Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 10540
Det klassiske kjemieksperimentet, å lage et batteri drevet av enten sitroner, poteter eller tomater, men jeg kommer til å ta prinsipp i sitroner. I denne guiden skal jeg vise dere hvordan dere kan lage et helt eget sitron batteri og forklare litt om prinsippene som er bak fenomenet.

Utstyret man trenger til dette eksperimentet er:
Sitroner, poteter eller tomater
Noe sinkholdig (som en galvanisert spiker eller sinkplate)
Noe kobberholdig (som en 50-øring eller kobberplate)
Ledninger, helst med krokodilleklemmere
Lysdiode (eller annen små elektronikk, som digital klokke eller kalkulator)
Voltmeter (eller multimeter)

Først tar du sitronen og setter den galvaniserte spikeren på den ene siden og en kobbermynt på den andre siden, slik som vist på bildet.
http://bildr.no/thumb/370986.jpeg
Den galvaniserte spikeren vil bli den negative polen. Nå vil du ha ditt eget batteri!

Deretter kobler du ledninger på spikeren og mynten og videre til voltmeteret. Denne galvaniske cellen har muligheten til å generere rundt 1 volt.
http://bildr.no/thumb/370989.jpeg

Men man kan seriekoble flere sitroner for å få høyere spenning, ved å ta plusspolen fra den ene (kobbermynten) og koble til minuspolen til den andre (den galvaniserte spikeren). 2 sitroner seriekoblet er nok til å drive en kalkulator, og 4 er nok til å drive en lysdiode i mørker. Jo flere sitroner som seriekobles, jo høyere spenning.

http://bildr.no/thumb/370990.jpeg

http://bildr.no/thumb/370991.jpeg

Men hvorfor kan man egentlig bruke en sitron som et batteri ved hjelp av en kobbermynt og en galvanisert spiker? Jo, i sitronen er det en syre, nemlig sitronsyre, med formelen C6H8O7. Ved hjelp av spenningsrekken ser man at sink er over kobber, det betyr at kobberet trekker mer på elektronene enn det sink gjør. Derfor går elektronene fra sink til kobber, hvilket gjør at den galvaniserte spikeren er minuspolen. Ved anoden (i dette tilfelle, den negative elektroden, altså den galvaniserte spikeren) skjer det oksidasjon. Når det går elektroner fra sink til kobber, går det positive sink ioner ut i sitronsyre løsningen. Dette kan forklares med denne reaksjonslikningen: Zn → Zn2+ + 2 e-.

Ved katoden (i dette tilfelle, den positive elektroden, altså kobbermynten) skjer det reduksjon. I sitronsyren er det positivt ladde hydrogen ioner, disse tar da til seg elektronene fra den galvaniserte spikeren, beskrevet med denne reaksjonslikningen: 2H++ 2e- → H2. Sitronen er i seg selv en saltbro.

Dette batteriet vil aldri bli så kraftig at det kan drive en vanlig lyspære, det ville krevet omtrent 500 stykker. Men volten i sitronbatteriet kan faktisk økes, ved at man bytter ut den galvaniserte spikeren med f.eks et magnesiumsbånd, fordi magnesium er lengre unna kobber i spenningsrekka. Da kan det bli generert opp til 1,6 volt av et sitronbatteri. Men likevel vil det kreves veldig mange for å drive f.eks en lyspære. Men sitronbatterier er en bra og billig løsning for å bruke i fremføringer og liknende for å vise hvordan et batteri fungerer.

Skrevet av: Didrik 147
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Fin "guide", du skriver ikke som en dass som så altfor mange andre, ting er fint og ordentlig forklart. KP.
Sist endret av robhol; 20. mars 2009 kl. 14:00.
Nydelig guide!
Er det samme prinsippet med en potet ?
Gjøre akkurat det samme?
KP!
Didrik147's Avatar
Trådstarter
Sitat av maxilat Vis innlegg
Nydelig guide!
Er det samme prinsippet med en potet ?
Gjøre akkurat det samme?
KP!
Vis hele sitatet...
Prinsippet er det samme ja med epler, appelsiner, poteter og tomater. I hovedsak alt som inneholder en syre eller elektrolytt kan brukes. Men det var sitroner jeg hadde kjøpt flest av, dessuten visste jeg best om reaksjonslikningene til sitroner, vet ikke hvordan den er med poteter osv.

Men prinsippet er det samme ja, de genererer rundt 1 volt alt sammen med sink/kobber kombinasjon.
Sist endret av Didrik147; 20. mars 2009 kl. 14:41.
Veldig bra!
Fint at du bruker bilder til å forklare, mye enklere og forstå da
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Snart har du mere KP enn poster
Likte denne tråden.
Likte dette! Før trodde jeg det kun var en myte.
Må testes dette
Men kan man dø av dette hvis man har nok sitroner?
I såfal er det en _sur_ måte å dø på :P
Didrik147's Avatar
Trådstarter
Sitat av Masclet Vis innlegg
Likte dette! Før trodde jeg det kun var en myte.
Må testes dette
Men kan man dø av dette hvis man har nok sitroner?
I såfal er det en _sur_ måte å dø på :P
Vis hele sitatet...
Haha, det må ekstremt mange sitroner til i så fall. Et sted mellom 10 000 og 1 million tenker jeg, så det er ikke noe å være redd for. :P
Går det ann å bruke gatorade? Den inneholder jo elektrolytter, vet ikke med syre, men den er sikkert litt syrlig.
Det er såpass syrlig at tannlegene kjefter på de som drikker det. Så syre er det.
Veldg bra skrevet, men jeg har en liten ting å utsette

Sitat av Didrik147 Vis innlegg
Ved anoden (i dette tilfelle, den negative elektroden, altså den galvaniserte spikeren)

Ved katoden (i dette tilfelle, den positive elektroden, altså kobbermynten)
Vis hele sitatet...
Anode er den positive, mens katode er den negative
Didrik147's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zondre Vis innlegg
Anode er den positive, mens katode er den negative
Vis hele sitatet...
Det spørs om det er elektrolyse eller en galvanisk celle. I en galvanisk celle (slik som denne) er det anoden som er negativ. Derimot hvis det er elektrolyse, da vil anoden være positiv.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av nidhogg Vis innlegg
Går det ann å bruke gatorade? Den inneholder jo elektrolytter, vet ikke med syre, men den er sikkert litt syrlig.
Vis hele sitatet...
En elektrolytt er vel egentlig en væske som leder strøm, så man kan teoretisk sett bruke alt fra sitroner til vannmeloner, gatorade til cola, saltvann og piss etc.
Fin guide, dette viste jeg ikke.

Men ett spørsmål; du sier at 4 sitroner er nok til å drive en lysdiode, går det da å dele en sitron i 4 deler?
Har størrelsen eller at sitronen er beskyttet av skallet noe å si?

Sorry for at jeg er en sånn noob, men må jo være lov å spørre
Sitat av zerto Vis innlegg
Fin guide, dette viste jeg ikke.

Men ett spørsmål; du sier at 4 sitroner er nok til å drive en lysdiode, går det da å dele en sitron i 4 deler?
Har størrelsen eller at sitronen er beskyttet av skallet noe å si?

Sorry for at jeg er en sånn noob, men må jo være lov å spørre
Vis hele sitatet...
Har vel med mengden syre å gjøre så selv om du deler en sitron i 4 så vill de ha samme effekten som 1 hel sitron , Noen som kan bekrefte dette ?

Kjempe bra guide så at du får Kp fra meg skulle bare mangle
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Mengden syre i sitronen sier bare hvor lenge "batteriet" varer. Du kan dele opp sitronen i fire deler og bruke åtte elektroder for å få 4 "batterier" med ~1V hver.

Tenkte nettopp på hvor morsomt det hadde vært å kjøre rundt med 300 sitroner i bagasjerommet på en el-bil...
Haha det hadde vert fet!

Men ville en utladet sitron smake likt som en "fersk" ?
"Seriekoble sitroner".

Morsomt! Må testes en gang
wow, tilogmed meg, en idiot, lærte noe nytt
Kanskje det er du som skal utspørres når det kommer til elektrolyttbalanse i kroppen og annet biokjemi skit før eksamen?
eneste grunnen tl at du skal ha en sitron er at den skal lede elektroner, sitronen blir ikke på noen måte brukt opp så man kan dele den oppi mange deler, men sinken blir brukt opp, når det ikke er flere elektroner som kan gå fra sink til kobber noe mere. og det er faktisk slik som dette et batteri funker.

- minus pol av sink: i dette tilfelle en galvanisert spiker.
- pluss pol av kobber: her er det brukt en kobbermynt.
- en elektrolytt, (veske som leder strøm): syra i en sitron.

ganske fett og tenke på, men et 9V batteri er faktisk bygd opp av flere celler for at man skal få den spenninga man trenger.xD
Didrik147's Avatar
Trådstarter
Jeg kan bekrefte at hvis man deler en sitron i fire deler, vil man få fire 1 volts batterier som varer kortere. Det er hovedsakelig materialet som bestemmer hvor mye volt som genereres (i dette tilfelle, kobber og sink) og ikke elektrolytten.

Det er to ting som bestemmer hvor lenge dette batteriet varer. Det første er at det alltid er nok sink som kan oksideres, og det andre er at det er nok hydrogen ioner i sitronsyren som kan reduseres. Hvis en av disse tingene mangler, vil ikke batteriet fungere mer.

Her er det forresten en film som viser hvordan man lager et sitronbatteri, den viser også at man kan skjære sitronen i fire deler hvor hver del genererer fremdeles rundt 1 volt.
http://www.youtube.com/watch?v=AY9qcDCFeVI

EDIT: Så ikke Safewood1 sin post, muligens litt gjentakelser derfra.
Sist endret av Didrik147; 21. mars 2009 kl. 20:57.
http://www.youtube.com/watch?v=GfPJeDssBOM
denne er jo litt sjekk for folk me ipod da:P

Litt annerledes prinsipp men går vel utpå det samme og der brukes jo gatorade:P
Sist endret av dumbass; 22. mars 2009 kl. 12:58.
Nei, den youtubefilmen der er bare bullshit
Bra guide, har alltid tenkt å teste dette, men har ikke gjort det ennå
+KP

Er det noen som egentlig har testet hvor lenge et slikt batteri virker effektivt? Hvis vi går ut ifra at det brukes èn hel sitron, en kobbermynt (50øre) og en galvanisert spiker.
Sitat av Masclet Vis innlegg
Nei, den youtubefilmen der er bare bullshit
Vis hele sitatet...
Høres ut som du har testa ikke det at jeg hadde toke sjangsen:P
Kan godt være det leverer strøm men tviler på at det vil være nok til å lade en ipod, det vil være så lite at det er ubrukelig.
Det eneste man taper på det er tid, usb pluggen kan vel bare vaskes.
Sitat av Dwerg Vis innlegg
Bra guide, har alltid tenkt å teste dette, men har ikke gjort det ennå
+KP

Er det noen som egentlig har testet hvor lenge et slikt batteri virker effektivt? Hvis vi går ut ifra at det brukes èn hel sitron, en kobbermynt (50øre) og en galvanisert spiker.
Vis hele sitatet...
Om du bruker en hel eller en halv sitron så mener jeg at du får like lang levetid pluss lik strøm.

Bra guide utfyldene og fin. Du skriver bra og du forklarer bra.
KP fra meg.
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Om du bruker en hel eller en halv sitron så mener jeg at du får like lang levetid pluss lik strøm.
Vis hele sitatet...
Jaja, men er det noen som faktisk har praktisk testet det?
Hvis ikke får jeg vel gjøre det selv
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Om du bruker en hel eller en halv sitron så mener jeg at du får like lang levetid pluss lik strøm.

Bra guide utfyldene og fin. Du skriver bra og du forklarer bra.
KP fra meg.
Vis hele sitatet...
Du tar feil.
Som Didrik skriver slutter batteriet å levere strøm når alle H+ ionene er redusert til H2. Protonene (H+) kommer fra sitronens syrer og en hel sitron inneholder selvfølgelig fler syremolekyler enn en halv.
Sitat av Dwerg Vis innlegg
Jaja, men er det noen som faktisk har praktisk testet det?
Hvis ikke får jeg vel gjøre det selv
Vis hele sitatet...
Gjorde det på skolen for noen år siden. Husker ikke helt hvem klasse jeg gikk i.

Sitat av hanses Vis innlegg
Du tar feil.
Som Didrik skriver slutter batteriet å levere strøm når alle H+ ionene er redusert til H2. Protonene (H+) kommer fra sitronens syrer og en hel sitron inneholder selvfølgelig fler syremolekyler enn en halv.
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende at du får lengere levetid med en hel sitron, men er nesten helt sikker på at du ikke får noe mere strøm.
Som sakt så er jeg ikke helt sikker, men nesten.
Sist endret av Kasan13; 30. mars 2009 kl. 11:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Didrik147's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Det kan godt hende at du får lengere levetid med en hel sitron, men er nesten helt sikker på at du ikke får noe mere strøm.
Som sakt så er jeg ikke helt sikker, men nesten.
Vis hele sitatet...
Som det også tidligere er skrevet: 1 sitron delt opp i 4 deler vil kunne gi totalt 4 V (Ca. 1 V per batteri), men levetiden på disse 4 vil være kortere enn på en hel sitron. Men da må man også ha 4 galvaniserte spikere og 4 kobbermynter.

Kort sagt: 1/4 av en sitron vil gi like mye strøm som en hel sitron, men den vil vare kortere. (Med mindre sinken blir oksidert mye raskere enn alle hydrogen ionene blir oksidert)

Sitat av Dwerg Vis innlegg
Jaja, men er det noen som faktisk har praktisk testet det?
Hvis ikke får jeg vel gjøre det selv
Vis hele sitatet...
Det hadde vært litt morsomt å teste det, la batteriet stå på et par netter og så se om den fremdeles funker. Kanskje jeg gjør det, hvis sitronene ikke råtner.
Sist endret av Didrik147; 30. mars 2009 kl. 12:02.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Didrik147 Vis innlegg
Kort sagt: 1/4 av en sitron vil gi like mye strøm som en hel sitron, men den vil vare kortere.
Vis hele sitatet...
Samme spenning, mindre strøm.
Didrik147's Avatar
Trådstarter
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Samme spenning, mindre strøm.
Vis hele sitatet...
Stemmer det! Beklager, min feil.