Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4707
Heisann.
Jeg er 27 år gammel, har hvert yrkesaktiv siden 2010, hvor 6 av disse årene har hvert i 70-100% stilling.

Jeg har jobbet som dørvakt, resepsjonist og nå avdelingsleder. Så skal jeg flytte til en ny by, og fått meg 55% stilling. Jeg tenkte da og fylle resten med deltidsjobb også så jeg har nok penger til å klare meg.

Men jeg ser nå en trend at jobber jeg trodde jeg lett skulle få intervju på, får jeg nei etter nei etter nei. Og det er type jobber som butikkmedarbeider og til kiosker.

Samboeren min mener dette er pga. alderen min, da disse type arbeidsplasser leter etter ung og billig arbeidskraft. Men der ser jeg selv fra når jeg har hatt intervju med søkere som ønsket og jobbe hos oss, så jeg på erfaring og alder over budsjettet.

Det er btw ikke primadonna fakter her, jeg er ikke så stor på meg selv at jeg går til offentligheten og lager opprør fordi en arbeidsgiver sa nei. Men det har hvert så mange av dem nå at jeg lurer på om samboeren min kan ha rett?

Er det noen butikkmedarbeidere eller ledere som har et svar?
Jeg har tenkt tanken å spørre de som har sagt nei, men da jeg kun har fått generelle mailer som blir sendt til alle som ikke har kommet videre ønsker jeg ikke å skille meg ut ved å spørre "Hvorfor vil dere ikke ha meg", selv om jeg er klar over at det er det jeg gjør her.
Det er helt innafor å spørre de du søkte hos hva det var som var utslagsgivende. Ikke dermed sagt at du alltid får et ærlig svar, men det er vare å spørre.
Det er en pandemi, forventer du at det skal være lett å få slike typer jobber nå?
Det er generelt vanskelig å få jobb selvom man har bra CV og mye erfaring. Tror ikke det har noe med alderen din, de betaler samme lønn til deg som en på 19 når butikkstillingen ikke krever kompetanse og begge er like nyansatte. Du får ikke alderstillegg i lønna men går opp i lønn jo lenger du har vært ansatt der er det ikke sånn a? Ikke uvanlig å måtte søke på over 100 jobber for å bli innkalt til intervju og midt i en pandemi hvor bedriftseiere ikke har råd til å ha ansatte i jobb kan de hvertfall ikke ansette nye.
Kontakter er gull verdt og sånn det er enklest å få jobb. Bruk nettverket ditt eller skaff et nettverk som kan åpne dører for deg hvor kanskje en jobber et sted de trenger folk og kan tipse sjefen om deg så du får et forsprang på uannonserte arbeidsstillinger eller gå rundt med karisma til stedene å spør etter sjefen og lever CV face 2 face og si at de må gjerne ta kontakt om noe blir ledig!
Hva med tilkallingsvikar på skole, bhg, diverse institusjoner da? Er du trygg å stabil så er det noe de leter etter. Og med folk som må inn og ut av karantene så er det muligheter der.
Jobber i en butikk, jeg slang bare inn en søknad for sommervikar, og kom inmom på en prat, så fikk jeg fast jobb og jobber nå 100%. Jeg jobbet i en annen butikk tidligere, vet at de pleier å se på relevant erfaring når de plukker ut folk, men i sjappa jeg jobber har det nå kommet inn flere som ikke hadde relevant erfaring fra butikk, eller ferskvare.
Sitat av Harek Vis innlegg
de betaler samme lønn til deg som en på 19 når butikkstillingen ikke krever kompetanse og begge er like nyansatte. Du får ikke alderstillegg i lønna men går opp i lønn jo lenger du har vært ansatt der er det ikke sånn a?
Vis hele sitatet...
Hei!
Det er feil.

I butikk har ikke erfaring masse å si, hvis det da ikke gjelder en stilling med utvidet ansvar.
I en deltidsstilling kan alt grunnleggende læres relativt fort. Derfor er det ofte andre parametere som spiller inn, selv om en referanse fra en lignende stilling vill veie tungt. Ting man ser etter kan feks være hvordan personen passer inn i eksisterende miljø, den lang/ kortsiktige planen og fleksibilitet. Trynefaktor kan spille rolle i butikk.
I dag har butikkeiere mange søkere å velge i. Da mener jeg hundrevis. Hvis ikke tusenvis? Dette til små stillinger. For å gjøre prosessen overkommelig blir du ofte sortert av et program som er innstilt på å finne de mest passende kandidatene etter gitte kriterier. Kan være veldig lurt å gjøre fysiske besøk for å presentere deg og fortelle at du har levert en søknad.
Sist endret av Hårnett; 26. november 2020 kl. 22:40.
Sitat av Investigathor Vis innlegg
Hei!
Det er feil.

Vis hele sitatet...
Under 3 kr per time i forskjell da..
Sist endret av Superspurv; 26. november 2020 kl. 22:48.