Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4077
Heisann.

Jeg har blitt tilbudt ny jobb i nærområdet hvor jeg bor og derfor lurer jeg på om gamlesjefen min kan kreve betaling for verneutstyr som er brukt 2 ganger?
Jeg har ikke kontrakt med gamlejobben siden jeg kun har vært der 2 dager.
Vanskelig å svare på da det var lite informasjon i posten din.

Hvorfor bytter du jobb? Ble du sagt opp, eller sa du opp selv, eller fikk du avskjed?
Hvilken type verneutstyr er dette? Sko, jakke, bukse? Eller "personlig" verneutstyr som klatreutstyr og fallsikringsutstyr?
Hvilken type arbeid er dette? Er det andre ansatte som kan overta utstyret, eller kommer de til å ansette en ny som kan overta utstyret?
Kan utstyret returneres til butikk? Kommer an på type utstyr.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, generelt sett ikkje. Du må sjølvsagt jobbe ut oppseiingstida di, og arbeidsutstyret er arbeidsgjevar sin eigedom, så du kan ikkje behalde det. Men med mindre du har signert på bindingstid eller godtatt kost for verneutstyr så er det ikkje ditt problem.

Sjølv om du ikkje har kontrakt må du i utgangspunktet følgje lovverket sine regler om oppseiingstid, altså ein månad.
Jeg bytter jobb pga da slipper jeg 1 time pendletid, bom/drivstoffutgifter og jobben jeg ble tilbudt er bedre betalt, bedre tider og veldig nært slik at jeg kan gå.
Jeg har vanlig verneutstyr (Bukse, jakke, sko).


Jeg har ikke signert under noe enda. Jeg har fått litt omvisning og hadde opplæring de to dagene.
Så da trenger jeg ikke å bekymre meg for at sjefen min kan kreve betaling for klærne om jeg ikke ønsker å fortsette?
Ikke hvis du ikke tar med deg klærne, skulle jeg tro. Men som nevnt over spiller det ingen rolle om du ikke har rukket å signere, du har oppsigelsestid likevel.
Sitat av Snyltebjarne Vis innlegg
Jeg bytter jobb pga da slipper jeg 1 time pendletid, bom/drivstoffutgifter og jobben jeg ble tilbudt er bedre betalt, bedre tider og veldig nært slik at jeg kan gå.
Jeg har vanlig verneutstyr (Bukse, jakke, sko).


Jeg har ikke signert under noe enda. Jeg har fått litt omvisning og hadde opplæring de to dagene.
Så da trenger jeg ikke å bekymre meg for at sjefen min kan kreve betaling for klærne om jeg ikke ønsker å fortsette?
Vis hele sitatet...
Alt kommer an på. Er det slik at du har tenkt til å bare utebli fra jobben å stikke av med arbeidstøyet kan arbeidsgiver kreve betalt for arbeidstøyet. I tillegg kan du komme i ett erstatningsansvar overfor arbeidsgiver hvis du bryter oppsigelsestiden, som er 1 måned som nevnt tidligere. Noe jeg ikke tok hensyn til her, (da det ikke er nevnt så utelukket jeg det), er at visse stillinger/kontrakter løsriver en fra oppsigelsestiden automatisk, selv om oppsigelsestiden er på 1 måned. Dette gjelder f.eks tillkallingshjelp hvor en står fritt for å si nei til arbeid ut hele oppsigelsestiden.

Men prater en med arbeidsgiver og sier rett ut at en ikke kommer til å fortsette i jobben skulle det ikke være noe problem å komme frem til en avtale med oppsigelsestiden. Det er veldig få arbeidsgivere som ser seg tjent med å tvinge en umotivert, rykende fersk ansatt både gjennom opplæring og oppsigelsestid.

Slik jeg ser det tjener du økonomisk på det uansett hvordan du velger å avslutte "det gamle" arbeidsforholdet ditt. Spørsmålet er vel heller hvilken måte en synes det er greit å gjøre det på
Jeg hadde deltidsjobb i kommunen jeg bodde i for en del år siden, og da fikk jeg tildelt arbeidsuniform og vernesko. Disse var tidligere brukt (For i motsetning til det folk tror, så går det an å vaske arbeidsklær også). Når jeg var ferdig i denne jobben fikk jeg én oppgave: Før jeg leverer inn arbeidsklær og -sko, vask klærne og pass på at skoene ikke stinker/er skitne.

Slik jeg har forstått det av kamerater som jobber i yrker der en trenger ting som arbeidsklær og vernesko, så var det samme ordning der, så lenge en ikke har skadet/ødelagt det tildelte utstyret.

EDIT: Jeg har hørt noen steder at hvis du har en deltidsstilling (Eller under et visst antall prosent stilling), så var du fritatt fra oppsigelsestid. Dette har jeg riktignok bare hørt, og jeg har ingen håndfaste beviser for at det er slik. Det letteste er å spør sjefen din om hvordan dette er.
Sist endret av Deadlock Radium; 14. november 2016 kl. 02:17.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Alt kommer an på. Er det slik at du har tenkt til å bare utebli fra jobben å stikke av med arbeidstøyet kan arbeidsgiver kreve betalt for arbeidstøyet. I tillegg kan du komme i ett erstatningsansvar overfor arbeidsgiver hvis du bryter oppsigelsestiden, som er 1 måned som nevnt tidligere. Noe jeg ikke tok hensyn til her, (da det ikke er nevnt så utelukket jeg det), er at visse stillinger/kontrakter løsriver en fra oppsigelsestiden automatisk, selv om oppsigelsestiden er på 1 måned. Dette gjelder f.eks tillkallingshjelp hvor en står fritt for å si nei til arbeid ut hele oppsigelsestiden.

Men prater en med arbeidsgiver og sier rett ut at en ikke kommer til å fortsette i jobben skulle det ikke være noe problem å komme frem til en avtale med oppsigelsestiden. Det er veldig få arbeidsgivere som ser seg tjent med å tvinge en umotivert, rykende fersk ansatt både gjennom opplæring og oppsigelsestid.

Slik jeg ser det tjener du økonomisk på det uansett hvordan du velger å avslutte "det gamle" arbeidsforholdet ditt. Spørsmålet er vel heller hvilken måte en synes det er greit å gjøre det på
Vis hele sitatet...
Jeg er tilkallingshjelp ja, og klærne leverer jeg gjerne tilbake hvis det trengs . Får høre med sjefen i morgen. Takk for svar!

Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Jeg hadde deltidsjobb i kommunen jeg bodde i for en del år siden, og da fikk jeg tildelt arbeidsuniform og vernesko. Disse var tidligere brukt (For i motsetning til det folk tror, så går det an å vaske arbeidsklær også). Når jeg var ferdig i denne jobben fikk jeg én oppgave: Før jeg leverer inn arbeidsklær og -sko, vask klærne og pass på at skoene ikke stinker/er skitne.

Slik jeg har forstått det av kamerater som jobber i yrker der en trenger ting som arbeidsklær og vernesko, så var det samme ordning der, så lenge en ikke har skadet/ødelagt det tildelte utstyret.

EDIT: Jeg har hørt noen steder at hvis du har en deltidsstilling (Eller under et visst antall prosent stilling), så var du fritatt fra oppsigelsestid. Dette har jeg riktignok bare hørt, og jeg har ingen håndfaste beviser for at det er slik. Det letteste er å spør sjefen din om hvordan dette er.
Vis hele sitatet...
Hadde deltid i gammeljobben min og hadde ikke oppsigelsestid. Verneutstyret vi fikk der måttes leveres inn pga miljøvennlig avfall eller noe sånt. Er nok forskjell fra jobb til jobb
Sist endret av Snyltebjarne; 14. november 2016 kl. 02:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Jeg hadde deltidsjobb i kommunen jeg bodde i for en del år siden, og da fikk jeg tildelt arbeidsuniform og vernesko. Disse var tidligere brukt (For i motsetning til det folk tror, så går det an å vaske arbeidsklær også). Når jeg var ferdig i denne jobben fikk jeg én oppgave: Før jeg leverer inn arbeidsklær og -sko, vask klærne og pass på at skoene ikke stinker/er skitne.

Slik jeg har forstått det av kamerater som jobber i yrker der en trenger ting som arbeidsklær og vernesko, så var det samme ordning der, så lenge en ikke har skadet/ødelagt det tildelte utstyret.
Vis hele sitatet...
Enig med deg at det går an å bruke arbeidstøy som er brukt. Endel firmaer benytter seg også av vaskeri/renseri. Men brukte vernesko tråkker ikke jeg ned i. Det har litt med hygiene å gjøre. Da kan jeg heller legge ut for det nye skoparet selv og etter å ha arbeidet der i en viss periode at jeg da får tilbake utlegget. Har alltid fått nytt arbeidstøy og vernesko og har aldri måtte levert det tilbake.

Sitat av Snyltebjarne Vis innlegg
Jeg er tilkallingshjelp ja, og klærne leverer jeg gjerne tilbake hvis det trengs . Får høre med sjefen i morgen. Takk for svar!
Vis hele sitatet...
Lykke til og gratulerer med ny jobb
Sist endret av Jens1; 14. november 2016 kl. 03:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Det har litt med hygiene å gjøre. Da kan jeg heller legge ut for det nye skoparet selv og etter å ha arbeidet der i en viss periode at jeg da får tilbake utlegget. Har alltid fått nytt arbeidstøy og vernesko og har aldri måtte levert det tilbake.
Vis hele sitatet...
Det har isåfall kun med din opplevelse av hygiene å gjere. Det er ufarleg å bruke andre sine sko - huda vår er svært god barriere mot bakterier, og det er dessutan veldig få farlige bakterier som overlever spesielt lenge utanfor kroppen vår.

Det sagt så ser eg ein anna grunn. Det er personleg verneutstyr. I det ligg det to ting - ein at det verner personen, og to at det er personleg. Om du får brukte vernesko veit du ikkje om dei har vore utsett for høge temperaturer som kan ha øydelagt vernefunksjonen. Du veit ikkje om hjelmen har hatt straumgjennomgang eller fått slag. Du veit ikkje om fallselen har gått gjennom eit fall.
Ja, men du har jo fotsoppen da. Og feilstilling i føttene etc. Det har du ikke i bukse og t-skjorte