Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 2935
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Misbruker ksalol (fra gaten) og det fører ril en rekke uheldigheter. Tips?
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg er ikke avhengig, og vet jo det er en jævlig dårlig ide, men gjør det selvom...
Søvn og ikke å ta flere og kvitte deg med de du har
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ja må vel bare ta meg sammen, men er liksom en enkel løsning på alle mine problemer om det gir mening
Anonym bruker
"Forbannet Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Uheldig i hvilken sammenheng? Oppfører du deg dårlig slik at deg har negative sosiale konsekvenser eller mener du at du personlige konsekvenser i form av at du har hekta deg på Ksalol?
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Økonomisk, sosialt, folkene jeg treffer, helsen..
Eneste løsningen er nok å slutte nå mens leken enda er god. Å bli fysisk og psykisk avhengig av benzo er et helvete å gå av og ikke minst livsfarlig. Folk beskriver det ofte som verre å avruse seg fra benzo preparater som Alprazolam (Ksalol) enn Heroin.

Abstinenssymptomene på benzo kan vare i flere måneder og det psykiske kan henge igjen i fler år.

Har selv ikke vært på benzo kjøret, har kunn opplevd opiat abstinenser og det var super jævlig og fælt. Er skråsikker på at jeg ikke hadde klart å kjempe benzo abstinenser, det høres bare så grusomt ut.

Spyl resten du har i dass, røyk gress isteden eller lev livet edru, jobb hardt for drømmen din og ta deg noen shots en helg her og der med gode kompiser og fine damer lykke til!
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jepp, viljestyrke er nok eneste løsningen
Hvis du ikke er avhengig, hvorfor trenger du help med å slutte? Det er direkte motsigende.

Hvis du har fysiske abstinenser bør du trappe ned. Hvis du av en eller annen grunn ikke føler du klarer å trappe ned så er det hjelp å få hos fastegen.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg får hjelp (for adhd og generel livsmestring, men ikke for benzo), men er en impulsiv jævel, og sliter med ensomhet, kjærlighetssorg og utmattelse om dagen, og jeg vet at lykken bare er en pille unna, så... jeg vet ikke

Men uansett, takk for slle svar så langt, setter pris på det.
Benzomisbruk er forferdelig. Er noen år som bare er borte, og huet mitt er mye mere kjørt nå enn det var før. Har vært streit en stund nå.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Suicidal er jeg ikke, og har heller aldri vært det, men fyfaen så lei av livet jeg er om dagen. Vært det lenge egentlig, årevis.
Viljestyrke eller kasjotten, dessverre..

Hvor lenge har du holdt på? Jeg har misbrukt så lenge at jeg kan/kunne ta ett helt brett uten å bli annet enn litt trøtt og avslappet. Hvis du sliter økonomisk pga pillene så kan jeg bare si at det blir ikke bedre. Alt etter hva du betaler per pille så vil du fort svi av 100-500kr dagen ved misbruk. Så kommer sidemisbruket i tillegg om du har det. Da får økonomien kjørt seg. Spesielt om du samler på bøter som konsekvens av den typiske pillevrengte adferden

Det blir minst 3000kr i måneden på piller, du kan sikkert fort gange det med 5 også..
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du vil slutte så må du bare trappe ned og bestemme deg for, det var det, adjø rivotril!
Du vet ikke om du er avhengig før du plutselig slutter.

Jeg dro på en 3 uker ferietur uten, tok kun med noen sobril som jeg fikk av legen for min flyskrekk..
Værste ferie, abstinensene starta etter 4 5 dager.. Jeg ante ikke at kroppen ville reagere sånn etter noen dager, men igjen mange år med små mengder rivotril.. små mengder, dvs 0.5 nesten hver dag og 2mg en gang i blant for søvn!

Så smart å slutte uansett, orker ikke å ramse opp fler grunner..
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trapp ned så sakte du orker for minst ubehag, å gå cold turkey på benzo kan faktisk være livsfarlig. Knip en bit av for hver dag, noen ganger må du kanskje stå på samme dose en stund, men så lenge du aldri skeier ut og beveger deg mot null kommer det til å ordne seg.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Vet jeg ikke er avhengig for de jeg flere ganger har godt ukesvis uten, helt uten problemer. Men når livet blir for tøft tyr jeg ril det og alko, selvom jeg vet det er en kortsiktig og dårlig løsning.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Av og på i tja, 3-4 år
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Av og på i tja, 3-4 år
Vis hele sitatet...
Mange tror det, også når de stopper er det et rent helvete.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet jeg ikke er avhengig for de jeg flere ganger har godt ukesvis uten, helt uten problemer. Men når livet blir for tøft tyr jeg ril det og alko, selvom jeg vet det er en kortsiktig og dårlig løsning.
Vis hele sitatet...
Ok, så da er saken mer om hvordan du skal få viljestyrke til å kutte det hele?

Snakke med legen din og bli henvist til en ruspsykolog?
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tror egt behovet for å ruse seg ville forsvinne om jeg hadde engasjert meg litt mer i livet, og i studiene og i dating, men sliter litt med det om dagen, pga problemene nevnt over.
Men igjen har det hjulpet på å snakke med dere, mange gode råd og har fått samlet tankene litt.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror egt behovet for å ruse seg ville forsvinne om jeg hadde engasjert meg litt mer i livet, og i studiene og i dating, men sliter litt med det om dagen, pga problemene nevnt over.
Men igjen har det hjulpet på å snakke med dere, mange gode råd og har fått samlet tankene litt.
Vis hele sitatet...
Men det som er bra at du søker tips og hjelp, det er en god start. =)

Men få bort rivotrilpillene. De hjelper deg ikke til å få orden på livet.

Kan jeg spørre om alderen din?

Tenker hvis du er ung så er disse problemene forhåplingsvis kanskje kortsiktige. Da mener jeg at alle folk går gjennom disse fasene, det pleier å ordne seg.

Ta tak i studiene og heng med dem du går på skole med. Prøv å være litt skole nerd, skjerp deg opp! ...så vil også kanskje de riktige søte jentene bli interessert =) hilsen jente
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Der sier du noe! Jentene du treffer når du selv er litt på kjøret er ikke akkurat noen jeg kunne sett for meg noen fremtid med

Er 25 nå, 5. semester på bachelor så planer om master derpå.

Hyggelig at du sier det, traff faktisk spikeren på hodet der
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Å herregud de smilyene her er jo helt grusomme, mente : )
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du er jo åpenbart avhengig. Gjør deg selv en tjeneste og ikke lyv for deg selv.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er man avhengig når man kan gå uker til måneder uten, uten noen form for abstinens?
Psykisk avhengighet medfører ingen abstinens. Det innebærer dog å ikke klare å la vær å bruke fullstendig. Om du av en eller annen grunn "må" bruke selv om det bare er hver annen uke eller hver måned så har du en viss form for psykisk avhengighet.

Og slik du skriver om hvor vanskelig det er å la vær er det ingen tvil.

Anbefaler deg å gi deg mens leken ikke er grusom. Hilsen en rundt din alder som har vært i behandling i mange år på grunn av de samme greiene som du leker med. Når jeg ser tilbake på misbruket mitt innser jeg at det var da jeg var der du er nå det gikk fra å styres av meg til å styre meg.

Du har masse å glede deg til Flere uker, måneder og kanskje år med hukommelsestap, ødelagte relasjoner til venner og familie, overdoser, vold, og selvsagt pushing da ingen vil ha deg som ansatt og du trenger penger til det som vil bli mange dyre piller + diverse annet du mest sannsynlig også begynner å bruke for å justere formen.
Sist endret av krystallkongen; 9. november 2021 kl. 11:26.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Psykisk avhengighet medfører ingen abstinens. Det innebærer dog å ikke klare å la vær å bruke fullstendig. Om du av en eller annen grunn "må" bruke selv om det bare er hver annen uke eller hver måned så har du en viss form for psykisk avhengighet.

Og slik du skriver om hvor vanskelig det er å la vær er det ingen tvil.

Anbefaler deg å gi deg mens leken ikke er grusom. Hilsen en rundt din alder som har vært i behandling i mange år på grunn av de samme greiene som du leker med. Når jeg ser tilbake på misbruket mitt innser jeg at det var da jeg var der du er nå det gikk fra å styres av meg til å styre meg.

Du har masse å glede deg til Flere uker, måneder og kanskje år med hukommelsestap, ødelagte relasjoner til venner og familie, overdoser, vold, og selvsagt pushing da ingen vil ha deg som ansatt og du trenger penger til det som vil bli mange dyre piller + diverse annet du mest sannsynlig også begynner å bruke for å justere formen.
Vis hele sitatet...
❤️
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sikkert litt merkelig dette, men ønsker bare å gjøre er skriftelig og offentlig commitment om at jeg har tatt min siste
Pille
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor tar folk benzo? Når man vet hvor innihelvettes jævlig det blir når man stopper opp.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Fordi det er jææævlig digg
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er som å spørre om hvorfor folk drikker, røyker, havner i gjeldskrise, tar selvmord eller tar herro liksom, ikke alltid rasjonelt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor tar folk benzo? Når man vet hvor innihelvettes jævlig det blir når man stopper opp.
Vis hele sitatet...
Virkelig..?

Det er som med alle andre rusmidler. Man bruker det først fordi det er deilig, givende og/eller hjelper i hverdagen. Mens man bruker det noenlunde kontrollert. Når man i tillegg er uerfaren tror man ikke man kan miste denne kontrollen, og man lurer seg selv til å tro at negative konsekvenser ikke kommer fordi man har nettopp kontroll.
Og så mister man kontrollen og havner i en situasjon der man føler seg, som du selv sier, og som jeg er enig i, helt jævlig uten.
Da står valget mellom å føle seg jævlig og å ta mer piller og føle seg mye bedre eller til og med tipp topp. Da er det veldig få som greier å stå i den helt grusomme følelsen det er å kjenne at kroppen og sjelen skriker etter noe den har blitt vandt til og tror den trenger, og man ender med å ta mer piller.

Spesielt med Benzo er det utrolig tøft å ta det lure valget og holde ut et langvarig, men allikevel midlertidig ubehag, ettersom Benzodiazepiner i seg selv er et stoff som fullstendig fjerner de kjipe følelsenen mangelen på Benzodiazepiner medfører.

Når man har ubeskrivelig angst, noia og uro er det veldig, veldig, veldig fristende med noe som er nettopp beroligende og angstdempende.

I tillegg er det ikke så mange som er i en så heldig situasjon at de bare kan sette livet på vent i flere uker eller måneder og "ri ut" abstinensene, mange har tross alt arbeid, relasjoner, og et helt liv å opprettholde.

Folk er ikke alltid rasjonelle. Og noen ganger kan det virke rasjonelt å opprettholde relasjonene sine, arbeidet sitt og livet sitt i helhet, så man fortsetter selv om man vet at man sitter i saksa.
Sist endret av krystallkongen; 9. november 2021 kl. 21:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fordi det er jææævlig digg
Vis hele sitatet...
På hvilken måte?

For enkelte er det direkte livsfarlig. Har skrekkeksempler på folk som blander alko og benzo.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
På hvilken måte?

For enkelte er det direkte livsfarlig. Har skrekkeksempler på folk som blander alko og benzo.
Vis hele sitatet...
For min del som har adhd, og sliter litt med urolighet, nervøsitet og søvn så direkte kurerer de symptomene (på kort sikt selvsagt.)

De fleste misbruker noe, om det så er mat eller gambling, er vel som regel enten disponert for det eller driver med selvmedisinering.