Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1132
har planer om HB til høstferien åsså lurte jeg på hvor mye sats jeg bør ha for å få rondt 2liter med 90%++
åsså en ting til hvordan kan jeg ungå å få metanol i spriten?
da må du ca ha 15 liter sats(3 kg sukker og 15 l vann, gjær)

alkohol prosent i sats er ca 15%

PS ser at det et stadig mas om se etter i gamle tråder , mener det er en bra tråd om HB her,
ta et "søk"
ja men fant ikke så mye om akkurat disse tinga
Sitat av dumbass
åsså en ting til hvordan kan jeg ungå å få metanol i spriten?
Vis hele sitatet...
Det går ikkje an å få metanol i spriten utenat du tilsette da sjølv...
Sitat av dumbass
åsså en ting til hvordan kan jeg ungå å få metanol i spriten?
Vis hele sitatet...
Du unngår det ved å ikke lære hvordan man lager metanol
Å lage metanol er annerledes enn å lage etanol (sprit), da man som oftest koker trebiter til de slipper ut en giftig gass, som kondenserer og renner sammen med spriten.

Og vanligvis er det ikke normalt å lage sprit av tre, så du klarer det ikke dersom du følger oppskrifta
lag 20 liter sats for å få 2l 90% så er du sikker. bruk gjerne hurtiggjær om du ikke er kjempekresen på smaken.. bruker 28kg me sukker på 120l sats så kan du regne ut sjøl..
Takk for alle svar
Sitat av Firesnake
Det går ikkje an å få metanol i spriten utenat du tilsette da sjølv...
Vis hele sitatet...
Joda, litt metanol vil som regel bli dannet under gjæringen. Sats basert på pektin-holdige bær kan produsere mer, men neppe i farlige mengder. Metanol vil uansett destilleres av først, så om man kaster den første desiliteren eller deromkring burde man være trygg. Sansynligvis holder det å blande alt destillatet godt så metanolen blir fortynnet.
siden tråden fortsatt er oppe så spør jeg et til spørsmål

vilke apparat er det minst sjangse for at det skal sprenge?
Sitat av dumbass
siden tråden fortsatt er oppe så spør jeg et til spørsmål

vilke apparat er det minst sjangse for at det skal sprenge?
Vis hele sitatet...
De du har laget selv, eller med åpenbare brister.
bruk turbogjær, 8kg sukker og fyll opp til 25liters merket med vann.
Rør ut sukkeret i massen.
Ikke la den være mer enn 37 grader når du tilsetter gjær - og la den stå og gjære i romtemperatur 22-25 grader.

Plastbrenner er den minst risikofylte måten å brenne, men ikke vær redd for at du får noe ferdig til høstferien, og ikke med den ønskede styrken. Da må du ha en spiralbrenner.