Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1519
Jeg skal kjøpe noe stasj () og vedkommende ønsker betaling i bitcoin. Jeg er heelt noob på temaet, prøver å lese meg opp litt nå, og lasta ned app fra bitcoin.com. Er det så enkelt at jeg fa bare kjøper bitcoin og kan sende det rett over til selger, og ferdig med saken, eller er det noe i prosessen jeg ikke har fått med meg?? Fort gjort at det er noe jeg ikke har skjønt her.... Skal ikke investere eller noe, bare betalt for et par skarve gram....
Hjelp!
Sitat av gladpack Vis innlegg
Jeg skal kjøpe noe stasj () og vedkommende ønsker betaling i bitcoin. Jeg er heelt noob på temaet, prøver å lese meg opp litt nå, og lasta ned app fra bitcoin.com. Er det så enkelt at jeg fa bare kjøper bitcoin og kan sende det rett over til selger, og ferdig med saken, eller er det noe i prosessen jeg ikke har fått med meg?? Fort gjort at det er noe jeg ikke har skjønt her.... Skal ikke investere eller noe, bare betalt for et par skarve gram....
Hjelp!
Vis hele sitatet...
Du må tumble bitcoinsa dine først. Anbefaler deg IKKE å utføre transaksjoner uten å ha gjort dette først.
Bitcoin.com, krever identitets verifikasjon. Ergo er den kryptoen du kjøpte hos de veldig enkle å spore tilbake til deg.
Trådstarter
3 0
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Du må tumble bitcoinsa dine først. Anbefaler deg IKKE å utføre transaksjoner uten å ha gjort dette først.
Bitcoin.com, krever identitets verifikasjon. Ergo er den kryptoen du kjøpte hos de veldig enkle å spore tilbake til deg.
Vis hele sitatet...
Jess, de var akkurat denne typen svar jeg var ute etter, takk
Send bitcoins du kjøper fra nettsider over til egen wallet.
Electrum, Atomic osv
Trådstarter
3 0
Og når du da gjør en transaksjon fra egen wallet av typene du nevnte blir der det samme som å ha tumbla de først?
Ser også at noen steder kan du kjøpe krypto uten ID, feks eToro, coinsmart, binance osv... Vil det si at man slipper tumblinga? Er dette bra/trygge alternativer, eller er det bedre å bruke et sted med ID for så å tumble/sende gjennom egen wallet?

Ah glem det siste spørsmålet, selvfølgelig forskjell på å kjøpe krypto og sende...
Sist endret av gladpack; 1. juni 2023 kl. 07:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av gladpack Vis innlegg
Og når du da gjør en transaksjon fra egen wallet av typene du nevnte blir der det samme som å ha tumbla de først?
Ser også at noen steder kan du kjøpe krypto uten ID, feks eToro, coinsmart, binance osv... Vil det si at man slipper tumblinga? Er dette bra/trygge alternativer, eller er det bedre å bruke et sted med ID for så å tumble/sende gjennom egen wallet?

Ah glem det siste spørsmålet, selvfølgelig forskjell på å kjøpe krypto og sende...
Vis hele sitatet...
Nei, du bør også vaske disse da du betaler med ditt eget kort. Hvis du klarer å betale helt anonymt, altså med kontanter eller lignende, så slipper du teoretisk sett å tumble.

Kjøper du små kvantum til eget forbruk så er det egentlig godt nok å sende kryptoen gjennom ett par wallets, men jeg skal ikke oppfordre til dårlig opsec

En annen mulighet er å veksle det til monero hvis selgeren godtar det.
Sist endret av DrDeath; 1. juni 2023 kl. 11:15.
Sitat av gladpack Vis innlegg
Ser også at noen steder kan du kjøpe krypto uten ID, feks eToro, coinsmart, binance osv... Vil det si at man slipper tumblinga?
Vis hele sitatet...
Du slipper ikke tumbling om du kjøper her ifra. Alle disse leverandørene krever passfoto verifisering.
For å sikre anonymitet er du nødt til å gjøre følgende steg via Tor browser nettleseren:
  1. Kjøp krypto fra f.eks coinbase. På dette steget, så er cryptoen direkte koblet til din identitet.
  2. Overfør fra coinbase til en lokal wallet (f.eks elektrum).
  3. Overfør cryptoen videre fra din lokale wallet, til en tumbling tjeneste.
  4. Tumbleren vil sende deg vasket crypto tilbake igjen til din electron wallet som du kan bruke på hva du vil.

Steg #2 er nødvendig fordi du trenger en wallet som ikke er assosiert med passbildet, telefonnummer og e-posten din. Dessuten så vil coinbase, og alle andre cryptobørser trigge interne røde flagg på din konto om du sender crypto direkte til en tumbler herifra. Electron walleten din blir et slags mellomledd.

Steg #3 er det som kutter vekk identiteten din fra cryptoen du har kjøpt. Tumbler / Mixer tjenesten du bruker tar imot dine sporbare crypto penger, og gir deg tilsvarende beløp tilbake igjen til din lokale electrum wallet fra helt andre, tilfeldige transaksjoner som ikke kan spores tilbake til deg. (de tar selvagt en cut for å gidde å gjøre dette)

Et par ting å tenke på
  • Mange mixere og crypto tumblere er scams. Gjør research på egenhånd, og finn ut hvilken av de som er legit.
  • En forutsetning for din anonymitet er at du bruker Tor browser under alle stegene her. Dette er veldig viktig.
  • Hvis du virkelig vil minimere mengden digitale spor du legger igjen så bruker du et operativ system som heter Tails OS
Sist endret av Juicekongen; 1. juni 2023 kl. 11:53.
Spør sjefen om du kan bruke monero XMR istedenfor
Så lenge du kjøper til eget bruk er det ikke noe å stresse med, kjøp med kort og send til selger. Har gjort det i snart 10 år, ingen problemer. Det er dette som er vanlig blandt kjøpere sett at de ikke skal selge videre.

Monero er tryggere, som nevnt over. Jeg bruker begge deler alt etter hva selgeren vil ha.

Det er en del scam blandt mailvendors, bare en headsup. Handle på marked neste gang.
Sist endret av Ripen; 8. juni 2023 kl. 03:16.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Om du ønsker å beholde anonymitet:

Se om du får betalt i Monero (kjøp Monero med eks Cake wallet). Monero er for private transaksjoner hvor ingen ser hvem som sender hva til hvem.

Om du må bruke bitcoin, bør du mixe de først ved bruk av Samourai wallet og whirlpool.