Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 7647
Har et lite prosjekt gående og ønsker å samle inn leker som vi drev på med før i tiden. Legger merke til at, der jeg har jobbet og vært bosatt, så virker det som om barna er litt lite kreative. Dette fikk meg til å tenke på hvordan det var når jeg selv var barn. Før mobiltelefonens tid vokste jeg opp i et hjem hvor vi hadde begrensninger på antall timer man kunne se på tv iløpet av en uke, da var vi ute hver dag i timesvis og fant på ting.

Jeg er bare i midten av 20-årene, så jeg regner med at de som er eldre enn meg har like mange, om ikke flere, timer utendørs under oppveksten. Så hva gjorde dere når dere var ute? Kom gjerne med navn på leken og en beskrivelse av hva den gikk ut på, om dere samtidig husker ca alder hadde det vært kjempeflott.

Er litt interessert i å også se hva de forskjellige lekene heter i forskjellige landsdeler, for jeg har en liten ide om at mange leker går ut på det samme, men heter forskjellige ting ettersom hvor de ble lekt.
Slutten av 20 årene, og jeg lekte sjeldent. Alt jeg gjorde var å bygge med lego. Før tiden med lego bygde jeg i sandkassen. Hadde selvfølgelig lekebiler på den tiden også, men selv da reagerte jeg på andre barn som kjørte med dem, vertfall de som kjørte oppover vegger og slikt. Nei, IRL minecraft var min oppvekst.
Leketips 6-14 år
Her finner du navn beskrivelse/regler samt minimum krav av deltagere osv, siden er veldig rotete men oversikten i linken er ganske grei.

Favoritt leken min når jeg var yngre var "Kappe land"

Ellers kan man finne på mye morro litt vanlige A4 ark samt en liten guide fra internet med ulike fly man kan brette eller figurer som kan lages, farvelegges osv.
20 år her; lek: bomfrialle
vet ikke helt hvordan man skal forklare det
en person teller til eks 20 foran en postkasse med binnfor øyene mens de andre gjemmer seg og mens den personen som telte leter etter de andre skal de prøve og komme seg til den postkassa og si bomfrialle for og sleppe løs alle de som ble tatt
er egentlig en avansert tikken/hostage opplegg
Sist endret av kuokarem; 23. september 2014 kl. 11:27.
Sitat av kuokarem Vis innlegg
20 år her; lek: bomfrialle
vet ikke helt hvordan man skal forklare det
en person teller til eks 20 foran en postkasse med binnfor øyene mens de andre gjemmer seg og mens den personen som telte leter etter de andre skal de prøve og komme seg til den postkassa og si bomfrialle for og sleppe løs alle de som ble tatt
Vis hele sitatet...
Vi kalte denne leken for "Boksen går" i Lillestrøm området, det gikk ut på det samme men man måtte si Boksen går for å sleppe løs de som var tatt ^^
Sist endret av Noxaran86; 23. september 2014 kl. 11:27.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Vi kalte denne leken for "Boksen går" i Lillestrøm området, det gikk ut på det samme men man måtte si Boksen går for å sleppe løs de som var tatt ^^
Vis hele sitatet...
Åååh, boksen går! Good times! Er fra området selv, kjenner til den

Ellers drev jeg personlig med mye bygging av trehytter, som selvfølgelig enten ble revet av noen som ikke tålte synet av dem, gretten eier av eiendom eller så bygde vi bare nye. Begynte så smått fra vi var 6-7 år til vi var ca 10-12 tenker jeg.

Er en del mindre skogholdt og litt høye trær der jeg vokste opp, "slengtau" var jo moro. Det er så enkelt som det høres ut forsåvidt. Binde et solid tau i en grein litt høyt opp i et (gjerne stort) tre (som helst skal være i en litt bratt bakke), ta tak i det, løp alt du klarer skrått bort fra treet og følg runden rundt. Moro!

Skal nevnes at det ble mye knall og fall når man ikke fikk ordentlig tak, men det har man bare godt av iblant mener nå jeg (alder 5-10 år)

Vi syklet jo veldig mye, så det var alltid en lek eller to på sykkel. Politi og røver er en klassiker, dette holdt vi på med når vi var litt mindre egentlig.

Fisking har alltid vært gøy, har Nitelva i nærheten, og var ikke det bra nok så tok vi sykkelen fatt og syklet til Øyeren. Dette holdt vi på med fra vi først fikk en stang i hånda fra til vi var kanskje 14-15. Fisker jo fremdeles, men ikke like aktivt som før.

Fotball er en evig klassiker, blitt mange timer på det lokale kunstgresset med "hel, halv, nikk" og "divisjon" (2- og 3-mannslag).

Hockey på vinteren var alltid gøy. Dette ble det slutt på ganske tidlig faktisk, kommunen ble dårlige på å komme å sprøyte grusbanen vi brukte med vann. Hadde til og med en egen litt mindre hockeybane.

Ellers hadde vi også noe vi pleide å ha i gymmen som var ganske gøy. Husker ikke hva det heter lenger. 2 lag, et lag ute som skulle ta i mot, og ett bak en linje som skulle slå en ball. Man sto på en linje etterhverandre og skulle slå en tennisball med et balltre. Så var det 6 safe-spots man måtte gjennom for å komme tilbake til linjen og score et poeng (alle på skytterlaget kan løpe når ballen er truffet). De som tok i mot kunne kaste ballen på de som løp så lenge de var uten for der det var "safespot". Vanskelig forklart, men jeg husker ikke så godt hvordan det ble spilt. Bare at det var veldig gøy! :-)

Ellers var jeg litt med på det som også ikke skal nevnes som "lek". Vi klatret opp på alle tak vi kunne, kom oss inn i lukkede garasjeanlegg (bare for å være der, vi gjorde jo aldri noe haha), sprang det som gikk med kinaputter (tiger skott anyone? ), eple- og plommeslang, generell bølling (kaste snøballer på biler og ringe på dører og løpe). Gud, jeg savner å være barn noen ganger :P
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Vi kalte denne leken for "Boksen går" i Lillestrøm området, det gikk ut på det samme men man måtte si Boksen går for å sleppe løs de som var tatt ^^
Vis hele sitatet...
Kjent lek dette ja Husker den selv fra min barndom, spesielt morro på høsten når skolen var på overnattingstur i skog og mark. Meget morsomt i mørket. Har selv vokst opp med boksen går som navn, men har hørt mange utgaver av denne.
Kappeland var en slager. 6-12 åringer som kaster rundt med en kniv, skjeldent syn i dag.
Vi lekte også "biler"; man trenger et huskestativ med så mange husker som mulig, stort sett tre i området jeg vokste opp.trekk en strek midt under husene, fra den ene siden til den andre, man setter 1-2 personer på hver huske, og får opp god fart. Så skal man på tur komme seg forbi huskene (bilene), så nærme streken som man tør, uten å bli påkjørt. Samtlige av ungene i nabolaget fikk "hølihuet " pga denne leken.
Men, gøy var det.
Ellers var det "pøsen går", fotball, gjemsel, tenne på alt som tennes på kunne, "ringepiggen", klatre opp på tak.

Unger i dag er alt for beskyttet.

Er 30 pluss.
Rotte, boksen går, og sånne klassikere, men en anna lek jeg kom på: "Kongen på dasslokket"!
Husker ikke nøyaktig hvordan leken fungerte dessverre, men kanskje fler her har hørt om denne leken? :P
Vi spilte diverse ballspill, dødball, stikkball osv. i gata, unger i alle aldre var med. Lekte boksen går. Hoppet strikk og tau, syklet, bygget hytte i skogen, ringte på og stakk av, gikk på slang, akte, bygget snøhuler, klatret i trær og på bygninger hvor vi ikke fikk være.

Vi var veldig åpne for all slags faenskap, som å sette hundre sykler utenfor en inngangsdør i blokkene og deretter ringe på, stjele brannslukningsapparater og leke med i skogen osv. Det ble mer og verre rampestreker jo eldre vi ble.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Vi var veldig åpne for all slags faenskap, som å sette hundre sykler utenfor en inngangsdør i blokkene og deretter ringe på, stjele brannslukningsapparater og leke med i skogen osv. Det ble mer og verre rampestreker jo eldre vi ble.
Vis hele sitatet...
Er redd for hva du kan finne på å gjøre nå i dag om det ble verre jo eldre du ble og drev med så mye faenskap når du var lita

Vi også drev med mye morro i den ene blokka som var i nabolaget. Det var alltid de samme 3 boligene som det gikk utover og kun på grunn av temperamentet på de som bodde der så klart. Husker fortsatt en overvektig dame i 50årne som løp etter oss med saks mens hun skrek at hun skulle klippe av tungen på oss, det var først trygt når man kom seg til hoved trappa.. Good times!

Kappe land (Med pinne, ikke kniv) Boksen går, Tampen brenner, Harn, fotball, rugby og Baseball gikk det mye av når det kommer til uskyldige leker. Vi lekte mye med tau også som Yorke nevnte - savner ikke brannsåra i hendene de gangene man ikke fikk ordentlig tak.

Når vi ble litt eldre så gikk det fortsatt mye i fotball, volleyball, baseball og rugby men også litt mer ekstreme leker som Softgun krig med verne-briller, plofferør og erter eller ballong og dorull sprettert.

Leke krig i skogen med 2-3 baser og en pokal i hver av basene som motstanderen skulle hente til sin egen base uten å miste sin egen. Ekstremt morsomt, alltid noen som begynte å grine men alle ville være med neste gang likevel. Eneste viktige koden som alle fulgte var at hadde du ikke med verne-briller så fikk du heller ikke være med.
Treff kunne nektes så lenge det ikke var synlig merke på huden så å fyre av noen ekstra salver var viktig
Det gikk mye på boksen går, sisten og krig når det var sommer. På vinteren var det mye laging av snøhuler, snøball krig og rattkjelke/akebrett. Innendørs gikk det mest på lego og brettspill, hadde også en NES og en SNES. Men det var ikke først før jeg fikk min egen Nintendo 64 i 1997, og at jeg brukte sparepengene mine på å kjøpe min første 21" CRT TV at jeg startet for alvor å være innendørs. Siden den tid har konsolller, gadgets, PC og bøker vært min form for underholding og fritidssyssel.

Jeg kan tenke meg at dagens barn, som i stedet for å lage sin egen underholdning, får den utlevert til seg via enten mobilspill, 3DS, konsoller og slikt, vil også kanskje ta samme "vei" i livet.
Vi lekte masse forskjellig, susa har nevnt mye og i tillegg til det og boksen går, spilte vi ballspill som danka, og sjuern.
Videre lekte vi polti og tyv, hadde vannkrig på varme sommerdager, var på slang og syklet masse rundt i nærområdet.
På vinteren gikk det i aking, snøballkrig, skøyter, hauk og due på skøyter, spilte kort, brettspill og mye jeg ikke kommer på i farten.

Danka er å et ballspill som går ut på å sparke ballen mot en vegg, neste mann må da klare å treffe veggen med ett spark og det er om å gjøre å "danke" ut de andre.

Sjuern spiller man med tennisball mot en vegg. "Enern" skal kastes en gang og består kun i å kaste ballen mot veggen for så å ta i mot. "Toern" er samme som eneren, bare med sprett i bakken og slik fortsetter det med forskjellige kastemåter opp til sju, når man er ferdig med sju, tar man den en gang til og beveger seg nedover til én igjen. Neste runde er stillestående, etter det er det bare lov å bruke en hånd, så er det stillestående og en hånd osv. og når man misser, går turen over til nestemann.
Sommer: Fotball, bading, sykling, rulleskøyter, sette folk i melkestativ å dytte de ned bakker, kinaputter i alle former, aller helst bruke kruttet fra mange til en stor, potetkanon, lyse på lysdetektoren til gatelysene, maisslang, mopedkjøring, jordebil.
Vinter: ishockey, rugby, kongen på haugen, ringe på å stikke av, snøballkrig, aking
Sitat av Beecher Vis innlegg
Ellers hadde vi også noe vi pleide å ha i gymmen som var ganske gøy. Husker ikke hva det heter lenger. 2 lag, et lag ute som skulle ta i mot, og ett bak en linje som skulle slå en ball. Man sto på en linje etterhverandre og skulle slå en tennisball med et balltre. Så var det 6 safe-spots man måtte gjennom for å komme tilbake til linjen og score et poeng (alle på skytterlaget kan løpe når ballen er truffet). De som tok i mot kunne kaste ballen på de som løp så lenge de var uten for der det var "safespot". Vanskelig forklart, men jeg husker ikke så godt hvordan det ble spilt. Bare at det var veldig gøy! :-)
Vis hele sitatet...
Dette høres ut som en blanding av stikkball og dødball.
Sånn jeg husker det, spilte vi dødball slik:
Delte inn i to lag, "innelaget" hadde en "giopper" som kastet opp ballen for de som skulle slå, om ikke den som skulle slå vill gjøre det selv.
Inne laget slo på tur og løp fra ring til ring, vi brukte fem ringer og løp i en U.
Ute laget skulle "fange" eller ta i mot ballen og kaste ballen raskest mulig tilbake til "giopper", som tråkket i "død-ruten" og sa «Død». Om du ikke sto i en ring eller var "inne" når giopperen sa død, måtte man sette seg å vente til noen klarte å løpe helt rundt på eget slag.
Om man tok én-hånds-pol eller 2 to-hånds-pol byttet ute og innelaget plass.
Om innelaget ikke hadde flere til å slå og alle var enten ute eller "døde" byttet også laget.
Om ballen ble slått over taket og ut på gata, var det "ståball", da kunne ingen løpe før en av utespillerne hadde funnet ballen og ropte «Tatt i'n».
En forenklet utgave av softball/baseball med andre ord.

Stikkball var på mange måter likt, men i stedet for ringer var det om å gjøre å løpe fra den ene siden til den andre og tilbake igjen, men man trengte bare å løpe én strekning per slag og man kunne også løpe på bom.
Alle på utelaget, inkludert giopperen, kunne "stikke" alle på innelaget ved å kaste ballen på de som befant seg i den "utrygge sonen". Om noen ble stukket, måtte alle på utelaget komme seg i trygghet før det andre laget rakk og stikke tilbake, og på denne måten byttet ute og innelag plass
Vi hadde også noe vi kalte "våga" som var ett felt rett utenfor "innesiden" og man kunne få litt kortere løpestrekning dersom man våget seg ut i våga.
Når noen sto i våga, kunne giopperen stikke de som sto der.

Ved en anledning når vi spilte stikkball og jeg skulle slå med et ganske tungt balltre jeg hadde dreiet på sløyden, var det en som sto i våga. Akkurat i det balltreet var i ferd med å treffe tennisballen av all kraft, bestemte giopperen seg for å ta ballen for å stikke personen som sto i våga. Noe som førte til at jeg slo rett i hånda på giopperen, ballen gikk på tross av dette ganske langt, men giopperen hadde flaks og knakk heldigvis ingen ben, og endte kun opp i snørr og tårer og en veldig øm hånd.
Er passert 40 med noen år....
Lekte ofte "boksen går", lik som andre har beskrevet tidligere. Ellers så var det mye bading, klatring i trær, lage wire/taubane og se hvem som turte å lage OG kjøre i den bratteste (fra høyt oppe i trær), kjørte mye moped og crosser.
Ellers så lekte vi "cowboy & Indianer", med luftgevær og pil-og-bue (det er litt merkelig at alle lever, og fortsatt har synet i behold). Lagde hylsebomber, utforsket forsvarets anlegg her&der. Vi snakker om alderen mellom ca. 7-8 og 14 tenker jeg.
Rundt 14-15 års alderen hadde mange egne mopeder, eller biler som fikk kjørt seg en runde i skogen i ny og ne. Ellers så forsøkte vi rett som det var å låne utstyr fra forsvaret.... Beltevogner, stridsvogn (kun EN gang det da..), volvo-valp, lagstelt osv osv... Mye man kan bedrive tiden med når man bor i mellom 3 militær-leire som huser Luftforsvaret, Hæren og Kavaleriet....
Good times! :-D

Det var nok ikke så værst å vokse opp på 70 og 80 tallet!

Og ja, glemte jo å nevne at vi spilte en del på Atari TV-spill, 2600! :-D Og så kom jo VIC-20 og etterhvert C-64 til landet, og vi fikk "grafikk" på spillene!

Og de som påstår at ting "er farlig", de har neppe vokst opp MED disse tingene. Forskere osv som påstår at "ting er skadelig og farlige" er allmenfag og blåruss som aldri har hatt skrubbsår, knekte fingre, blåmerker eller gips på armen!
AMEN!


http://no.wikipedia.org/wiki/Atari_2600
Sist endret av Skytteren; 23. september 2014 kl. 19:38. Grunn: lagt til link til Atari 2600
Ingen andre som lekte doktor?
Eller 'mor og far'.. Lurte på når disse dukket opp!
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Ingen andre som lekte doktor?
Vis hele sitatet...
Visst f... lekte vi doktor!
Hvordan skulle man ellers vite hvordan jentene var skrudd sammen?

Men hvordan jenter er skrudd sammen er jo fortsatt et mysterium for den mannlige befolkningen på Tellus....
Sitat av Beecher Vis innlegg

Ellers hadde vi også noe vi pleide å ha i gymmen som var ganske gøy. Husker ikke hva det heter lenger. 2 lag, et lag ute som skulle ta i mot, og ett bak en linje som skulle slå en ball. Man sto på en linje etterhverandre og skulle slå en tennisball med et balltre. Så var det 6 safe-spots man måtte gjennom for å komme tilbake til linjen og score et poeng (alle på skytterlaget kan løpe når ballen er truffet). De som tok i mot kunne kaste ballen på de som løp så lenge de var uten for der det var "safespot". Vanskelig forklart, men jeg husker ikke så godt hvordan det ble spilt. Bare at det var veldig gøy! :-)
Vis hele sitatet...
Husker vi hadde noe som hørtes skremmendes likt ut, Brentball kan det stemme?
Sitat av Clipse Vis innlegg
Husker vi hadde noe som hørtes skremmendes likt ut, Brentball kan det stemme?
Vis hele sitatet...
Vi kalte det rotte, men det ser ut til å gå under flere navn:
http://no.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%A5ball
boksen går
gjemsel
skytekrig med klassiske uenigheter som f.eks "nei du traff ikke meg" "nei, du bomma men jeg traff deg" og hvis man kommer snikende bak en venn og står bak og skyter hvor de plutselig ruller til siden og påstår at du ikke traff og de skyter tilbake og treffer :P

fekting: aviser rullet opp og teipet sammen til et papirsvard, skjedde ofte på trampoline. Det er ganske artig og anbefales selv om man er voksen ( blir ikke voksen før man har vært ung

ellers mye annet vas og finne på noe med kamerater selvfølgelig UTENDØRS
Sist endret av WhiteHat; 24. september 2014 kl. 08:51.
Mangle klassikere er nevnt her. Jeg vokste opp på en bondegård med flere andre barnefamilier, så vi var mye ute og lekte.
"Gi et lite vink" er en variant på "boksen går", men der er det nok at den som "har'n" ser deg og roper navnet ditt, for at du skal bli tatt. For å frie noen kan du til gjengjeld vinke til dem slik at de ser det, da er det fritt for dem å løpe (når den som har'n ikke ser).
"Gi et lite blink", samme som ovenfor men på natta med lommelykter.
"Titten på hjørnet": den som har'n går ene veien rudt et hus. De andre holder hånda på et hjørne, og deres mål er å komme rundt huset motsatt vei så fort som mulig. Hvis de blir sedd uten å ha hånda på hjørnet, roper den som har'n "titten på hjørnet!" og det blir den nye som har'n.
Vi hoppa mye i halmen på låven, og bygde huler og tunneler der vi krøp med lommelykter. Vi kasta opp et tau over takstolene så vi kunne slenge oss ut over "stup" og falle fritt i noen meter. Et sted kunne vi gå ut over en kant og dette et par meter ned i høyet, der lata vis om vi gikk tur og uforvarendes datt utover et stup.
"Omvent gjemsel" - for å spare på gjemmesteder, særlig når vi var mange, gjorde vi isteden slik at det var en som gikk og gjemte seg, mens resten tellet til 100. Så gikk vi og lette etter den som hadde gjemt seg, og den som fant personen fikk gjemme seg neste gang.
"Danka" spilte vi, men kalte det noe helt annet. Husker ikke hva.
Klatring i trær og på tak var det mye av. Vi hadde gode foreldre som visste at vi skulle gjøre det likevel, så de satte fornuftige sikkerhetsgrenser som vi kunne leve med. Som at vi ikke måtte ake eller rulle på taket, uten holde oss på stigene og ved taknokken.
Vår glede var stor når et tilbygg kom til på låven, slik at vi på et visst område kunne ake på taket uten fare for å dette flere meter ned i sementen. Dessverre spikret en mindre forståelsesfull arbeider på gården igjen den beste veien å komme opp dit på.
Brette og kaste papirfly fra taket var gøy, men det var nok mest jeg som var interessert.
På vinteren tok vi sparkstøttingene og klbet de sammen i tog med den minste først og den største sist. Så kjørte vi togene nedover bakkene og forsøkte å styre/la vær å krasje. Vi fant også en masse kreative måter å kjøre en spark selv på, for eksempel sittende baklengs på setet eller liggende med hue først.
På våren ble det ofte vanndammer på jordene, som frøs til. Her lekte vi mye med spark og skøyter. Det var spennende og ganske ufarlig å leke på dammene når isen begynte å bli svak, da de kanskje var en halvmeter dype som mest. Jeg husker godt en gang vi slo hull på isen midt i dammen, og isen begynte å søkke ned ved hullet. Vi tok fart med sparkene og prøvde å kjøre så nært hullet som mulig, og ta oss opp av søkken igjen uten å bli sittende fast. Det gikk ikke alltid like bra, og vi var flere som gikk hjemover med surklende gummistøvler etter endt lek.
Når det regnet eller var vårsmelting, lekte vi ofte med rennende vann, og bygde demninger og renner. "Superdemningen" bygde min bror og jeg på et kumlokk, ved hjelp av leire og strå. Det var nok den eneste demningen vi laget som ikke til slutt ble rasert av vannmassene, men det var jo like gøy å slippe fri alt vannet vi hadde samlet for å se det fosse og brøyte seg vei.
Vi lekte pirater, med stylter som kanoner. Vi lekte rompirater som skjøt istykker andre romskip slik at det drysset ut skatter som vi samlet sammen. Vi bygde "biler" og "båter" av bord, tepper og sofaputer, som vi dro på eventyr med.
Vi lagde "middel" ved å blande ting i flasker og prøvde å få til en så ekkel blandning som mulig. Tiss og jord og gjødsel og egg og noen småstein for eksempel. Vi fantaserte om hva våre midler kunne gjøre og prøvde å overgå hverandre, "etse opp hele verden" og sånt. De endte alltid opp med at vi tømte de ut, med fæle grimaser av lukten.
Når vi var mindre forsøkte vi å ri på grisene. Jeg tror jeg greide meg to meter som mest.
En stund stod et en gammel skrotbil på gården, der lekte vi politi eller biltyv.
Vi bygde trommesett av gamle oljefat og slikt. Mitt beste hadde et stort oljefat, et mindre et, en trekasse å slå på, og en bunt gamle sagblader som med litt god vilje låt som en cymbal.
Vi hadde krig med blåserør og rognebær, eller med gummistrikker som vi skjøt fra pinner.
Alle hadde sykler. Vi lekte buss og taxi og kjørte hverandre bakpå. Vi gjorde slik at den som satt bakpå fikk tråkke mens den som satt frampå styrte. Vi satt selv på bagasjebrettet og tråkka og styrte (man fikk mer kraft i pedalene da, når man var liten og ikke kunne bruke sin vekt i så stor grad). Min verste sykkeltryning gjorde jeg når jeg forsøkte å bytte til den posisjonen i fart slik at jeg kunne sykle forbi en annen.
Lego var/er alltid en slager. Har vel sittet flere titalls timer og puslet med lego, og synes fortsatt at det kan være artig med lego.
Var også veldig glad i å bygge hytte for så å leke banditt/helt med hytta som base.
"Mørtemann" var også utrolig gøy. Det er en slags blanding av gjemsel/sisten, bare i mørket eller hvor den som "har'n" har bind for øynene.
(Er bare 16 )
Politi og Røver – Man deler seg opp i to grupper, Noen skal være politi, og noen blir røvere. De som er politi skal prøve å arrestere røverne, og låse dem inne ett eller annet sted. F.eks. hvis det er et uthus eller noe med en liten krok eller noe på døren. Røverne skal deretter prøve å dirke opp døren, og stikke av igjen. Ellers kan de andre røverne prøve å frigjøre dem som er tatt til fange samtidig som dem unngår å bli tatt av politiet. Når alle røverne har blitt tatt, så har politiet vunnet..

"Fotball går". En slags variant av "Boksen går" bare med en fotball. Vi kunne ikke bruke en vanlig boks av plastikk eller noe fordi de tåler ingenting før de blir ødelagt. En person skal telle til f.eks. femten eller noe, og alle de andre løper for å gjemme seg. Når noen blir funnet må dem stille seg ved siden av boksen (eller fotballen) og vente på at noen av de andre kommer for å sparke ballen og roper "boksen går". Da kan alle som ble funnet gjemme seg igjen, samtidig som den personen som teller, må hente boksen og telle på nytt, før de kan begynne letingen igjen..
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Ingen andre som lekte doktor?
Vis hele sitatet...
Joda. Vi hadde en litt mer kinky variant som involverte kidnapping!