Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 801
Har sittet å lest litt i disse nattestimer om "underground" spillkonsollen GP2X, produsert av Game Park Holdings som er koreanske. Er det noen av dere som har erfaringer med dette produktet? Jeg syntes det virket veldig interessant.

For dere som ikke vet om konseptet bak maskinen, er det en håndholdt konsoll som er open source. Det vil si at du kan legge inn homebrew (hjemmelaget programvare) med du vil, uten å måtte risikere å bricke den (grusomme psp som gav meg minst 3 nervesammenbrudd under downgrading...). Dette betyr at du kan legge inn emulatorer til en haug av konsoller, som f.eks. en SNES emulator, som visstnok skal fungere ganske bra.
Den fungerer også som video og musikkavspiller. Den støtter DivX og XviD har jeg fått med meg.
Som et siste ess i ermet, kan den også kobles opp mot TV gjennom en TV-kabel som må kjøpes utenom, og man kan dermed velge å bruke GP2X'en som et mediesenter om man vil. Dere kan lese mer om konsollen hos den norske distributøren ESSE (de er nevnt på gamepark sine offisielle sider, så de er vel til å stole på).

Tilbake til spørsmålet mitt i tråden. Er det noen som har konsollen og vil dele erfaringer?
Noen som har kommentarer? Spørsmål?
Sist endret av tagefo; 2. januar 2008 kl. 05:01.
Har ikke hørt noe om det før nå, men etter det du skriver hørest jo dette
helt fantastisk ut!

Men, TV-kabel greia, er det slik at man kan koble den til tv'en, forså å spille SNES på tv'en?
Hadde jo vært lekkert!

bare å spy på med informasjon tagefo.
Er enig med det der, at det høres fantastisk ut! Men er jo slik at emulatorene er i kontinuerlig utvikling, så blir jo bedre og bedre etter hvert.

Konsollen skal ha en dobbeltkjerneprosessor a 200mhz pr kjerne, men etter det jeg har lest kjører den på rundt 270mhz. Den har 64 mb ram, og bruker vanlig SD kort som lagringsløsning.
OS den kjører er Linux basert. Den bruker to vanlige AA batterier.

Her står det mer utfyllende om konsollen! wikipedia

Og ja TV kabelen gjelder slik at du kan koble den opp mot TV, og spille spillene du har på konsollen på TV da. Du kan også kjøpe en docking stasjon til konsollen med USB utganger, hvor du kan koble til eksterne kontroller da, etter som jeg har forstått.
Men etter å ha lest litt, ser jeg at de fleste bruker TV ut muligheten til å se film på TV med, men spilling er også fullt mulig! Husk bare på at oppløsningen kan variere når det kommer på stor skjerm.

Her er en demo video av konsollen demo

Finnes forøvrig flere videoer på konsollen på youtube o.l.

Stilig!?
Jeg har en GP2X selv, og den bruker jeg ca. aldri. Problemet er at den suger batteri, og at du må bruke to AA-batterier fremfor en custom oppladbar batteripakke. Det er noen emulatorer som fungerer knallbra og tilnærmet perfekt, slik som picodrive til Sega Megadrive, men i det store og det hele er det mye knot med emulatorene. SNES er rimelig hit&miss, noen spill fungerer knallbra, andre fungerer dårlig. Prosessoren kjører til vanlig på 200MHz, men de fleste tåler overklokking opp til ca. 270MHz. Overklokking er nødvendig på mange spill for å få brukbar framerate, men da går batteriet ut mye fortere.

Skal du ha noe å spille på, kjøp heller en Nintendo DS Lite og en flashcart (f.eks R4DS). Det er mye kult man kan gjøre med GP2X, for all del, men da skal det virkelig være en lidenskap for at den ikke bare skal bli liggende og slenge. Konsollen er også såpass stor og feit at man egentlig ikke har lyst å ta den med.
Sist endret av Nichotin; 2. januar 2008 kl. 10:32.