Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3427
Jeg og min samboer har en stund drøftet å handle bolig. Ser jo nå etter litt kikking på finn at vi må ut en skokk og litt til.

Mins min mor kjøpte sin bolig for millionen for noen og 20 år siden.

Skal jeg selv handle må jo minimum opp i 2.7-3.2

Og da etes jo en god porsjon av lønningen til hus før strøm, kommunale og alt annet.

Noen her med tanker om dette?
Om du ikke har egenkapital så er jo kausjonist et alternativ? Jeg hadde ikke egenkapital men handla leilighet rett før jeg var 21 for ca 8-9 år siden, men hadde foreldre som stilte som kausjonister.
Sitat av Ekstasey Vis innlegg
Jeg og min samboer har en stund drøftet å handle bolig. Ser jo nå etter litt kikking på finn at vi må ut en skokk og litt til.

Mins min mor kjøpte sin bolig for millionen for noen og 20 år siden.

Skal jeg selv handle må jo minimum opp i 2.7-3.2

Og da etes jo en god porsjon av lønningen til hus før strøm, kommunale og alt annet.

Noen her med tanker om dette?
Vis hele sitatet...
Oslo er 100% fucked. Det er bare å glemme. Men du finner mye fint, og langt billigere om du er villig (og har mulighet) til å flytte lenger vekk.
Trådstarter
E.k har jeg, så det er ingen problem. Dette er på Sørlandet
Hva er det du vil frem til som samboer? Jeg alene har kjøpt til 2,5 og har lav lønn/NAV alt ettersom.
Det vil jo nesten garantert lønne seg for dere å kjøpe fremfor å leie. Så hva lurer dere egentlig på?

Sitat av Ekstasey Vis innlegg

Noen her med tanker om dette?
Vis hele sitatet...
At enslige må forholde seg til samme kjøpesummer på sentrale østlandet.
Sist endret av Dough; 12. april 2022 kl. 18:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Selvfølgelig er det realistisk. Kjenner flere unge med yrkesfaglig bakgrunn som kjøper leilighet i en alder av 20 og oppover, selv i Oslo. Du må bare være flink til å spare opp egenkapital om du ikke kan ha foreldre som kausjonist. Går du på yrkesfag har du fint 500K+ spart opp innen du er 20.

Skal du derimot være student og begynner å jobbe i midt i 20-årene med en formue på minus 300K så har du et problem. Da får du ikke tak i bolig før du er i 30-årene.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Selvfølgelig er det realistisk. Kjenner flere unge med yrkesfaglig bakgrunn som kjøper leilighet i en alder av 20 og oppover, selv i Oslo. Du må bare være flink til å spare opp egenkapital om du ikke kan ha foreldre som kausjonist. Går du på yrkesfag har du fint 500K+ spart opp innen du er 20.

Skal du derimot være student og begynner å jobbe i midt i 20-årene med en formue på minus 300K så har du et problem. Da får du ikke tak i bolig før du er i 30-årene.
Vis hele sitatet...
Prøver du å være morsom eller er det noe jeg overser helt her?500k spart opp innen man er 20 ved å gå yrkesfag?Trur du må gå over de tallene du hadde i hodet når du la frem det tallet der engang til,for det ser jo helt fjernt ut for meg.Så med best mulig utfall at du får lærlingsplass rett ut ifra skole,(veit ikke åssen det er nå,men var folk som ikke fikk seg lærlingsplass på tida jeg gikk yrkesfag)med knappe 2 års lærlingslønn skal du ha spart opp 500k?Antar du mener å leve på vann å brød samt jobbe døgnet rundt ved siden av lærlingstiden da eller?
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Selvfølgelig er det realistisk. Kjenner flere unge med yrkesfaglig bakgrunn som kjøper leilighet i en alder av 20 og oppover, selv i Oslo. Du må bare være flink til å spare opp egenkapital om du ikke kan ha foreldre som kausjonist. Går du på yrkesfag har du fint 500K+ spart opp innen du er 20.

Skal du derimot være student og begynner å jobbe i midt i 20-årene med en formue på minus 300K så har du et problem. Da får du ikke tak i bolig før du er i 30-årene.
Vis hele sitatet...

Heheh. 500k på to år, altså ca 100% av det man har tjent?

Er lærling og 90% av lønna går til leie, bil, forsikring og mat. No way in hell at du sparer 500k på to år selv når du bor hjemme..
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Selvfølgelig er det realistisk. Kjenner flere unge med yrkesfaglig bakgrunn som kjøper leilighet i en alder av 20 og oppover, selv i Oslo. Du må bare være flink til å spare opp egenkapital om du ikke kan ha foreldre som kausjonist. Går du på yrkesfag har du fint 500K+ spart opp innen du er 20.

Skal du derimot være student og begynner å jobbe i midt i 20-årene med en formue på minus 300K så har du et problem. Da får du ikke tak i bolig før du er i 30-årene.
Vis hele sitatet...
500k innen du er 20 om du går yrkesfag? Hvordan er det mulig? Jeg hadde klart max 300k om jeg hadde spart alt av penger jeg fikk da jeg starta som lærling til fagbrev.
Sist endret av NokErNok; 12. april 2022 kl. 19:01.
Sitat av JayHova Vis innlegg
Prøver du å være morsom eller er det noe jeg overser helt her?500k spart opp innen man er 20 ved å gå yrkesfag?Trur du må gå over de tallene du hadde i hodet når du la frem det tallet der engang til,for det ser jo helt fjernt ut for meg.Så med best mulig utfall at du får lærlingsplass rett ut ifra skole,(veit ikke åssen det er nå,men var folk som ikke fikk seg lærlingsplass på tida jeg gikk yrkesfag)med knappe 2 års lærlingslønn skal du ha spart opp 500k?Antar du mener å leve på vann å brød samt jobbe døgnet rundt ved siden av lærlingstiden da eller?
Vis hele sitatet...

Med utgangspunkt i at en bor hjemme hos mor og far og kanskje bare bidrar litt til husleie der, ikke kjøper seg relativt ny og "fet" bil (som mange gjør) lever nøkternt og ikke blåser lønna på byen hver helg samt ungår å dra på dyre reiser så skal det godt gå ann å treffe 500k gjennom lærlingetiden.

Det er stortsett en god del ekstra arbeid å ta av for lærlinger også så litt overtid mangler det sjeldent på. I de fleste yrkesfag. Lønnsvariasjoner vil naturligvis bidra til avvik her, både negativt og positivt.
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Med utgangspunkt i at en bor hjemme hos mor og far og kanskje bare bidrar litt til husleie der, ikke kjøper seg relativt ny og "fet" bil (som mange gjør) lever nøkternt og ikke blåser lønna på byen hver helg samt ungår å dra på dyre reiser så skal det godt gå ann å treffe 500k gjennom lærlingetiden.

Det er stortsett en god del ekstra arbeid å ta av for lærlinger også så litt overtid mangler det sjeldent på. I de fleste yrkesfag. Lønnsvariasjoner vil naturligvis bidra til avvik her, både negativt og positivt.
Vis hele sitatet...
Lærlingetida er 2 år og da må man ha utbetalt ca 20k i mnd får å få 500k.
Ingen lærlinger jeg kjenner innen de mest "vanlige" yrkesfagene har 20k utbetalt.
Da jeg var lærling hadde jeg 13k i mnd og det var ganske bra. Som hjelpearbeider innen bygg hadde jeg ca 185 i timen og da hadde jeg kunne klart å spart 500k på 2 år om jeg sparte ALT.
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Med utgangspunkt i at en bor hjemme hos mor og far og kanskje bare bidrar litt til husleie der, ikke kjøper seg relativt ny og "fet" bil (som mange gjør) lever nøkternt og ikke blåser lønna på byen hver helg samt ungår å dra på dyre reiser så skal det godt gå ann å treffe 500k gjennom lærlingetiden.

Det er stortsett en god del ekstra arbeid å ta av for lærlinger også så litt overtid mangler det sjeldent på. I de fleste yrkesfag. Lønnsvariasjoner vil naturligvis bidra til avvik her, både negativt og positivt.
Vis hele sitatet...
Da skal du ikke nærmest bruke en krone.. Og heller ikke alle yrker man tjener 500k på to år heller.. Jeg hadde 130k første året, og 270 andre ca..

Du må også drite i ferie første året skal dette være en realitet..
Det går helt fint. En million i lån for 30 år siden tilsvarer ikke en mindre andel av inntekten enn 3 millioner i dag hvis du justerer for lønnsnivå og rentekostnader. Med samboer er det ikke vanskeligere å kjøpe bolig i dag sammenlignet med 30 år siden.
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Med utgangspunkt i at en bor hjemme hos mor og far og kanskje bare bidrar litt til husleie der, ikke kjøper seg relativt ny og "fet" bil (som mange gjør) lever nøkternt og ikke blåser lønna på byen hver helg samt ungår å dra på dyre reiser så skal det godt gå ann å treffe 500k gjennom lærlingetiden.

Det er stortsett en god del ekstra arbeid å ta av for lærlinger også så litt overtid mangler det sjeldent på. I de fleste yrkesfag. Lønnsvariasjoner vil naturligvis bidra til avvik her, både negativt og positivt.
Vis hele sitatet...
Igjen så spør jeg hvordan?https://fagbladet.no/larling/nye-tal...069.846866735d Om vi skal unne disse tallene presentert i denne artikkelen her noe som helst kredibilitet,så er det du sier i praksis umulig for de aller flest lærlinger i dette landet.Selv om lønningene presentert i artikkelen hadde vært i netto lønn så ville det vært bortimot umulig for den gjennomsnittlige lærling,selv om man sparte hver bidige kr å bodde å spiste gratis hjemme.Du må legge til side nesten 21tusen i mnd for å oppnå 500k iløpet av kun 2år.Medianen for alle lærlinger ligger på 18k brutto i måneden,veit ikke hvor skattesatsen ligger på da,men du vil ha under 15k netto i måneden.Så please lær meg den trolldommen du driver med som får penger til å multiplisere seg av seg selv.
Sist endret av JayHova; 12. april 2022 kl. 19:42. Grunn: tillegg av info
Kjøpte min første bolig for 11 år år siden, jeg gjorde slik:
Fire første yrkesår var jeg i leiemarkedet, bodde litt kummerlig, type hybelstandard, flyttet et par ganger men betalte 4-5K i husleie for hybel. Jobbet 100-140% og levde som en fattig student. Sparte det jeg kunne. Traff min samboer, og sammen hadde vi nok EK til å kjøpe vår første bolig, en leilighet på rundt 50 kvm som den gang kostet 1,5 mill. Jeg hadde 400.000 i fastlønn den gang husker jeg, samboeren min ganske mye mindre.
4 år senere flyttet vi i forbindelse med bytte av jobb, kjøpte da en enebolig for 2,5 mill. OK standard, i ei bygd ikke langt fra en mindre by.

Nå skal det sies at jeg tilfeldigvis traff ei dame med samme økonomiske sans som meg selv, og da vi var for gamle for å spare mer i bsu hadde vi til sammen 600.000 der som vi smalt inn på lånet, og gjorde om til rammelån samtidig slik at bsu-pengene ble tilgjengelig i ramma.
Det tar noen år med dedikasjon men er fullt mulig. Nå noen år etter jeg jobba mye og levde som student nyter jeg fortsatt svært godt av det økonomiske fundamentet jeg la den gangen. Vi har det romslig og greit, og fortsatt tar vi oss noen perioder der en av oss sprengjobber 2-3 mnd for å tjene opp litt ekstra.

Så det er fullt mulig for dere dette, men man må gjerne ut av sentrum i de dyreste byene for å komme i gang
Sist endret av Astennu; 12. april 2022 kl. 21:04. Grunn: Skrivefeil
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Selvfølgelig er det realistisk. Kjenner flere unge med yrkesfaglig bakgrunn som kjøper leilighet i en alder av 20 og oppover, selv i Oslo. Du må bare være flink til å spare opp egenkapital om du ikke kan ha foreldre som kausjonist. Går du på yrkesfag har du fint 500K+ spart opp innen du er 20.

Skal du derimot være student og begynner å jobbe i midt i 20-årene med en formue på minus 300K så har du et problem. Da får du ikke tak i bolig før du er i 30-årene.
Vis hele sitatet...
Ehm what?

Jeg gikk yreksfag, og etter endt lærlingtid hadde jeg 180k spart opp men dette var kun pga jeg hadde fri kost og losji

500k neppe
For en brannfakkel. Absolutt mulig å ha spart opp 500K om du velger yrkesfag. Akkurat det jeg gjorde. Det skal riktig sies at jeg valgte å bo hjemme, og at jeg ikke svei av flere hundre tusen på ny bil som mange av mine klassekamerater gjorde. Gikk heller ikke alt for mange tusenlapper på byen.

Nå jobber jeg med en ung type på 22 som har rett over en million på bok, i tillegg til at han nylig har unnet seg nyere bil. Hvordan? Bo hjemme og ha lave utgifter. Ikke ta på deg 100K i verditap når du kjøper fet Audi som har forsikringspremie på 2K/mnd, ikke svi av 5K på byen månedlig. Ikke bruk 100K på russefeiringen. Kjenner en som gikk rett ut i fast jobb etter å ha tatt fagbrev med lønn på 300kr/t, og det var for fem år siden. Var også borti en som akkurat hadde tatt fagbrevet som leaset en Mercedes til 7K/mnd og han hadde ikke nok km i leasingavtalen til å bruke den til og fra jobb, så han måtte holde på den gamle Mercedesen sin i tillegg.

De fleste faglærte yrker i Oslo har lønn på 400-550K i året. En lærling i et OK firma får med seg en hel årslønn fordelt på læretiden sin. Noen firmer noe mindre, andre noe mer. Det skal dog sies at det er store variasjoner i hva folk tjener, innen for samme fag så kan en ha 220kr/t i ett firma, og en annen kan ha 280kr/t i et annet. Noen får bonus, andre får så vidt lønn av sjefen sin.
Du må jo skatte en hel jævla haug av de 400-550k du nevner,så du vil jo fortsatt ikke ha oppnådd 500k oppspart iløpet av læretiden.Og noe må du leve på og.
Det er et tidsperspektiv over huskjøp også. Det er mer urealistisk å kjøpe sin egen bolig rett fra fullført utdanning, med mindre man kommer fra en familie som kan garantere for lånet ditt. Men om man lever under evne noen år, så er det veldig mulig å spare seg opp EK. Kortere tid om man var flink fra tidlig av, og har spart i BSU, hatt sommerjobber hvert år, og ikke har blåst bort alle konfirmasjonspengene allerede.

Det er veldig fristende å svi av en god slant på luksus, men husk at jo tidligere du kommer deg inn på boligmarkedet, jo mer sparer du potensielt inn på sikt. Å betale ned på boliglån kan være billigere enn å betale leie for et tilsvarende husrom. Spesielt siden man får skattefordeler på nedbetaling av rente, og den samlede gjelden gjør at du ikke ender opp med å skatte på eiendeler/formue.

Derfor vil jeg mene at det er lurt å bo så billig som mulig et par år, og spare så mye som man tåler. Man trenger ikke gjøre dette helt til man har råd til bolig, men lenge nok til at man får nok forsprang til at videre sparing vil nå målet. Kan man bo hjemme, eller ellers bo billig en stund, så sparer man fort veldig mye penger. Kombinert med en god lønn, så trenger man knapt å være spesielt konservativ angående ting som mat heller, fordi man sparer mangfoldige tusenlapper bare i leie.

Etter å ha startet i jobb, så tilbrakte jeg ~2 år i kollektiv og sparte opp mesteparten av lønnen min. Festet innimellom, kjøpte meg ting jeg ville ha, men blåste ikke bort penger på bil, ny PC hvert generasjonsskifte eller fylleturer til Syden. Med litt på BSU fra før av, så tok det ikke veldig lang tid før jeg hadde nok EK til å by på en bolig.
Jeg Er i 30 årene og snart gjeldsfri. Og er alene. Men skal du ha den feteste bilen. Den nyeste mobilen og feste mye så kan du glemme det.
2.7-3.2 er ikke mye for et par. Det er hva de billigste ett-romsene for enslig i storbyene går for. Prisene øker for hvert år så det blir vanskeligere og vanskeligere å få kjøpt eget og er man enslig er man nesten dømt til fattigdom og evig leie hvis man ikke får hjelp til egenkapital fra foreldre.
Men er man smart er det fullt mulig å spare mye egenkapital selv også ved å skaffe deltidsjobb så fort man er gammel nok (13?) og spare alt sammen istedet for å feste vekk, shoppe vekk og ruse vekk lønna. Bo hjemme så lenge man studerer i samme by og prøve å finne studie i hjembyen, fortsette å jobbe og spare. Da har man allerede en grei CV som arbeidstaker når man er ferdig utdannet og vil få lettere og bedre jobb, høyere lønn osv og da er det fullt mulig å ha spart en million til man er 30. Da får du lån på over fire millioner.
Det står på prioriteringer men det er lettere sagt enn gjort å kutte alt av utgifter til moro og leve.
Studentlivet er lagt opp til at gjelda skal vare lenger enn den trenger og det sosiale presset om å være med på alt og drikke tre ganger i uka i flere år er bare tull hvertfall.
Sitat av JayHova Vis innlegg
Igjen så spør jeg hvordan?https://fagbladet.no/larling/nye-tal...069.846866735d Om vi skal unne disse tallene presentert i denne artikkelen her noe som helst kredibilitet,så er det du sier i praksis umulig for de aller flest lærlinger i dette landet.Selv om lønningene presentert i artikkelen hadde vært i netto lønn så ville det vært bortimot umulig for den gjennomsnittlige lærling,selv om man sparte hver bidige kr å bodde å spiste gratis hjemme.Du må legge til side nesten 21tusen i mnd for å oppnå 500k iløpet av kun 2år.Medianen for alle lærlinger ligger på 18k brutto i måneden,veit ikke hvor skattesatsen ligger på da,men du vil ha under 15k netto i måneden.Så please lær meg den trolldommen du driver med som får penger til å multiplisere seg av seg selv.
Vis hele sitatet...

Jo greit jeg gikk vel litt hardt ut, men om en legger på bare 1 år til jobb etter læra så er du der. Jeg sa også at en må medregne litt overtid for å komme dit, på overtid så går lærlingen over på en langt bedre timesats og det kan bidra mye på utbetalingen med 5-10 ekstra slike i måneden.
Sitat av JayHova Vis innlegg
Prøver du å være morsom eller er det noe jeg overser helt her?500k spart opp innen man er 20 ved å gå yrkesfag?Trur du må gå over de tallene du hadde i hodet når du la frem det tallet der engang til,for det ser jo helt fjernt ut for meg.Så med best mulig utfall at du får lærlingsplass rett ut ifra skole,(veit ikke åssen det er nå,men var folk som ikke fikk seg lærlingsplass på tida jeg gikk yrkesfag)med knappe 2 års lærlingslønn skal du ha spart opp 500k?Antar du mener å leve på vann å brød samt jobbe døgnet rundt ved siden av lærlingstiden da eller?
Vis hele sitatet...
Jeg sparte omtrent det beløpet på 2 års lærlingetid + jobb i ca 6 måneder. Bodde imidlertid gratis, så eneste utgiften var tlf og bil.

Alle håndtverkerkompisene mine kjøpe og leilighet i storby (ikke oslo) innen 2-3 år med jobb (inkl. læretid)
Sist endret av iColdman; 14. april 2022 kl. 15:57.
Kommunalt lån / startlån kan og er en mulighet for og kunne komme seg inn på boligmarkedet. Noen får startlån til hele kjøpesummen og noen får startlån nok til egenkapitalen som mangler for og få lån i en annen bank.

Kravet er vel at man må få avslag fra minst 2 eller 3 banker ? Eller få et skriv fra banken at man får lån så lenge man får ordnet egenkapitalen via f.eks startlån.