Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 8330
Jeg bruker mønster istedenfor PIN på min mobil som låseskjerm. Mønster er vel ikke like sikkert men hvor mange kombinasjoner kan man ha av mønster vs PIN. Hvor mye sikrere er PIN vs mønster?
PIN er ikke sikrere enn mønster. Dette fordi det finnes mange flere kombinasjoner av mønster enn muligheter med fire siffer.

While Android's pattern lock has a staggering 389,112 possible patterns — compared to 10,000 possible 4-diget pin codes.

https://www.techlicious.com/blog/pattern-lock-for-android-easy-to-guess/
Sist endret av Ipeds; 7. mars 2021 kl. 09:11.
Fant en Galaxy S5 engang som var låst med mønster, 15-20 forsøk og den var åpen og min.
Mulig det finnes flere mønsterkombinasjoner enn 4 sifret kode gir, men flesteparten av de er ubrukelige i praksis som å hoppe fra ett hjørne til ett annet. Om du ikke bruker 1111 eller 0852 etc. så er nok kode tryggere
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ipeds Vis innlegg
PIN er ikke sikrere enn mønster. Dette fordi det finnes mange flere kombinasjoner av mønster enn muligheter med fire siffer.

While Android's pattern lock has a staggering 389,112 possible patterns — compared to 10,000 possible 4-diget pin codes.
Vis hele sitatet...
Eit par problem med konklusjonen.

1. PIN kan ha fleire siffer. Går du opp til 8 siffer er det tre størrelsesordener meir enn mønster.

2. Mønster etterlater...mønster på skjermen ofte. Det gjer det lett å gjette mønsteret på mange dingser. Då er det gjerne ikkje snakk om 389112 kombinasjoner å prøve, men ti.
1. Jeg tar utgangspunkt i det normale, som er fire siffer. Hvis antallet ikke er definert, så blir det umulig å besvare spørsmålet. For å fortsette tankesettet ditt, så kan man sikkert også få mønster med dobbelt så mange punkter og mer..

2. Selvfølgelig kan man inkludere hundrevis av andre omstendigheter. Størrelsen på skjermen, hurtighet når mønstret tegnes, hvor diskre man holder telefonen, hvor vanlig pinkoden er osv..
Sist endret av Ipeds; 7. mars 2021 kl. 10:52.
En annen faktor er at jeg ser hvilken bevegelse du drar på skjermen, du ser ikke hvilke tall jeg taster. Ikke bare kan man sitte og se hvordan man låser opp telefonen med mønster, men banen kan også observeres senere grunnet fett på skjermen.

Hvis jeg ser på en fettete skjerm med mønster så må jeg da vitterlig ikke tenke meg igjennom "389,112" forskjellige kombinasjoner.. Mange har også helt utrolig enkle mønstre på telefonen sin. En diagonal strek, en rett strek eller et 7-tall fra toppen og ned eller fra bunnen og opp. Evt. en L.
Sitat av MultiPlokk Vis innlegg
Fant en Galaxy S5 engang som var låst med mønster, 15-20 forsøk og den var åpen og min.
Mulig det finnes flere mønsterkombinasjoner enn 4 sifret kode gir, men flesteparten av de er ubrukelige i praksis som å hoppe fra ett hjørne til ett annet. Om du ikke bruker 1111 eller 0852 etc. så er nok kode tryggere
Vis hele sitatet...
Hva er feil med 0852 bortsett fra at den starter på 0?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hva er feil med 0852 bortsett fra at den starter på 0?
Vis hele sitatet...
vel tallene er rett ovenfor hverandre så man bare trykker i en rett strekk, veldig enkel kode
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
vel tallene er rett ovenfor hverandre så man bare trykker i en rett strekk, veldig enkel kode
Vis hele sitatet...
Aha. Den tenkte jeg ikke på. Takk. Gir meg selv et spark bak. :-)
Kanskje jeg må begynne med PIN kode istedenfor mønster
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
For det første: selv om mønster har x "teoretiske" muligheter er det på ingen måte gitt at folk velger seg et fornuftig et og bruker så mange holdepunkter de kan. Vedder på at du finner ganske mange Z-er, N-er osv rundtomkring. Så er også enkelte mønstre er veldig mye mer intuitive å tenke på når man er i "trenger en ny kode"-modus. Nå er det også mulig å gå i samme fellen på PIN, men da har man i hvert fall muligheten til å velge relativt obskure tall som man kan tillegge en betydning som ikke er åpenbar for alle.

Fingermerker ol. på skjerm er et problem uansett, men de er mye mer avslørende på mønster enn PIN - la oss si du har slurvet med skjermen og lagt igjen synlige merker etter koden din 3851. Folk som ser dette må fortsatt velge mellom 1385 1358 1835 1853 1538 1583 ... totalt sett 4! = 24 muligheter - og det er på bare 4 tegn.

Hvis du derimot har et tydelig "spor" etter mønsteret er det jo egentlig bare å etterlikne.
Men blir ikke det skjult i mønstre etter sveiping?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Men blir ikke det skjult i mønstre etter sveiping?
Vis hele sitatet...
nja sånn halvveis, kommer litt ann på hvor skitten den er, ofte så ser man hvor den går ganske greit selv med en del sveiping