Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 10321
Hei

Oppdaget noe merkelig idag mens jeg var på vei bort til en kompis. Jeg bestemte meg for å ta enn annen veg enn vanlig, så jeg gikk gjennom en skog litt utenfor sentrum. Da jeg var kommet litt inn i skogen så jeg en innhuling i fjellveggen, med en massiv metalldør som ledet rett inn i berget. Døren var låst med en kraftig hengelås, som hadde en merkelig innmat, med andre ord ikke noe vanlig pin-tumbler lås. Lenger borte i fjellsiden var det noe som lignet på et ventilasjonssystem. Bilder;
Døren http://img36.imageshack.us/img36/2375/14072009026.th.jpg
Ventilasjon?http://img198.imageshack.us/img198/3619/14072009030f.jpghttp://img198.imageshack.us/img198/14072009030f.jpg/1/w2048.png
Rør inn i fjellet, men sperret igjen med gitter (som du ikke ser pga at jeg holdt mobilen innenfor gitteret. http://img189.imageshack.us/img189/8530/14072009028.jpghttp://img189.imageshack.us/img189/14072009028.jpg/1/w2048.png
Hengelåsen, legg merke til edderkoppen http://img34.imageshack.us/img34/1634/14072009022.jpghttp://img34.imageshack.us/img34/14072009022.jpg/1/w2048.png
Noen innfødte eller andre som vet hva dette er ? :P Og til dere låskjennere her på nff, hva slags type lås er det?
Sist endret av SeriousCat; 14. juli 2009 kl. 23:06. Grunn: Endret størrelsen på bildene
Såvidt jeg vet, er dette fra krigen (selv om det ikke ser sånn ut). Min bror bor ved en ås med sånne huler, og dette ble murt igjen etter krigen.
SeriousCat's Avatar
Trådstarter
20 1
Slett ikke umulig, ligger en bunker et godt steinkast lenger borte. De 3 siste bildene ble alt for store, men klarer ikke endre dem lenger :S
Mulig det er en abus-lås, det er i alle fall noe heavy shit.
Ser at døra er av noe samme type de bruker i ammo-bunkere.
Sist endret av Tsunami; 14. juli 2009 kl. 23:23.
SeriousCat's Avatar
Trådstarter
20 1
Interessant, har enda et bilde av låsen, selv om du ikke ser stort mer enn en edderkopp nedi i hjørnet :P http://img406.imageshack.us/img406/4906/14072009025.th.jpg
Sist endret av SeriousCat; 14. juli 2009 kl. 23:30. Grunn: Feil URL
Ser ut som en abloy lås http://www.westsidelocks.com/images/...key_system.jpg
Abloy Lock Cutaway Technical Illustration http://images.google.no/imgres?imgur...a%3DG%26um%3D1

Skal vist også være ganske vanskelig og dirke, som du kan se i denne videoen her om du spoler fram til 3:24 http://www.youtube.com/watch?v=b2MeZ...eature=related
Sist endret av Olje14; 15. juli 2009 kl. 00:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Abloy-lås. Brukes mye av forsvaret. Kan hende det er et gammelt tysk fjellanlegg. Døren så dog ikke spesielt tysk ut. Den lampen som er over døren derimot, er jeg 90% sikker på at er tysk.

Om du kunne ha tatt et bilde av inngangen i bedre lys, så blir det enklere å se etter detaljer.
SeriousCat's Avatar
Trådstarter
20 1
Skal prøve på det, kan laste opp det siste bildet jeg tok, som er av noe slags el-greier. Den var montert ved siden av døren. http://img267.imageshack.us/img267/3252/14072009032.th.jpg

Hva oppgaver og rom hadde slike tyske fjellanlegg? Senger, radiorom osv?

Flott video av låsen. Goverment issue lås ja, er nok en hard nøtt å knekke :P
Har ikke sett en lignende "el-boks" før, men som du selv ser så er den ganske gammel.

Et fjellanlegg kan ha mange funksjoner. Du skal ikke se bort i fra at det finnes et par senger inni der, tyskerne likte å ha muligheten til å låse seg inn, og være selvforsynt over lengre perioder hvis nødvendig.

Står det noe på toppen av fjellet? Antenner, betongtak, fundamenter til kanonstillinger e.l?
ser veldig ww2 aktig ut
SeriousCat's Avatar
Trådstarter
20 1
Sitat av Sfun Vis innlegg

Står det noe på toppen av fjellet? Antenner, betongtak, fundamenter til kanonstillinger e.l?
Vis hele sitatet...
Nei, så vidt jeg vet er det bare skog over tunellen. Men har heller ikke fått sett området over, da tunnelen er inni en fjellvegg der det er omtrent 7 meter rett opp. Er ikke helt kjent i terrenget rundt.
hvor langt er det til sivilisasjon ? Hvis du vil. så burde vell sprengstoff gjøre susen
men du sa det var nærme sentrum?
SeriousCat's Avatar
Trådstarter
20 1
Haha :P Har ingen planer om å bryte meg inn. Var bare interisert i hva dette kunne være. Det er vel omtrent 1km ifra et mellomstort byggefelt så jeg ville uansett ikke begynt å styre me sprengstoff :P Det kan vel heller ikke være noe av interesse der inne? Alt av utstyr og lignende ble vel tatt bort etter krigen?
Mhm. Det er nok hule i fjellet, der. Men ja, alt ble fjerna etter krigen.
Sitat av SeriousCat Vis innlegg
Alt av utstyr og lignende ble vel tatt bort etter krigen?
Vis hele sitatet...
Du skal ikke se bort i fra at det ligger igjen stæsj inne i fjellet. Langt i fra alle bunkere som ble rensket av forsvaret etter krigen. Spesielt de med lås på er interessante, da låsen er der for en grunn.

Hvis du vil vite hva bunkeren/anlegget ble brukt til, så henvend deg på dette forumet:

www.kystfort.com/forum/norske-kystfort-og-andre-milit-re-anlegg-bygd-i-perioden-1945-2007-f48.html


Disse gutta nesten litt for mye peiling på sånt.
Sitat av SeriousCat Vis innlegg
Haha :P Har ingen planer om å bryte meg inn. Var bare interisert i hva dette kunne være. Det er vel omtrent 1km ifra et mellomstort byggefelt så jeg ville uansett ikke begynt å styre me sprengstoff :P Det kan vel heller ikke være noe av interesse der inne? Alt av utstyr og lignende ble vel tatt bort etter krigen?
Vis hele sitatet...
Det er ikke lurt å ødelegge noe som kan være gamle krigsminner, men jeg må si at dette ser mer ut som en bunker som har blitt modifisert i senere tid.

Er det militær aktivitet i nærheten av der du bor?
Er det noen bommer eller noe sånt i nærheten av denne bunkeren?
Skytefelt?

Vil du være så vennlig å gi meg posisjonen til dette stedet?
Hvis du ikke har mulighet til dette, kan du da vise det på kart eller lignende?
Sitat av Sfun Vis innlegg
Du skal ikke se bort i fra at det ligger igjen stæsj inne i fjellet. Langt i fra alle bunkere som ble rensket av forsvaret etter krigen. Spesielt de med lås på er interessante, da låsen er der for en grunn.

Hvis du vil vite hva bunkeren/anlegget ble brukt til, så henvend deg på dette forumet:

www.kystfort.com/forum/norske-kystfort-og-andre-milit-re-anlegg-bygd-i-perioden-1945-2007-f48.html


Disse gutta nesten litt for mye peiling på sånt.
Vis hele sitatet...



Nja, kan være "hulen" er låst, av sikkerhetsmessige årsaker, pga rasfare og lignende.
Har gjort innbrudd i mange bunkerer oppigjennom pga en hengelås (som har gjort det spennende)
Bare for og finne ut at det er livsfarlig å ferdes der.
Sist endret av Olje14; 15. juli 2009 kl. 01:12.
SeriousCat's Avatar
Trådstarter
20 1
Nei, militærleiren her på Voss ble solgt i år, så vidt jeg vet er det ikke noe militær aktivitet her lenger. Ingen bommer eller skytefelt og lignende rundt bunkeren nei. Skal finne posisjonen på kart til deg.
hmmm, hva er straffen for og bryte seg inn i en bunker?
Evt sprenge opp døra? hadde man blitt tatt for produksjon / stjeling av sprengstoff da, eller hadde man også blitt tatt for og bryte seg inn i en bunker?
Sitat av SeriousCat Vis innlegg
Nei, militærleiren her på Voss ble solgt i år
Vis hele sitatet...
Regner med at vi har svaret der?

Dette er sikkert en bunker som er blitt modifisert av forsvaret i senere tid for å spare litt penger.
Dette er betydelig billigere enn det å bygge en helt ny bunker. Vet om flere slike bunkere som er blitt restaurert av forsvaret og som har blitt brukt til lagring av diverse utstyr.
Etter nedleggelse av leirer blir ofte slike bunkere solgt til butikkeiere osv. som vil bruke dette som lagerbygg.

Det er ikke noe fasitsvar på hva slags straff man får for å sprenge seg inn i en bunker.
Her er det mange variabler som kan spille inn.

Noe av det du kan bli dømt for er blant annet uforsiktig omgang med sprengstoff og skadeverk på krigsminner.

Når det er sagt så er det ikke spesielt vanskelig å sprenge opp en slik dør.
Har selv sett en 2" tykk bunkerdør i stål ødelegges ved bruk av sprengstoff.

Det som virkelig er et helvete å sprenge er gamle bunkere som er murt igjen.
Murene er ofte armert med jernbane skinner og er derfor voldsomt solide!
SeriousCat's Avatar
Trådstarter
20 1
Bunkeren ligger dog et godt stykke fra leiren. Har som sagt heller ingen planer om å bryte meg inn. Vil du forsatt ha posisjonen?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Har selv sett en 2" tykk bunkerdør i stål ødelegges ved bruk av sprengstoff.

Det som virkelig er et helvete å sprenge er gamle bunkere som er murt igjen.
Murene er ofte armert med jernbane skinner og er derfor voldsomt solide!
Vis hele sitatet...
Vær jævla forsiktig med bruk av sprengstoff for å åpne dører til gamle bunkere, for hvis det er lagt betong i taket (vanlig etter gamle NATO regler for bunkersbygging, samt tyske) så skal det ikke store smellet i fjellet til for at mursteinen blir løs og kommer ned.
Sitat av SeriousCat Vis innlegg
Bunkeren ligger dog et godt stykke fra leiren. Har som sagt heller ingen planer om å bryte meg inn. Vil du forsatt ha posisjonen?
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener, men det gjør mange av de bunkerne jeg har sett også.
Når det gjeller det å bryte seg inn var det egentlig ment som et svar til maxilat.
Vil gjerne ha posisjonen ja. Denne kan du lett finne dersom du går inn på norgeibilder.no og finner stedet der den ligger, markerer det med musepekeren og leser av kordinatene.

Kan legge til at de sprengningene jeg nevnte ble utført på et av forsvarets avsperrede skytefelt der bunkere og skyttergraver blir sprengt i filler uansett.
Skal du sprenge en dør bruker du gjerne en shaped charge, da trenger du ikke så mye sprengstoff og det er mye mer effektivt.
http://www.youtube.com/watch?v=fce0vxVR4oo

Du klarer deg med noen få gram HE for å ta låsen.

Hvis du vil at det skal være litt lydløst og er thermite greit: http://www.youtube.com/watch?v=WrCWLpRc1yM
Enkelt å lage også.

Edit: Hverken thermite eller en liten SC får taket til å rase sammen. Thermite er nesten lydløst, men lager mye røyk og lys.
En liten SC for å ta låsen smeller ikke så mye at folk kommer til å bry seg. Hvis det er en km til nærmeste hus kommer de nok ikke til å høre det heller.
Sist endret av drittunge; 15. juli 2009 kl. 04:39.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kommer du ikke til med boltsaks! Har enda ikke funnet den hengelås som klarer å stå i mot største klipperen fra biltema!
SeriousCat's Avatar
Trådstarter
20 1
Tror det skal mer til enn boltsaks, og du kommer uansett ikke til med boltsaks. Om anlegget forsatt er i bruk, hva kan ligge der inne?
Bor selv på voss men har aldri sett den? Hvor på voss?
Sitat av konglen Vis innlegg
Kommer du ikke til med boltsaks! Har enda ikke funnet den hengelås som klarer å stå i mot største klipperen fra biltema!
Vis hele sitatet...
Det enkle er ofte det beste

Tho, det er ikke like kult.. Er det kanskje noe du kan skru løs i andre enden, hengsler eller noe? Det har hvertfall jeg erfart fra tid til annen.
Dette er ett gammelt tyskt fjellanlegg. koblingsboksen på veggen er noe av det som viser at den er tysk denne koblings tavla er en sambands/komunikasjons kobling mellom div. bunkere og KO, det samme med døra orginal tysk dør. vær for guds skyld forsikktig når dere går inn taket i sånne fjellanlegg er veldig ustabilt.
(jeg er foresten aktiv bruker på kystfort.com)
SeriousCat's Avatar
Trådstarter
20 1
Jeg har ikke tenkt inn men. Kommunikasjon mellom div. bunkere? Betyr det at det ligger flere bunkere i nærheten?
Sitat av SeriousCat Vis innlegg
Jeg har ikke tenkt inn men. Kommunikasjon mellom div. bunkere? Betyr det at det ligger flere bunkere i nærheten?
Vis hele sitatet...
nei, de snakker med hverandre! (måtte bare)

Ja, betyr nok at det ligger flere rundt om som henger sammen med denne
Sitat av konglen Vis innlegg
Kommer du ikke til med boltsaks! Har enda ikke funnet den hengelås som klarer å stå i mot største klipperen fra biltema!
Vis hele sitatet...
Da har du ikke lett godt nok!
Men en hydraulisk boltesaks har jeg aldri funnet noe som kan stå i mot!
Den kapper 1,5cm tykke armeringsjern som om det kulle vært gulerøtter!
Det er huler fra 2. Verdenskrig du har komt bort i. Visst du går litt videre og ser inni mellom trærene så er det huleganger innover. I noen av de ser det som om noen har utført somekindof emorituale. Det er b.la ringer med stearinlys, og maling på veggene. Hulene ble brukt som fluktveier, og til å gravlegge tyskere.

Dvergen: Det er i tvildemoen om jeg ikke tar helt feil.
Sist endret av Mcmak; 30. juli 2009 kl. 17:59.
SeriousCat's Avatar
Trådstarter
20 1
Så ikke hulegangene lenger borte, er de godt gjemt? Hvor langt går disse gangene?
Sitat av SeriousCat Vis innlegg
Så ikke hulegangene lenger borte, er de godt gjemt? Hvor langt går disse gangene?
Vis hele sitatet...
De ligger litt innimellom trær og busker. De er ikke så lange da det også er dører inne i hulene som er låst. Det er vell 2 veier der inne på 50m elns. Ifølge et kart over huler på Voss så skal de tunellene der gå ca 2,5mil. Dvs, fra tvildemoen til vinje.
SeriousCat's Avatar
Trådstarter
20 1
2,5 mil? Kødder du? Har du forsatt det kartet, isåfall, kunne du være så snill å scanne det inn? =)
På kartet var det tegna fra tvildemoen til vinje. (Dvs, 2,5mil når man kjører ihvertfall) fikk henta det kartet i Bømoen (dvs, gamle militære området på Voss) - hvor det kartet er nå har jeg ingen anelse om.
Sitat av SeriousCat
Det siste bildet jeg tok, som er av noe slags el-greier. Den var montert ved siden av døren.
Vis hele sitatet...


Dette er en 20par fordeler til telefon.
"Skruplint" kalles det. Helt normalt i eldre bygg.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Kanke noen bare sprenge denne døra, så finner vi ut hva som er innenfor?

Dette er jo som en episode av Lost!!

PS: Bare pass deg for evnt. isbjørner!
Den er selvfølgelig modifisert i forbindelse med 2012.
Gidder du å slenge utposisjonene?
Skal flytte til voss om tre uker, hadde vært gøy å vite hvor det ligger
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av maxilat Vis innlegg
hmmm, hva er straffen for og bryte seg inn i en bunker?
Evt sprenge opp døra? hadde man blitt tatt for produksjon / stjeling av sprengstoff da, eller hadde man også blitt tatt for og bryte seg inn i en bunker?
Vis hele sitatet...
Blir du tatt blir og får noe på rullebaldet blir du nektet innreise til andre land siden du har rulleblad, usa er streng på det. Og jobber hvor man sjekker rulleblad og slikt kan du glømme. Bruker du sprengstoff blir du nok busta etter loven, og da trur jeg ikke snuten er snill med deg. Du må ha tilatelse, satt liv i fare, innbrudd. Er nok mange punkter du kan bli straffet for. Og risikerer fengsel hvis du blir dømt skyldig.
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Det ligna veldig på inneskytebannen her i Horten med det røret over inngangen.

Og skytebanen er en gammel bunker.
Det kan da ikke være så farlig, bare å klippe over en hengelås, og gå 2.5 mil inn i et fjell?

Hadde vært stilig...
Hvor på voss ligger dette?
Har en kompis som bor der.. (Sier ikke mer) hehe

stilig funn, bra jobba (Y) ((Tommel opp))
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ligger sånn cirka her:
http://norgeibilder.no/
N:6724978
S:360167

Innafor ventilasjoninngangen ligger et dieselaggregat og styringstavle av eldre årgang. Her er en ny dør som er låst fra innsiden.. Man kan høre en vifte, så noe "spennende" må jo det være..
På toppen står en massiv "parabolantenne" sammen med flere betong klosser. Er også en liten kvadrat med et stativ i midten, er et forseglet rom i forbindelse med det.
Nice bur på voss i år. Kanskje ta meg en tur og se
Skal ikke se bort i fra at det er en skjult methlab.
Har vært på jakt etter huler oppi høgget der flere ganger med mcmak.
Du finner 3-4 små huler du kan gå inni. 2 av de har gang mellom seg.
Det er gjørmete og jævlig på bakken og du finner lite/ingeting interessant.
De du har bilder til tror jeg bare er moderniserte bunkere som andre her inne sier, det som
virker hakket mer morsomt er en et sted inni ene hulen. Hula stopper plutselig ved at det er murt/støpt igjenn.

Forresten så skal det være flere innganger i området. Det skal være flere ødelagte hus og bunkere og noen
lagerrom. Helt hvor de befinner seg er jeg usikker på, men, om du står der hvor OP har tatt bildene sine og
bare fortsetter på stien innover et stykke og tar til venstre opp i skogen når veien svinger mot høyre, skal du ihvertfall
være i området. Har lett uten å funnet noe særlig selv!
Lykke til!
Sist endret av oom; 13. oktober 2009 kl. 02:31.
Vil ikke oppfordre noen til å bryte seg inn der, da den høyst sannsynlig forsatt er i drift og i tilegg ligger den nærme et boligfelt. Interresant det med hulene. Kan du se dem fra stien? Var noen små betongvegger bortover stien, kan det vere disse som har blitt murt igjen?
gentleman #1
ViceR's Avatar
Det ser spennende ut, ble veldig nysjerrig nå på hva som skjuler seg bak døren. :P