alle skal behandles som individer. Det er jeg jo forsåvidt enig i, men hvor mange av romfolket som kommet oppover til Norge har til hensikt å jobbe og betale skatt tror du? Hvor mange er på ferie? På dette grunnlaget, hvor urettferdig er det egentlig å se på romfolket som en gruppe i Norge som har omtrent lik motivasjon for å oppholde seg innenfor landets grenser?

Venstresiden, først og fremst representert i denne saken ved kommunistsekten Tjen Folket (http://tjen-folket.no/), ønsker å komplisere debatten, slik at det blir vanskelig å dra konklusjoner angående romfolket, og følgelig hva vi som samfunn bør gjøre med denne saken.
Burde vært som i australia, kommer du for å feriere så er det greit, skal du jobbe/tigge får du søke før du kommer inn i landet.
Sitat av wishb0ne Vis innlegg
Burde vært som i australia, kommer du for å feriere så er det greit, skal du jobbe/tigge får du søke før du kommer inn i landet.
Vis hele sitatet...
Ganske upresist.

Det flotte med Australia er at du må dokumentere at du har midler til å bo/feriere der i den aktuelle perioden. Kan du ikke det kommer du ikke inn.

Hadde vi hatt tilsvarende regler i Norge kun vi bare satt opp stoppskilt på grensen og sendt alle i retur til Sverige.
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Dette er jo en eldgammel konflikt mellom de usiviliserte nomadene og de bofaste bøndene, en gigantisk kulturkollisjon. Det mange opplever som kriminalitet, tigging, etc er underordnet alt dette. Og livsstilen er bærekraftig, den nomadiske livsstilen er den eldste metoden å brødfø seg på.
Vis hele sitatet...
Hvis det virkelig var så enkelt, hvorfor tigger de fleste Rom-folk for å få råd til å kjøpe seg egen bolig?
Det kan jo nesten virke som om det her er snakk om folk fra Europas mest forfulgte minoritet som bare ønsker muligheten til å leve et normalt liv.

Anbefaler alle å ta en titt på NRK Brennpunkts "Please, please, please" om Rom-folket i Norge.
Sjuganov, det er sikkert kjekt å ha et hus i Romania når vinteren kommer til Europa.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Jeg har lest om romfolket hele denne uken.

1. De kommer hit klager for at de ikke har penger og tigger penger.
2. De har nettopp sendt ut melding til slektninger og andre Romfolk om at Årvoll er et fristed for dem.
3. Hva er deres forslag til å få sendt dem ut?
Vis hele sitatet...
1) Ja..., ehh altså, de har en høyst problematisk livsstil i forhold til den norske livsstilen. Det oppstår kollisjoner og konflikter. Du må huske på at et vandrende folk der tigging i mange tilfeller er hovedbeskjeftigelsen aldri kan bli spesielt rike.
Disse som kommer hit er seriøst de fattigste av romfolkene, så hva annet skulle man forvente?

FOrøvrig finnes det steinrike romfolk/signøynere lenger sør i Europa. Greia er bare at du ikke hører om dem her oppe, og aviser og media ellers er selektive i negativ forstand på hva slags/hvor mye info de skriver om romfolk.

Sagt på en annen måte, du lærer mer om romfolket andre steder enn å lese VG/Dagbladet/Bettavisen.

2) Hvordan i svarte huleste vet du dét at dem har sendt ut melding til fettere, kusiner, onkler, you name it???

3) Mitt forslag er at du holder kjeft inntil du har noe klokere å skrive. Det er fullt mulig å være meget kritisk til romfolkets kultur og skikker, men samtidig skrive på en ålreit måte.

Tips; se litt rundt i denne tråden hvertfall.

Edit; *nettavisen
Sist endret av aeon_illuminate; 22. juli 2012 kl. 23:07.
Sitat av Stinson Vis innlegg
Bytt ut "sommer 2012" med "høst 1942" og "romfolk" med "jøde" og tenk dere om...
Vis hele sitatet...
Holdt jødene på slik mot folk som prøvde å hjelpe dem?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Holdt jødene på slik mot folk som prøvde å hjelpe dem?
Vis hele sitatet...
Godt mulig 12 jøder gjorde noe tilsvarende dumt ja.....
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Godt mulig 12 jøder gjorde noe tilsvarende dumt ja.....
Vis hele sitatet...
Eksemplene når det gjelder romfolket er mange. I Storbritannia fikk en stor familie bo i ett 10 millioner kroners hus. Huset ble kort tid etter svært ramponert, og alt som var salgbart ble revet ned. Til og med malingen hadde blitt skrapet av veggene. - Kilde:

Vi har også hatt tilfeller i Norge:

"Fra 1970-tallet til 1991 ble det brukt 800 millioner kroner på et sigøynerprosjekt i Oslo, som blant annet omfattet gratis boliger, som ble totalt ramponert." - Kilde

Dersom noen her ønsker å tigge litt (hører det kan være svært lukrativt), så kan dere kanskje få noen tips av denne karen.

Nei, det er ikke poeng i å hjelpe noen som misbruker andres gode vilje slik som det er kultur for hos romfolket.
Sist endret av caperno; 23. juli 2012 kl. 09:18.
Sitat av caperno Vis innlegg
Eksemplene når det gjelder romfolket er mange.
Vis hele sitatet...
Man må ikke glemme at jødene gjorde at Tyskland gikk inn i en dyp økonomisk depresjon. De har også okkupert et "land", og kjøpte opp England ved å lure markedet da Napoleonskrigen endte. Også drepte de Jesus. Poenget mitt er jo at det er tydelig at jøder er noen griske pengeslukere som bare vil rane oss andre. Eller?
Sitat av Libedibediberty Vis innlegg
Man må ikke glemme at jødene gjorde at Tyskland gikk inn i en dyp økonomisk depresjon. De har også okkupert et "land", og kjøpte opp England ved å lure markedet da Napoleonskrigen endte. Også drepte de Jesus. Poenget mitt er jo at det er tydelig at jøder er noen griske pengeslukere som bare vil rane oss andre. Eller?
Vis hele sitatet...
Uansett hva noen har vært gjennom så rettferdiggjør det ikke tyveri, menneskehandel, barneprostitusjon, hærverk, vold og svindel av velferdstjenester. Det viser seg at en meget stor andel mennesker tilknyttet romfolket driver med disse aktivitetene i store deler av Europa, og når man kommer opp i ett så høyt antall personer, så blir det vanskelig å snakke om enkeltpersonene. Dette er mafia.
Forty Six & 2
Snemannen's Avatar
Trådstarter
Artikkel av Erling borge, Dagsavisen 21.juli. Han snakker om noe av det man ser bre seg over landet og har vært her i lang tid.

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger...5/#post_250295
Disse sigøynerne er enkelt å se med det nakne øyet. Naboen min jaget 2 av dem ut av hagen etter de prøvde stjele 2 hagelamper.

Dreiv jødene med tigging og tyveri? Var jøder vinningskriminelle?

Nei, de var ikke det. Slutt med tåplige sammenligninger.
> implying
sqrt's Avatar
Sitat av Onibawan Vis innlegg
[...]
Nei, de var ikke det. Slutt med tåplige sammenligninger.
Vis hele sitatet...
Så slutt å la poenget med sammenlikningen gå fullstendig over hodet på dere. Poenget var neppe at de er to like folkegrupper, men snarere en kommentar på hvilken retning debatten går i.

Siden en sammenlikning ikke er ensbetydende med to identiske saker, er det fortsatt en gyldig kommentar til diskusjonen.
Sitat av sqrt Vis innlegg
Så slutt å la poenget med sammenlikningen gå fullstendig over hodet på dere. Poenget var neppe at de er to like folkegrupper, men snarere en kommentar på hvilken retning debatten går i.

Siden en sammenlikning ikke er ensbetydende med to identiske saker, er det fortsatt en gyldig kommentar til diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Dete er jo to kontraster som ikke kan sammenlignes, da BØR dem strengttalt ikke sammenlignes heller!
> implying
sqrt's Avatar
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Dete er jo to kontraster som ikke kan sammenlignes, da BØR dem strengttalt ikke sammenlignes heller!
Vis hele sitatet...
Hvorfor er dette kontraster? Hvorfor kan de ikke sammenliknes? Hvorfor "bør" de ikke sammenliknes?
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Dete er jo to kontraster som ikke kan sammenlignes, da BØR dem strengttalt ikke sammenlignes heller!
Vis hele sitatet...
Det er jo en helt klar og tydelig paralell med hva som skjedde i 30-årene i tyskland i forhold til rasehat og hva som nå skjer med romfolket, og om dere ikke ser dette så må dere åpne øynene litt.

Tyskerene så på jødene som folk som blandt annet
- Bankmenn som tok fra dem store økonomiske verdier
- Syndebukkene bak tyskerenes store økonomiske problemer

Dette gjorde at mange følte at disse ikke var velkomne i tyskland. Men om du på den tiden hadde spurt tyskere "Synes du det hadde vært greit om man forfulgte og tok livet av alle jøder?" Så ville nok de fleste svart nei, men likevel endte man opp slik. Dette er enkelt og greit fordi forakten mot denne folkegruppen bygde seg opp, og dermed ble ledere med ekstreme meninger og hat mot denne folkegruppen tillatt å komme til makten. (Det samt at han også var en god og smart politiker som klarte å senke arbeidsledigheten i landet)
Sitat av caperno Vis innlegg
Uansett hva noen har vært gjennom så rettferdiggjør det ikke tyveri, menneskehandel, barneprostitusjon, hærverk, vold og svindel av velferdstjenester. Det viser seg at en meget stor andel mennesker tilknyttet romfolket driver med disse aktivitetene i store deler av Europa, og når man kommer opp i ett så høyt antall personer, så blir det vanskelig å snakke om enkeltpersonene. Dette er mafia.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver ikke å rettferdiggjøre noe som helst. At det kan være vanskelig å se folk som individer gjør det ikke riktig å dra alle over en kam.