Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3853
Har arbeidsgiver lov å tvinge ansatte ut i ferie uten lønn etter at alle feriedager er brukt opp, f.eks dersom det ikke er arbeidsoppgaver i romjulen?

Jeg vet ikke hvor mange dager det er snakk om, men jeg synes det er rart om arbeidsgiver skal ha lov til noe slikt.
Meg bekjent kan ikke arbeidsgiver tvinge deg til å ta ut ferie du ikke har opptjening til, uten at jeg har dokumentasjonen i hodet. Ferieloven finner du i alle fall her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21


Jeg ville tatt dette opp med fagforeningen.
Sitat av waf Vis innlegg
Har arbeidsgiver lov å tvinge ansatte ut i ferie uten lønn etter at alle feriedager er brukt opp, f.eks dersom det ikke er arbeidsoppgaver i romjulen?

Jeg vet ikke hvor mange dager det er snakk om, men jeg synes det er rart om arbeidsgiver skal ha lov til noe slikt.
Vis hele sitatet...
Nei, selvfølgelig har ikke arbeidsgiver anledning til det. En arbeidskontrakt er en gjensidig juridisk bindende avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker som regulerer hvor mye arbeidsgiver har rett til å kreve at arbeidstaker jobber, samtidig som den også regulerer hvor mye arbeidstaker har krav på å jobbe. Ferieavvikling skal skje i samsvar med arbeidsgiver, men ingen av partene har i utgangspunktet krav på eller rett til å ta ut/utstede ferie som det passer dem. Krav til mengde og krav på ferie om sommeren er ting som kommer utenfor dette, selvsagt, men det er uansett ikke relevant for dette tilfellet.

Arbeidsplasser som har fleksibel åpningstid (restauranter f.eks) kan dog velge å holde stengt i høytiden/på helligdager.
Sist endret av Orph; 19. november 2015 kl. 19:03.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Denne kan vel være relevant: Permitteringsguiden.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Takk for alle tilbakemeldinger, det settes stor pris på.

Sitat av Orph Vis innlegg
Arbeidsplasser som har fleksibel åpningstid (restauranter f.eks) kan dog velge å holde stengt i høytiden/på helligdager.
Vis hele sitatet...
Vil det i slike tilfeller være andre regler, eller må arbeidstaker holde av feriedager til slike dager?
Arbeidsgiver har til en viss grad mulighet til å pålegge ansatte å ta ferie dersom bedriften stenger helt eller delvis, selv om de opptjente feriepengene ikke dekker ferien.

Dette er noe komplisert, og også avhengig av arbeidsavtale og eventuell tariffavtale. Ferieloven her heller ikke spesifikk med tanke på om udekket ferie skyldes manglende opptjening eller at man har tatt ut all ferie - selv om dette til en viss grad kan ses på som to sider av samme sak.

Jeg vil tro at saken også kan avhenge av om dette er vanlig praksis eller noe som har oppstått i år. Dersom bedriften du jobber i normalt reduserer driften i julen og du burde være klar over dette kan konklusjonen fort bli at du også måtte holdt igjen feriedager for å slippe å gå uten lønn.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Nå går debatten 2 veier, så da er det kanskje greit med noe håndfast (kilder) som bekrefter det ene fra det andre.

Det har ikke vært vanlig praksis, men det har hendt - ja. Jeg hadde søkt om ferie, men på grunn av endringer i ferieplanene mine ble det ikke slik - og feriedagene mine ble fjernet uten problem, nettopp fordi jeg ikke har noe problem å jobbe på denne tiden av året. 1-2 måneder etter, når jeg bruker min siste feriedag, får jeg beskjed at det kan skje at vi må ta ut ferie - og i mitt tilfelle uten lønn.
Her kommer i alle fall en kilde på at arbeidsgiver kan pålegge ansatte å ta ferie; punkt 2.4, med henvisning til Ferieloven §5(6).