Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1216
Hei

Jeg har installert win 10 pro men all tekst, samme hvilken nettleser, har utydelig tekst.

Dette er en eldre pc, skjermen er en samsung syncmaster 205bw. I win 8 var teksten helt topp men i win 10 pro er den omtrent rævva.

Testa nettopp en sak som skulle fikse dpi, men ble ikke noe bedre syntes jeg. Er det noe med skjermdrivere etc som kan gjøre dette? Eller er det bare å tusle tilbake til win 8?

D
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Har du konfigurert ClearType?
Trådstarter
Ja har konfigurert cleartype så godt jeg kan, men ser ikke noen forandring for det. Teksten er liksom litt ut av fokus. Tror det er noe med dpi og gjør, win 8 vs win 10
Kan høres ut som skjermkortdriver problem, har du sjekket om driveren er innstallert ? Kontroll-panel-> Device-manager.
Trådstarter
Thundercat, har sjekket igjen nå og pc'n sier iallefall : The best driver software for your device is already installed
Control Panel\Appearance and Personalization\Display

Bytt størrelse på teksten (ikke cleartype)

Merkelig.. Jeg fant dette ang samme problem:

http://www.tenforums.com/general-sup...ry-text-3.html
Og løsningen:

http://forums.mydigitallife.info/thr...caling-problem

Står at ett lite script må kjøres ved hver oppstart for å endre en regKey som stiller seg tilbake. Men mulig dette er endret nå!?

Les og se om du finner ut noe mere... leste bare kjapt igjennom det.
Er du oppdatert til siste build?

Hvis du søker på og kjører "winver" i startmenyen, så skal det stå:

Microsoft Windows

Versjon 1511 (OS-build 10586.494)

Hvis ikke du kjører den versjonen så prøv å oppdatere maskinen via Windows Update.
Sist endret av Likyhane; 13. juli 2016 kl. 16:00.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For å stille det banale, opplagte og idiotiske spørsmålet: køyrer du på native oppløysing på displayet?
Trådstarter
Hvis du tenker på de forskjellige "målene" i skjermen, husker ikke hva de er akkurat nå, men jeg har prøvd alle der iallefall
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DrD.O.C Vis innlegg
Hvis du tenker på de forskjellige "målene" i skjermen, husker ikke hva de er akkurat nå, men jeg har prøvd alle der iallefall
Vis hele sitatet...
Inkludert 1680x1050?
Trådstarter
Jeg har tre valg, 1280x1024 - 1024x768(der står det 'recommended') og 800x600
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DrD.O.C Vis innlegg
Jeg har tre valg, 1280x1024 - 1024x768(der står det 'recommended') og 800x600
Vis hele sitatet...
Ok. Det er problemet ditt. Kva skjermkort har du? Er det mulig i softwaren for skjemrkortet å trykke inn 1680x1050?
Trådstarter
Det kortet (og pc'en) er trollgammelt, det heter GeForce 7900 GS
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DrD.O.C Vis innlegg
Det kortet (og pc'en) er trollgammelt, det heter GeForce 7900 GS
Vis hele sitatet...
Ok. Installer nvidia sitt kontrollpanel og sjå om du kan settje oppløysinga der.

https://www.nvidia.com/object/custom_resolutions.html
Trådstarter
Vidarlo, du er min helt funka nå fikk installert geforce driver (kontrollpanel) og div annet