Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 588
hey jeg lurer på vor mange grader d skal vere for at etanol\alkohol skal antennes??
bare redd det skal ta fyr under brenningen
Sitat av wikipedia.org
Because of hydrogen bonding, alcohols tend to have higher boiling points than comparable hydrocarbons and ethers. The boiling point of the alcohol Ethanol is 78.29 °C, compared to 69 °C for the hydrocarbon Hexane (a common constituents of gasoline), and 34.6 °C for Diethyl ether. All simple alcohols are miscible in organic solvents. This hydrogen bonding means that alcohols can be used as protic solvents.
Vis hele sitatet...
Kilde http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol...cal_properties

Siden det står at kokepunktet for Etanol er 78,29 °C skal du uansett ikke brenne så varmt. Hvis du gjør det mister du jo hele meningen med brenninga.. Hvordan brenneapparat bruker du? Hvis du bruker spiralbrenner er det viktig at det kun drypper i enden av spiralen og at det ikke kommer gass ut. Det som drypper skal kun være H20.

Merk at dette er kunnskaper jeg har lest meg til, og jeg har ingen praktisk erfaring med brenning. Jeg er jo bare 16..
Du klarer ikke og koke opp satsen så mye at den tar fyr., men vær nøye med kjølinga slik at det ikke kommer bare damp opp, for den er svert antennelig, f,eks for lite kjøling. fyller du et rom med alkoholdamp, er det nok at du drar ut stikkontakten og får et lite gnist så smeller det.
Det er ikke noen fasit på hvordan man destillerer, man må føle seg frem og lere seg og kjenne det apparatet man har.

Glemte og legge til at satsen skal ikke fosskoke, bare såvidt at det når kokepungt.
Anbefaler heller og dra på polet.
For noen år siden brant jeg 140 liter ferdig sprit pr uke, ble avhengig av inntekta, for så og bli tatt.