Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1378
Jeg ser at mobilt bredbånd blir billigere for meg enn vanlig bredbånd. Har nå trådløst bredbånd fra NextGenTel, over 4G. Så jeg antar at jeg vil få omtrent samme hastighet med en brukbar 4G-ruter.

Kan noen anbefale en 4G-router? Den må ha LAN for å kunne kobles til PC med brannmur, og til routeren jeg har i huset fra før (den trenger altså ikke å ha spesielt godt trådløst signal, bare brukbar hastighet på mobilnettet).
Hva mener du samme hastighet med en brukbar 4G-ruter som hva?

Jeg skjønner ikke helt hva du har som du skal erstatte.

For best mobilnett så finnes det produkter med ekstern antenne på utsiden av huset, antar du har noe lignende?

Hvis du har 4G antenne fra Nexgentel så skal du ha en helt vanlig ordinær wifi ruter med WLAN (antenne) og LAN. Men du sier du har en ruter i huset fra før så dette må du utdype.

Mitt oppsett:
5G antenne/modem inn i POE adapter inn i "internett/WLAN" på en WRT1900AC

Hva skal du med 2 rutere?
Sist endret av Dough; 9. mai 2023 kl. 09:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
seinflopp's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Hva mener du samme hastighet med en brukbar 4G-ruter som hva?
Vis hele sitatet...
Samme som trådløst bredbånd som jeg har nå.

Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hva du har som du skal erstatte.
Vis hele sitatet...
Trådløst bredbånd fra NGT. Det koster over 700 kr/mnd, og jeg kan få mobilabo med fri data til noen hundre kr.

Sitat av Dough Vis innlegg
For best mobilnett så finnes det produkter med ekstern antenne på utsiden av huset, antar du har noe lignende?
Vis hele sitatet...
Ja, har det nå. Spørsmålet er om en innendørs ruter med sim vil fungere like bra/greit nok.
Sitat av Dough Vis innlegg

Hvis du har 4G antenne fra Nexgentel så skal du ha en helt vanlig ordinær wifi ruter med WLAN (antenne) og LAN. Men du sier du har en ruter i huset fra før så dette må du utdype.

Mitt oppsett:
5G antenne/modem inn i POE adapter inn i "internett/WLAN" på en WRT1900AC

Hva skal du med 2 rutere?
Vis hele sitatet...
Har nok av vanlige rutere, vurderer å kjøpe en som kan bruke SIM-kort.
Du drar bare på Elkjøp og kjøper en mobilt bredbåndsrouter. Ikke vanskeligere enn det. De som jobber der kan anbefale en til ditt formål.
seinflopp's Avatar
Trådstarter
Sitat av nj6RVVcU$gEV$ Vis innlegg
Du drar bare på Elkjøp og kjøper en mobilt bredbåndsrouter. Ikke vanskeligere enn det. De som jobber der kan anbefale en til ditt formål.
Vis hele sitatet...
Stoler ikke alltid på Elkjøps anbefalinger

Det jeg er mest usikker på er om hastigheten på en slik vil være sammenlignbar med det jeg får på trådløst bredbånd fra NGT. Begge deler går jo på 4G-nettet, men tipper at antenna og modemet fra NGT er noen hakk proffere.

Har for så vidt en ruter nå som jeg kan koble et billig usb-modem til. Men tipper at en slik til noen hundre kr vil være for treig/ha for dårlig antenne. Ser derfor på rutere som kan ta sim-kort. Og den må altså ha mer enn én LAN-port, for jeg skal koble til en PC med brannmur + sende signalet videre til et mesh-nettverk.

Sitat av Dough Vis innlegg
Mitt oppsett:
5G antenne/modem inn i POE adapter inn i "internett/WLAN" på en WRT1900AC
Vis hele sitatet...
Hva slags 5G-modem har du? Håper jeg kan klare meg med 4G, siden de foreløpig er veldig mye billigere.
Sist endret av seinflopp; 10. mai 2023 kl. 08:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
4G-router: https://www.power.no/data-og-tilbeho...E&gclsrc=aw.ds

5G-router: https://www.telia.no/rutere/zte/mc888-pro-router/

Jeg har god erfaring med begge. Bra antenne, god rekkevidde og flere innganger for WLAN. Hvis du ikke er avhengig av 5G - kjøp 4G. Du får sannsynligvis samme hastighet.

Hastigheten du får, avhenger med disse routerne, ene og alene av dekning og hastighet på abonnementet ditt.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 11. mai 2023 kl. 00:28.
seinflopp's Avatar
Trådstarter
Takk for tips og hjelp!

Jeg kommer ikke til å kjøpe router fra Kina, men har sett meg ut en fra D-link
Det viktigste her med tanke på dekning vil jeg tro er utendørs antenne, burde være ganske selvforklarende. Du får mange produkter med mulighet for det. ASUS har hatt gode mobil rutere jeg har vurdert tidligere.
Hvis du er opptatt av hastighet er det litt merkelig at du tviholder på 4G. 5G er helt absurd sammenlignet.
Jeg har 100Mbps og måler konsekvent godt over 100 ned, tett oppunder opp. Det er as we speak på wifi fra sofaen og ipad. 4G hører fortiden til.

4G blir ikke bedre av at du sitter på forum å leter etter den optimale ruteren.
Sist endret av Dough; 13. mai 2023 kl. 06:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av seinflopp Vis innlegg
Stoler ikke alltid på Elkjøps anbefalinger
Vis hele sitatet...
Det første jeg gjør når jeg får tips, uavhengig hvem de er eller hvor de jobber, er å sjekke anmeldelser på nett. For min del så bruker jeg Tek.no da de, i mine øyne, treffer 99% av gangene.
seinflopp's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Det viktigste her med tanke på dekning vil jeg tro er utendørs antenne, burde være ganske selvforklarende. Du får mange produkter med mulighet for det. ASUS har hatt gode mobil rutere jeg har vurdert tidligere.
Hvis du er opptatt av hastighet er det litt merkelig at du tviholder på 4G. 5G er helt absurd sammenlignet.
Jeg har 100Mbps og måler konsekvent godt over 100 ned, tett oppunder opp. Det er as we speak på wifi fra sofaen og ipad. 4G hører fortiden til.

4G blir ikke bedre av at du sitter på forum å leter etter den optimale ruteren.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke høyest mulig fart, bare ikke lavere enn jeg har nå.

NGT-antennen er utendørs og gir ca 40 mbps. Satte 4G-ruteren i et vindu i andre etasje og fikk 80 mbps, så er fornøyd med det.

5G-rutere er MYE dyrere enn 4G, spesielt hvis man vil ha mer enn én LAN-port.
▼ ... over en uke senere ... ▼
seinflopp's Avatar
Trådstarter
Nå har jeg prøvd dette oppsettet en stund. Det er ingenting å si på farten, men tilkoblingen faller ut noen sekunder av og til, så barna i huset kan ikke bruke det til spilling. Strømming går bra, sannsynligvis fordi Netflix osv bufrer en del.
Aner ikke om hakkinga kommer av ruteren eller selve mobilnettet. Finnes det en enkel måte å måle stabiliteten på?

Sim-kortet er et rent datakort som fulgte med abonnementet i tillegg til tvilling-sim.
3mbps etter 100GB databruk